Portalo Lrytas organizuotame didžiausiame švietimo forume „Švietimo kodas“ susirinko būrys pedagogų, mokslininkų, verslininkų ir kitų specialistų, kurie dalijosi savo įžvalgomis ir idėjomis aktualiomis temomis. Pranešime „Nuo klasės iki karjeros“ Ž. Mediekšienė pasakojo, kaip jaunimo pasirinkimai lemia karjerą ir kodėl žemės ūkis švietime toks svarbus.
„Mes esame atsakingi už tai, kad pasaulyje netrūktų maisto, o jūs už tai, kad turėtume kompetentingus asmenis, kurie prisidės įvairiuose sektoriuose“ , – pabrėžė ekspertė.
Švietimo jungtys
Ž. Mediekšienė kalbėdama apie žemės ūkio sektorių pabrėžia tiksliųjų ir gamtos mokslo specialistų poreikį. Ji kategoriškai nesutinka, kad dirbtinis intelektas (DI) ateityje gali pakeisti darbuotojus.
„Dirbtinis intelektas visada liks turbūt geru pagalbininku, tačiau šis įrenginys, platforma ar prietaisas, vedamas dirbtinio intelekto, negali kurti emocinio ryšio ir identifikuoti, kiek papildomos informacijos gali reikėti vienam ar kitam asmeniui“ , – ramino Ž. Mediekšienė.
Gilindamasi į jaunimo pasirinkimus, marketingo ir komunikacijos specialistė Ž. Mediekšienė argumentavo psichologės Sigitos Novikovienės leidinyje išvardintomis svarbiomis dedamosiomis, kurios lemia jaunimo pasirinkimus. Tai buvo psichologiniai, socialiniai, praktiniai ir išoriniai veiksniai..
Ž. Mediekšienė pasakojo, kad pagal praktinius veiksnius buvo aprašytos darbo rinkos tendencijos, numatomos ateities karjeros ir būsimo specialisto asmeniniai pomėgiai bei noras atskleisti gebėjimus, pavyzdžiui, savanorystėse.
„Nėra vieno atsakymo, kas lemia jaunuolių pasirinkimus. Tai yra kompleksinis klausimas, priklauso išoriniai ir vidiniai aspektai, tačiau kiekvienas aiškiai žinome, kad norime dirbti, užsidirbti, kartu norime ir save realizuoti“, – pabrėžė specialistė.
Ateitis kuriama žemėje
„Agrokoncerno“ įmonių grupė veiklą vykdo visoje Lietuvoje, kur dirba 1300 darbuotojų. Didžiausią grupės išskirtinumą Ž. Mediekšienė išskyrė tai, kad šis verslas labai daug investuoja į švietimą, o dar tiksliau į mokslinius tyrimus, inovacijas, testavimą ir įvairius bandymus.
Ekspertė dalijosi ir apie „Ateities ūkį“, kuriame veikia visos galimos ir į Lietuvą atvežtos inovacijos – nuo dronų technologijų, laukus skenuojančių sensorių, tiksliųjų purškimų iki robotų, kurie dirba be žmogaus pagalbos.
„Labai džiaugiuosi, kai pas mus atvyksta studentai, moksleiviai, galiu jiems pristatyti, kiek daug skirtingų kompetencijų ir sričių profesionalų dirba po vienu stogu – nuo logistikos, duomenų analitikos, rinkodaros, marketingo ir komunikacijos žmonių iki biochemikų, mokslininkų ir kitų savo sričių specialistų“, – teigė Ž. Mediekšienė.
Diplomas ar asmeninės savybės?
Dažniausiai šis klausimas kyla tiems, kurie planuoja keisti karjeros pasirinkimus arba integruotis į rinką. Nors vieno atsakymo nėra, Ž. Mediekšienė ragina ir skatina žmones mokytis.
„Diplomas yra labai svarbu, tačiau iš ne vieno aukšto lygio vadovo esu girdėjusi – šito žmogaus akys dega. Šiame žmoguje matau daug galimybių ir potencialo gilinti ar tobulinti žinias vienoje ar kitoje profesijoje“, – pasakojo specialistė.
Ji pabrėžė išsilavinimo svarbą ir gaunamas teorines žinias, tačiau taip pat svarbiu aspektu mini ir asmeninius siekius, užsispyrimą bei norą praktiškai viską įgyvendinti.
Žmogaus nuolatos ieško naujų galimybių, kur galėtų save realizuoti. Jam nestinga drąsos išlipti iš komforto zonos ir imtis naujų iniciatyvų. Pasak, Ž. Mediekšienės, tokie žmonių sprendimai yra sveikintini.
„Mes esame priversti, o tai yra labai džiugu, pasitempti, esame priversti kartais atsisveikinti su tais, kuriems tuo metu negalime pasiūlyti karjeros augimo arba įdomesnių veiklos sričių. Tačiau turime atsisveikinti su žmogumi taip, kad jis tikrai norėtų grįžti užaugęs arba įgijęs naujų kompetencijų“, – žinutę siuntė ekspertė.
Žemės ūkio ir švietimo partnerystės stiprinimas
Kalbant apie švietimo ir žemės ūkio partnerystės stiprinimą svarbu nuolat dalintis sukauptomis žiniomis, patirtimis ir pritraukti kuo daugiau šių sričių atstovų. Kartais jaunimą apie žemės ūkio sektoriaus kasdienybę domina itin paprasti klausimai – ką ūkininkas veikia laisvalaikiu? Kaip jis rengiasi? Kiek gali kainuoti viena padaryta klaida?
Ž. Mediekšienė džiaugiasi galimybe organizuoti iniciatyvas šalies pedagogams ir juos integruoti į renginius, skirtus ūkininkams.
„Matau tame labai didžiulę naudą, nes pateikiame ne tik svarbią informaciją, kuri suteikia galimybę labiau pažinti sektorių, pažinti, kokių sričių profesionalų jame reikia, tačiau pamatyti iš vidaus, kaip veikia technologijos, kaip atrodo kasdienis ūkininko darbas“, – sakė ekspertė.
Didžiulę svarbą partnerystės stiprinimui turi ir universitetai, kolegijos, todėl Ž. Mediekšienė atkreipė dėmesį ir į šiuos glaudžius ryšius. Įmonės specialistai turi galimybę ir yra kviečiami skaityti paskaitas, dalintis žiniomis ne tik su studentais, bet ir su dėstytojais.
„Mes investuojame daugiau nei milijoną eurų kasmet į mokslą, į įvairius atliekamus bandymus ir tai darome tikslingai tam, kad Inovacijų ir tyrimų centro „AgroITC“ mokslininkai galėtų visą informaciją sutraukti į vieną leidinį, kurį dovanojame kasmet visai žemės ūkio bendruomenei“, – darbo užkulisiais dalijosi Ž. Mediekšienė.
Specialistė taip pat pasidalijo, kad per pastaruosius penkis metus įmonė skyrė nemažai stipendijų ir apmokėjo už studijas 89-iems asmenims. Kadangi dažnas studentas studijuodamas kartu ir dirba, anot Ž. Mediekšienės, tai daroma norint suteikti jiems galimybę mokytis, o vėliau įdarbinti jaunus specialistus įvairiose žemės ūkio srityse.
Žemės ūkyje daug dėmesio skiriama mokslui tam, kad būtų galima pasitelkti ne vienerių metų duomenis ir ieškoti vis geresnių sprendimų bei siekti efektyvesnių rezultatų. Todėl klientui svarbu gauti argumentuotą atsakymą, kodėl viena ar kita technologija veikia efektyviau, kodėl vienas ar kitas produktas yra geresnis.
Nors žemės ūkio sektorius susiduria su daugybe iššūkių, jis išlieka vienu sparčiausiai technologinę pažangą kuriančių sektorių. Todėl Ž. Miekšienė nuolatinį darbuotojo tobulėjimą laiko privalomu, o apibendrindama palinkėjo kurti ateitį žemėje, bendradarbiauti ir daugiau vieniems apie kitus žinoti.