Nauja navigacinė sistema pakeis aklųjų gyvenimus

Birželio pabaigoje penki aklieji ir silpnaregiai sėkmingai įveikė kalnų ruožą rytų Prancūzijoje, nes į pagalbą pasitelkė naują navigacinę sistemą. Šios navigacijos kūrėjai tikisi, kad sistema visame pasaulyje padės milijonams žmonių, kurie turi regėjimo problemų, skelbia AFP.

Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Naujoji navigacinė sistema leido akliesiems pasijusti savarankiškais.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

lrytas.lt

Aug 3, 2015, 8:58 PM, atnaujinta Oct 22, 2017, 4:06 AM

Grupelė keliavo be matančių gidų pagalbos. Drąsieji keliautojai apsiginklavo tik baltomis lazdelėmis bei eksperimentine išmaniųjų telefonų programėle ir leidosi į kelią.

Aklieji per šešias dienas įveikė 80 kilometrų, o kelias vingiavo per laukus ir miškus. Keliautojai žygiavo per Vogėzų kalnus netoli Vokietijos sienos.

Sugrąžino laisvės jausmą

Naujoji navigacinė sistema „Navi'Rando“ reguliariai perspėjo keliautojus apie posūkius ir vingius kelyje. Prietaisą grupelės nariai patogiai nešė krepšeliuose, pritvirtintuose ant pilvo.

Šią sistemą sukūrė komanda Strasbūro universitete, kuris yra šiaurės rytų Prancūzijoje. Tai dalis populiarėjančios tendencijos kurti technologijas, kurios padeda žmonėms, turintiems regėjimo sutrikimų.

Prancūzijos keliautojų federacijos savanoriai iš anksto suprogramavo šiai grupelei maršrutą ir kruopščiai pažymėjo visas kliūtis numatytame kelyje. Žinoma, kelias akliesiems vis tiek nebuvo lengvas.

„Lazdele vis dar yra sunku nustatyti tikslią kryptį, kuria pasuka takeliai. Tikrai reikia susikaupti“, sakė Jeanas-Claudas Heimas, kuris yra neregys nuo gimimo. 63 metų vyras buvo mokytojas, bet Vogėzų kalnuose jis – keliautojas.

Tai buvo pirmoji vyriškio kelionė be matančio partnerio. Bet tai jam nesutrukdė mėgautis kvapais, prisilietimo jausmu, lietumi ir paukščių giesmėmis.

Kitam keliautojui, 30-mečiui Nicolui Linderiui, ši navigacinė sistema padidino pasitikėjimą savimi ir suteikė savarankiškumo pojūtį.

„Ir vėl atrasti laisvės jausmą yra tiesiog nepaprasta“, su džiaugsmu pasakojo jis. N.Linderis teigė, esą 95 proc. aklųjų yra sunku palikti namus be pagalbininko.

Inovatyvi technologija

„Navi'Rando“ sistemos kūrėjams šis Vogėzų kalnų ruožas buvo didelis išbandymas.

Tai nėra pirma navigacinė sistema, kuri siūlo pagalbą žmonėms su regos problemomis, tačiau šis Stasbūre sukurtas prietaisas yra inovatyvi.

„Ji pirmoji naudoja inertinius matavimo vienetus patikslinti navigacijos signalą ir reguliariai perskaičiuoti maršrutą“, sakė komandos narys Laurence Rasseneur, kuris priklauso universiteto sportinio mokslo departamentui.

Inertinio matavimo prietaisas yra elektroninis įrenginys, kuris atlieka giroskopo, barometro ir akselerometro funkcijas, kad padėtų naviguoti. Tokie prietaisai rodo kelią įprastiems ir bepiločiams lėktuvams.

„Sekantis žingsnis yra patobulinti šią navigaciją taip, kad ji veiktų visur, net ir tose vietovėse, kurių nepasiekia GPS signalai“ sakė elektronikos inžinierius Jesusas Zegarra, kuris dirbo su šiuo projektu penkis metus.

J.Zegarra taip pat pridėjo, kad patobulinus šią sistemą aklieji galėtų savarankiškai rasti kelią net ir požeminiuose metro koridoriuose.

Tai – kultūrinė revoliucija

Šis Strasbūre sukurtas prietaisas jau dabar veikia gatvėse.

„Su šio prietaiso pagalba aš galiu šiek tiek labiau atsipalaiduoti. Man nebereikia skaičiuoti žingsnių iki posūkio“, sakė Clementas Gassas, kuris regi tik iš dalies ir kasdien savarankiškai eina į darbą.

Birželio 13 dieną šis sportiškas 27 metų vaikinas pasauliui jau parodė naujosios navigacijos naudą. Jis nubėgo 26 kilometrų atstumą kartu su 200 reginčių dalyvių.

L.Rasseneur mano, kad ši sistema ne tik padės naviguoti. Jos reikšmė yra gerokai didesnė.

„Mes tikimės, kad ši sistema pakeis žmonių požiūrį į neįgaliuosius ir padidins žmonių su regos negalia įsidarbinimo galimybes“, sakė ji.

Projektas vis dar yra eksperimentiniame etape. Bet kūrėjai tikisi apmokyti ir šiais prietaisais aprūpinti didesnį skaičių aklųjų ir silpnaregių Prancūzijoje bei kitose šalyse.

„Šis iššūkis ne technologinis, o žmogiškas. Tai – kultūrinė revoliucija. Tad mums reikia daugiau pionierių, kad galėtume įrodyti, jog tai yra įmanoma“, teigė L.Rasseneur.

Parengė Eglė Tamošauskaitė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.