Musulmonų dvasininkui tenka aiškintis dėl roko pomėgio

Ar dvasininkas gali groti roko grupėje? Ar jo muzika nėra nukreipta prieš islamą? Tokie nemalonūs klausimai dabar pateikiami Turkijos imamui Ahmetui Muhsinui Tuzerui, kurio veiklą tiria pareigūnai.

Daugiau nuotraukų (1)

Jurgita Žilinskaitė

Feb 1, 2014, 5:00 AM, atnaujinta Feb 16, 2018, 8:22 PM

Pietvakarių Turkijoje esančio Pinarbašio kaimo mečetėje A.M.Tuzeras kviečia musulmonus melstis. Tai viena vyro religinių pareigų. O kai 42-ejų imamas grįžta namo, juose skamba ne tik maldos ir religinė muzika. Kur kas dažniau imamas klausosi roko ir metalo – grupių „Iron Maiden“, „Pink Floyd“, „Metallica“, atlikėjo Erico Claptono.

Klausydamasis šios muzikos musulmonas sufistas ritmingai linguoja galvą.

„Jeigu Dievas leis, norėčiau, kaip ir jie, groti prieš šimtus tūkstančių žmonių“, – perrėkdamas muziką transliuotojui „Al Jazeera“, kurio darbuotojai lankėsi jo namuose, sakė A.M.Tuzeras.

Labai panašiai imamas kalbėjo ir „Lietuvos rytui“: „Įsivaizduoju ir jaučiu, kad esu visame pasaulyje žinoma žvaigždė, geras pavyzdys. Noriu, kad žmonės laikytųsi vertybių, gerbtų vienas kitą, gyventų taikoje ir ramybėje.“

Koncertuoja su grupe

Imamas ne tiktai svajoja, bet ir imasi veiksmų.

Praėjusią gegužę turkas subūrė grupę „FiRock“, su kuria atlieka susipinančių žanrų – roko, psichodelinio roko, sufistų misticizmo – dainas religiniais tekstais.

„FiRock“ pirmas singlas „Mevlaya Gel“ („Ateik pas Dievą“) iš grupės debiutinio albumo „Time of Change“ (išvertus iš anglų k. – „Pokyčių metas“), tinklalapyje „YouTube“ buvo peržiūrėtas daugiau nei 45 tūkst. kartų.

„Ką turėčiau daryti sode be gėlių /Esu palaimintas su meile /Viską pažinau per tave /Nusišluosčiau ašaras su tavo šviesa“, – tokie žodžiai skamba dainoje.

Prieš kelis mėnesius „FiRock“ tūkstančiui žmonių surengė kol kas vienintelį koncertą A.M.Tuzero gimtajame Kašo mieste, įsikūrusiame prie Viduržemio jūros.

Tačiau valstybės pareigūnų tokia imamo veikla nesužavėjo.

Priešingai, valdžios finansuojamas Religijos reikalų departamentas (neoficialiai turkų vadinamas žodžiu „Diyanet“), kuris prižiūri daugiau nei 80 tūkstančių Turkijos mečečių, pradėjo tyrimą dėl dvasininko veiklos.

Tyrimo metu bus siekiama nustatyti, ar A.M.Tuzero pasirinkta muzika ir muzikos instrumentai nėra nukreipti prieš islamą.

Musulmonų dvasininkas, kuriam atlyginimas mokamas iš valstybės biudžeto, taip pat turės pagrįsti galimą komercinę savo veiklos pusę. Turkijos gyventojai, gaunantys atlyginimą iš valstybės biudžeto, negali užsiimti komercine veikla.

„Problema ta, kad negavęs iš mūsų pareigūnų jokio leidimo jis kūrė vaizdo ir garso įrašus. Štai kodėl atliekame tyrimą“, – prieš porą mėnesių kalbėjo Religijos reikalų departamento atstovas Abdulkadiras Özkanas.

„Lietuvos ryto“ šią savaitę pakalbintas A.M.Tuzeras sakė dar nežinantis Religijos reikalų departamento sprendimo ir yra nusiteikęs tiek teigiamam, tiek neigiamam tyrimo rezultatui.

Veda žmones Dievo link?

Dėl roko dainas atliekančio dvasininko diskusijos užvirė ir socialiniuose tinkluose bei tradicinėje žiniasklaidoje.

Daug kam kyla klausimas, kaip vyras, einantis tokias svarbias religines pareigas, galėjo pasinerti į roko muziką?

Tačiau turkas savo veikloje nemato nieko bloga. Stilingai, šiuolaikiškai atrodantis A.M.Tuzeras, kuris aktyviai naudojasi socialiniais tinklais „Twitter“ ir „Facebook“, muziką vadina sielos susitikimu su Dievu.

„Žmones vedame arčiau Dievo“, – įsitikinęs vyras. Imamas tiki, kad pranašas Mahometas pritartų jo veiklai, jei šiandien būtų gyvas. Esą viskas, ką A.M.Tuzeras daro, – stengiasi įžiebti žmonių galvose geras mintis ir jausmus.

Pagrindinis „FiRock“ gitaristas 53-ejų Doganas Sakinas vadina A.M.Tuzerą tikru lyderiu. Su niekuo kitu muzikantas esą nebūtų kūręs grupės.

„Mes, žmonės, esame gražiausia, ką Dievas sukūrė. Turėtume gerbti ir mylėti visus vienodai.

Kiti imamai galėtų daug ko pasimokyti iš Ahmeto“, – „Al Jazeera“ kalbėjo gitaristas.

Ar kovotų toliau?

Imamas A.M.Tuzeras mano, kad jo muzika kaip tik padėtų daugiau žmonių atvesti į religiją.

„Islamo įvaizdis kenčia visame pasaulyje. Reikėtų prisiminti, kad viena pagrindinių šios religijos dogmų yra tolerancija.

Tai reiškia, kad kiekvieną gyvą būtybę reikia priimti tokią, kokia ji yra“, – savo nuomonę yra dėstęs A.M.Tuzeras.

Prieš porą mėnesių imamas, regis, buvo rimtai nusiteikęs galimai tolesnei kovai su priežiūros institucijomis teisme.

„Paskambinsiu savo advokatui ir mes kreipsimės į teismą.

Ten įrodysiu, kad tai, ką aš darau, yra teisinga“, – užsienio žiniasklaida tuomet citavo A.M.Tuzero žodžius.

Tačiau dabar vyras apie galimą kovą teisme kalba jau ne taip tvirtai.

Jeigu „Diyanet“ nuspręs, kad imamas negali būti roko dainų atlikėjas, A.M.Tuzeras greičiausiai pasirinks muzikanto kelią.

„Man patinka būti imamu, tačiau dar labiau patinka vienu metu būti ir imamu, ir roko muzikantu. Jeigu „Diyanet“ nuspręs, kad turiu pasirinkti, rinksiuosi dainuoti roko dainas, nes dirbu mažame kaime, kuriame galiu skelbti žodį apie 20 žmonių. Būdamas imamas ir roko muzikantas galiu tai daryti visame pasaulyje“, – svarstė vyras.

Muzikuojantis imamas jau susitarė dirbti su muzikos kompanija „Raks Music Production Company“, kuri esą svarsto įtraukti grupę į didelius projektus.

Kol kas „FiRock“ neketina rengti antro koncerto, nes muzikantai tam dar nėra pasiruošę. Atlikėjai esą negali sau leisti padaryti klaidos ir pasirodyti mėgėjiškai.

Pasekė artimųjų pėdomis

A.M.Tuzeras užaugo vadinamojoje Turkijos Rivjeroje, kurioje įsikūrę daugybė kurortų. Čia musulmonų religinės apeigos kiek liberalesnės nei kitose Turkijos vietose, o imamai gali gyventi šiek tiek šiuolaikiškiau.

A.M.Tuzero tėvas ir senelis, kurie gyveno Kašo kurorte, taip pat buvo imamai.

Tad tikriausiai nedaug kas stebėjosi, kai A.M.Tuzeras, sulaukęs 19-os, irgi pasuko dvasininko keliu. Tokiu pasirinkimu jo tėvas Ömeras Tuzeras buvo labai patenkintas ir didžiavosi sūnumi.

Tačiau visiškai kitaip jis reagavo į A.M.Tuzero sprendimą dainuoti roko grupėje. Jau į pensiją išėjusiam imamui iš pradžių atrodė, kad jų darbą dirbantiems žmonėms tokia veikla nėra tinkama.

Tačiau vėliau stebėdamas, kaip sūnus savo tikslus aiškina žiniasklaidai, O.Tuzeras pakeitė nuomonę.

Grasino net mirtimi

Be religinio direktorato tyrimo, imamas sulaukė ir daugiau nemalonumų. Tarp jų ir grasinimų iš Pietryčių Turkijoje esančio konservatyvaus Mardino regiono gyventojų.

Jie leido muzikuojančiam dvasininkui suprasti, kad jei jis koncertuos su grupe šiame regione, jo lauks labai liūdnos pasekmės.

„Jie nori man pasakyti, kad nelikčiau gyvas, jei tai padaryčiau. Žinoma, jog tai mane išgąsdino“, – prisipažino A.M.Tuzeras.

Tačiau jis tikina, kad apie 50 procentų žmonių reakcija į jo dainavimą grupėje yra pozityvi.

Diskusijos dėl šalies ateities

Stambule įsikūręs analitikas ir knygos „Turkija: ką kiekvienas turi žinoti“ („Turkey: What Everyone Needs To Know“) autorius Andrew Finkelis sako, kad A.M.Tuzeras sukėlė šalyje prieštarą.

Imamo roko muzika yra iššūkis griežtam islamo nustatytų principų ir teiginių laikymuisi.

„Turkijoje yra valstybės finansuojama religinė institucija – Religijos reikalų departamentas.

Jis iš esmės yra politinis religijos kontrolės įrankis. Tai valstybės bandymas nustatyti, kas yra teisėta ir neteisėta, kas yra ortodoksiška (paklūsta doktrinai) ir kas – heterodoksiška (klaidatikybė).

Šiuolaikinė Turkijos visuomenė yra pasidalijusi į pasauliečius ir į tuos žmones, kurie nori, kad religija užimtų svarbų vaidmenį valstybės gyvenime.

O pastarąjį dešimtmetį šalį valdančio premjero Recepo Tayyipo Erdogano kritikai kaltina jį musulmonų vertybių primetimu visiems gyventojams. Tad dabar dažnai keliamas klausimas, ar ateityje Turkijos visuomenė priims įvairovę.

„Mano optimistišku įsitikinimu, Turkija yra didelė, įvairi ir maištinga šalis. Neatrodo, kad ji ilgai paklustų griežtai doktrinai“, – kalbėjo A.Finkelis.

Imamas susituokė su kitatike

Pats A.M.Tuzeras pripažįsta, kad jo mėgstama ir atliekama muzika – ne vienintelis prieštaringai vertinamas jo žingsnis.

Vyras 1999-aisiais atkreipė į save dėmesį, kai vedė krikščionę iš Rumunijos Oaną Marą.

Tuomet A.M.Tuzeras tapo pirmuoju Religijos reikalų departamentui pavaldžiu imamu, vedusiu kitatikę.

O.Mara Tuzer, kuriai dabar 37 metai, gerai įsiliejo į Turkijos visuomenę, nors iš pradžių moteriai buvo nelengva.

„Žmonių reakcija buvo natūrali. Jie tikėjosi, kad mes tuoksimės su savo religijų atstovais“, – yra sakiusi imamo žmona.

Tuomet jai buvo sunku įtikinti tėvus, kad santuoka su A.M.Tuzeru – geras žingsnis. Mat rumunės gimdytojai buvo lankęsi Turkijoje ir matė musulmoniškus šydus nešiojančias moteris.

Oanos tėvai manė, kad tokius turės nešioti ir jų duktė.

Tačiau rumunė neslepia plaukų, kaklo ir krūtinės po hidžabu, nors praėjus trejiems metams po santuokos su A.M.Tuzeru sudarymo laisva valia perėjo į musulmonų tikėjimą.

Tai moteris padarė daugiau sužinojusi apie mistinę, asketinę islamo kryptį sufizmą.

A.M.Tuzeras „Lietuvos rytą“ tikino, kad žmona labai mėgsta jo grupės muziką. „Ji labai šiuolaikiška, protinga moteris“, – džiaugėsi vyras.

Pora augina paauglį sūnų, kuris taip pat klausosi tėvo kūrybos, nors jam labiau prie širdies populiarioji muzika.

Imamo sūnus svajoja tapti profesionaliu krepšininku, todėl apsidžiaugė išgirdęs, kad tėvas sulaukė „Lietuvos ryto“ žurnalistės skambučio.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.