Ateities reikalingiausiųjų sąraše – ir mokytojo padėjėjo profesija

Šiandien šalies mokyklose dirba apie 1700 mokytojo padėjėjų, kurių kasdienis rūpestis specialiųjų poreikių turinčiais mokiniais padeda šiems tęsti ugdymo procesą su bendraamžiais įprastose klasėse, įveikti negalios mestus iššūkius ir sėkmingai įsilieti į bendruomenę.

Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>V.Balkūno nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>V.Balkūno nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>T.Bauro nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>T.Bauro nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>T.Bauro nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>T.Bauro nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Aug 7, 2020, 3:32 PM

Nors galimybę pasikviesti į pagalbą mokytojo padėjėją daugelis mokyklų vadina prabanga, netrukus tai virs visų šalies ugdymo įstaigų kasdienybe. Priimtos naujos Švietimo įstatymo pataisos numato, kad specialiųjų poreikių turintys vaikai turi būti ugdomi bendrojo ugdymo mokyklose, o tai reiškia, kad ateityje Lietuvai reiks apie trijų tūkstančių šį darbą pasirengusių dirbti žmonių. Neretai šiuo darbu domisi pedagoginės krypties studijas pasirinkę jauni žmonės, kurie nori įgyti realios patirties dirbdami mokykloje.

Mokyklų, kur mokytojo padėjėjo pagalba tapo svarbia ugdymo dalimi – šalyje nuolat daugėja. Viena sėkmingiausiai įgyvendinusių tokius svarbius pokyčius ugdymo procese – Alytaus miesto „Dzūkijos“ progimnazija.

Kalbėdama apie mokytojo padėjėjo darbą progimnazijos direktorė Vilija Sušinskienė teigė, kad jo pobūdis labai priklauso nuo mokinio turimo sutrikimo. „Dažnais atvejais mokytojo padėjėjo ieškoma atsižvelgiant į konkretaus vaiko poreikius. Būtina įvertinti ir tai, ar padėjėjas turės vaikui padėti įveikti pamokų užduotis ir kuo geriau įsitraukti į mokymosi procesą. Tokiais atvejais stengiamės, kad šį darbą dirbantis asmuo turėtų turėti pedagoginės krypties išsilavinimą“, – aiškino ji ir patikslino, kad esama tokių atvejų, kai padėjėjas reikalingas tam, kad padėtų vaiką išvesti iš klasės nusiraminimui, kai kartojasi įvairūs priepuoliai, padėtų jam susiorientuoti ar apsitarnauti.

Kartais specialiųjų poreikių turintys vaikai pavargsta būti su visa klase, tad dalis mokymosi procesas jam gali būti organizuojamas individualiai. Mokytojo padėjėjas pasirūpina, kad tokiais atvejais vaikas galėtų dirbti ir užduotis atlikti būdamas atskirai nuo bendraklasių. Anot pašnekovės, neretai labai sunku numatyti, kokios būtent pagalbos vienam ar kitam vaikui gali prireikti.

Į pagalbą – specialistų komanda

Mokyklos vadovė pasakojo, kad kai ugdymo įstaigos slenkstį peržengia specialiųjų poreikių turintis vaikas, apie tai, kokios pagalbos reikės, kalbamasi ir su tėvais. Paprastai tokiame susitikime dalyvauja mokytojas, mokytojo padėjėjas ir kiti pagalbos komandos darbuotojai.

„Labai daug kalbamės, mokykloje dirba ir du psichologai, specialieji pedagogai-logopedai. Psichologai stebi mokytojo ir padėjėjo bendradarbiavimą bei pataria, kaip šis procesas galėtų būti dar efektyvesnis. Prie kiekvieno vaiko reikia prisitaikyti ir rasti būdų, kaip jam padėti. Vienam vaikui reikia švelnesnio padėjėjo, kitam geriau sekasi, kai jam padeda reiklus padėjėjas“, – apie skirtingus poreikius kalbėjo mokyklos vadovė ir pabrėžė, kad labai svarbus komandinis visų specialistų darbą ir nuostata, kad specialiųjų poreikių turintį vaiką reikia priimti ir jam padėti.

„Patirtis rodo, kad dažniausiai padėjėjų paslaugų reikia vaikams, kad galėtų sėkmingai mokytis kartu su kitais, augtų jų pasiekiamai. Net ir tokiu metu, kaip kad praėjęs karantinas, kai ugdymas vyko nuotoliniu būdu, padėjėjai taip pat prisijungdavo, kartu su vaikais atlikdavo užduotis“, – pasakojo V. Sušinskienė.

Ugdo ir savarankiškumą

Nors labai dažnai tarp vaiko ir padėjėjo užsimezga labai tvirtas ryšys, bet lygiai taip pat svarbu ir ugdyti moksleivio savarankiškumą. „Kartu stengiamės nepamiršti, kad vaikui reikia suteikti ir šiek tiek savarankiškumo, laisvės. Kai padėjėjas klasėje prieina ir prie kitų vaikų, vaikas nesijaučia išskirtinis. Jis puikiai supranta, kad padėjėjas padeda klasėje ir kitiems, ne tik jam, o mes juk žinome, kuriam vaikui pagalba yra svarbiausia, bet kartu siekiame, kad vaikas nesijaustų izoliuotas“, – sakė progimnazijos vadovė.

Ji atkreipė dėmesį, kad nors mokytojo padėjėjui keliami reikalavimai yra dideli, o ir pats darbas nelengvas, nes kartais vaikai demonstruoja agresiją.

„Visuotinai pripažįstama, kad specialiųjų poreikių turinčių vaikų nuolat daugėja. Net ne visiems vaikams Psichologinė pagalbos tarnyba nustato mokytojo padėjėjo pagalbos poreikį, bet vaikai klasėje tokie skirtingi, kad mokytojui vienam sunku viską sužiūrėti, jis nori ugdymo kokybės, tad ir pagalbininkas, kad visų pažanga būtų sėkminga, jam tiesiog būtinas“, – kalbėjo ji ir pridūrė, kad

kai tik buvo nuspręsta į bendrojo ugdymo klases skirti mokytojo padėjėjus, mokytojai jų labai nenorėjo, o šiandien tokie pagalbininkai yra labai pageidautini.

„Kai kurie vaikai įpranta ir mėgsta, kai prie jo kažkas prieina, paaiškina, parodo ir tada jam sekasi. Vaikui kartais reikia vien priėjimo pabuvimo, o juk mokytojas nespėja prie visų prieiti ir sužiūrėti“, – įsitikinusi V. Sušinskienė.

Padėjėjų surasti pavyksta

Paklausta, ar sunku rasti žmonių, norinčių ir galinčių dirbti tokį darbą, progimnazijos vadovė sakė: „Ieškome. Šiuo metus pas mus dirba dvidešimt ir kitiems metams papildomai reikia dar keturių. Būna, kad patys žmonės siūlosi į šį darbą, tačiau juk ne kiekvienas jį dirbti sugeba. Visuomet priimame dirbti ir pradžioje būna bandomasis laikotarpis. Yra pasitaikę atvejų, kai po kurio laiko pats darbuotojas pripažįsta, kad šis darbas ne jam.“

Didelė problema tai, anot direktorės, kad dažnai mokyklos negali pasiūlyti mokytojo padėjėjo darbo pilnu etatu. „Pavyzdžiui, juk pradinėse klasėse vaikas mokykloje būna iki pietų, paprastai specialiųjų poreikių vaikai nelieka prailgintoje grupėje, tuomet ir rūpinimasis tokiu vaiku apima tik pusę etato. Tokiu atveju žmogų surasti yra sudėtingiau, nes dažniausiai žmonės ieško darbo visai darbo dienai.“

V.Sušinskienė atkreipė dėmesį, kad didinat mokytojo padėjėjų etatų skaičių mokyklose savivaldybėms reikia skirti nemažai lėšų, mat tik dalis padėjėjo etato finansuojama iš mokinio krepšelio.

Akis atverianti patirtis

Alytaus „Dzūkijos“ progimnazija turi specialiąsias lavinamąsias klases, kuriose dieninės integracijos forma ugdomi vaikai, turintys kompleksinę protinę negalią ar kitų sutrikimų. Tokių vaikų yra septyniasdešimt penki ir jie ugdomi atskirame, jų poreikiams pritaikytame pastate. Progimnazijoje yra ir klasių, kur specialiųjų poreikių turintys moksleiviai mokosi kartu su sveikais bendraamžiais.

„Turime gerosios patirties pavyzdžių, kai specialiųjų poreikių turintys vaikai sėkmingai mokosi kartu su bendraamžiais įprastoje klasėje. Jei vaiką ištinka koks nors priepuolis, pasirūpiname, kad jis galėtų išeiti į atskirą erdvę, kurioje galėtų pabūti, bet visuomet siekiame, kad toks vaikas būtų kiek įmanoma kartu su visais klasėje“, – pasakojo V. Sušinskienė ir prisiminė pavyzdį, kuomet mokyklą palikdami dešimtokai savo auklėtojai sakė, kad jie būtų daug ko neišmokę ir nesužinoję, jei kartu klasėje nebūtų buvę klasiokų, kurie turėjo specialiųjų poreikių.

„Tai atveria akis, kad žmonės gali būti skirtingi ir vaikai tokią patirtį įvertina. Kitas svarbus dalykas – tėvų bendradarbiavimas. Kai tėvai stengiasi prisidėti prie ugdymo proceso, tai ir rezultatai yra kur kas geresni. Turime tokių mokinių, kurie net ir būdami autistais, bendrų tėvų ir mokytojų pastangų dėka, nuo trečios klasės sugeba mokytis savarankiškai“, – apie sunkiu darbu pasiektus puikius rezultatus kalbėjo progimnazijos vadovė.

Išmoko džiaugtis mažomis pergalėmis

Mokytojo padėjėju gali dirbti ir specialaus pedagoginio išsilavinimo neturintis žmogus, tad šios studijų krypties studentai kartais ryžtasi „pasimatuoti“ šią profesiją. Viena tokių – Ieva Puraitė (27 m.), kuri prieš pradėdama Pradinio ir ikimokyklinio ugdymo pedagogikos studijas Šiaulių universitete studijavo fotografiją ir dvejus metus dirbo mokytojo padėjėja su autizmo sutrikimą turinčiais vaikais.

„Pradėdama dirbti neturėjau jokios tokio darbo patirties, o po dviejų metų jau galėjau ne tik įvardyti problemas, bet ir padėti ieškant būdų ir priemonių, kaip vaikus aktyviau įtraukti į ugdymo procesą. Dirbau su aštuonių vaikų grupe, kurioje buvo ne tik autizmo sutrikimą turinčių vaikų, bet ir gimusių su Dauno sindromu bei turinčių kitokią negalią. Kai pradėjau dirbti – į mane ne kartą skrido kėdės, o kai teko išeiti iš darbo – buvo pilnos akys ašarų“, – jautriai apie išbandymų kupiną gyvenimo tarpsnį pasakojo pašnekovė.

Anot jos, dirbdama mokytojo padėjėja išgyveno ir didelių nusivylimų, ir mažų pergalių džiaugsmą. „Viena mergaitė pusantrų metų man neleido net prisiartinti prie jos mokyklinio suolo, bet vieną kartą mūsų bendravime įvyko lūžis ir mes pradėjome kalbėtis. Tai buvo labai jautri patirtis,“ – sakė I. Puraitė ir pridūrė, kad sunku pamiršti ir iššūkių kupiną laikotarpį, kai teko kurį laiką pavaduoti su specialiųjų poreikių klase dirbusią mokytoją.

„Vaikai labai skirtingi, tad turi atrasti būdą, kaip su kiekvienu iš jų bendrauti, užmegzti kontaktą. Pamenu, kad į mūsų klasę atėjusi ketvirtokė nemokėjo skaityti, o per pusę metų mums su mokytoja pavyko pasiekti, kad ji pradėtų savarankiškai tai daryti“, – šyptelėjo mergina, prisiminusi unikalią istoriją.

I. Puraitė įsitikinusi, kad norintys dirbti su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais turi nusiteikti, kad tam reiks labai daug žinių ir pasiruošimo, bei negailėti savo laiko ir jėgų. „Tai darbas iš pašaukimo“, – sakė ji.

Šeimoms linki būti atviresnėms

„Smagu atnaujinti žinias, daug dalykų pasikeitę, viskas tobulėja, eina į priekį“, – mintimis dalijosi Jolita Riaubė (36 m.), kuri šiuo metu Šiaulių universitete (ŠU) studijuoja Pradinio ir ikimokyklinio ugdymo pedagogikos studijų programoje ir jau turi mokytojo padėjėjos darbo praktikos mokykloje.

„Visuomet jaučiau pašaukimą pedagogikai, mama visuomet sakydavo, kad arba daug savo vaikų turėsiu, arba dirbsiu mokykloje, taip ir atsitiko“, – nuotaikingai savo studijų pasirinkimo motyvą apibūdino pašnekovė, o apie įgytą patirtį kalbėjo: „Mokytojo padėjėja dirbau trejus metus. Per šį laikotarpį teko padėti labai įvairių sveikatos sutrikimų turintiems vaikams. Ne paslaptis, kad kuo sunkesnis sutrikimas, tuo sunkiau su vaiku dirbti“.

Pasak J. Riaubės, padėjėjo buvimas klasėje labai palengvina darbą mokytojui, o kartu padeda užtikrinti geresnę ugdymo kokybę specialiųjų poreikių turinčiam vaikui, nes jam pamokos metu skiriama daugiau dėmesio.

Pašnekovė atviravo, kad sunkumų mokytojams ir mokytojų padėjėjams kyla bendraujant su specialiųjų poreikių turinčių vaikų tėvais. „Labai dažnai tai viskuo nuolat besipiktinantys žmonės, bet išgirdę, kad jų vaikas turi problemų, šią informaciją ignoruoja. Tėvai ne visuomet sugeba priimti savo vaikus tokius, kokie jie yra“, – sakė ji ir pridūrė, kad jei šeimos būtų atviresnės ir daugiau kalbėtųsi su mokytojais ir jų padėjėjais, siekti pozityvių rezultatų būtų daug lengviau.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.