Rusija rado būdą apeiti naftos sankcijas: gudrybių išmoko iš Irano ir Šiaurės Korėjos

Jūrų žvalgybos organizacijos nurodo, kad tarptautiniuose vandenyse padažnėjo šešėlinė tanklaivių praktikos atvejų. Pranešama, kad laivai išjungia sekimo įrenginius, siekdami išvengti sankcijų.

Tanklaivis perpila žalią naftą iš kito išplaukiojančio tanklaivio.<br> AFP/Scanpix asociatyvi nuotr.
Tanklaivis perpila žalią naftą iš kito išplaukiojančio tanklaivio.<br> AFP/Scanpix asociatyvi nuotr.
Rusija naftos eksportas.<br>123rf nuotr.
Rusija naftos eksportas.<br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Dec 10, 2022, 9:47 AM

Pastaraisiais mėnesiais su Rusija susijusių naftos tanklaivių, kurie, siekdami išvengti sekimo pietinėje Atlanto vandenyno dalyje, „užsidarė“, skaičius padvigubėjo, o tai rodo, kad siekiant išvengti sankcijų naudojamos slaptos priemonės.

Išjungę sekimo sistemas atviroje jūroje laivai gali tyliai perpilti naftą į tanklaivius, nesusijusius su Rusija, ir taip išvengti naftos eksporto žymėjimo.

Pirmadienį įsigaliojo 60 JAV dolerių (maždaug 57 eurų) už barelį riba rusiškos naftos pirkimui. ES, Jungtinės Karalystės, JAV, Kanados ir Japonijos bei Australijos bendrovėms uždrausta teikti paslaugas, sudarančias sąlygas jūrų transportui, pavyzdžiui, draudimo paslaugas, jei kainos riba buvo pažeista.

G7 šalys – Kanada, Prancūzija, Vokietija, Italija, Japonija, Jungtinė Karalystė ir JAV – teikia draudimo paslaugas 90 proc. pasaulio krovinių, o Graikija, ES valstybė narė, yra svarbi laivybos pramonės dalyvė.

Apribojimu siekiama išlaikyti naftos srautą į tokias šalis kaip Kinija, Indija, Turkija ir Jungtiniai Arabų Emyratai, kurios nėra uždraudusios Rusijos naftos importo, ir kartu išlaikyti ekonominį spaudimą Kremliui.

Pirmadienį Turkijos vandenyse net susidarė naftos tanklaivių spūstis, nes Turkijos vyriausybė pareikalavo įrodyti draudimo apsaugą.

Remiantis jūrų žvalgybos bendrovės „Windward“ atlikta judėjimo analize, rugsėjo-lapkričio mėn. vidutiniškai per mėnesį tiek vadinamosios tamsiosios veiklos, tiek laivų tarpusavio operacijų Pietų Atlante skaičius padvigubėjo, palyginti su ankstesniais trimis mėnesiais.

Rugsėjo mėn. užfiksuoti maždaug 35 „tamsios veiklos“ atvejai, spalio mėn. – beveik 50, o lapkričio mėn. jų skaičius sumažėjo iki šiek tiek daugiau nei 40.

Tanklaiviai, galintys nuslėpti bet kokias sąsajas su Rusija, neteisėtai perkeldami krovinius vandenyno viduryje, tikisi išvengti bet kokio jų krovinio kainos patvirtinimo.

Bendrovės „Windward“ vykdomasis direktorius Ami Danielis sakė, kad per pastaruosius šešis mėnesius Rusija mokėsi iš Irano ir Šiaurės Korėjos, kaip apeiti sankcijas.

„Mes matome, kad Rusijos laivynas ir su Rusija susijusios šalys mokosi ir įsisavina vis daugiau informacijos“, – aiškino jis.

Jis teisė, kad aktyvumas pietų Atlante išaugo po mažesnio ir vėliau pasikeitusio aktyvumo laikotarpio šiaurės Atlante gegužės-rugpjūčio mėn.

Tuomet liepos pabaigoje „Lloyd's List“ paskelbė ataskaitą, kurioje teigiama, kad penki Kinijai priklausantys laivai buvo naudojami rusiškai naftai pervežti į daugiau nei 1500 kilometrų į vakarus nuo Portugalijos krantų esantį mazgą.

„Pastebime, kad modelis pasikeitė, – sakė A. Danielis. – Tai žinomi metodai, kaip išvengti sankcijų.“

Bendrovė „Windward“ taip pat paskelbė tai, kas, jos manymu, yra tiesioginis atvejo, kai rusišką naftą gabeno tanklaivis, plaukiojantis su Kamerūno vėliava, įrodymas.

2022 m. birželio mėn. laivas pakeitė registruotą savininką į Seišelių bendrovę kartu su šaukiniu, o po to pirmą kartą apsilankė Žaliojo Kyšulio salose, kur susitiko su keliais kitais laivais.

Po dviejų savaičių tanklaivis persikėlė į šiaurinę Atlanto vidurio dalį, kur išbuvo tris dienas, o paskui išplaukė į pietų Atlantą, prie pat Namibijos jūrų, teigiama analizėje. Teigiama, kad jis siuntė klaidingus signalus apie savo buvimo vietą.

Spalio viduryje laivas persikėlė prie Angolos, kur tanklaivis šešias dienas siuntė signalus iš tos pačios vietos, o tai, pasak „Windward“, buvo neįprastas tanklaivio elgesys jūroje, ir tik po to plaukė į Aziją ir galutinę paskirties vietą – Malaizijos Tanjung Bruaso uostą.

„Windward“ analizė rodo, kad lapkričio 20 d. laivo pranešimas apie grimzlės pasikeitimą (vertikalus atstumas tarp vaterlinijos ir korpuso dugno) leidžia manyti, kad tuo metu į laivą galėjo patekti naftos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.