In Memoriam: mirusio žymaus Lietuvos fiziko ir legendinio Dino Zauro kūrėjui atminti

Sausio 10 d., po ilgos ir sunkios ligos mirė šviesios atminties bičiulis, keliautojas, fizikas – Vilius Armonas. Tokią žinią paskelbė Vilniaus universitetas.

 Vilius Armonas<br> T. Bauro nuotr.
 Vilius Armonas<br> T. Bauro nuotr.
 V.Aromas ir Dinas Zauras.<br> LR archyvas.
 V.Aromas ir Dinas Zauras.<br> LR archyvas.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2024-01-12 16:57, atnaujinta 2024-01-12 17:52

Vilius Vilniaus universiteto Fizikos fakultete ir jį pažinojusiųjų bičiulių tarpe bus atsimenamas kaip darbštus, atkaklus, geranoriškas ir labai išmintingas žmogus.

Vilius Armonas yra pagrindinis FiDi dinozauro, buvusio „išmaniausio“ dinozauro, kūrėjas.

V. Armonas ilgiau nei dešimt metų dirbo „Lietuvos ryto“ grupėje – IT skyriuje.

Pareikšti užuojautą Viliaus artimiesiems bus galima penktadienį (01.12d.) laidojimo namuose Jeruzalėje, Vilniuje, adresu Kalvarijų 329, 2 salėje. Atsisveikinimo laikas 16:00–20:30.

V.Armonas yra laikomas legendinio Fizikos dienose „FiDi“ pasirodančio Dino Zauro tėvu.

„FiDi“ rengiamos nuo 1969 metų kovo 29 dienos ir sutraukia daugybę žmonių. V.Armono sukonstruotas Dinas Zauras į šventę įsiliejo nuo 1978-ųjų.

Pirmasis dinozauro variantas gerokai skyrėsi nuo dabartinio, jo pagrindas buvo automobilis GAZ-69, karkasas – iš pusapskritimio formos lankų, viskas apdengta medžiaga. Tačiau jau tada Dinas Zauras sugebėjo ir galvą kilnoti, ir vandeniu spjaudytis. Vėliau, fizikų pasididžiavimui, buvo nupirktas ir perdirbtas sunkvežimis GAZ-53.

Diną Zaurą puoselėję žmonės su V.Armonu priešakyje sugalvojo sudėtingą metalinę konstrukciją, kuriai panaudojo perdirbtas automobilio vairo kolonėles. Ir vėlgi – sovietinio automobilio „Žiguli“.

Nepamiršo savo kūdikio

„Lietuvos rytas“ 2013-aisiais rašė apie V.Armono kūrinį. Pateikiame 2013-aisiais publikuotą straipsnį.

Kaip kilo idėja pasidaryti dinozaurą, nėra aišku iki šiol. Vienas jo krikštatėvių – anuomet trečiojo kurso studentas Vilius Armonas. Jis iki šiol nepamiršta savo kūdikio ir kasmet padeda jį pastatyti ant kojų.

Kaip prisimena V.Armonas, pirmasis variantas gerokai skyrėsi nuo dabartinio. Dinozauro pagrindas buvo „viliuku“ vadinamas visureigis, karkasas – iš sulenktų pusapskritimio formos lankų, aptrauktų medžiaga. Tačiau dinozauras sugebėjo ir galvą kilnoti, ir dar vandeniu spjaudytis.

Nors pirmasis FiDi kūrinys nebuvo techniškai sudėtingas, tų metų renginio svečias iš Jerevano M.Oganesianas, pamatęs šventę ir dinozaurą, apstulbo: „Jaučiu, kad pritrūks žodžių, kai reikės grįžus viską papasakoti draugams. Ne veltui sakoma, kad fiziku reikia gimti. O puikusis dinozauras – technikos šedevras. Tokį ne bet kokiam muziejui patikėtum...“

Pirmą kartą išriedėjęs į miestą Dinas Zauras buvo sutiktas nuostabos ir džiaugsmo šūksniais, bet jo likimas buvo liūdnas – po šventės palikę vidury kiemo pirmadienį jį studentai rado supjaustytą ir atiduotą į metalo laužą.

Stūmė į Tauro kalną

Kitas dinozauras buvo gaminamas po metų pertraukos – universiteto 400-ojo jubiliejaus proga. Šis kūrinys jau buvo tobulesnis – turėjo ne tik galvą, bet ir įmantresnį kaklą, judančią uodegą, mirksinčias akis.

Tačiau jam nepavyko išvengti gėdos. Kai jubiliejinė kolona nuo senojo universiteto pastato pajudėjo Vingio parko link, Dinas Zauras sustojo lyg įbestas – mašinos variklio niekaip nepavyko paleisti.

Teko studentams suremti pečius ir stumti nelaimėlį per visą miestą, neaplenkiant ir Tauro kalno prieigų.

Naujovėms nėra galo

Nors V.Armonas jau seniai nebe studentas, apie Diną Zaurą žino beveik viską – prieš Fizikų dieną jis išeina atostogų, kad spėtų kuo daugiau prisidėti prie Dino Zauro tobulinimo.

Buvo metų, kai fizikai nutarė V.Armoną palikti ramybėje ir daryti viską patys. Tačiau kilus pernelyg sudėtingiems sumanymams „fidistai“ vėl į pagalbą pasikvietė Vilių.

O padėti tikrai reikia. Dinozauras pasidarė labai sudėtingas, jam paruošti mėnesio nebeužtenka.

Dinui Zaurui padaryti buvo nupirktas ir perdirbtas sunkvežimis GAZ-53, buvo pritaikyta suslėgto oro sistema, kad judėtų kojos, galva, uodega ir kaklas.

Pastarasis dinozauras buvo vienas didesnių iššūkių fizikams: jie norėjo, kad ši „kūno“ dalis judėtų kaip tikra. Diną Zaurą puoselėjantys žmonės su V.Armonu priešakyje sugalvojo sudėtingą metalinę konstrukciją, kuriai panaudojo perdirbtas automobilio „Žiguli“ vairo kolonėles.

Ši kūno dalis dengta faneros ir kartono nareliais, kurie juda taip, kad keldamiesi išjudintų ir kitus narelius.

Ir tai ne pabaiga. Visas dinozauras padengtas žvynų imitacija, gali ne tik mirksėti, bet ir kvėpuoti garais, mat į jo šnerves įmontuoti vandens purkštukai. Šia fizikų kūrinio savybe ypač džiaugiasi į šventę susirinkę vaikai.

Šiuo metu Dino Zauro ilgis nuo uodegos galiuko iki nuleistos nosies siekia 18 m, plotis ir aukštis – apie 4,5 metro. Visiškai paruoštas eitynėms šis roplys sveria daugiau nei 10 tonų.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.