Kinijos ambasadorius Shen Zhifei: kovoje su pandemija būtinos visų pastangos

„Mes norime glaudžiai bendradarbiauti su kitomis šalimis epidemijų prevencijos ir kontrolės srityje“, – tvirtino Kinijos ambasadorius Lietuvoje Shen Zhifei, atskleidęs, kaip ši valstybė sugebėjo sutramdyti koronaviruso protrūkį šalies viduje.

Kinijos Liaudies Respublikos ambasadorius Lietuvoje Shen Zhifei.
Kinijos Liaudies Respublikos ambasadorius Lietuvoje Shen Zhifei.
Kinijos Liaudies Respublikos ambasadorius Lietuvoje Shen Zhifei.
Kinijos Liaudies Respublikos ambasadorius Lietuvoje Shen Zhifei.
Kinija bando atnaujinti savo milžini<br>123rf.com nuotr.
Kinija bando atnaujinti savo milžini<br>123rf.com nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>123rf nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>123rf nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>ZUMA Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>ZUMA Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>Zuma Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>Zuma Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>Zuma Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>Zuma Press/Scanpix nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>G.Šiupario nuotr.
Koronavirusas plinta pasaulyje.<br>G.Šiupario nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Apr 3, 2020, 6:39 PM

Anot jo, įveikti šią pandemiją įmanoma tik bendradarbiaujant visoms pasaulio šalims.

Kinija – pirmoji valstybė pasaulyje, susidūrusi su naujojo koronaviruso protrūkiu, taip pat pirmoji įrodžiusi, kad epidemija gali būti nugalėta. Šiuo metu tai yra vienintelė šalis, galinti pasidalyti savo sėkminga patirtimi ir pamokomis su pasauliu. Kaip kovai su epidemija Kinijoje buvo sutelkti nacionaliniai ištekliai ir sistemos, įskaitant medicinos ir sveikatos sistemas, finansinius išteklius, socialines, teisines bei transportavimo sistemas? – pasiteiravome Kinijos ambasadoriaus Lietuvoje Shen Zhifei.

– Naujasis COVID-19 pasižymi dideliu užkrečiamumu, infekcija gali būti perduodama keliais būdais, ligos gydymas reikalauja labai daug išteklių, inkubacinis laikotarpis yra ilgas, o epidemijos prevencija ir kontrolė ypač sunki.

Kaip pabrėžė Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), epidemija gali būti sustabdyta tik laikantis požiūrio, kad tik kolektyviniai, sinerginiai, visapusiški ir jungtiniai visų vyriausybės grandžių atsakomieji veiksmai gali ją pažaboti.

Prasidėjus epidemijai prezidentas Xi Jinpingas asmeniškai nurodė ir subūrė vadovų darbo grupę kovai su naujuoju koronavirusu, kuriai vadovavo ministras pirmininkas Li Keqiangas.

Kinijos sveikatos komisija ėmėsi vadovauti kuriant jungtinį prevencijos ir kontrolės mechanizmą, sudarytą iš 32 skyrių, kurie, dirbdami kartu, suformuoja bendrą jėgą ir vadovauja kovai su epidemija.

Sausio pabaigoje pagal Nacionalinį ekstremalių situacijų planą visuomenės sveikatos krizėms, Kinijos Liaudies Respublikos užkrečiamųjų ligų prevencijos ir kontrolės įstatymą ir vietinius ekstremalių situacijų planus Kinijos provincijos, regionai ir miestai greitai parengė pirmojo lygio atsaką į visuomenės sveikatai pavojingą situaciją.

Buvo įgyvendintos griežčiausios prevencijos ir kontrolės priemonės, užtikrinta visiška aprėptis ir sklandus prevencijos bei kontrolės vykdymas, sklandus svarbiausių priemonių tiekimas ir komunikacija, palaikyta socialinė tvarka.

Užklupus bėdai pagalba ateina iš visų pusių. Kadangi Hubėjaus provincijos medicinos poreikiai smarkiai viršijo turimus maksimalius vietinius medicinos išteklius, daugiau nei 330 medikų komandų ir daugiau nei 40 tūkstančių medicinos darbuotojų iš visos šalies bei kariuomenės buvo mobilizuoti Hubėjaus miestams padėti.

Tarp jų buvo ir daugiau nei 16 tūkstančių kritinių būklių priežiūros, infekcinių ligų, kvėpavimo takų ir plaučių ligų bei širdies ir kraujotakos ligų specialistų. Neseniai medikai iš įvairių vietų sveiki vienas po kito grįžo namo.

Visų lygių fiskalinės valdžios institucijos, siekdamos užtikrinti epidemijos prevenciją ir kontrolę, skyrė daugiau nei 121 milijardo juanių (maždaug 15,3 milijardo eurų). Vyriausybė taip pat paskelbė daugybę programų, įskaitant būtiniausių priemonių tiekimo stiprinimą, medicinos darbuotojų paskatinimą, mokesčių lengvatų įgyvendinimą skatinant socialines aukas ir „žaliojo kanalo“ sukūrimą vyriausybės pirkimams.

Siekdama užtikrinti priemonių tiekimą vyriausybė skubiai pasirūpino, kad centrinis medicinos rezervas Uhano miestui skubiai perduotų pagrindines apsaugos priemones, tokias kaip kaukės ir apsauginiai drabužiai, koordinavo daug provincijų ir miestų, kur sukoncentruotos vietinės medicininės priemonės, ir visapusiškai padėjo Uhanui.

Sukurtas tikslus kiekvieną dieną besikeičiantis medicininių priemonių paklausos ir pasiūlos stebėjimo mechanizmas ir vykdytas nacionalinis šių priemonių disponavimas.

Buvo daroma viskas, kad taip trūkstamų priemonių tiekimas būtų sklandus. įvairiose vietose buvo atidaryta 11 000 „žaliųjų kanalų“. Muitinė, geležinkeliai, civilinė aviacija, pašto paslaugos dirbo 24 valandas per parą, kad būtų patenkinti skubios pagalbos atsargų transportavimo poreikiai visoje šalyje.

Kinijos vyriausybė reikalauja informacijos atvirumo ir skaidrumo, vieningai atskleisti informaciją, laiku ir objektyviai pranešti visuomenei apie protrūkį ir reaguoti į visuomenės klausimus bei pasirodančius gandus.

Savanoriai noriai pirmieji prisideda prie gerų darbų darymo. Jie perka ir pristato į namus būtinas prekes tiems, kurie to padaryti patys negali, padeda bendruomenei atliekant patikrinimus telefonu, vizitus namuose, prisideda prie epidemijos prevencijos ir kontrolės informacijos platinimo arba suteikia psichologinę pagalbą – deda visas pastangas kovojant su epidemija.

Kinijos pasiekti rezultatai kovojant su naujojo koronaviruso epidemija įrodo, kad tik suvienytomis pastangomis, bendru įsitraukimu, sklandžiu mechanizmų veikimu ir koordinavimu galima laimėti bendrą kovą su epidemija.

– COVID-19 palietė visus sektorius. Ar jau galima nustatyti, kurios sritys paveiktos labiausiai? Kaip Kinija sieks sušvelninti ir įveikti krizės poveikį, ypač tuose sektoriuose, kurie nukentėjo smarkiausiai?

– Naujojo koronaviruso protrūkis paveikė Kinijos makroekonomiką ir visus šalies sektorius. Remiantis naujausiais statistiniais duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį Kinijos ekonomikos augimas siekė apie minus 6 proc. Dėl griežtų ąmonių judėjimo apribojimų epidemijos metu krizė labiausiai paveikė paslaugų verslą, pavyzdžiui, viešojo maitinimo, pramogų, turizmo ir logistikos sektorius.

Paveikti subjektai daugiausia yra mažos, vidutinės įmonės ir individualūs verslai. Kartu iškilo ir užimtumo problemų.

Pagrindinių Kinijos vyriausybės iniciatyvų yra ne viena. Pavyzdžiui, fiskalinės ir monetarinės politikos priemonių įvedimas siekiant sustiprinti makroekonominį reguliavimą. Kuriami specialūs fondai epidemijų prevencijai ir kontrolei, į rinką įvedamas likvidumas, diskontavimas, mokesčių ir rinkliavų sumažinimas – šioms priemonėms skirta maždaug 320 milijardų eurų.

Kitame etape Kinijos vyriausybė taip pat pasieks stabilaus augimo tikslą atitinkamai padidindama fiskalinio deficito lygį, išleisdama specialias vyriausybės obligacijas, didindama investicijas, plėsdama vidaus paklausą ir stabilizuodama eksportą.

Buvo nuspręsta skatinti darbo ir gamybos atnaujinimą pagal epidemijos zonas, kad būtų galima tvarkingai valdyti žmonių srautus, logistiką ir kapitalo srautus, išlaikyti bendrą pramonės grandžių stabilumą.

Mes padidinsime paramą pagrindinėms pramonės šakoms bei mažoms ir vidutinėms įmonėms, įgyvendinsime mokesčių ir prievolių mažinimo, privalomų atsargų koeficiento tikslinio mažinimo, subsidijų darbo vietoms stabilizuoti politiką, kad padėtume mažoms ir vidutinėms įmonėms įveikti sunkumus.

Taip pat siekiama spartinti užimtumo atkūrimą ir stabilizavimą. Mes naudosimės tokiomis priemonėmis kaip mokesčių ir rinkliavų mažinimas, finansinė parama ir pagalba įmonėms stabilizuojant darbo vietas ir taip stengsimės kuo labiau sumažinti epidemijos poveikį užimtumui.

Dėmesys skiriamas dviejų pagrindinių grupių – beveik 9 milijonų aukštųjų mokyklų absolventų ir beveik 300 milijonų migruojančių darbininkų – užimtumui. Remiame „Internet Plus“ ir platformų ekonomikos plėtrą, kurie suteikia daugiau galimybių įsidarbinti, verslumui plėtoti ir pasiekti tikslą – stabilų užimtumą.

– Kurios pramonės šakos per krizę pasiekė augimą?

– Vykdant šios epidemijos prevenciją ir kontrolę didelę reikšmę turėjo didieji duomenys, dirbtinis intelektas, vyriausybės darbas skaitmeninėje erdvėje ir kitos mokslinės bei technologinės priemonės, teikiančios svarbią paramą ir garantijas epidemijos prevencijai ir kontrolei.

Nors epidemija padarė gana didelę įtaką ekonomikai, kai kurios pramonės šakos, ypač nauji verslo formatai, modeliai bei nauji produktai, išaugo ir turėjo didelį pasisekimą, pavyzdžiui, prekyba internetu, nuotolinis mokymasis. Taip pat auga nuotolinių konsultacijų, nuotolinio biuro darbo ir pan. paklausa.

Dešimtys informacinių technologijų kompanijų, tokių kaip „Alibaba“, „Tencent“ bendrovės „WeChat“ bei „Tencent Meetings“, „ByteDance Feishu“, „Huawei WeLink“ ir kitos biuro programinę įrangą siūlančios įmonės daugiausia dėmesio kreipia į galimybes dirbti neišeinant iš namų, švietimą, konferencijas, mokymus, medicininę pagalbą, taip įtraukdamos daug vartotojų kovos su epidemija metu.

Epidemijos prevencijos ir kontrolės laikotarpiu namų ūkio ekonomika vystėsi sparčiai. Mažmeninės prekybos internete apyvarta, palyginti su praėjusiais metais, padidėjo 3 proc., internetinės prekybos apyvartos dalis išaugo 5 procentiniais punktais.

Informacinių paslaugų pramonės produkcijos indeksas padidėjo 3,8 proc., išmaniųjų laikrodžių ir išmaniųjų apyrankių produkcijos padaugėjo atitinkamai 119,7 proc. ir 45,1 proc.

Epidemijos prevencija ir kontrolė taip pat sudarė sąlygas bekontakčiam pristatymui ir žmogaus rankų nereikalaujančiam sektoriui.

Daugelis kompanijų pradėjo teikti bekontakčio pristatymo paslaugą, pakeisdamos ankstesnį pristatymo iš rankų į rankas būdą, vengdamos tiesioginių kontaktų, mažindamos riziką ir užtikrindamos vartotojų bei personalo saugumą pristatymo metu. Per trumpą laiką bekontaktis pristatymas buvo plačiai pripažintas ir tapo mėgstamas vartotojų, todėl tikimasi, kad jis ir toliau klestės.

– Su kokiais iššūkiais karantino metu susidūrė Kinijos švietimo sistema? Kaip valstybė užtikrino, kad mokymosi procesas būtų tęsiamas?

– Epidemijos protrūkis sutapo su Kinijos žiemos atostogomis mokyklose. Švietimo ministerija nusprendė atidėti 2020 metų pavasario semestro pradžią, tačiau sustabdė pamokas, bet ne mokymąsi.

Siekdama padėti mokytis Švietimo ministerija integravo aukštos kokybės mokymo šalies provincijų ir miestų mokyklose išteklius. Kadangi nebuvo galima eiti į mokyklą, buvo pradėtos rengti nacionalinės pradinių ir vidurinių mokyklų debesų kompiuterijos platformos bei televizijos programos, o mokymosi šaltiniai buvo atveriami nemokamai.

Atitinkami kursai yra transliuojami per Kinijos švietimo ketvirtąjį televizijos kanalą ir apima atokias kaimo vietoves, kuriose kabelinė televizija nėra prieinama.

Studentams Švietimo ministerija įdiegė 22 internetinių kursų platformas, pateikė įvairius nuotolinio mokymosi sprendimus ir pasiūlė daugiau nei 24 tūkstančius internetinių kursų dėstytojams ir studentams.

Kai kurios kompanijos, pavyzdžiui, „Alibaba“ grupė, sukūrusi komunikacijos ir bendradarbiavimo platformą „DingTalk“, taip pat „Tencent Class“ ir kitos teikia tiesioginio transliavimo paslaugas, kuria interaktyvias platformas mokykloms, kitoms švietimo įstaigoms.

Komercinio švietimo įstaigos taip pat atvėrė nemokamus mokymosi ir švietimo išteklius, greitai pritraukdamos daug vartotojų.

– Ko Lietuva gali pasimokyti iš Kinijos kovos su COVID-19?

– Kilus šiai epidemijai įvairių šalių, įskaitant Kiniją, visuomenės sveikatos ir ekstremalių situacijų valdymo srityje buvo pastebėta trūkumų. Taip pat akivaizdus pasaulinis visuomenės sveikatos valdymo deficitas, kuris įrodo, kad šalys turi skubiai tobulinti savo visuomenės sveikatos ekstremalių situacijų valdymo sistemas ir stiprinti pasaulinių visuomenės sveikatos valdymo sistemų kūrimą.

Visa žmonija turi daug ko išmokti iš pasaulinės epidemijos. Pirmiausia būtinas mokslinis požiūris ir ryžtingos priemonės. Ankstyvas nustatymas, ankstyva diagnozė, ankstyvas gydymas ir ankstyva izoliacija yra patys primityviausi ir veiksmingiausi būdai užkirsti kelią ir kontroliuoti užkrečiamąsias ligas.

Reikia kaip įmanoma daugiau tikrinti, kontroliuoti, gydyti, taip pat būtina moksliškai, tiksliai ir veiksmingai vykdyti gyventojų prevencijos ir kontrolės valdymą, kad būtų pažabotas epidemijos plitimas ankstyvose jos vystymosi stadijose. Sparčiai plintant epidemijai turėtų būti imtasi disciplinuoto izoliavimo, gydymo bei kitų priemonių.

Reikalingas objektyvus, nešališkas, atviras ir visaapimantis požiūris. Virusas neatpažįsta valstybinių sienų ir yra bendras žmonijos priešas. Kai kurių šalių politikai į viską žiūri iš šalies, pasinaudoja galimybėmis nesąžiningai gauti pelno, kabina viruso etiketes tam tikroms šalims ir netgi kursto rasinę diskriminaciją bei neapykantą.

Tai ne tik stabdo veiksmingą tarptautinį bendradarbiavimą epidemijos prevencijai užtikrinti, bet ir užkerta kelią kovoti su virusu pačioje šalyje. Faktai įrodė, jog pirmosiomis dienomis šalims ir regionams, stebintiems Kinijos epidemiją iš šalies ar net besidžiaugiantiems, kad tai vyksta ne jų šalyje, nepavyko atsiskirti ir išlikti nepažeistiems, tad dabar jie taip pat susiduria su sunkiais epidemijos išbandymais ir iššūkiais.

Lietuvos Vyriausybė ir visuomenė elgėsi priešingai – po šio protrūkio reiškė užuojautą ir palaikymą Kinijos kovai su epidemija ir nedraudė Kinijos piliečiams patekti į šalį.

Nuo sausio iki vasario šimtai Kinijos piliečių grįžo į Lietuvą dirbti ir mokytis. Jie atidžiai tikrino savo fizinę būklę ir užtikrino gerą savijautą prieš išvykstant, o 14 dienų po atvykimo savanoriškai izoliavosi. Jokia infekcija iš Kinijos į Lietuvą nebuvo atvežta. Šioje sunkioje situacijoje dabar jie dirba kartu su lietuviais.

Taip pat būtina orientuotis į žmones ir jų dalyvavimą. Epidemiją įveikia žmonės, tad jie čia yra svarbiausia grandis. Sąmoningas visų gyventojų dalyvavimas bei iniciatyva yra svarbi veiksmingos prevencijos ir kontrolės priemonė.

Protrūkis sutapo su svarbiausia Kinijos švente – Naujaisiais metais ir tuo metu padidėjusiu žmonių srautu. Uhano miesto uždarymas buvo sunkus sprendimas tokiomis kritinėmis aplinkybėmis. Kvietimais „neikite iš namų“ ar „eikite į lauką kuo mažiau“ visos šventės staiga baigėsi.

Buvimas namuose yra efektyviausias ir patogiausias būdas užkirsti kelią epidemijai ir ją suvaldyti. Tai yra veiksmingiausia ir svarbiausia priemonė, kuria žmonės gali parodyti palaikymą ir dalyvavimą kovojant su pandemija. Savęs suvaržymas atspindi pasiaukojimą ir aukštą pilietiškumo bei tautinės atsakomybės visai visuomenei jausmą.

Taip pat sudėtingu metu būtina susivienyti ir bendradarbiauti siekiant naudos visoms pusėms. Šalys turėtų stiprinti solidarumą ir veiksmingai vykdyti bendrą tarptautinę prevenciją ir kontrolę.

„Remiamos PSO visos valstybės turėtų stiprinti informacijos mainus, politinių veiksmų koordinavimą ir dirbti išvien, kad paspartėtų moksliniai vaistų, vakcinų ir kiti tyrimai, skatinti pasaulinį sveikatos valdymo gerinimą.

Reikia ištirti, kaip sukurti kokybiškus regioninius nepaprastosios padėties ryšių palaikymo mechanizmus. Būtina stiprinti makroekonominės politikos koordinavimą, stabilizuoti rinkas, užtikrinti augimą ir apsaugoti ąmonių pragyvenimo šaltinius, užtikrinti, kad pasaulinė tiekimo grandinė būtų atvira, stabili ir saugi“, – taip neseniai vykusioje G20 vaizdo konferencijoje kalbėjo prezidentas Xi Jinpingas.

Kinija sukūrė interaktyvų epidemijos prevencijos ir kontrolės ąinių centrą, kuris yra atviras visoms šalims. Ji taip pat padidins žaliavų tiekimą, kasdienio būtinumo ir kovos su epidemija medžiagų pasiūlą tarptautinei rinkai.

Mes norime glaudžiai bendradarbiauti su kitomis šalimis epidemijų prevencijos ir kontrolės srityje. Pagal galimybes suteiksime pagalbą šalims, kuriose išplito epidemija.

Laipsniškas Kinijos ekonomikos atsigavimas ir plėtra taip pat padidins viso pasaulio šalių pasitikėjimą ir paskatins pasaulio ūkį kuo greičiau atsigauti po epidemijos ir toliau augti.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.