Bene visus praėjusius mokslo metus kritikos sulaukusios institucijos direktoriaus pareigas šiuo metu einantis A.Aldakauskas švietimo bendruomenei papasakojo ir apie vienuoliktokų tarpinius patikrinimus, galiausiai tapusius Valstybinių brandos egzaminų (VBE) dalimi, ir apie įtraukųjį ugdymą, ir apie metodinę medžiagą, kurios trūkumu nuolat skundžiasi ir patys pedagogai.
Trečiadienio rytą NŠA surengė spaudos konferenciją „Artėjančių naujų mokslo metų aktualijos: kas naujo ir naudingo?“
Apie šių mokslo metų ypatybes pasisakė ir A.Aldakauskas.
„Ne kartą, ne du ir ne dešimt, matyt, mes kartosime tris dalykus – ugdymo programos, pasiekimų vertinimas ir įtrauktis“, – savo kalbą pradėjo laikinasis agentūros vadovas, pirmiausia primindamas tai, kad praėjusieji mokslo metai prasidėjo atnaujintu turiniu nelyginės klasėse, o šiemet jis atsinaujins ir lyginių klasių moksleiviams.
„Ir manau, kad laikas po rugsėjo 1-osios šventės iš savo leksikos braukti žodį „atnaujintos“, „naujos“, nes tai tampa ugdymo programomis, tai tampa mūsų tokios ir ne kitokios.
Iš vienos pusės, tai yra didelis iššūkis – ar mes kalbėtume apie ugdymo kokybę, ar apie tai, kad Lietuvos švietimo sistema turi būti moderni ir atliepti šiuolaikinius poreikius, iš kitos pusės – tai dėmesys kiekvienam vaikui ir galimybės mokytojui kūrybiškai organizuoti ugdymo procesą.
Siekdama prie to prisidėti, NŠA yra parengusi naujos metodinės medžiagos, šiemet startuos atnaujinta e-mokykla. Be įvairių funkcionalumų, kurių yra įdiegta, ten bus ir taip ilgai lauktas užduočių bankas, ir taip ilgai lauktų naujų skaitmeninių mokymo priemonių.
Kviečiu naudotis dalykais, kurie yra sukuriami NŠA ar jos vykdomų projektų. Visi tie daiktai yra nemokami“, – ragino A.Aldakauskas.
Dar viena sritis, kurioje jis irgi įžvelgė lūžį, yra mokinių pasiekimų vertinimas. Čia NŠA direktorius atkreipė dėmesį ir į ažiotažą sukėlusius vienuoliktokų tarpinius patikrinimus.
Po kilusio skandalo Švietimo, mokslo ir sporto ministerija pranešė, kad vadinamieji tarpiniai patikrinimai galiausiai oficialiai taps VBE dalimis.
„Noriu, kad girdėtumėte, jog irgi iš žodžių darinio braukiu du žodžius – „tarpiniai“ ir „patikrinimai“.
Mokinių pasiekimų vertinimas talpina kur kas daugiau, nei žodis „patikrinimai“, o „tarpiniai“ tapo natūraliu dalyku, kad valstybiniai brandos egzaminai yra kaupiamojo pobūdžio vertinimas – vidurinio ugdymo programoje už III gimnazijos klasės kursą iš esmės atsiskaitome pirmojoje VBE dalyje, už vidurinio ugdymo programos kursą, kitą jo dalį, atsiskaitome galutinėje, antrojoje VBE dalyje“, – dėstė A.Aldakauskas.
NŠA laikinasis vadovas žadėjo stengtis, kad naujoji tvarka būtų aiškesnė – jis patikino, kad agentūra jau parengusi ir užduočių pavyzdžius pagal atnaujintus užduočių aprašus.
„Akivaizdu, kad visiems reikės mokytis, todėl ir kvalifikacijos tobulinimo pasiūlą bandome plėtoti kartu su Lietuvos aukštosiomis mokyklomis, yra inicijuotos ir nacionalinės kvalifikacijos tobulinimo programos, magistrantūros studijos, stažuotės ir kitokie mokymai“, – dėstė A.Aldakauskas.
Jis palietė ir kitą jautrią temą – įtraukųjį ugdymą. Nuo šio rugsėjo visos šalies mokyklos turės į savo gretas priimti specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius vaikus, jeigu to pageidaus tėvai.
„Mokytojų mokymasis visą gyvenimą yra tiek galimybė, tiek ir būtinybė, ir čia mums visiems tikrai dar reikia šiek tiek pasimokyti, tariant tą sunkų žodį „įtrauktis“. Bet aš noriu pasakyti, kad drąsinome save ne vienus metus, eidami link to, kas irgi šiais mokslo metais turėtų tapti sava, normalu, natūralu.
Skaičiai rodo, kad jau ir bendrajame ugdyme apie 90 procentų mokinių, kurie turi specialiųjų poreikių, mokosi bendrosiose klasėse.
Drąsiau! Mokykla turi tapti erdve kiekvienam vaikui“, – pabrėžė A.Aldakauskas.
Artėjant naujiems mokslo metams laikinasis NŠA vadovas švietimo bendruomenei linkėjo pozityvaus nusiteikimo, energijos ir dėmesio sau.
„Kiekvienas iš mūsų papildome švietimo aruodus sava kompetencija. Būna sunku – iš tų aruodų ir pasisemiame.
Nors pastarieji metai gausūs įvairiomis permainomis, yra dalykų, kurie nekinta. Nekinta tai, kad mokytojas rūpinasi kiekvienu mokiniu, stebi jo asmeninę pažangą, padeda sugauti sėkmės paukštę.
Visuomet ir iš visos širdies buvome, esame ir būsime mokytojams už tai dėkingi“, – kalbėjo A.Aldakauskas.
Primename, kad pastaraisiais mokslo metais NŠA lydėjo net keli skandalai.
Pavasarį vykusių tarpinių patikrinimų metu kilo moksleivių ir švietimo bendruomenės nepasitenkinimas dėl programos neatitinkančių ar pernelyg sunkių užduočių.
Tuo metu prasidėjus brandos egzaminų sesijai pašaipią visuomenės reakciją sukėlė gramatinės ar logikos klaidos užduočių lapuose.
Visgi bene daugiausia rezonanso sukėlė informacija, jog dėl abiturientų patikrinimų rezultatus skaitmenizuojančios įmonės klaidos skaičiuojant egzaminų įvertinimus pasikeitė dvyliktokų darbų galutiniai rezultatai.
Skelbta, kad po klaidos keičiasi pagrindinės sesijos užsienio kalbų (anglų, vokiečių, rusų), biologijos, fizikos, geografijos ir pakartotinės sesijos egzaminų rezultatai.
Jau kurį laiką mokytojų bendruomenė skundžiasi ir dėl vadovėlių, metodinės medžiagos trūkumo.