Diskusijos dėl antsvorio pasaulyje virsta aršiais mūšiais

Pasaulyje daugėjant nutukėlių, antsvorį turintys žmonės vis dažniau sulaukia kritikos dėl nesveiko gyvenimo būdo. Tačiau nesibaigiantis ir visur lydintis gėdijimas dėl apkūnumo tampa nebepakenčiamas.

Reklamos klausimas apie pasiruošimą maudymosi sezonui sulaukė daug pasipiktinimo.<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Reklamos klausimas apie pasiruošimą maudymosi sezonui sulaukė daug pasipiktinimo.<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.
Statistika rodo, kad pasaulyje daugėja žmonių, kurie turi antsvorio.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Statistika rodo, kad pasaulyje daugėja žmonių, kurie turi antsvorio.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Aprangos prekės ženklo „Abercrombie &amp; Fitch“ atstovai nutarė, kad apkūniems aprangos nesiūs, bet vėliau puolė atsiprašinėti.<br>AFP/„Scanpix“ nuotr.
Aprangos prekės ženklo „Abercrombie &amp; Fitch“ atstovai nutarė, kad apkūniems aprangos nesiūs, bet vėliau puolė atsiprašinėti.<br>AFP/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Jonas Grinevičius („Lietuvos rytas“)

Jul 26, 2016, 7:27 AM, atnaujinta May 17, 2017, 7:23 PM

Londono karališkojo koledžo tyrėjai paskelbė, kad planetoje nepaliaujamai daugėja antsvorį turinčių žmonių.

1975 metais pasaulyje buvo 105 mln. apkūnių žmonių, o 2014 metais – net 641 mln. Dėl to svoris pastaruoju metu tampa vis svarbesne tema, keliančia trintį tarp apkūniųjų ir atletiškųjų.

Bet ne visi mano, kad dėl tokių grėsmingų žinių derėtų ką nors keisti: pavyzdžiui, JAV judėjimo „Health at Every Size“ (HAES) atstovai tiki, kad svoris ir sveikata – visiškai nesusiję.

HAES atstovai mėgina išaiškinti, kad numetus svorio sveikata nepagerėja, ir pabrėžia, jog apkūnūs žmonės priauga svorio net kai mažai valgo.

Mokslininkai jau seniai išsklaidė šias iliuzijas: antsvoris sukelia daug sveikatos problemų. O šią savaitę pasirodžiusi mokslininkų studija rodo, kad rizika mirti iki 70-ojo gimtadienio didėja kartu su papildomais kilogramais.

Todėl HAES sulaukė kaltinimų dėl sveikatai žalingų iliuzijų skleidimo, atitrūkimo nuo tikrovės ir perdėto jautrumo. Tačiau šio ir kitų judėjimų nariai atremia kritiką teigdami, jog įsitikinimas, kad būti liesam gerai, tėra diskriminacija, kuri psichologiškai žaloja didesnį svorį turinčius asmenis.

Dailus kūnas – įžeidimas?

Pernai vasarą maisto papildų įmonė „Protein World“ Londono metro stotyse iškabino reklamą, kurioje atletiška maudymuką vilkinti mergina pozuoja prie klausimo, ar žmonės jau parengę savo kūną paplūdimiui ir vasarai. Ši reklama sulaukė kritikos bangos.

„Nors pripažįstame, kad reklama ir žiniasklaida nesukuria valgymo sutrikimų, mes žinome, jog tokie vaizdai gali būti nuodingi žmonėms“, – sakė Jungtinės Karalystės valgymo sutrikimų labdaros organizacijos „Beat“ atstovė Rebecca Field.

Jungtinės Karalystės Reklamos standartų institucija (ASA) dėl šios reklamos gavo 378 skundus, o metro stotyse plakatai buvo sugadinti, apipaišyti ir aprašyti keiksmažodžiais.

Žmonės piktinosi, esą nuotraukai pozavusi sportiška ir patraukli šviesiaplaukė įžeidė visus, kurie neatrodo kaip ji.

„Išnagrinėjome skundus, tačiau nusprendėme, jog reklama nebuvo siekiama įteigti, kad kitokios kūno formos yra netinkamos ar prastesnės“, – skelbė ASA ir galiausiai pareiškė, kad reklama nebuvo įžeidžianti ar neatsakinga, nors pasipiktinę britai jau buvo surinkę 40 tūkstančių parašų tam plakatui uždrausti.

Įmonė „Protein World“ socialiniuose tinkluose kritikos srautą pavadino „ekstremizmu, o ne feminizmu“ ir tvirtino, kad reklamą matę Londono metro važinėjantys žmonės pradėjo pirkti daugiau maisto papildų, todėl visuomenės reakcija buvo „labiau teigiama nei neigiama“.

Siūlo juoktis iš savęs

Netoli Notingamo esančiame Long Itono mieste gyventojų pasipiktinimą sukėlė kita reklama, kurią užsakė sporto klubas „Fit4Less“.

Joje buvo pavaizduoti žalias didžiaakis ateivis, žmogų grobiantis ufonautų laivas ir užrašai: „Jie atvyksta. Pirmiausia jie pagrobs storulius!“ ir „Gelbėkis!“

„Mokyklose neslopsta patyčios dėl antsvorio ir, manau, tokios reklamos prie to prisideda, – aiškino kampaniją „Kovok su patyčiomis“ pradėjusi Natalie Harvey. – Negalėjau patikėti savo akimis, kai pamačiau šią reklamą.

Dabar juk 2016-ieji – tokie antsvorį pašiepiantys juokai yra įžeidžiantys.“

Anot N.Harvey, pamačius reklamą jai sąžinė neleido sėdėti ramiai sudėjus rankas – ji manė turinti moralinę pareigą atkreipti visų dėmesį į šiuos sporto klubo laidomus įžeidimus.

Tačiau sporto salės vadovas Janas Spaticchia teigė, kad toli gražu nenorėjo niekam sukelti blogų jausmų, priešingai – jis siekė, kad visi pradėtų kalbėti apie sveiką gyvenimo būdą, sportą ir išmoktų iš savęs pasijuokti.

J.Spaticchia pats sveria 110 kilogramų, todėl tikino, kad jei gali juoktis jis, gali ir visi kiti.

„Galima turėti antsvorio ir būti sveikam – ne visi privalo būti ploni, – kalbėjo J.Spaticchia. – Turime liautis žvelgti į save taip rimtai ir suprasti, kad jei norime privilioti normalių žmonių, turime sugebėti pasišaipyti iš savęs. Tai tik nekaltas pasilinksminimas.“

Visur ieško kaltės

Milžiniško pykčio sulaukė ir Australijos įmonė SOFY, gaminanti higienos priemones moterims. Bendrovė išplatino reklamą apie įklotus, dėl kurios buvo apkaltinta neigiamų stereotipų skleidimu ir netaktiškumu.

Reklamos vaizdo įraše, kuris pavadintas „Fui akimirkos“ („Ugh Moments“) moteris susitinka taip pat apsirengusią, bet storesnę savo versiją ir pažvelgusi į kalendorių suvokia, kad jai – menstruacijos. Apkūnioji moteris šlamščia ledus, picą, yra pikta ir suirzusi.

Būtent taip įmonė norėjo parodyti, kad jos parduodami įklotai padeda moterims vėl pasijusti gerai, arba, jų žodžiais: „Viso gero, fui“ („Goodbye, ugh“). Žiūrovai piktinosi, kad taip buvo diskriminuojamos antsvorį turinčios moterys, kurios, pasak reklamos, yra piktoji moterų pusė.

„Priešingai, nei mano visuomenė, aš esu didelė mergina“, – socialiniame tinkle „Twitter“ kritikams dūrė reklamoje vaidinusi Rose Flanagan, bet tada įpykę internautai pradėjo aiškinti, kaip neteisinga buvo iš viso tokiai reklamai pasamdyti „plius“ dydžio aktorę, ir plūdo kūrėjus dėl atviro seksizmo.

„Jie viską galėjo nufilmuoti su ta pačia aktore. Jiems nereikėjo „storos merginos“, kad viskas būtų juokinga, – „Twitter“ pagiežą liejo JoJo pasivadinęs žmogus. – Būti gražiai ir plonai gerai, o būti apkūniai ir jausmingai blogai?“

Verslo strategija?

Populiarus, dėl atletiškų pardavėjų ir jaunatviškos atmosferos žinomas drabužių prekės ženklas „Abercrombie & Fitch“ atsisakė moterims gaminti XL ir XLL dydžio drabužius, nes tai neatitiko įmonės kuriamo įvaizdžio. Kaip ir buvo galima nuspėti, daug kam toks požiūris neįtiko.

„Kiekvienoje mokykloje yra „kietų“ ir populiarių vaikų, – šio prekės ženklo parduotuvės tikslinę auditoriją apibūdino „Abercrombie & Fitch“ vadovas Michaelas Jeffriesas. – Taikomės į patrauklius amerikiečius, turinčius daugybę draugų.

Ar mes išskiriame, kokių klientų nenorime? Taip. Sunkiai sekasi drabužių įmonėms, kurios taikosi į visus: jaunus, senus, storus, plonus. Tai labai neįdomu.

Tos įmonės nieko neatstumia, bet taip pat nieko ir nesudomina.“

Kritikai atkreipė dėmesį į tai, kad pasaulyje daugėja antsvorį turinčių žmonių, todėl „Abercrombie & Fitch“, kaip ir kitos kompanijos, turėtų siūti didesnių dydžių drabužius, jei nori ir toliau išlikti konkurencinga įmone. Bet, pasak M.Jeffrieso, jo tikslas – pritraukti „kietus, gražius žmones“.

Vis dėlto įmonės vadovas galiausiai dėl savo žodžių atsiprašė, kai Kovingąja Kepėja pasivadinusi apkūni tinklaraštininkė Jes Baker jam nusiuntė piktą laišką ir savadarbėje reklamoje pozavo šalia logotipo, iš „Abercrombie & Fitch“ pakeisto į „Attractive & Fat“ („Patraukli ir stora“).

Antsvoris sutrumpina gyvenimą

Šią savaitę mokslininkų paskelbtos tyrimo išvados nedžiugina. Plataus masto analizė parodė, kad antsvoris žmogaus gyvenimą sutrumpina vidutiniškai metais, bet ši rizika išauga iki maždaug 10 metų, jei žmogus yra smarkiai nutukęs.

Didelė tarptautinė mokslininkų komanda atsijojo duomenis apie daugiau kaip 10,6 mln. žmonių, surinktus per 239 dideles studijas nuo 1970 iki 2015 metų 32 valstybėse Šiaurės Amerikoje, Europoje, Australijoje, Naujojoje Zelandijoje, Rytų ir Pietų Azijoje. Tai vadinama didžiausia kada nors sukaupta duomenų apie antsvorį ir mirtingumą baze.

Išvadose, kurios skelbiamos medicinos žurnale „The Lancet“, sakoma, kad antsvorio turintys žmonės praranda maždaug vienus gyvenimo metus, o vidutiniškai nutukę – maždaug trejus.

„Smarkiai nutukę žmonės praranda maždaug 10 tikėtino gyvenimo metų, – sakė vienas tyrimo autorių Emanuelis Di Angelantonio. – Ši studija neabejotinai rodo, kad antsvoris ar nutukimas yra susiję su pirmalaikės mirties rizika.“

Šios išvados prieštarauja ankstesnėms, rodžiusioms, kad antsvoris gali nekelti mirtingumo rizikos ir galbūt net teikti galimybę pailginti gyvenimą kai kurioms žmonių grupėms, pavyzdžiui, pagyvenusiems žmonėms.

Svarbiausia – požiūris

Šiemet renginio „Mados Infekcija“ modelių atrankoje dalyvavo apkūni šešiolikametė Ugnė Savickaitė ir Lietuvoje išprovokavo rimtą diskusiją dėl grožio standartų, taikomų modeliams.

Moksleivė U.Savickaitė buvo viena iš poros šimtų žmonių, kurie atvyko į modelių atranką, tačiau būtent ši mergina sulaukė daugiausia dėmesio kilus diskusijai dėl jos kūno formų.

Su draugais ant podiumo žengti norėjusi šešiolikametė sulaukė vienos renginių organizatorės kritikos dėl to, kad jos apimtys – vadinamojo „plius“ dydžio. Nei mergina, nei jos draugai atrankos neperėjo.

Iš U.Savickaitės taip pat aršiai šaipėsi internautai, tačiau mokinė piktų komentarų neėmė į širdį, nes patyčių dėl savo kūno yra girdėjusi ir anksčiau. Panelė pasakojo, kad jau seniai išmoko save mylėti, todėl kandi žmonių kritika jai nė motais.

Tačiau po modelių atrankos moksleivė sulaukė ne tik pašaipų, bet ir didelio žmonių palaikymo: daugelis ne tik žėrė komplimentus dėl Ugnės išvaizdos, bet ir gyrė jos tvirtą charakterį, narsą ir gebėjimą mėgautis gyvenimu nesibaiminant standartų.

Projektus „Jie laimėjo loteriją“ ir „Mes. Moterys“ sukūrusi fotografė Neringa Rekašiūtė surengė U.Savickaitei fotosesiją, nes menininkę sužavėjo šešiolikametės drąsa laužyti grožio standartus. O gegužės mėnesį mergina pateko ir ant vieno lietuviško mados žurnalo viršelio.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.