Technologijų klasėse daugėja, bet ar jos padeda mokytis? Tyrimas atskleidė, ką mano tėvai ir mokytojai

2025 m. balandžio 23 d. 08:00
Skaitmeninės priemonės jau seniai tapo neatsiejama pamokų dalimi – nuo projektorių iki planšečių, nuo elektroninių dienynų iki virtualių klasių.
Daugiau nuotraukų (2)
Tačiau ar tikrai technologijos švietime visada padeda ir užtikrina geresnę mokymosi kokybę?
Tai išsiaiškinti nutarė tarptautinės Japonijos elektronikos bendrovės „Epson Europe“: Baltijos šalyse atliktas tyrimas apie technologijų poveikį mokymosi procesui. Tyrimas buvo atlikas Europoje, bet ne visos šalys pateko į tyrimą. Iš Baltijos šalių tik LT.
„Epson Europe“ Lietuvos filialo arba vadovas Baltijos šalims atstovybės vadovas Mantas Nemickas pasakoja, ką atskleidė tyrimo rezultatai Lietuvoje ir kaip technologijos veikia mokymosi procesą.
Technologijos švietime – pažanga ar kliūtis?
Tyrimas Lietuvoje atskleidė dviprasmišką situaciją: nors dauguma mokytojų mato, kokią naudą mokymuisi teikia technologijos, jie taip pat susiduria su iššūkiais.
„Apie 75 proc. Lietuvos mokytojų mano, kad technologijos gali pagerinti mokymą, tačiau vos 35 proc. tiki, kad jų mokyklose jos yra tinkamai įdiegtos.
Tai reiškia, kad pati technologija nėra problema – problema yra jos pritaikymas,“ – sako M.Nemickas.
Viena iš pagrindinių kliūčių – matomumas klasėje. Net 69 proc. pedagogų nurodė, kad susiduria su vaizdo matymo problemomis, ypač kai naudojami plokščiaekraniai televizoriai. Dėl to mokiniai, ypač sėdintys toliau, sunkiau įsitraukia į pamokas.
Šioje situacijoje sprendimu gali tapti didelio formato interaktyvūs projektoriai. Jie užtikrina, kad turinys būtų gerai matomas iš bet kurios klasės vietos.
Ne visos technologijos padeda – kai kurios net trukdo
Technologijų įvedimas į pamokas ne visada reiškia pažangą ir geresnius rezultatus.
Tyrimas atskleidė, kad 42 proc. mokytojų planšetes ar nešiojamuosius kompiuterius laiko dėmesį blaškančiais įrankiais. Net 39 proc. mano, kad šios priemonės kartais net mažina mokymosi kokybę.
„Technologijos pačios savaime nėra nei geros, nei blogos – svarbu, kaip jos naudojamos. Tyrimas parodė, kad dažnai jos tiesiog nėra pritaikytos klasės realybei,“ – pažymi M.Nemickas.
Tam tikrais atvejais mokytojai labiau pasitiki paprastais, bet efektyviais sprendimais – pavyzdžiui, spausdintomis užduotimis ar aiškiai matomais, lengvai valdomais vaizdo įrenginiais.
„Siekiant geriausių rezultatų, interaktyvūs projektoriai turi būti sukurti taip, kad turinys būtų įtraukiantis, o technologija nepakeistų mokytojo, bet jam padėtų.
Tai padės sukurti įtraukesnį ir efektyvesnį ugdymo procesą“, – mano M.Nemickas.
Tėvai ir mokytojai sutaria – reikia balanso
Tyrimas taip pat atskleidė įdomią tendenciją – tiek tėvai, tiek pedagogai dažnai skirtingai vertina ugdymo priemones, tačiau šiuo atveju jų nuomonės sutapo.
Daugiau nei 80 proc. tėvų ir mokytojų mano, kad spausdinta medžiaga padeda vaikams geriau mokytis. Daugiau nei pusė apklaustų tėvų pažymėjo, kad mokymasis vien iš ekranų vargina jų vaikus.
„Mokytojai mato technologijų poveikį kasdienėje praktikoje, o tėvai – stebi pažangą namuose.
Jų bendras sutarimas rodo, kad reikia permąstyti, kokias technologijas diegiame į mokyklas – ne tik dėl inovacijos, bet ir dėl realios mokymosi naudos,“ – teigia „Epson“ atstovas.
Šis sutarimas patvirtina, kad svarbu ieškoti hibridinio modelio – kai skaitmeninės ir tradicinės priemonės papildo, o ne konkuruoja viena su kita.
Kokias technologijas renkasi mokytojai šiandien?
Tyrimas parodė, kad 74 proc. Lietuvos mokytojų norėtų daugiau vadovėlių ir užduočių sąsiuvinių klasėse. Jie pasigenda ne naujų programėlių, bet aiškių, veiksmingų ir praktiškų sprendimų.
„Svarbu ne kiek technologijų yra klasėje, bet ar jos veikia mokytojo ir mokinio naudai. Kartais paprasti sprendimai, pavyzdžiui, spausdinti užduočių lapai ar aiškiai matomas interaktyvus ekranas, atneša daugiau naudos nei brangiausios naujovės,“ – sako M.Nemickas.
„Epson“ siūlomi sprendimai orientuoti į realų mokyklos gyvenimą – nuo interaktyvių projektorių, kurie leidžia į pamoką efektyviau įsitraukti visai klasei, iki energiškai efektyvių, ypač taupių spausdintuvų, kurie greitai pateikia reikalingą mokomąją medžiagą.
Technologijos jau tapo neatsiejama švietimo dalimi. Tai įrankiai, kurie padeda atrasti, suprasti ir įsitraukti.
Tačiau, kaip rodo tyrimas, vien jų buvimo klasėje nepakanka – svarbiausia, kad interaktyvios priemonės būtų naudojamos prasmingai. Tada jos atneš naudą tiek mokytojui, tiek mokiniui.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.