Kas iš tiesų lobsta už iš Baltarusijos į Lietuvą plūstančią milijonų vertės kontrabandą? Atskleidė neįtikėtinas schemas

Bauda šimtą kartų didesnė nei nelegalus uždarbis, tačiau vilkikų vairuotojai iš Baltarusijos ir Rusijos ryžtasi tarp krovinių slėpti dėžes su kontrabandinėmis cigaretėmis. Kas iš tiesų lobsta iš šios nusikalstamos veiklos, dažnai lieka nežinoma.

Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Pastaruoju metu viena išradingiausių vilkike iš Baltarusijos aptiktų cigarečių slėptuvių buvo betoniniuose blokeliuose.<br>MKT nuotr.
Pastaruoju metu viena išradingiausių vilkike iš Baltarusijos aptiktų cigarečių slėptuvių buvo betoniniuose blokeliuose.<br>MKT nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>J.Stacevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>J.Stacevičiaus asociatyvi nuotr.
Kontrabandos vežėjų nesustabdo net tai, kad gali tekti sumokėti ir didelę baudą, ir tiek, kiek kainuoja vilkikas, kuriuo buvo gabenamos cigaretės.<br>MKT nuotr.
Kontrabandos vežėjų nesustabdo net tai, kad gali tekti sumokėti ir didelę baudą, ir tiek, kiek kainuoja vilkikas, kuriuo buvo gabenamos cigaretės.<br>MKT nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>J.Stacevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>J.Stacevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.<br>A.Vaitkevičiaus asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

Nov 10, 2021, 8:22 PM, atnaujinta Nov 11, 2021, 1:29 PM

„Jie – lyg kazino lošėjai: arba išlošia, arba tuščiomis grįžta namo“, – apie kontrabandines cigaretes per sieną bandančius vežti vilkikų vairuotojus kalbėjo Muitinės kriminalinės tarnybos (MKT) atstovas Gediminas Kulikauskas.

Laimingi būna net ir tie, kuriems leista grįžti, nors už šią galimybę tenka sumokėti nuo 3000 iki 15 000 eurų siekiantį užstatą.

Vairuotojai iš Rusijos ir Baltarusijos pinigus moka nesiginčydami – kad tik neatsidurtų areštinėje. Manoma, kad pinigų duoda kontrabandos užsakovai, kuriuos gali globoti net valstybinės institucijos.

Dirba sau arba vadeivoms

Pasienyje įkliuvusius vairuotojus muitinės kriminalistai skirsto į uždarbiautojus ir stambaus kontrabandos verslo atstovus. Papildomai užsidirbti bandantys vairuotojai tarp krovinio arba net į savo kabiną įsimeta po keletą dėžių cigarečių.

Kontrabandos užsakovų samdomi vairuotojai gabena po 500 ar tūkstantį dėžių cigarečių, jos paslėptos taip, kad pareigūnams jas traukti tenka kelias dienas, o pats vairuotojas tokią slėptuvę įsirengtų tik per kelias savaites.

Išradingai paslėptų didžiulių kontrabandos krovinių buvo gerokai padaugėję šių metų pradžioje. Slėptuvėse pareigūnai dažniausiai aptikdavo cigarečių, pagamintų Baltarusijoje, prie pat Lietuvos sienos esančiuose fabrikuose.

Pavyko įtikinti teisėjus

Nors legalus krovinys dažnai užima nedidelę dalį vilkiko puspriekabės, jų vairuotojai dažnai teisinasi nieko nežinantys ir vežantys tai, ką pakrovė užsakovai, o gal pakelės nusikaltėliai.

Tokia vieno vilkiko vairuotojo versija buvo patikėjęs Vilniaus apygardos teismas (VAT).

Vilkiku „Scania“ 36 tūkst. pakelių cigarečių „Minsk Capital“ be Lietuvos banderolių gabenęs Rusijos pilietis įrodinėjo, kad nelegalus krovinys mašinoje galėjo atsirasti jam miegant.

Praėjusių metų birželio 4-ąją sulaikyto nelegalaus krovinio vertė siekė 125,6 tūkst. eurų, o jas gabenęs vairuotojas buvo išteisintas.

Gandai apie užpuolimus

Baltarusiškų cigarečių krovinį gabenęs rusas pasakojo, kad į Lietuvą jis vyko su kitą vilkiką vairavusiu kolega, o artėdami prie pasienio jie sustojo pailsėti autobusų stotelėje.

Jis teigė, kad prieš užmigdamas pastebėjo nuo pasienio pusės atvažiuojantį įtartiną krovininį mikroautobusą. Į šį mikroautobusą jis atkreipė dėmesį dėl to, kad jis važiavo neįprastai lėtai, po kelių minučių apsisuko, o priartėjęs prie jų krovininių automobilių dar labiau sumažino greitį.

Ši situacija rusui esą priminė kitų vilkikų vairuotojų pasakojimus, kad kartais jiems į kabiną pripurškiama migdomųjų dujų, o į puspriekabę sukraunamas nelegalus krovinys.

Pergabenus jį per valstybės sieną Lietuvos teritorijoje esą suvaidinama avarija, taip vilkikas sustabdomas, o peiliu grasinantys užpuolikai priverčia iškrauti krovinį. Jo teigimu, tolimųjų reisų vairuotojus apie tokius išpuolius įspėja ir jų poilsio vietose kabantys skelbimai.

Vairuotojas tikino, kad tą naktį buvo itin kietai įmigęs, nors šalia autobusų stotelės jie buvo sustoję tik kelioms valandoms. Jis teigė negirdėjęs net mobiliojo telefono skambučio, o prabudęs tik tuomet, kai į kabinos duris pabeldęs kito vilkiko vairuotojas.

Apklausiant vairuotoją teisme paaiškėjo, kad jis miegojo ne taip giliai, – girdėjo smarkaus vėjo ūžesį ir pro šalį važiuojančių automobilių garsus.

Atsisakė kelti dėžes

Kontrabandą gabenęs vairuotojas teisme tikino, kad Lietuvos pasienyje jis pats muitinės pareigūnės paprašęs važiuoti į rentgeną patikrinti, ar iš puspriekabės nieko nepavogta.

Tačiau teisme apklausta muitininkė vilkiko patikrinimą prisiminė visiškai priešingai. Nors rentgenas nieko įtartino nerodė, pareigūnai nusprendė vilkiką patikrinti detaliau ir dėl to vairuotojas akivaizdžiai susijaudino.

Paprašytas parodyti kelias dėžes vilkiko vairuotojas apsimetė nesupratęs prašymo, vėliau išsisukinėjo, kad dėžės, kurias nurodė pareigūnė, labai sunkios. Dėžes, kurių neva negalėjo pakelti, jis nustumdavo ir siūlydavo parodyti kitas.

Tuomet pareigūnė pati nusikėlė vieną dėžių, kuri svėrė apie 10–15 kilogramų. Suradę 20 dėžių su cigaretėmis pareigūnai vairuotojo paklausė, ar jų yra daugiau. „Daugiau tikrai nebus“, – tvirtino vairuotojas.

Iš viso vilkiko puspriekabėje buvo rasta 40 dėžių su cigaretėmis „Minsk“.

Įsilaužėliai – išgalvoti

Nors bylą nagrinėjęs VAT buvo patikėjęs Rusijos piliečio parodymais, Apeliacinio teismo teisėjams nekilo abejonių, kad tokiais veiksmais jis siekė nuslėpti kontrabandą.

Vairuotojo kalbos apie jam nežinant į vilkiką sukrautas dėžes su cigaretėmis neįtikino ir prokuroro Tomo Songailos. Jis atkreipė dėmesį, kad dėžės su cigaretėmis buvo išdėliotos ne puspriekabės gale, o skirtingose vietose. Tai užimtų nemažai laiko, o vilkikai kelkraštyje stovėjo tik keturias valandas.

Istoriją apie lėtai privažiavusį mikroautobusą baltarusis pareigūnams papasakojo ne iš karto, o tik praėjus kelioms savaitėms po sulaikymo. Bet kartu su juo važiavęs ir ilsėjęsis kito vilkiko vairuotojas apie tai per apklausas net neužsiminė.

Stotelė, kur stovėjo vilkikai, yra judriame valstybinės reikšmės kelyje. Be to, teisiamasis negalėjo paaiškinti, kodėl iš daugybės valstybės sieną kertančių vilkikų kontrabandinių cigarečių buvo prikrauta būtent į jo mašiną.

Teismo nuomone, jokiais faktais nepagrįsti ir užsieniečio teiginiai apie tariamus sieną kirtusių vilkikų užpuolimus Lietuvos teritorijoje siekiant pagrobti juose paslėptą kontrabandą.

Lietuvoje laukė klientas

Pareigūnams įtarimų sukėlė ir kontrabandą gabenusio vairuotojo žinutės, rastos jo planšetiniame kompiuteryje ir mobiliuosiuose telefonuose, kuriuos jis turėjo net tris.

Prokuroro nuomone, žinutės: „Tai žmogus Lietuvoje nuo viršininko“ arba „Paskambink, kas vyksta?“ galėjo būti susijusios su vykdomu nusikaltimu.

Pareigūnų teigimu, asmuo, kuris ruošiasi gabenti kontrabandą, paprastai turi iš anksto parengtą nusikaltimo planą, žino, kam vėliau reikės perduoti krovinį.

Manoma, kad šiuo atveju cigarečių „Minsk“ krovinys buvo skirtas Lietuvos rinkai, nes gabenti jų tokiu maršrutu, kuriuo važiavo šis vairuotojas, nebuvo jokios komercinės prasmės.

Vilkikus grąžina savininkams

Išteisinamąjį nuosprendį panaikinęs Apeliacinis teismas kontrabandą gabenusiam Rusijos piliečiui skyrė 14 500 eurų baudą, tačiau įskaičiavus 94 nelaisvėje praleistas dienas užsieniečiui liko sumokėti 5100 eurų.

Teismas nusprendė iš jo konfiskuoti ir nusikaltimo priemonės – vilkiko „Scania“ ir puspriekabės „Kassbohrer“ vertę atitinkančią pinigų sumą – 83,3 tūkst. eurų.

Vilkikų ir puspriekabių vertę atitinkanti suma iš nuteistų vairuotojų konfiskuojama beveik visais atvejais, nes pačios transporto priemonės paprastai priklauso įmonėms.

Įrodyti, kad apie gabenamą kontrabandą žinojo Rusijoje ar Baltarusijoje esančių įmonių vadovai, beveik neįmanoma.

Įkliūva tik vieną kartą

Kontrabandą gabenusiems vairuotojams, kurių dauguma – Baltarusijos ir Rusijos piliečiai, teismai dažniausiai skiria pinigines baudas.

Kontrabanda yra ekonomikai didelę žalą darantis nusikaltimas“, – aiškino Vilniaus apygardos prokuroras T.Songaila. Skirti laisvės atėmimo bausmę dažnai nėra net teisinio pagrindo, nes su kontrabanda įkliuvę vairuotojai paprastai teisiami pirmą kartą.

Kartą už kontrabandą jau teisti vairuotojai tęsti nusikalstamos veiklos toliau nerizikuoja – muitininkai griežčiau tikrina ne tik juos, bet ir įmonių, kuriose jie dirba, krovinius.

Organizatorius rasti sunku

Bijodami griežtų patikrų ir sankcijų į Lietuvą vengia grįžti ir tie, kurie nesumoka teismo paskirtų baudų. Kitų būdų išieškoti baudų iš Rusijos ir Baltarusijos piliečių nėra.

Tai teismai numato ir skirdami kardomąsias priemones – užsieniečiai namo dažnai išleidžiami už piniginį užstatą, kuris vėliau negrąžinamas, o išskaičiuojamas iš paskirtos baudos.

Jei pasienyje įkliuvęs užsienietis turi galimybę gyventi Lietuvoje, iš jo paimami dokumentai. Už grotų iškart po sulaikymo vairuotojai paprastai atsiduria tuomet, kai pareigūnams kyla įtarimų, kad jie priklauso gerai organizuotai grupuotei, tačiau susekti jas nelengva.

„Automobiliai paprastai pakraunami Baltarusijoje arba Rusijoje, o patikrinti informaciją šiose valstybėse sunkiai įmanoma. Cigaretės paprastai taip pat nėra skirtos Lietuvos rinkai, jos gabenamos į Vakarus“, – aiškino prokuroras T.Songaila.

Nusikalsta ir nežinodami

Lietuvoje įkliuvę vairuotojai dažnai prisipažįsta norėję papildomai užsidirbti, kad galėtų išlaikyti šeimą, todėl Baltarusijos ar Rusijos degalinėse legalius krovinius papildę dėžėmis su kontrabanda.

Pareigūnų žiniomis, už nelegalių cigarečių pervežimą jiems žadamas tūkstančio ar dviejų tūkstančių eurų atlygis. Kai kurie jų po keletą dėžių cigarečių įsimeta savo iniciatyva.

Dalis įkliuvusių vairuotojų tikina apie cigarečių krovinį nieko nežinantys, tačiau tai nereiškia, kad jie meluoja. Kartais cigaretės būna paslėptos taip, kad net stebėdamas, kaip kraunamas krovinys, vairuotojas gali nesuprasti, kas yra jo viduje.

Cigaretes užliejo betonu

Praėjusiais metais muitinės kriminalistai buvo sulaikę kontrabandinių cigarečių krovinį, kuris buvo paslėptas betono blokuose. Tik pasvėrus blokus kilo įtarimų, kad kai kurie jų gali būti tuščiaviduriai.

Muitinės pareigūnai neabejojo, kad cigaretės buvo slepiamos dar blokų gamybos proceso metu, tiesiog užliejant metalines dėžes betonu. Iš viso blokuose buvo rasta 30 tūkst. pakelių cigarečių, jų vertė – 106 tūkst. eurų.

2013 metais Raigardo kelio poste muitinės kriminalistai sulaikė vilkiku iš Baltarusijos gabentą panašių blokų krovinį.

Nors paprastai tokie blokai būna pilnaviduriai, šie buvo išlieti su tuščiomis ertmėmis ir kiekvienoje jų sutilpo maždaug keturios dėžės cigarečių. Iš viso tuomet rasta apie 79 tūkst. pakelių cigarečių.

Dar tebetiriama byla dėl statinėse su cheminėmis medžiagomis gabentų cigarečių, kurias įmanoma pastebėti tik peršvietus krovinį rentgenu.

Itin kruopščiai cigaretės buvo paslėptos ir vafliuose. Tokį krovinį pareigūnai sulaikė prieš porą mėnesių. Didelėse dėžėse buvo gabenamos mažesnės vaflių dėžutės, kiekvienoje jų buvo paslėpta ir cigarečių.

Šiek tiek kitaip atrodančius vaflius sunku buvo pastebėti ir peršvietus krovinį rentgenu.

Slepia ir tuščiose mašinose

Jei cigarečių dėžės paslėptos tarp kitų prekių, vairuotojų paaiškinimai, esą jie nieko nežino, pareigūnų neįtikina.

„Sunku patikėti vairuotojais, kurie esą nieko nežino, kad cigaretės paslėptos pačių vilkikų konstrukcijose“, – teigė Muitinės kriminalinės tarnybos atstovas G.Kulikauskas.

Dažnai cigaretės slepiamos puspriekabės konstrukcijose, nors per muitinės postus vilkikas neva važiuoja tuščias.

Kontrabandos krovinys šiemet buvo aptiktas dviejuose atsarginiuose sunkiasvorės mašinos ratuose. Bandant apsaugoti krovinį nuo rentgeno kontrolės ratų vidus buvo išklotas skarda ir įrengtos slėptuvės, kuriose rasti 2997 pakeliai baltarusiškų cigarečių „Minsk“ ir „NZ Gold“. Jų vertė su mokesčiais – beveik 11 tūkst. eurų.

Plūsta baltarusių produkcija

Kontrabandos tendencijos nesikeičia: per pirmąjį šių metų pusmetį Muitinės kriminalinės tarnybos (MKT) pareigūnai jau sulaikė beveik 9 mln. pakelių nelegalių rūkalų. Panašus jų kiekis buvo ir pernai.

Jas sulaikę muitinės pareigūnai vien šiemet sutaupė per 28 mln. eurų – tiek žalos valstybė būtų patyrusi, jei kontrabandinės cigaretės būtų patekusios į Lietuvos rinką.

MKT pareigūnai šiemet konfiskavo ir 46 tonas tabako, jo vertė – daugiau nei milijonas eurų.

Sulaikytos kontrabandos kiekis antrus metus iš eilės išaugęs daugiau nei dvigubai: 2019-aisiais per visus metus muitininkai sulaikė 8 mln. pakelių cigarečių.

Jau keletą metų iš eilės dauguma rūkalų aptinkama pasienyje su Baltarusija, maždaug 75 proc. sulaikytų cigarečių pagaminta šioje šalyje.

Tai daugiausia Gardino „Neman“ fabrike pagamintos „Minsk“, „Fest“, „NZ“ ar „Queen“ cigaretės. Beveik visą likusią dalį (23 proc.) sudaro iš Rusijos Kaliningrado srities nelegaliai įvežti rūkalai be banderolių.

Dažniausia sulaikymų vieta – pasienis su Baltarusija, čia pareigūnams į rankas šiemet pakliuvo 72 proc. visų kontrabandinių cigarečių, likę rūkalai – šalies viduje, dar 6 proc. – pasienyje su Rusija.

Kol kas didžiausia šiemet cigarečių kontrabanda sulaikyta balandžio 1-osios naktį, kai MKT pareigūnai Kauno rajone aptiko kontrabandininkų sandėlį. Ten buvo sulaikyti septyni Rusijos ir Lietuvos piliečiai bei du vilkikai su daugiau nei 1 mln. pakelių rūkalų. Cigarečių vertė su mokesčiais – 3,91 mln. eurų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.