VASAROK SU

žiniomis ir žvaigždėmis

Vasarą prenumeruok Lrytas
PREMIUM vos už 12,99 Eur metams
ir gauk bilietą į pasirinktą koncertą
Taujėnų dvare dovanų

Pilasi pyktis dėl matematikos egzamino: NŠA – kaltinimai segregacija, ši turi atsaką

2025 m. birželio 10 d. 20:09
Prieš kelias dienas šalies abiturientai laikė matematikos valstybinį brandos egzaminą (VBE). Nors įprastai platesnės diskusijos dėl jo suaktyvėja jau sulaukus rezultatų, kurie pastaraisiais metais tikrai nedžiugino, šiemet aistros užvirė vos dvyliktokams iš matematikos egzamino išėjus.
Daugiau nuotraukų (8)
Už VBE atsakingai Nacionalinei švietimo agentūrai (NŠA) pažiro kritika ir iš mokinių, ir iš jų tėvų – jie atkreipia dėmesį, kad atnaujinus bendrąsias ugdymo programas vieni mokiniai esą egzaminui galėjo pasiruošti geriau už kitus, nes neva mokėsi „iš geresnių vadovėlių“.
„Tai yra NŠA sukurta segregacija, griaunanti mokinių svajones“, – apibūdino vieno abituriento tėtis.
Tiesa, pati agentūra tokius kaltinimus neigia ir nerimaujantiems dėl patikrinimo teisingumo siunčia žinią.
Sako, kad situacija neteisinga
Neseniai portalą Lrytas pasiekė vieno abituriento laiškas – jį dvyliktokas adresavo ir NŠA vadovui Simonui Šabanovui, taip pat švietimo, mokslo ir sporto ministrei Ramintai Popovienei.
Jo konkretus prašymas – bent metams sustabdyti matematikos brandos egzamino privalomumą stojant į aukštąsias mokyklas. Tam jis pateikė ir savo argumentus. Pirmas, anot vaikino – nelygios ugdymo sąlygos.
„2025 metų matematikos VBE išryškino esminius skirtumus mokinių pasirengime, kurie priklausė nuo mokyklų biudžeto, naudojamų vadovėlių („Matematika tau“ prieš „Tempus“) ir prieigos prie kokybiškų mokymo resursų.
Tai sukūrė neteisingą situaciją, kai mokinių žinių lygis egzamino metu buvo tiesiogiai susijęs su finansiniais ir organizaciniais veiksniais“, – aiškino dvyliktokas.
Antrasis jo nurodytas argumentas – egzamino sudėtingumas ir neatitikimai programai.
„Egzaminas, ypač 18.2 uždavinys, neatitiko galiojančios Bendrųjų ugdymo programų nuostatų, kurios riboja optimizavimo uždavinius spręsti tik uždarais intervalais. Tai sukėlė papildomų sunkumų ir nesupratimą, ypač mokiniams, dirbusiems griežtai pagal programą“, – aiškino abiturientas.
Kaip trečią argumentą moksleivis išskyrė savo asmeninę situaciją.
„Noriu studijuoti dalyko pedagogiką – istoriją, tačiau prastas matematikos egzamino rezultatas, kuris nėra susijęs su mano pasirenkamomis studijomis, šiuo metu gali sutrukdyti įgyvendinti mano karjeros planus ir siekius.
Dėl aukščiau išvardytų priežasčių prašau laikinai atleisti abiturientus nuo matematikos VBE privalomumo stojant į aukštąsias mokyklas, kad būtų užtikrintos sąžiningos ir vienodos galimybės visiems jaunuoliams pasirinkti studijų kryptį pagal savo gabumus ir interesus“, – laiške, kurį abiturientas persiuntė ir portalui Lrytas, rašė jis.
Panašaus laiško Lrytas redakcija sulaukė ir kitą dieną – šįkart apie matematikos egzamino iššūkius pasisakė vyras, save pristatęs kaip „neprivilegijuoto abituriento tėvą“.
„2025 m. matematikos VBE atskleidė švietimo sistemos neteisybę: ~80 proc. mokinių, kurie mokėsi iš 13 metų senumo „Matematika tau“ ar kitų senų vadovėlių, negalėjo konkuruoti su mokiniais, kurie turėjo modernų „Tempus“ vadovėlį, kuris atitinka atnaujintas programas ir yra geriau paruoštas.
Egzamino užduotys (pvz., 19–20) buvo neįveikiamos daugeliui, nes neatitiko jų žinių. Tai yra NŠA sukurta segregacija, griaunanti mokinių svajones“, – tvirtino tėvas, pasidalijęs ir apie tai kalbančių mokytojų įrašais feisbuke.
„Jei ši problema nebus viešinama dabar, kol mokiniai ruošiasi kitiems egzaminams, vėliau bus per vėlu“, – pridūrė vyras.
Egzamino užduotis feisbuke viešai kritikavo ir matematikos mokytojas Dainius Dzindzalieta.
„Tai, kas įvyko su 12 klasės matematikos egzaminu yra tikras pasityčiojimas iš 12 metų sunkiai dirbusių mokinių. Keli komentarai apie VBE II dalies A lygio užduotį:
1. Kai kurios sąlygos yra nekorektiškos arba gaunami nevienareikšmiški atsakymai. Pavyzdžiui, 2, 16 uždaviniuose yra be galo daug teisingų atsakymų, bet vertinimo instrukcijoje žinoma bus tik tas vienintelis, kurį sugalvojo autoriai.
2. Sąlygos yra pergrūstos bereikalingo aiškinimo, pridėta papildomos nereikalingos informacijos, kuri klaidina mokinius. Pavyzdžiui, 6, 10, 17.3 uždaviniuose sąlygos tokios klampios, jog net ir stiprūs mokiniai gali lengvai susimaišyti.
3. 18.2 uždavinys neatitinka programos. Alio autoriai ir recenzentai, ar Jums negalioja mokyklinė programa???
4. 19 uždavinys yra labai sunkus ne tiek matematiniu turiniu, kiek neįprasta situacija. Liestinė eina per tašką, kuris nepriklauso funkcijos apibrėžimo sričiai. Mokykloje mokinys pratęs pradžioje rasti funkcijos apibrėžimo sritį, o čia radus apibrėžimo sritį paaiškėja, kad liestinės taškas duotas už funkcijos apibrėžimo srities ribų. Kodėl reikia mokinius „gaudyti' ant tokių dalykų?
5. 20 uždavinį pilnai įveiks tik stipriausių mokyklų stipriausi mokiniai. Net ypač stiprūs mokiniai neįveikė jo, nes pritrūko laiko.
6. Labai nesąžininga duoti papildomą valandą egzamine, bet užduotis padaryti tokias, kad daugumai mokinių laiko pritrūktų. Buvo žadėta, kad egzamino apimtis nedidės, o dėl papildomos valandos mokiniams nereikės skubėti. Deja pažadas liko tik pažadu.
Jei NŠA nepadarys ypač lengvos I dalies perlaikymo užduoties, neišlaikymo procentas bus gerokai virš 30%“, – feisbuke rašė D.Dzindzalieta.
Turi paaiškinimą
Į abejones ir kaltinimus sureagavo pati Švietimo agentūra. Jos atstovai Lrytas atsiųstame komentare pažymėjo, kad tiek matematikos, tiek bet kurio kito valstybinio brandos egzamino užduotys nėra rengiamos pagal atskirus vadovėlius ar juose pateiktą medžiagą.
Be to, pridėjo NŠA, egzamino užduotys yra rengiamos griežtai laikantis dalykų bendrųjų programų, kurios galioja nuo 2022 metų, bei užduočių aprašais, patvirtintais 2024 metų spalį.
„Šiais mokslo metais NŠA mokytojams parengė priemonių paketą, skirtą padėti tiek rengiantis pamokoms, tiek ruošiant mokinius egzaminams.
Tai ir egzaminų užduočių aprašai, kuriuose pateikiama informacija apie egzamino struktūrą, užduočių pobūdį, taškus, trukmę; ir ilgalaikiai pamokų planai, kuriuose išskirta, kur rasti bendrąsias programas atitinkančią mokymo medžiagą (vadovėliuose, rekomendacijose, metodinėse medžiagose); ir egzaminų užduočių pavyzdžiai.
Be to, NŠA organizavimo bandomąjį matematikos pasitikrinimą, kuris leido dvyliktokams susipažinti su struktūra, temomis, uždaviniais ir kitais egzaminui svarbiais dalykais“, – aiškino agentūros atstovai.
Šių metų matematikos VBE užduotis galite rasti ČIA.
Būtent matematikos egzaminas jau kelis pastaruosius metus sulaukia bene daugiausiai dėmesio ir švietimo bendruomenei kelia pakankamai daug nerimo.
Pavyzdžiui, prieš kelerius metus matematikos neįveikė virš 30 procentų jį laikiusių kandidatų. Pernai neišlaikiusiųjų buvo apie 10 procentų. Visgi matematikos egzaminą įveikti būtina, jei norima savo akademinį kelią tęsti šalies aukštosiose mokyklose.
Išplėstiniu (A) kursu šį egzaminą rinkosi laikyti apie 13,2 tūkst. kandidatų, bendruoju (B) kursu – daugiau kaip 7,4 tūkst. jaunuolių. 
NŠA duomenimis, iš viso egzaminus šiais metais laiko per 27 tūkst. dvyliktokų ir panašus skaičius vienuoliktokų. VBE laikomas išlaikytu mokiniui surinkus 35 taškus iš 100 susumuotų dalyko abiejų dalių galimų taškų.
Galutinis egzamino įvertinimas, įrašomas į atestatą, yra skalėje nuo 40 iki 100 balų.
VBE sesijos metu vienuoliktai laikys 13 egzaminų. Pakartotinė egzaminų sesija jiems numatyta birželio 25–liepos 3 dienomis. Tuo metu 14 egzaminų laikantiems abiturientams pakartotinė sesija vyks birželio 23–liepos 11 dienomis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.