Britų naikintuvai nutraukę pratybas Estijoje lydėjo rusų orlaivį

NATO oro policijos misiją atliekantys ir šiuo metu didžiulėse NATO pratybose Estijoje dalyvaujantys Jungtinės Karalystės naikintuvai antradienį buvo priversti nutraukti mokomuosius skrydžius dėl greta Estijos oro erdvės pasirodžiusio Rusijos žvalgybinio orlaivio.

Britų naikintuvai nutraukę pratybas greta Estijos atpažino Rusijos kariškių žvalgybinį orlaivį Il-20.<br>JK gynybos ministerijos nuotr.
Britų naikintuvai nutraukę pratybas greta Estijos atpažino Rusijos kariškių žvalgybinį orlaivį Il-20.<br>JK gynybos ministerijos nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

May 13, 2015, 9:46 AM, atnaujinta Jan 4, 2018, 12:55 AM

Kaip pranešė Jungtinės Karalystės gynybos ministerija, Karališkųjų oro pajėgų naikintuvai „Typhoon“ Emario bazėje Estijoje dislokuoti nuo gegužės 1 d. Jie sustiprina NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse. Estijoje dislokuoti keturi naikintuvai ir 175 žmonės.

Šią savaitę britai prisijungė prie Estijoje vykstančių didžiausių šalies istorijoje pratybų „Steadfast Javelin“ (estiškai „Siil“ – „Ežys“), kuriose dalyvauja per 13 tūkst. karių ir rezervistų, besimokančių atremti priešo atakas iš oro ir nuo žemės. Pratybose taip pat dalyvauja partneriai iš JAV, Belgijos, Vokietijos, Lenkijos, Nyderlandų, Latvijos, Jungtinės Karalystės.

Britų kariai imituoja puolančiąją pusę. Specialiai pratyboms Karališkosios oro pajėgos greta jau dislokuotų naikintuvų į Estiją atsiuntė ir du lėktuvus „Hawk“ (JAV kariai į šias pratybas yra nusiuntę atakos orlaivius A-10).

Būtent vykstant šioms pratyboms antradienį prie Estijos sienų pasirodė Rusijos orlaivis. Jo identifikuoti buvo pasiųsti britų naikintuvai „Typhoon“. Tarptautinėje oro erdvėje Jungtinės Karalystės pilotai pasivijo ir identifikavo Rusijos žvalgybinį orlaivį Il-20.

Besisukiojantis netoli Estijos šis orlaivis tą pačią dieną buvo užfiksuotas ir vėliau.

„Šis įvykis rodo, kokį svarbų indelį Jungtinė Karalystė įneša į Baltijos oro policijos misiją. Jungtinės Karalystės vaidmuo saugant NATO oro erdvę ir mūsų indėlis į šiuo metu vykstančias pratybas Estijoje aiškiai demonstruoja mūsų ryžtą vykdyti kolektyvinės gynybos įsipareigojimus“, – incidentą pakomentavo britų gynybos sekretorius Michaelis Fallonas.

Rusijos aviacija vėl suaktyvėjo

Lietuvos Krašto apsaugos ministerijos teigimu, praėjusią savaitę panašių incidentų nebuvo užfiksuota, NATO naikintuvai atpažinti į rusų orlaivių į orą nebuvo keliami.

Tuo tarpu pirmadienį NATO oro policijos misiją vykdantys naikintuvai virš Baltijos jūros netoli Latvijos valstybės sienų perėmė ir palydėjo du Rusijos karinius transporto orlaivius An-22 (pagal NATO klasifikaciją – „Cock“).

NATO oro policijos misijai Baltijos šalyse šiuo metu vadovauja Norvegijos kariškiai, Baltijos šalių oro erdvėje patruliuojantys keturiais naikintuvais F-16. Norvegai dislokuoti Aviacijos bazėje Zokniuose greta Šiaulių.

Zokniuose dislokuoti ir antrai pamainai NATO oro policijos misijoje pasilikę Italijos kariškiai, patruliuojantys naikintuvais „Eurofighters Typhoon“.

Emario bazėje Estijoje dislokuoti Jungtinės Karalystės karališkųjų oro pajėgų orlaiviai „Eurofighters Typhoon“. O Malborko bazėje Lenkijoje dislokuoti Belgijos naikintuvų F-16, taip pat stiprinantys NATO oro policijos misiją.

Apie Il-20

Rusijos kariuomenės žvalgybinis orlaivis Il-20 (pagal NATO klasifikaciją – „Coot-A“), kurį antradienį nutraukę pratybas lydėjo britų naikintuvai, sovietiniais laikais buvo viena griežčiausiai saugomų karinių paslapčių. Nors šis lėktuvas pirmą kartą į orą pakilo dar 1968 m., Vakarų žvalgybos jį identifikuoti sugebėjo tik po dešimtmečio – 1978 m.

Žinant orlaivio istoriją, neturėtų stebinti tai, jog sovietai net 10 metų sugebėjo išsaugoti orlaivio paslaptį ir visą tą laiką nesukeldami įtarimų galėjo šnipinėti priešininkus.

Žvalgybinis Il-20 sukurtas keleivinio modelio Il-18 pagrindu. Pastarųjų orlaivių Sovietų Sąjunga turėjo net kelis šimtus, tai buvo vienas populiaresnių modelių, skraidančių vidiniais šalies reisais. Kadangi žvalgybinis orlaivis niekuo labai nesiskyrė nuo keleivinių lėktuvų, sovietai jį irgi pažymėjo Il-18 kodu ir nesukeldami įtarimų naudojo daugybę metų.

Il-20 buvo pirmasis tokio tipo sovietų lėktuvas. Pagal savo specifiką žvalgybinis orlaivis Il-20 yra skirtas atlikti žvalgybines užduotis skrendant išilgai valstybinių sienų. Jis aprūpintas įvairiais elektroniniais prietaisais, išdėstytais išilgai korpuso ir skirtais radijo signalams perimti, žvalgybai, fotografavimui.

Prireikus lėktuvą nesunku perdaryti ir naudoti ne tik žvalgybai, bet ir kaip skraidantį retransliatorių ar skraidančią vadavietę.

Bėgant metams ir tobulėjant technikai bei įrangai, buvo tobulinamas ir Il-20. Šiandien žinomos bent aštuonios šio lėktuvo modifikacijos. Antra vertus, po Sovietų Sąjungos žlugimo dalis šių lėktuvų buvo perdaryta ir paversta transportiniais orlaiviais. 2012 m. duomenimis, Rusija pagal tiesioginę paskirtį vis dar naudojo 20 modernizuotų Il-20M.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.