EUROLYGA 2023

Sporto vadovas norėjo apžioti visus pinigus – neteko darbo

Prieš daugiau kaip pusantrų metų kojas Kūno kultūros ir sporto departamento direktoriaus kabinete apšilęs Edis Urbanavičius jau privirė košės tiek, kad sporto visuomenė svarsto kreiptis į Vyriausybės vadovą ir Prezidentę, kad būtų sutramdytos sistemą griaunančios dar vieno sporto ministro ambicijos. Jei E.Urbanavičius ir liktų savo poste, tai jis vis tiek būtų stumiamas iš Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo (KKSRF) vadovo pareigų – norai tik pačiam spręsti skiriamų 6 mln. eurų lėšų likimą sulaukė pasipriešinimo ir sukilimo.

J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (16)

Modestas Krukauskas

Nov 23, 2015, 9:28 AM, atnaujinta Oct 3, 2017, 8:06 AM

„Tai fondo žlugdymas“, „matėte, kad fondo vadovas kenktų fondui“, „visiška neveiklumas“ „destrukcija“ – tokie žodžiai skambėjo pirmadienį iš KKSRF tarybos narių, kai buvo šnekama apie sporto rėmimo fondo vadovą ir KKSD direktorių E.Urbanavičių.

Apie skirstomų lėšų skaidrumą ir sisteminę korupciją sporte jau kelis mėnesius postringaujantis KKSD generalinis direktorius E.Urbanavičius pats primiršo, kad egzistuoja viešumas ir įstatymai. Noras elgtis pagal savo nustatytas taisykles jau verčia sukilti visuomenines sporto institucijas.

„Jis pats žlugdo fondą. Tai neleistina. Veikla paralyžiuota. Visiems aiškinama, kad fondo taryba neveikli, reikia keisti įstatus, tačiau pats E.Urbanavičius, kaip vadovas nerengia pasitarimų. Apskritai, nieko nevyksta. Bet ar jūs kada nors girdėjote, kad nors vienas fondo tarybos narys būtų šmeižęs pirmininką? O iš pastarojo lūpų apie tarybos narius tik ir kalbama netiesa“, – pyktelėjęs kalbėjo Fondo tarybos narys Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) viceprezidentas ir Dviračių sporto federacijos vadovas Romualdas Bakutis.

E.Urbanavičiaus žingsniai pastaruoju metu glumino ne vietą sporto organizaciją: KKSD vadovas jau nuo pavasario tikino sporto federacijas, kad neverta iš šalies biudžeto į Fondą imti 6 mln. eurų, užtektų ir 3,4 mln. eurų, kurie būtų skirti sporto šakų rėmimui.

Tokiai idėjai pasipriešino vos ne visos – 61 finansavimą gaunanti Lietuvos sporto federacija.

Tuomet sporto ministras ėmėsi Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo – pareiškė, kad jo vadovaujamas Fondo taryba yra vos ne galimos sisteminės korupcijos centras, tad reikia keisti ydingą praktiką, o keisčiausia – slapčia pateikė KKSEF įstatymo pakeitimo įstatymo projektą.

„Pagal tą projektą yra realiai žlugdomas fondas. Jame vietoj penkių narių, turėtų būti septini – iš jų net penki departamento darbuotojai, o du – visuomenininkai. Maža to – jei tie visuomenininkai norėtų ką nors pasiūlyti, jų norai būtų tik patariamojo pobūdžio. Kaip sakoma, numatyta, kad valdininkas geriau žino, ko reikia sportui:, – apie netikėto įstatymo pakeitimo pasiūlymo niuansus kalbėjo Lietuvos sporto federacijų sąjungos (LSFS) vadovas Rimantas Kveselaitis.

E.Urbanavičius garsiai deklaravo, kad siūlo viešinti visus KKSRF valstybės finansuojamus projektus, tačiau už patyliukais nugaros sumanė pertvarkyti Fondo veiklą, visus sprendimus prisiimant tik savo departamentui ir sau. Tam spalio 16-ąją daugeliui valstybinių organizacijų vadovų buvo išsiųstas KKSD parengtas programos projektas „Dėl sporto srities korupcijos prevencijos“, kuriame itin didelis dėmesys skirtas Fondui ir galimai jame klestinčiai korupcijai – korupcijai, kuriai vadovauja pats E.Urbanavičius.

Tik per aplinkinius sužinoję apie keistą situacija sporto padangėje, pirmieji sukilo Lietuvos sporto organizacijų vadovai: Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) viceprezidentas Romualdas Bakutis, Lietuvos asociacijos „Sportas visiems“ prezidentas Algis Vasiliauskas, Lietuvos sporto federacijų sąjungos (LSFS) vadovas Rimantas Kveselaitis bei Lietuvos savivaldybių sporto padalinių vadovų asociacijos pirmininkas Albinas Grabnickas. Jie yra ir KKSRF tarybos nariai.

Pirmadienį ryte fondo ketvertas nutarė išplatinti pareiškimą ir nusprendė atstatydinti E.Urbanavičių iš KKSRF tarybos vadovo pareigų.

Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo tarybos narių pareiškimas: 

„Mes, žemiau pasirašę Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo tarybos nariai, reiškiame nepasitikėjimą Tarybos pirmininku Edžiu Urbanavičiumi ir šį žingsnį grindžiame šiais faktais bei argumentais:

1. Darbo Tarybos pirmininko pareigose metu E.Urbanavičiui nepavyko užtikrinti tinkamo Tarybos darbo administravimo, tokių elementarių vadybinių procedūrų, kaip Tarybos posėdžių protokolavimas, savalaikis informacijos, reikalingos Tarybos darbui, teikimas, Tarybos narių supažindinimas su jos veiklą liečiančiais dokumentais bei reguliarių Tarybos posėdžių organizavimas.

2. Per pusantrų metų Tarybos pirmininkas neteikė jokių pastabų, siūlymų, neinicijavo jokių Administravimo taisyklių, Ekspertų veiklos taisyklių pakeitimų ir nesiėmė jokių iniciatyvų dėl tariamų Tarybos viešumo ir skaidrumo problemų, kurias jis dabar kelia.

3. Šiuo metu E.Urbanavičius visur skleidžia informaciją esą Taryba nepritarusi jo iniciatyvai suteikti daugiau viešumo paraiškų priėmimo ir svarstymo procesui. Norime pabrėžti, kad 2015 m. rugsėjo 21 d. KKSD direktoriaus Tarybai teiktose naujose Fondo administravimo taisyklėse jokių viešinimo tvarkos pakeitimų nebuvo pasiūlyta. Tik po to, kai 2015 m. spalio 1 d. prasidėjo paraiškų priėmimas ir Fondui jau gavus pirmąsias paraiškas, spalio 9 d. posėdyje E.Urbanavičius žinodamas, kad juridiškai nėra galimi taisyklių pakeitimai, pateikė siūlymą viešinti paraiškų turinį. Tarybos nariai sutiko iš esmės koreguoti viešinimo tvarką, tačiau pasiūlė Tarybos pirmininkui nenusižengti juridinei logikai, netaisyti galiojančių taisyklių paraiškų teikimo eigoje. Tarybos nariai taip pat pasiūlė paruošti pakeitimus atitinkamuose Fondo dokumentuose bei taikyti juos naujam paraiškų teikimo laikotarpiui. Mums keista, kad E.Urbanavičius šiuo Tarybos darbo epizodu dabar visur spekuliuoja kaip įrodymu, kokia esą neskaidri yra Tarybos veikla.

4. Savo viešuose pareiškimuose E.Urbanavičius mini Valstybės kontrolės ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pažymas dėl Tarybos veiklos. Deja, nė vienu šių dokumentų jis nepasidalino su Tarybos nariais, savo kolegomis, nors ant dokumentų nebuvo grifo „slaptai“. Žinodamas Fondo veiklos trūkumus nurodančią informaciją jis ją nuslėpė nuo Tarybos narių, ko pasekoje mes neturėjome galimybės laiku imtis priemonių trūkumams ir pastaboms pašalinti. Manome, tai buvo padaryta sąmoningai, siekiant diskredituoti Fondo tarybos veiklą ir, ją iš esmės sunaikinant, atimti iš sporto bendruomenės galimybę savivaldos pagrindais disponuoti sporto vystymui skirtomis lėšomis.

5. Fondo tarybos nariams sunkiai sekėsi įkalbėti Tarybos pirmininką pradėti finansuotų projektų patikros procesą. E.Urbanavičius iki šiol nesudarė galimybės atlikti stebėsenos plane numatytų patikrų, pavyzdžiui, atlikti patikrinimą VšĮ „Nemuno žiede“. Svarbu pabrėžti, kad 2015 m. rugsėjo 21 d. posėdyje jo iniciatyva Fonde buvo svarstoma ir buvo patenkinta šios įstaigos finansavimo paraiškos korekcija, nors kaip KKSD direktorius, jis tuo metu jau turėjo žinoti, kad jai gresia bankrotas. Nuslėpdamas šios ir kitų KKSD pavaldume esančių sporto įstaigų finansinės būklės informaciją KKSD direktorius primygtinai reikalavo tenkinti jų pateiktas paraiškas. O juk šios iššvaistytos lėšos galėjo būti skirtos galo su galu nesuduriančių sporto federacijų, rinktinių, klubų ir sportininkų finansavimui, pasirengimui 2016 metų Olimpiadai. Tarybos nariams ėmus kelti klausimus dėl bankrutuojančių valstybinių įstaigų neteisėto finansavimo, E.Urbanavičius puolė plakti Tarybą „viešumo ir skaidrumo rimbu“.

6. Tarybos pirmininkas, neinformavęs Tarybos ir nederinęs su pagrindinėmis sporto organizacijomis, valstybės institucijoms pateikė Sporto srities korupcijos prevencijos programą ir naują Fondo įstatymo projektą, kuriuo siekia iš esmės panaikinti sporto bendruomenės atstovavimo Fondo veikloje principą ir prisiskirti sau teisę vienvaldiškai valdyti Fondą, skirstyti jo lėšas. Sutinkamai su KKSD direktoriaus siūlomomis pataisomis, Fondo taryba turėtų būti formuojama iš 7 asmenų, iš kurių 5 būtų skiriami paties KKSD direktorius, t.y. E.Urbanavičiaus.

7. Tokios KKSD direktoriaus iniciatyvos kelia ne vieną klausimą. Ar mums nesiūloma grįžti 10 ir daugiau metų atgal, į tuos laikus, kada visi valstybės ištekliai buvo skirstomi „teisingų ir skaidrių“ valdininkų? Ar šiomis pataisomis nebus sukurtas precedentas, pagal kurį bendruomeninė savivalda ir savitvarka galės būti atimta ne tik iš Lietuvos sportininkų, bet ir mokslininkų, menininkų, kultūros žmonių, jaunimo, leidėjų, žurnalistų? Pagaliau, kuri partija turėtų prisiimti politinę atsakomybę už E.Urbanavičiaus iniciatyvas? Ar tik nesirengia visi šios partijos skyriai persikrikštyti į sporto sąjungas, kad galėtų teikti „skaidrias“ paraiškas fondui, kurį vienvaldiškai valdys E.Urbanavičius – rinkimai juk nebe už kalnų?

Matydami, kad nepradedamos formuoti ekspertų grupės, nepateikiamas baigtinis pateiktų projektų sąrašas, nederinama Fondo administravimo išlaidų sąmata ir kilus grėsmei, kad gali būti dirbtinai sustabdyta Fondo veikla, mes 2015 m. lapkričio 12 d. pasiūlėme Tarybos pirmininkui sukviesti neeilinį posėdį susidariusiai padėčiai aptarti. Deja, KKSD atstovai atsakė esą direktorius nemato tam reikalo ir pasiūlė vietoj posėdžio neformaliai padiskutuoti jo kabinete. Manome, kad tuo E.Urbanavičius galutinai įrodė siekiąs sužlugdyti Fondo veiklą, priešpastatė save kitiems Tarybos nariams ir nebepaliko mums kitos galimybės spręsti Fondo veiklos tęstinumo problemas, kaip tik atstatydinant jį iš Tarybos pirmininko pareigų.

Pareiškiame, kad mes, žemiau pasirašę Tarybos nariai, esame pasirengę garantuoti stabilią Fondo veiklą, Tarybos darbą, remiantis skaidrumo ir viešumo principais. Norime patikinti kad ir toliau esame pasirengę dirbti laikydamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų Lietuvos ir sporto bendruomenės labui“.

– Jei KKSRF vadovas bus atstatydintas, ar fondo veikla nesustos?, – buvo paklaustas R.Bakutis.

– Ne. Tikrai nebus, nes įstatuose pateikta, kad taryboje gali dirbti tiek keturi, tiek ir penki nariai.

-Ar nebus po kurio laiko reikalujama KKSD vadovo E.Urbanavičiaus atsistatydinimo?

– Kol kas mes kalbame tik apie fondą. Kaip apie departamento vadovą mes dabar nieko nekalbame – esame sporto rėmimo fondo tarybos nariai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.