„Tyrimo metu buvo apklausta apie 40 liudytojų, paskirta 19 užduočių specialistams, kurie jau pateikė išvadas. Šiuo metu nukentėjusiaisiais byloje pripažinti 9 asmenys.
Įvertinus tyrimo metu surinktus duomenis, šioje ikiteisminio tyrimo stadijoje įtarimai dėl neatsargaus gyvybės atėmimo kai buvo pažeistos teisės aktų nustatytos specialios elgesio saugumo taisyklės, pareikšti ralio varžybų vadovui“, – teigiama penktadienį išplatintame Generalinės prokuratūros Komunikacijos skyriaus pranešime.
Kol kas neatskleidžiama, ar įtariamųjų ratas gali plėstis, ar baudžiamojon atsakomybėn gali būti patrauktas į ralį stebėjusią žmonių minią įsirėžęs 37 metų lenktynininkui iš Latvijos.
Kada byla pasieks teismą, dar neaišku. Už neatsargų gyvybės atėmimą numatytas laisvės atėmimas iki 7 metų.
Rėžėsi į žiūrovus
Vėlų 2024 metų rugsėjo 27-osios vakarą, apie 21 val. 45 min., lenktynių „Samsonas Rally Utena 2024“ ruože, esančiame miesto ribose Papievių gatvėje, prie Dauniškio ežero, pasigirdo stiprus trenksmas. Ties posūkiu nesuvaldęs lenktyninio „Ford Focus“, Latvijos pilietis išlėkė iš trasos ir kliudė šalikeleje stovėjusius žmones, mirtinai sužalodamas iš Zarasų kilusį jauną automobilių sporto teisėją, Vilniaus universitete biologiją studijavusį R. Zalūbą.
Didelio masto tarptautinės varžybos, kuriose dalyvavo apie 90 sportininkų iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Suomijos, Turkijos ir kitų šalių, buvo nedelsiant sustabdytos.
Gamtos tyrimų centre vyresniojo laborantu dirbęs jaunuolis šiose varžybose neteisėjavo, į jas buvo atvyks kaip žiūrovas.
Dauguma sužeistųjų nebuvo susiję su raliu, tačiau tarp nukentėjusiųjų buvo ir keletas varžybose dirbusių žmonių. Septyni nukentėjusieji dėl sunkesnių traumų buvo paguldyti į ligoninę, likusieji išleisti į namus ambulatoriniam gydymui. Sužalojimus patyrė 10 vyrų, 3 moterys ir vienas nepilnametis, visų jų amžius – nuo 16 iki 69 metų.
2024 metų lapkričio pabaigoje teisėsaugos atstovai informavo, jog byloje nukentėjusiaisiais yra pripažinti 8 žmonės.
Įžvelgė siaubingą klaidą
Iškart po tragedijos ralio organizatoriai suskubo pareikšti žiniasklaidai, jog ji įvyko dėl automobilio „Ford Focus“ ekipažo galimai padarytos „netipinės klaidos“: „Sportinis automobilis vietoj to, kad gerokai sulėtėtų ir įveiktų posūkį, nuvažiavo tiesiai ir nuo kelio nulėkė žymiai toliau nei buvo galima numanyti“.
Panašią poziciją portalui Lrytas išdėstė ir varžybas „Samsonas Rally Utena 2024“ organizavusio automobilių sporto klubo „Akseleratorius“ prezidentas Arvydas Petkevičius, manantis, jog tai buvo siaubinga sportininko iš Latvijos klaida: „Jis apskritai nesuprato, ką daro lenktynėse“.
Tuo tarpu pasak lenktynių dalyvio Giedriaus Notkaus, gali būti, kad priekyje Latvijos sportininko važiavę automobiliai išvertė šieno kūgius, atlikusius apsaugos funkciją.
Neatmetama ir automobilio gedimo versija, galbūt tai susiję su stabdžių sistema.
Šie ir daugelis kitų klausimų buvo pateikti automobilių technikos specialistams, kuriems buvo pavesta atlikti ekspertizę. Pareigūnai neskelbia, ar išvados jau yra gautos.
Tamsa, greitis, staigūs posūkis
Ralio trasos driekėsi Utenos, Anykščių, Zarasų rajonų keliais, pačiame Utenos mieste buvo įrengti naktiniai greičio ruožai. Dalis šių ruožų buvo gana siaurose gatvėse.
Filmuotą vaizdo medžiagą žiniasklaidai atsiuntęs Utenos gyventojas pasidalijo savo įspūdžiais su Lrytas. Anot jo, nelaimei galimai turėjo įtakos tokie faktoriai, kaip tamsa, didelis greitis, staigus posūkis.
„Ten yra labai staigus posūkis į kairę, kurį realiai uždengia gyvenamasis namas. Šitą posūkį reikia gerai žinoti, imtis atsargumo veiksmų, ypač važiuojant dideliu greičiu. Be to, buvo jau sutemę, o apšvietimas, kiek mačiau, nebuvo labai ryškus – susidarė įspūdis, kad tai buvo įprastas miesto gatvių apšvietimas.
Tam, kas gerai nepažįsta šių vietovių, susiorientuoti galėjo būti sunku, juolab, esant dideliam greičiui tamsai, atsižvelgiant į tai, kad prie kelio stovintis uždengia tą posūkį“, – pasakojo uteniškis. Pašnekovas minėjo, kad nelaimės vietoje nebuvo atitvarų, tiktai „Stop“ juostos.
Visuomenei kilo klausimų, ar avarijos vietoje buvo išlaikytas saugus atstumas tarp lenktyninių automobilių ir žiūrovų, buvusių už trasos, taip pat ar toje vietoje budėjo apsaugos darbuotojai, prižiūrintys, kad žmonės pernelyg neprisiartintų prie važiuojamosios dalies.
Atskleidė avarijos momentą
Iškart po avarijos organizaciniam ralio komitetui priklausęs „Akseleratoriaus“ vadovas A. Petkevičius tvirtino portalui Lrytas.lt, jog visomis saugumo priemonėmis buvo pasirūpinta pagal parengtą saugos planą.
Ties posūkiais stovėjo vadinamieji „seržantai“ – kelio ženklai, informuojantys lenktynininkus, kad jie artinasi prie posūkių, todėl reikia sulėtinti greitį. Taip pat stovėjo tamsoje šviečiantis trikampis, rodantis, kad toje trasos vietoje yra kliūtis, privalu stabdyti.
Prieš ralį šalia važiuojamųjų dalių buvo pastatyti šieno kūgiai, skirti labiau apsaugoti lenktynininkus, kad pastarųjų mašinos, į juos atsitrenkusios, toli neišlėktų nuo kelio.
Pasak A. Petkevičiaus, latvio „Fordo Focus“ iš pradžių trenkėsi į šieno kūgį, o po to – į šalia kelio esantį, pėstiesiems skirtą medinį takelį: „Nuo smūgio į taką automobilis metėsi kairiau, kur stovėjo žmonės. Jeigu ne tako konstrukcijos, pakeitusios automobilio kryptį, jis būtų nuvažiavęs į medžius – ten, kur žmonių nebuvo“.
A.Petkevičius aiškino, jog daugumą žmonių sužalojo ne automobilis, o atskilusios ir į juos pataikiusios lentos. „Akseleratoriaus“ prezidentas nurodė, jog kai kuriuose trasos posūkiuose pagal saugos planą buvo pastatytos metalinės apsaugos tvorelės, tačiau nelaimės vietoje buvo tik „Stop“ juostos. Reikalingi žiūrovų atstumai nuo trasos esą buvo išlaikyti.
Tyrimo metu galutinai paaiškės, ar varžybų vadovas, organizatoriai laikėsi visų saugumo reikalavimų, taip pat bus nustatyta, ar tragedijai turėjo lemtingos įtakos galimai neatsargūs lenktynininko iš Latvijos veiksmai.