Protu nesuvokiami pinigai futbolo pasaulyje

Didžiausi sporto prekių gamintojai – vokiečių „Adidas“ ir amerikiečių „Nike“ – investuoja milijardus į tokius futbolo klubus kaip Madrido „Real“ ar „Barcelona“, todėl jų įtaka Čempionų lygoje – didžiulė.

„Real“ triumfas Čempionų lygoje tapo švente ir klubo gerbėjams, ir rėmėjams.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
„Real“ triumfas Čempionų lygoje tapo švente ir klubo gerbėjams, ir rėmėjams.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 3, 2017, 9:08 AM

„Real“ aistruoliams Kibelės aikštė – mistinė vieta.

Čia, Ispanijos sostinės širdyje, futbolo klubas švenčia didžiausias pergales.

Kai tokiomis iškilmingomis dienomis atviras dviaukštis autobusas su komanda rieda prašmatniu Kastelanos (Paseo de La Kastelana) bulvaru, gatvėse būriuojasi tūkstančiai džiūgaujančių aistruolių.

Taip buvo ir pernai gegužės pabaigoje po „Real“ pergalės Čempionų lygos finale prieš Madrido „Atletico“. Tuomet aikštę buvo užliejusi balta jūra – karališkojo klubo spalva.

„Real“ šventės – ir klubo rėmėjo „Adidas“ šventės. Tą dieną šalia vieno stipriausių Europoje klubų visur puikavosi Vokietijos bendrovės logotipas su trimis dryžiais.

Žymusis sporto prekių gamintojas šį renginį įtraukė į savo sutarties su „Real“ klubu projektą.

Tai dokumentas, atskleidžiantis globalaus futbolo verslo ypatybes, nes „Adidas“ už savo išskirtinį artumą „Real“ klubui yra pasirengęs pakloti milijardą eurų.

Nelygybė tik didėja

Praraja tarp stipriausių pasaulio futbolo klubų ir jų konkurentų jau daugelį metų tik gilėja. Čempionų lyga ne tiktai sukuria nelygybę, bet ir jau esamą daro dar didesnę.

UEFA keliems didiesiems futbolo klubams nuo 2010 metų vasaros išmokėjo įspūdingas premijas: „Real“ gavo 318 mln. eurų, „Barcelona“ – 299 mln., Miuncheno „Bayern“ – 290 mln.

Šios trijulės sportinė ir ekonominė lyderystė nenuginčijama. Išskyrus Londono „Chelsea“, kuri 2012 m. Čempionų lygos finale parklupdė „Bayern“ ekipą, per pastaruosius šešerius metus joks kitas klubas nelaimėjo prestižiškiausio turnyro.

Tačiau ne tik Čempionų lygos turnyro pajamos gilina finansinę nelygybę. Didžiausia atsakomybė dėl pinigų srauto, kuris turtingiausius klubus daro dar turtingesnius, tenka sporto prekių milžinams „Adidas“ ir „Nike“.

Abu koncernai vadovaujasi ta pačia vadybos strategija: garsiausi vardai, sėkmingiausi klubai ir žymiausi žaidėjai.

Lenktyniaudami dėl didžiųjų pasaulio klubų ir populiariausių futbolininkų abu sporto prekių gamintojai nešykšti pinigų ir savo reklamos partnerius apipila sunkiai protu suvokiamomis sumomis.

Labiau įsigilinus beveik neišvengiamai iškyla klausimas: kur baigiasi ekonominis racionalumas ir prasideda beprotybė?

Kas slypi sutartyje?

Būtinu atveju futbolo klubai į dienos šviesą ištraukdavo padriką informaciją apie sutartis su rėmėjais. Apie „Adidas“ ir „Real“ sutartį iki šiol sklandė tik gandai.

Bet įsigilinus į „Football Leaks“ pateiktus duomenis galima įžvelgti itin glaudų Ispanijos futbolo klubo ir šios Vokietijos bendrovės ryšį, kuris palaikomas jau 20 metų.

Tarp šimtų dokumentų randama ir nauja sutartis, kuri sudaryta 2015–2024 metams.

Pagal ją „Adidas“ kasmet turi pervesti „Real“ 70 mln. eurų. Be to, sporto prekių gamintojas dar prideda apie 30 mln. eurų iš savo pajamų už klubo produktų pardavimą visame pasaulyje.

Vokietijos bendrovė aprūpina klubą drabužiais, batais ir kamuoliais – kasmet tam skiriama iki 8 mln. eurų.

O jei „Real“ gerai sektųsi, vokiečių bendrovė įsipareigojo pažerti klubui vieną kitą premiją.

Jei šis laimėtų, pavyzdžiui, Ispanijos čempionatą, gautų dar 2,5 mln. eurų, o po 2020 metų ši suma padidėtų iki 3,5 mln. Už kiekvieną Čempionų lygos titulą „Adidas“ pridurtų klubui 5 mln., o nuo 2020-ųjų – net 7 mln. eurų.

Vokiečiai gali pavydėti

Kad šie skaičiai kone šviesmečiais nutolę nuo Vokietijos futbolo realijų, iliustruoja du palyginimai, kuriuos pateikė „Der Spiegel“.

Dortmundo „Borussia“, kuris laikomas antru pagal patrauklumą klubu po Miuncheno „Bayern“, iš savo rėmėjo „Puma“ 2015–2016 m. sezonui gavo 8 mln. eurų.

O tuo metu „Real“ vien iš „Adidas“ gautomis pajamomis pranoko tokių žinomų klubų kaip Berlyno „Hertha“ (95 mln. eurų) ir dar kitų keturių Vokietijos lygos komandų metinį biudžetą.

Atrodo, kad „Real“ ir „Adidas“ teisininkai 140 puslapių sutarties projekte atsižvelgė į visus galimus pokyčius, pavyzdžiui, klubo iškritimą į antrąją lygą.

Jeigu taip atsitiktų, nusileidimas būtų minkštas: „Adidas“ klubui vis tiek garantuotų net 65 mln. eurų. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: Lietuvos narystės NATO metinės – ar iššūkių daugiau?