Rytų Ukrainos moksleiviams Holodomoro tragedija bus užglaistoma

Tradiciškai Ukrainos istorikai 1933 metų badą vadina šalies genocidu, kurį sukėlė Stalino prievartinė kolektyvizacija ir kviečių nusavinimas eksportui. Nuo šalies nepriklausomybės atgavimo to paties buvo mokomi ir moksleiviai.

Kelis mėnesius Donecko mokytojų darbas buvo paliktas improvizacijai, kol separatistų Švietimo ministerija šiais metais parengė naujus nurodymus.<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Kelis mėnesius Donecko mokytojų darbas buvo paliktas improvizacijai, kol separatistų Švietimo ministerija šiais metais parengė naujus nurodymus.<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Apr 29, 2015, 6:38 PM, atnaujinta Jan 5, 2018, 10:41 AM

Tačiau šiemet Rytų Ukrainos mokiniai šią Holodomoro istoriją girdi visiškai kitaip, rašo „The New York Times“.

Pagal naujosios separatistų valdžios nurodymus jiems yra dėstoma išvalyta rusiška versija, pagal kurią badas buvo neišvengiama visą Sovietų Sąjungą ištikusi tragedija.

Rusijos kontroliuojamos valdžios narys Aleksandras Chodakovskis pats ne iki galo pripažįsta naująją mokymo sistemą. Jo teta, būdama dar maža mergaitė tapo išbadėjusių ukrainiečių kanibalizmo auka – dažnas atvejis tragedijoje, kuri nusinešė 3,3 mln. žmonių gyvybę.

„Tai buvo siaubinga ir tikrai išvengiama nelaimė. Iš tikrųjų, tai buvo Stalino politikos rezultatas“, – sakė separatistų atstovas.

Istorijos mokytoja Natalia Skričenko šiuos pasikeitimus stebėjo pati. Greitai po to, kai Rytų Ukrainą užėmė Rusijos remiamų separatistų pajėgos, jai ir kitiems istorijos mokytojams buvo liepta savo istorijos vadovėlius išmesti lauk.

Kelis mėnesius Donecko mokytojų darbas buvo paliktas improvizacijai, kol separatistų Švietimo ministerija šiais metais parengė naujus nurodymus, pavadintus „Medžiaga istorijos mokymo klausimams“.

Šiais nurodymais liepta naudotis nuo antrojo semestro pradžios, tokiu būdu tiesiogine to žodžio prasme perrašant istoriją viduryje mokslo metų.

„Istorija nesikeičia, – filosofiškai kalbėjo N.Skričenko. – Žmonės tiesiog žiūri į ją kitu mentalitetu. Mes iš tikrųjų nežinome, kas nutiko praeityje. Viskas yra dingę, todėl viskas, ką matome, yra per šių laikų prizmę.“

14-oje Donecko vidurinėje mokykloje, kur dirba mokytoja, vaikai yra mokomi visiškai kitokios tamsiausių XX amžiaus įvykių versijos.

Kitaip vadovėliuose pateiktas yra ne tik didysis badas, bet ir nacių veikla, Stalino represijos ir santykiai su Rusija.

Ji teigia, kad mokinius, kurie pradėjo mokytis pagal senąją programą, ji skatina šį pokytį suprasti kaip pamokantį momentą ir ženklą, kaip istorija gali būti perrašoma.

Moksleiviams pati pagrindinė problema vis dėlto atrodo per didelis kiekis konspektuojamos medžiagos, kadangi vadovėlių drastiškai trūksta.

„Nėra prasmės studijuoti Ukrainos istorijos, nes mes jau nebe Ukrainoje“, – greitai pratarė 14-osios Donecko vidurinės mokyklos devintokė Polina Ziagina.

Separatistų švietimo ministras Igoris Kostenokas interviu teigė, kad naujojo mokymo plano „Tėvynės istorija" tikslas buvo išryškinti Donecko regiono ryšius su Rusija ir išrauti Ukrainos nacionalizmo idėjas, tarp jų – ir žodžio „genocidas“ naudojimą apibūdinant 1933 metų badą.

Net A.Chodakovskis, kurio šeima patyrė bado žiaurumus, vengia šio žodžio.

„Jo vartojimas drasko bendras Ukrainos ir Rusijos šaknis, todėl nuo jo turi būti susilaikoma“, – kalbėjo separatistas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.