Dėl šio atvejo tyrimas buvo pradėtas po to, kai komisija praėjusių metų spalio pradžioje, prasidėjus išankstiniam balsavimui Seimo rinkimuose, gavo gyventojų pranešimų.
„Juose buvo teigiama, kad marinuotų agurkų „Geras vaizdelis“ akcijomis „Maxima“ ir „Lidl“ prekybos tinkluose galėjo būti paperkami rinkėjai. Spalio 10 d. Komisija buvo papildomai informuota ir apie analogišką prekybos centro „Iki“ komercinę reklamą“, – rašoma VRK pranešime.
Pasak VRK, prekybos tinklų taikyta priemonė užkoduoja paslėptą komunikacinį turinį, skirtą ne tik produkto vartotojui, bet ir potencialiam rinkėjui, todėl yra laikytina paslėpta politine reklama ir netiesiogine agitacija.
Akciją marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ reklamavę prekybos tinklai neigia sąsajas su rinkimų kampanija ir tvirtina, kad tai tiesiog sutapimas arba atsitiktinumas. Vis dėlto, VRK sudaryta darbo grupė, įvertinusi aplinkybes, atmetė „atsitiktinumo“ versiją, pabrėždama, kad Rinkimų kodekso normos turi galioti kiekvienam juridiniam ar fiziniam asmeniui.
Taikos koalicijos sąrašo lyderis Viktoras Uspaskichas taip pat neigė bet kokias sąsajas su posakiu „Geras vaizdelis“, tačiau, kaip nurodo komisija, politiko dalyvavimas laidose, asmeniniai interviu bei kitos publikacijos apie prekės ženklo kilmę leidžia tvirtinti priešingai. Be to, kaip nurodo komisija, Taikos koalicijos rinkimų štabas patvirtino, kad šūkis „Geras vaizdelis visiems!“ rinkimams buvo pasirinktas sąmoningai kaip tiesioginė sąsaja su koalicijos sąrašo lyderiu.
VRK taip pat pripažino, kad „Maxima“, „Lidl“, „Iki“ prekybos tinklų skleista komercinė reklama apie nuolaidą marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ gali būti laikoma nepinigine auka Darbo partijai. Atsižvelgiant į tai, komisija pavedė Politinių partijų ir politinių kampanijų kontrolės skyriui nustatyti šios reklamos vertę.
„Maxima“ ketina skųsti VRK sprendimą
Vienas iš VRK sprendime minimų prekybos tinklų – „Maxima“ su tokiomis VRK išvadomis nesutinka ir ketina jas skųsti.
„Gerbiame VRK sprendimą, tačiau su juo nesutinkame ir jį planuojame skųsti“, – prekybos tinklo pranešime cituojama „Maxima LT“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento direktorė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė.
„Norime dar kartą patikinti, jog šia akcija nevykdėme jokios paslėptos politinės reklamos. Kaip teigėme praėjusių metų spalį, taip sakome ir dabar – ši situacija yra visiškas atsitiktinumas“, – pridūrė ji.
Pasak I. Trakimaitės-Šeškuvienės, visos akcijos prekybos tinkle yra planuojamos kelis mėnesius į priekį. Tuo metu VRK nagrinėta akcija buvo suplanuota 2024 m. rugpjūčio mėnesį.
„Tuo metu niekaip negalėjome numatyti, jog kažkuri politinė partija po kelių mėnesių savo šūkiui pasirinks vieno iš daugybės mūsų parduotuvėse parduodamų prekės ženklų pavadinimą. Tokių itin tarp pirkėjų populiarių prekės ženklų turim daug ir jiems akcijos taikomos gana dažnai, tad jokių rizikų nematėme ir su rinkimais nesiejome“, – tikino departamento direktorė.
2001 m. rudenį „Vikondai“ priklausanti įmonė „Kėdainių konservų fabrikas“ pradėjo gaminti marinuotus agurkėlius „Geras vaizdelis“. Ant jų etikečių buvo naudojami V. Uspaskicho ir V. Agurkicho – personažo, parodijuojančio V. Uspaskichą – atvaizdai. 2002 m. patentų biure buvo įregistruotas žodinis prekės ženklas „Geras vaizdelis“.
ELTA primena, kad į Darbo partiją sugrįžęs V. Uspaskichas praėjusiais metais vedė trijų politinių jėgų koalicinį sąrašą į Seimą – su „darbiečiais“ parlamento rinkimuose dalyvavo Lietuvos krikščioniškosios demokratijos partija bei Žemaičių partija. Tačiau spalį vykę rinkimai sudarytai Taikos koalicijai nebuvo sėkmingi – ji surinko 2,2 proc. balsų ir neperžengė 5 proc. kartelės, reikalingos iškovoti mandatų daugiamandatėje apygardoje.
Su sprendimu nesutinka
„Gerbiame VRK sprendimą, tačiau su juo nesutinkame ir jį planuojame skųsti. Norime dar kartą patikinti, jog šia akcija nevykdėme jokios paslėptos politinės reklamos. Kaip teigėme praėjusių metų spalį, taip sakome ir dabar – ši situacija yra visiškas atsitiktinumas. Visos akcijos tinkle yra planuojamos kelis mėnesius į priekį.
Konkrečiai ši akcija buvo suplanuota dar 2024 m. rugpjūčio mėnesį. Tuo metu niekaip negalėjome numatyti, jog kažkuri politinė partija po kelių mėnesių savo šūkiui pasirinks vieno iš daugybės mūsų parduotuvėse parduodamų prekės ženklų pavadinimą.
Tokių itin tarp pirkėjų populiarių prekės ženklų turim daug ir jiems akcijos taikomos gana dažnai, tad jokių rizikų nematėme ir su rinkimais nesiejome. Išsamiai susipažinome su VRK išvadoje pateikta medžiaga.
Iš jos matyti, kad buvo atliktas platus situacijos tyrimas, apklausta labai daug potencialiai su šia situacija susijusių šalių. Mūsų nuomone, visa byloje surinkta medžiaga – įrodymai ir pateikti atsakymai – patvirtina, kad nebuvo jokio išankstinio šalių susitarimo vykdyti reklamą, reklama nebuvo užsakyta tiekėjo ar kokio kito trečiojo asmens ir nebuvo siekiama veikti konkretaus asmens politinei naudai.
Akivaizdu, jog nėra įmanoma iš anksto numatyti, kad politinis asmuo ar politinė partija savo šūkiui pasirinks prekės ženklą, sutampantį su mūsų parduotuvėse esančia preke.