JAV kultūros simbolio saulėlydis: masiškai nyksta prekybos centrai

Prekybos centrai daugiau kaip pusę amžiaus neatsiejami nuo Amerikos įvaizdžio. Tik nežinia, ar taip bus ilgai. Mat vis daugiau JAV prekybos centrų uždaroma, o žmonės vengia juose leisti laisvalaikį.

JAV prekybos centrai ir populiarios parduotuvės viena po kitos uždaromos, nes keičiasi amerikiečių skonis ir jie verčiau užsisako prekių internetu.
JAV prekybos centrai ir populiarios parduotuvės viena po kitos uždaromos, nes keičiasi amerikiečių skonis ir jie verčiau užsisako prekių internetu.
JAV prekybos centrai ir populiarios parduotuvės viena po kitos uždaromos, nes keičiasi amerikiečių skonis ir jie verčiau užsisako prekių internetu.
JAV prekybos centrai ir populiarios parduotuvės viena po kitos uždaromos, nes keičiasi amerikiečių skonis ir jie verčiau užsisako prekių internetu.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 JAV masiškai užsidarinėja populiarios parduotuvės.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 Vis daugiau amerikiečių neranda laiko lankytis prekybos centruose.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 Vis daugiau amerikiečių neranda laiko lankytis prekybos centruose.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 Vis daugiau amerikiečių neranda laiko lankytis prekybos centruose.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 Vis daugiau amerikiečių neranda laiko lankytis prekybos centruose.<br> AFP/„Scanpix“ nuotr.
 Šventiniu sezonu prekybos centruose klientų būna perpus mažiau nei įprasta.<br> „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
 Šventiniu sezonu prekybos centruose klientų būna perpus mažiau nei įprasta.<br> „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
 Geriausiai išsilaiko tie prekybos centrai, kurie pardavinėja prabangias prekes.<br> „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
 Geriausiai išsilaiko tie prekybos centrai, kurie pardavinėja prabangias prekes.<br> „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

„Lietuvos rytas“ ir „Time“ inf.

Aug 5, 2017, 7:46 PM, atnaujinta Aug 6, 2017, 10:00 AM

Amerikoje prekybos centrai buvo statomi masiškai, tačiau pastaruoju metu jie virsta miestais vaiduokliais.

Mat daugybė anksčiau populiarių parduotuvių bankrutuoja viena po kitos.

Tamsias vitrinas matantys klientai jaučiasi nejaukiai slampinėdami po prekybos centrą ir svarsto, ar netyčia nebus įsilaužę į uždarytą pastatą.

Kūrė gerus prisiminimus

Skulkilio prekybos centras Frakvilyje, Pensilvanijos valstijoje, vis dar veikia, tačiau kad tai suprastum, reikia atidžiai apsidairyti.

Mat uždarytų parduotuvių – „Sears“, „Kmart“, „Spencer Gifts“, „Hallmark Cards“ – kur kas daugiau nei tų, kurios vis dar yra atvėrusios duris.

Šiame centre jau seniai neveikia net klientų aptarnavimo skyrius. Be to, kadaise žaliavę augalai, dabar laistomi vis rečiau, svyra ir džiūsta.

Anksčiau Skulkilio prekybos centre buvo šokių klubas, tačiau dabar vietoj jo – dializės centras. Prieš dešimtmetį 90 parduotuvių, restoranų ir kioskelių turėjęs prekybos centras buvo gyvybingas, jame lankydavosi įvairių interesų turintys žmonės.

Paaugliai čia ateidavo paflirtuoti vieni su kitais, subkultūrų atstovai rinkdavosi pažiūrėti naujausios mados šou, šeimos su vaikais skirdavo visą dieną apsipirkti, pavalgyti ir pasilinksminti.

Į šį prekybos centrą milžiniškus žmonių srautus pritraukdavo kasmetis Lietuvių dienų festivalis. Jo metu buvo siūloma paragauti kugelio, cepelinų, vėdarų, raugintų kopūstų ir kitų lietuviškų patiekalų, susipažinti su šalies kultūra. Populiari buvo ir Velykų kiaušinių medžioklė.

Uždarymo apokalipsė

Tiesa, nuo 1980 metų veikiančio Skulkilio prekybos centro likimas jau nuspręstas. Gegužę paskelbta, kad likusių parduotuvių savininkai turi tris mėnesius galutinai išsikraustyti.

Centrą perpirko įmonė „Northpoint Development“, bet neaišku, ką ji su pastatu ketina daryti. Kai kurie žmonės įsitikinę, kad centras bus nugriautas.

Ekspertai mano, kad iki 2022 metų ketvirtis iš 1,1 tūkst. JAV prekybos centrų bus priversti nutraukti veiklą. Dėl to kaltas besikeičiantis klientų skonis, didėjantys pajamų skirtumai ir populiarėjantis prekių užsakymas internetu.

Šiais metais JAV duris užvers iki 8,6 tūkstančio parduotuvių – daugelis jų kadaise buvo populiarios, verslininkai grumdavosi, kuriam pavyks jas prisivilioti į savo prekybos centrą, kad pritrauktų žmonių.

Nuo metų pradžios jau uždaryta 5,3 tūkst. parduotuvių. Įmonė „Sears Holdings“, kuriai priklauso parduotuvių tinklas „Kmart“, nuogąstauja, ar jai pavyks dar ilgai gyvuoti.

Šiemet jau bankrutavo net devyni nacionalinio lygio parduotuvių tinklai.

Ekspertai įvykius vadina mažmeninės prekybos apokalipse – mat nuo 2002 metų universalinėse parduotuvėse darbo vietų neteko 448 tūkst. žmonių.

Tuo metu prekybos internetu iškilimas sukūrė 178 tūkst. darbo vietų per 15 metų, tačiau tai neatsvėrė apokalipsės padarinių.

Pritraukdavo visus

Vis dėlto universalinių parduotuvių ir prekybos centrų nuosmukis kelia pavojų ne vien dėl to, kad darbo netenka daug žmonių, – tai turi įtakos ir gyvenimo kultūrai, nes prekybos centrai praeityje būdavo žmonių susibūrimo vietos.

Prieš 61 metus Edainoje prie Mineapolio buvo atidarytas pirmasis visiškai uždaras Sautdeilio prekybos centras. Jis tapo etalonu visoje šalyje.

Vidurinės klasės amerikiečiai į jį rinkdavosi ne tiktai apsipirkti: dažnas gaudavo čia pirmąjį savo darbą, skirdavo pasimatymus, o šeimos kartu pramogaudavo.

Prekybos centrai 6 dešimtmečius atstojo amerikiečiams viešąsias aikštes, kur rinkdavosi įvairiausių pomėgių turintys žmonės.

Senovės Graikijoje miestų gyventojai telkdavosi aplink vieną centrinį turgų.

Nusivylė savo kūriniu

Uždari prekybos centrai, kokius turime dabar, – architekto iš Austrijos Victoro Grueno darbo vaisius. Iki jo Amerikoje parduotuvių kompleksai buvo išsidėstę ir viduje, ir išorėje.

Austras buvo socialistas, baisėjosi JAV plintančiais į visas puses išsidriekusiais pastatais.

Todėl V.Gruenas nutarė viską pakeisti. Jis nusprendė pastatyti pirmąjį Amerikoje modernų prekybos centrą.

Mintis buvo paprasta. Prekybos centrai turėjo būti įkurti pastate, kuris visiškai uždaras – atitvertas nuo likusio pasaulio. Parduotuvių vitrinos turėtų žvelgti į pastato vidų, o ne į išorę.

Be to, svarbiausios parduotuvės būtų atidarytos skirtingose prekybos centro pusėse, kad klientai, eidami nuo vieno iki kito pastato galo, taip pat susiviliotų užsukti į mažesnes krautuvėles. O pastato centre – europietiško stiliaus centrinė aikštė su skulptūromis ir kavine.

V.Grueno kūrinys – Sautdeilio prekybos centras, duris atvėręs 1956 metais.

Netrukus po to prekybos centrai užvaldė amerikiečių vaizduotę – tūkstančiai arų žemės buvo skirta šiems uždariems prekybos kompleksams statyti.

Naujoms statyboms padėjo ir tai, kad buvo plečiamas tarp valstijų vingiuojantis greitkelis ir keičiami mokesčių įstatymai.

O 7–8 dešimtmečiais daugybė amerikiečių kėlėsi iš miestų centro gyventi į priemiesčius, tad prekybos kompleksai turėjo daugybę ištikimų klientų.

Tiesa, 1978 metais V.Gruenas nusivylė savo architektūros idėja ir tuo, kuo ji virto. Jis pareiškė, kad „nemokės alimentų už šiuos bešeimininkius statinius“.

Nuopuolis po pakilimo

1992 metais Niujorko žurnalistai surengė eksperimentą – važiuodami aplinkui Taimso aikštę per 90 minučių suskaičiavo net 48 prekybos centrus.

1956–2005 metais JAV jų buvo pastatyta iš viso 1,5 tūkst. Statybų tempai greitai pranoko amerikiečių populiacijos augimą.

Todėl nenuostabu, kad šis parduotuvių ir prekybos centrų bumas ilgai netruko.

Nuopuolis prasidėjo palengva, XXI amžiaus pirmojo dešimtmečio viduryje.

Didžioji recesija ir prekyba internetu gerokai sumažino prekybos centrų apyvartą, o universalinėse parduotuvėse mažėjo pirkėjų. 2010–2013 metais prekybos centruose apsilankiusių žmonių skaičius prieš Kalėdas – intensyviausią laikotarpį – krito net 50 procentų.

„Mes turime per daug parduotuvių“, – tvirtino vartojimo tendencijas tiriančios įmonės „Marcum“ darbuotojas Ronaldas Friedmanas.

Kitoks jaunimo požiūris

Daugėja amerikiečių, kurie jaučiasi pernelyg užsiėmę, kad iš viso keltų koją iš namų.

Prekybos centrai buvo sukurti taip, kad žmonės praleistų juose didelę dalį savo laisvalaikio.

Tačiau dabar gyvenimo tempas greitesnis ir žmonės mieliau naudojasi internetu, kad užsisakytų norimus produktus arba bendrautų su žmonėmis.

„Prekybos centrai sukurti tokiam bendravimui, kuris dabar nyksta“, – tvirtino Harvardo verslo profesorius Leonardas Schlesingeris.

Tuo metu vaizdo įrašų tinklalapiui „YouTube“ filmukus apie apleistus prekybos centrus kuriantis Danas Bellas tvirtino, jog Amerikos jaunimas šiuos pastatus laiko pasenusiais, priklausančiais tėvų erai.

„Kai užsuki į apleistą prekybos centrą, netenki amo.

Tai traukia jaunimą, nes jiems tai tas pat, kas stebėti skęstantį „Titaniką“, – šmaikštavo D.Bellas.

Žinoma, ne visi prekybos centrai merdi. Labiausiai klesti tie centrai, kuriuose yra įsirengusios prabangios parduotuvės, pavyzdžiui „Gucci“ ir „Louis Vuiton“. Šie prabanga spindintys prekybos centrai pritraukia šalies elitą, kuris internetu apsiperka nebent retai.

Kiti prekybos centrai surado kitokių būdų užtikrinti klientų ištikimybę. Antai Los Anželo prekybos centre „The Grove“ vasarą nuolatos rengiami koncertai. O Niujorke esančiame „The Palisades Center“ yra įrengtas boulingas, komikų klubas ir laipiojimas virvėmis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.