Skaitmeninės ugdymo priemonės: ar vaikai nepamirš, kaip rašyti ranka

Šiuolaikiniai moksleiviai ne tik mokytojų pamokų klausosi ekranuose, bet ir užduotis dažnai atlieka ne vedžiodami parkeriu raides, o spaudydami kompiuterio klavišus. Atsiranda abejojančiųjų, ar auganti karta ateityje mokės ranka išraityti daugiau nei savo parašą. Pradinių klasių mokytojos ir ugdymo priemonių kūrėjai ramina – situacija keičiasi, bet ji nėra tokia dramatiška.

„Elektroninės pratybos vaikams įdomiau, jie kartu mokosi ir kompiuterinio raštingumo, ir informacijos paieškos internete – jei ko nežino, gali lengvai susirasti“, – teigia pedagogai.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
„Elektroninės pratybos vaikams įdomiau, jie kartu mokosi ir kompiuterinio raštingumo, ir informacijos paieškos internete – jei ko nežino, gali lengvai susirasti“, – teigia pedagogai.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
„Vis daugiau leidinių yra pasiekiami skaitmeniniu formatu, kuris iš esmės papildo popierinių leidinių turinį“, – pastebi leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ skaitmeninės leidybos projektų vadovas Lukas Geryba.<br>Asmeninio albumo nuotr.
„Vis daugiau leidinių yra pasiekiami skaitmeniniu formatu, kuris iš esmės papildo popierinių leidinių turinį“, – pastebi leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ skaitmeninės leidybos projektų vadovas Lukas Geryba.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Šiuolaikinių vadovėlių ir pratybų privalumai ypač atsiskleidė karantino laikotarpiu. Skaitmeniniu turiniu ir aplinkomis buvo sprendžiamas popierinių vadovėlių trūkumas mokyklose, užduočių perdavimas mokiniams, pamokų vedimas nuotoliu.<br> R.Danisevičiaus nuotr.
Šiuolaikinių vadovėlių ir pratybų privalumai ypač atsiskleidė karantino laikotarpiu. Skaitmeniniu turiniu ir aplinkomis buvo sprendžiamas popierinių vadovėlių trūkumas mokyklose, užduočių perdavimas mokiniams, pamokų vedimas nuotoliu.<br> R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

2021-04-03 10:43

Mokytis nori lengviau

„Dabartiniai vaikai visko nori čia ir dabar, tad elektroninės pratybos daugeliui yra patrauklesnės, nes darbas paprastesnis. Pavyzdžiui, jiems klaidas taisyti yra lengviau – užtenka tik raidę ar skaičių pakeisti ekrane, o taisant įprastai į sąsiuvinį reikia perrašyti visą užduotį. Visi nori palengvinimo“, – šypteli Vilniaus Žemynos progimnazijoje pradinukus mokanti mokytoja metodininkė Lina Čepaitienė.

Jai pritaria ir tos pačios mokyklos ketvirtokų mokytoja Vida Jusienė: „Elektroninės pratybos vaikams įdomiau, jie kartu mokosi ir kompiuterinio raštingumo, ir informacijos paieškos internete – jei ko nežino, gali lengvai susirasti.“

Leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ sukurta skaitmeninė mokymo(si) aplinka e. lankos darbą palengvina ir mokytojams – jiems ne tik paprasčiau paskirti konkrečias užduotis tam tikrai klasei, pamatyti sistemos pažymėtas klaidas, bet net ir įskaityti, ką mokinys parašė.

„Kartais jie, paprašyti perskaityti, ką parašę, patys savo rašto neįskaito“, – juokiasi V. Jusienė.

Daugelyje mokyklų tęsiantis nuotoliniam mokymuisi elektroninės pratybos – vienas iš patogiausių būdų užtikrinti, kad mokinys iki galo atliktų užduotį.

„Juokiuosi, kad žaidžiame tenisą – gavusi mokinio atsakymus, jei yra ką taisyti, parašau komentarus, o jis vėl gali pataisyti iki tol, kol bus visiškai teisingai. Kartais net pati jų komentarų sulaukiu! Įprastų popierinių pratybų užduotis mums siunčia fotografuotas telefonu, tad kartais sunkiai matosi, o pažymėjus klaidas sunku išgauti pataisymą“, – atvirauja L. Čepaitienė.

Skaitmeniniuose aplinkos e. lankos vadovėliuose yra integruotos komentarų ir susirašinėjimų galimybės. Mokiniai gali tiesiogiai siųsti savo mokytojui užklausas apie jiems neaiškias vietas.

Taip pat moksleiviai gali pasinaudoti naujove – visi vadovėliai yra įgarsinti, todėl galima ne tik skaityti, bet ir klausytis turinio, o jei kažkur atsilikta – sugrįžti patogiu metu į e. lankų mokymosi aplinką ir ruoštis savarankiškai.

Svarbu net vadovėlių svoris

Nors skaitmeninė mokymo(si) aplinka e. lankos patinka tiek mokytojams, tiek mokiniams, mokytojos pabrėžia ir rašymo ranka, užduočių atlikimo ant popieriaus svarbą.

„Kuo mažesni vaikai, tuo daugiau laviname rankeles rašydami skaičius, raideles. Kai pramoksta, tada daugėja užduočių kompiuteriu, bet vis tiek turi būti dermė. Nemanau, kad ateityje liks tik elektroninės užduotys – turime atrasti santykį tarp abiejų formų“, – pastebi pradinių klasių mokytoja V. Jusienė.

Jos auklėtiniai pirmieji progimnazijoje išbandė leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ išleistus vadovėlius ir pratybas „Vaivorykštė“.

„Ilgai galvojome, kurią seriją pasirinkti, bet sustojau prie „Vaivorykštės“. Svarbu ne tik turinys, bet ir forma – šiuolaikiniai vaikai vargsta nešiodami sunkias kuprines, kuriose nuo pirmųjų klasių reikia sutalpinti kiekvieno mokomojo dalyko medžiagas, sąsiuvinius, tad labai patiko leidėjų sprendimas išleisti vieną vadovėlį ir vieną pratybų sąsiuvinį kiekvienam mokslo metų mėnesiui“, – šypteli mokytoja.

Tematiškai integruotuose vadovėliuose „Vaivorykštė“ pateikiama 7, o nuo antros klasės 8 mokomųjų dalykų pamokoms reikalinga medžiaga. Kiekvienas mėnuo turi bendras mėnesio ir savaičių temas, kurias diktuoja Pasaulio pažinimo dalyko programa. Remiantis šiomis temomis integruojami visi mokomieji dalykai.

Vadovėlio turinys parengtas pagal Bendrąsias pradinio ugdymo programas, atitinka jose keliamus tikslus, uždavinius ir įgyvendina vieną iš pagrindinių programų nuostatų – integruoto ugdymo modelio taikymą pradiniame ugdyme.

„Elektroninės užduotys yra gerai kaip papildomos, bet vaikai jose negali pasidaryti užduoties brėžinio, paraštėse pasirašyti įvairių sprendimo būdų ir pasitelkti vaizduotę ieškodami atsakymo. Kompiuteryje pateikiamų užduočių įvairovė yra ribota, todėl nebus taip, kad spausdintinių pratybų neliks. Visai kitokie įgūdžiai lavinami dirbant ranka ant popieriaus ir dirbant kompiuteriu. Paklausiau auklėtinių, kurios pratybos, jų manymu, geresnės ir, nors daugeliui patinka elektroninės, jie nenuvertina ir įprastų – juokėsi, kad popierinės neužstringa, – šypteli trečiokus mokanti L. Čepaitienė. – Dabar jau matome, kad mokymas nuo šiol bus kitoks ir atgal negrįšime, todėl džiaugiamės, kad gebame su tuo gyventi, dirbti, mokytis ir tobulėti.“

Vadovėliai – interaktyvūs

Daugelis vaikų į pirmą klasę jau žengia turėdami tam tikrų skaitmeninių įgūdžių, o namuose daugelis turi ne vieną kompiuterį ar kitą išmanųjį prietaisą.

„Pokyčiai šiuolaikiniuose vadovėliuose ir pratybose yra tikrai matomi. Dabartinė naujoji karta didžiąją laisvo laiko dalį praleidžia įvairiose skaitmeninėse platformose, o tai natūraliai suformuoja paklausą interaktyviam mokymui ir mokymuisi. Šiuo metu rinkoje yra nemažai naujovių: vadovėliai ir pratybos siūlomi ne tik popieriniu formatu, dalį mokomojo turinio jau galime patogiai pateikti garso ar vaizdo formatais. Vis daugiau leidinių yra pasiekiami skaitmeniniu formatu, kuris iš esmės papildo popierinių leidinių turinį“, – pastebi leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ skaitmeninės leidybos projektų vadovas Lukas Geryba.

Jis atkreipia dėmesį, kad ugdymo priemonių skaitmenizavimas prasidėjo dar prieš dešimtmetį, bet tuomet technologijos nebuvo patogios, greitai pasendavo, tad dabar judama prie protingesnių, sumanesnių ir patogesnių sprendimų tiek mokytojams, tiek mokiniams. Leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ skaitmeninis turinys yra paremtas ilgamete patirtimi dirbant su švietimo įstaigomis, mokytojais ir mokiniais.

„Visų pirma, mes siūlome išties interaktyvų skaitmeninį vadovėlį. Visi leidykloje leidžiami vadovėliai yra pateikiami dviem formatais – rinkoje nusistovėjusiu PDF formatu bei tikru interaktyviu formatu. Tokį interaktyvų vadovėlį galima vieno mygtuko paspaudimu paversti skaidrėmis, kurias patogu rodyti per vaizdo projektorių ar išmaniosiose klasės lentose. Tai yra itin patogus būdas vesti pamoką. Šią funkciją pedagogas gali naudoti ir vesdamas pamoką nuotoliu, ant skaidrių taip pat galima žymėti, paryškinti reikalingus objektus“, – pasakoja L. Geryba.

„Šiuolaikiniai skaitmeniniai vadovėliai nėra statiniai PDF formato failai – skaitmeną lengva papildyti aktualia informacija ir šiuolaikiniais pavyzdžiais, tai itin praverčia, jei mokyklos dirba su senesniais vadovėliais.

Leidyklos „Baltų lankų“ vadovėliai“ skaitmeninis vadovėlis yra praturtinamas įvairiu papildomu turiniu – vaizdo ir garso įrašais, nuorodomis, integruotas internetinis žinynas, kuris susiejamas su vadovėlyje esančiomis sąvokomis, vietovardžiais. Šiuo metu plečiame savo skaitmeninių užduočių banką. Šiomis užduotimis praplėsime jau esamas popierines pratybas. Užduotys lengvai pasiekiamos – jas mokinys ras tame vadovėlio skyriuje, kuriam jos priklauso, galės įsivertinti“, – dalijasi informacija specialistas.

Skaitmeniniai vadovėliai taip pat „prisimena“, kurioje vietoje mokinys ar mokytojas baigė skaityti, – tam paliekamas skaitmeninis „skirtukas“.

Nauda atsiskleidė karantino metu

Ugdymo medžiagos kūrėjai pripažįsta, kad dar turi daug neatsakytų klausimų apie skaitmeninio ugdymo turinio ateitį, kaip ir niekas nežino, kiek dar užtruks nuotolinis mokymasis.

„Šiuo metu esame įsivardiję tris pagrindines leidinių skaitmenizavimo ir mokymo aplinkų tendencijas. Visų pirma, interaktyvus formatas mums leidžia ugdymo turinį nuolat atnaujinti, papildyti, o mokiniams ir mokytojams pasiūlyti individualius ugdymo planus čia ir dabar. Antra, skaitmeniniai leidiniai papildo popierinį turinį, jį išplečia ir praturtina. Na, ir trečia, skaitmeninis turinys yra pateikiamas interaktyviose mokymo aplinkose, kuriose mokiniai ir mokytojai gali bendrauti, užduoti klausimus, pažymėti komentarus realiu laiku“, – paaiškina L. Geryba.

Šiuolaikinių vadovėlių ir pratybų privalumai ypač atsiskleidė karantino laikotarpiu. Skaitmeniniu turiniu ir aplinkomis buvo sprendžiamas popierinių vadovėlių trūkumas mokyklose, užduočių perdavimas mokiniams, pamokų vedimas nuotoliu.

Skaitmeninės leidybos projektų vadovas pritaria pedagogėms, kad skaitmeninis turinys kol kas tik papildo ir praturtina įprastus vadovėlius ir pratybas.

„Kalbant apie ateitį, manau, kad popieriniai leidiniai tikrai išliks dar bent kelis dešimtmečius. Galima į tai žiūrėti per raštingumo perspektyvą. Popieriniais leidiniais galime ugdyti bendrąjį mokinių raštingumą, tuo tarpu skaitmeniniais leidiniais sudaromos sąlygos ugdyti tik skaitmeninį raštingumą. Kada skaitmeninis raštingumas pakeis bendrąjį raštingumą? Šis klausimas yra labiau kultūrinis, visuomeninis, todėl į jį turime atsakyti visi bendrai“, – šypteli jis.

Priešmokyklinukams – naujos užduotys

Vis daugiau dėmesio skiriama ne tik moksleivių, bet ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymui. Dar praėjusiais metais nutarta, kad nuo 2023-iųjų vaikai mokytis pradės nuo penkerių. Kokios kompetencijos pradedamos ugdyti šiame amžiuje?

„Nors visiems atrodo, kad svarbu tik skaitymas, rašymas ir skaičiavimas, reikia nepamiršti ir ugdomų kompetencijų: socialinės, sveikatos, pažinimo, komunikavimo ir meninės. Mokslo knygoje „Katino dienos“, skirtoje priešmokyklinio amžiaus vaikams, atsiranda naujos STEAM užduotys, susijusios su tuo metu nagrinėjamomis temomis. Šios užduotys pasižymės ir interaktyvumu – ir su pedagogais, ir su tėvais vaikai galės atlikti įvairius eksperimentus. Mūsų tikslas – kad vaikai mokėtų išspręsti jiems iškeltą problemą, o nepavykus ieškotų atsakymų, ką daryti kitaip“, – teigia „Baltų lankų“ vadovėlių“ priešmokyklinio ir pradinio ugdymo veiklų projektų vadovas Karolis Milius.

STEAM yra šiuolaikinis ugdymo metodas, integruojantis gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką.

„Katino dienose“ aprašytiems eksperimentams prireiks namuose lengvai randamų priemonių, todėl leidėjai siūlo būtent šiuos vadovėlius pasitelkti ir tėvams, kurie nori papildomai ugdyti vaikus namuose.

Nuo ateinančio rugsėjo priešmokyklinukai metus pradės su atsinaujinusiomis mokslo knygomis „Katino dienos“– vietoje trijų užduočių knygų mokslo metams nuo šiol bus dvi.

„Ne visiems darželiams pavykdavo įveikti visus tris tomus, todėl sumažinome apimtis, papildėme naujomis užduotimis ir siūlome efektyviau pasitelkti STEAM projektines veiklas, – pasakoja K. Milius. – Kadangi į priešmokyklines klases susirenka itin skirtingo pasiekimų lygio vaikai, mokytojo knygoje tas pačias užduotis siūlome vaikams pateikti skirtingu lygiu.

Jei vaikai darželyje nedirba su vadovėliais, tėvai juos gali įsigyti savo ruožtu ir pasiūlyti kaip užduočių knygeles. Mažyliams patinka pratybų herojai ir jie mėgaujasi galimybe patys rašyti ir spalvinti savo asmeninėse knygose.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.