EUROLYGA 2023

Pavojinguose oro lenktynių viražuose sukasi vienintelis lietuvis

Kaunietis A.Marčiukaitis yra vienintelis lietuvis, dirbantis oro lenktynėse „Red Bull“.<br>Nuotr. iš asmeninio albumo
Kaunietis A.Marčiukaitis yra vienintelis lietuvis, dirbantis oro lenktynėse „Red Bull“.<br>Nuotr. iš asmeninio albumo
Lėktuvų varžybose reikia kuo greičiau pralėkti vartais nužymėtą trasą. Tarpas tarp pilonų – dvylika metrų.<br>„Reuters“ nuotr.
Lėktuvų varžybose reikia kuo greičiau pralėkti vartais nužymėtą trasą. Tarpas tarp pilonų – dvylika metrų.<br>„Reuters“ nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Inžinierius-pilotas A.Marčiukaitis – vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse.<br>Asmeninio albumo nuotr.
„Red Bull“ oro lenktynėse lėktuvams reikia praskristi pro vartus.<br>„Reuters“
„Red Bull“ oro lenktynėse lėktuvams reikia praskristi pro vartus.<br>„Reuters“
„Red Bull“ oro lenktynės vyksta įvairiose pasaulio vietuose.<br>„Reuters“ nuotr.
„Red Bull“ oro lenktynės vyksta įvairiose pasaulio vietuose.<br>„Reuters“ nuotr.
„Red Bull“ oro lenktynės vyksta įvairiose pasaulio žemynuose.<br>AFP nuotr.
„Red Bull“ oro lenktynės vyksta įvairiose pasaulio žemynuose.<br>AFP nuotr.
M.Hallas varžybose 2010 metais pavojingai lietė vandenį.<br>AFP nuotr.
M.Hallas varžybose 2010 metais pavojingai lietė vandenį.<br>AFP nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Kęstutis Rimkus („Lietuvos rytas“)

Jan 30, 2016, 8:00 PM, atnaujinta Jun 9, 2017, 6:06 PM

Padangių asai šįmet vėl raižys „Red Bull“ trasas. Įvairiuose žemynuose vykstančias lenktynes padeda rengti ir 52 metų pilotas-inžinierius Antanas Marčiukaitis.

A.Marčiukaitis vėl buvo išvykęs į Austriją, bet ne į kalnų slidinėjimo kurortą, o rengtis oro lenktynių „Red Bull“ sezonui.

Nedideli vienviečiai lėktuvai „Edge 540“ dažomi ir rengiami naujoms varžyboms, per kurias pilotai pasiekia 360 km per valandą greitį ir laviruodami pro brezentinius poliesterio bokštus skrieja prie pat žemės ar vandens.

Aštuonių etapų varžybos nuo kovo iki spalio keliaus per Jungtinių Arabų Emyratų, Austrijos, Japonijos, Vengrijos, Anglijos, Vokietijos ir JAV miestus. Per visas šalis drieksis ir A.Marčiukaičio maršrutas.

Patyręs akrobatinio skraidymo meistras iš Kauno – vienintelis lietuvis tarp maždaug 350 pilotų, inžinierių, mechanikų, narų, rinkodaros ir viešųjų ryšių specialistų, rengiančių populiariąsias oro lenktynes.

Dirbo ruso komandoje

Į „Red Bull“ lenktynes A.Marčiukaitis pateko 2007 metais, kai energiniams gėrimams reklamuoti sukurtos varžybos skaičiavo trečiąjį sezoną.

„Patekau per asmenines pažintis“, – tiesiai šviesiai pripažino kaunietis, kurį į komandą pakvietė senas jo pažįstamas Rusijos akrobatinio skraidymo meistras Sergejus Rachmaninas. – Dėl įvairių problemų – vizų, šmirinėjančių KGB agentų S.Rachmaninui buvo paprasčiau suburti tarptautinę, o ne rusišką komandą, todėl jis ieškojo pagalbos iš kitų šalių.“

A.Marčiukaitis ketverius metus dirbo S.Rachmanino mechaniku. Ant lietuvio pečių gulė daug darbų, nes Rusijos piloto komandą sudarė vos trys žmonės.

A.Marčiukaitis prižiūrėjo ir testavo S.Rachmanino lėktuvą, kol 2010 metais dėl saugumo ir reorganizacijos „Red Bull“ lenktynės buvo sustabdytos iki 2014 metų.

Kai užpernai oro lenktynės buvo atgaivintos, lietuvis sulaukė siūlymo prisidėti prie varžybų.

Jis tapo tarptautinės komandos inžinieriumi ir per metus daugiau nei šimtą dienų keliauja „Red Bull“ lenktynių maršrutu.

Moterys drąsesnės už vyrus

„Red Bull“ lenktynėse 14 pilotų varžosi dėl čempiono titulo, kuris pernai atiteko britui Paului Bonhomme’ui.

Tuo pat metu rengiamos ir „Challenger Cup“ varžybos. Jose kiek paprastesnėmis trasomis lėtesniais standartiniais lėktuvais „Extra 330LX“ skraido jauni pilotai, kurių gabiausi kasmet papildo oro lenktynininkų elitą.

Akrobatinio skraidymo varžybose didelę patirtį sukaupęs A.Marčiukaitis per treniruočių stovyklas dirba su jaunaisiais pilotais. Šiuo metu Austrijoje jis susipažįsta su naujaisiais mokiniais.

Kita kauniečio pareiga sezono metu – rūpintis lėktuvais. Jais reikia perskristi, jei kitas etapas vyksta tame pačiame žemyne.

Lenktynėms persikeliant į kitą žemyną lėktuvus reikia paruošti transportuoti oru ar vandenynu.

Smagiausia A.Marčiukaičio darbo dalis – kai jis dviviečiu lėktuvu paskraidina reklamuoti renginių atvykstančius žurnalistus arba išskirtinius svečius.

Lėktuve įtaisytomis filmavimo kameromis užfiksuotą vaizdo įrašą įdomu peržiūrėti ne tik nepatyrusiems keleiviams, bet ir patiems pilotams.

Nors pažintinis skrydis trunka tik 10–12 min., o pilotas nuolat kalbasi su keleiviu tikrindamas jo savijautą, juokingų vaizdų pasitaiko.

„Kai kurie įsivaizduoja, kad bus panašiai kaip per reisinius skrydžius: patogiai įsitaisius su kavos puodeliu galima gėrėtis vaizdais pro iliuminatorių. Bet staiga vaizdas ima suktis į nežinia kurią pusę, veikia išcentrinės jėgos ir žmogus ima elgtis neįprastai.

Veido mimika tampa labai išraiškinga, – pasakojo A.Marčiukaitis. – Geriausia skraidinti merginas – jos stipresnės psichologiškai, be to, labai garsiai reiškia emocijas.

Nepamenu, kad kuriai nors moteriai būtų negera dėl skrydžio.

O vyrų pasitaiko ir tokių: atvažiuoja labai drąsūs, o po skrydžio išlipa nuleidę galvą, nuraudę ir išbalę. Būna, kad labai išsigąsta. Kai kurie neprisipažįsta, kad jiems nepatogu ar baisu, ir nuo įtampos juos supykina.“

J.Kairys lenktynėse nepritapo

Kai buvo kuriama naujų „Red Bull“ oro lenktynių sistema, buvo pakviestas dar vienas lietuvis – Jurgis Kairys.

Garsus akrobatinio skraidymo meistras dalyvavo „Red Bull“ lenktynėse Austrijoje. Pirmąją varžybų dieną jis buvo pirmas, bet galiausiai liko antras, o tada ant garbės pakylos kilo sąmyšis.

„Tapau jiems rakštimi, nes jų komanda nesugebėjo laimėti sąžiningai, – 13 metų senumo istoriją prisimena J.Kairys, pastaruoju metu dalyvaujantis įvairiuose aviacijos šou. – Supratau, kad rezultatai buvo sufalsifikuoti ir pareiškiau nepasitenkinimą.

Pasakiau apie tai per apdovanojimų ceremoniją, ir jie supyko.“

Nors „Red Bull“ lenktynėse nereikia atlikti akrobatinių fokusų, dauguma pilotų yra akrobatinio skraidymo meistrai. Jų amžius – nuo 30 iki 45 metų.

Lietuvos pilotų lenktynėse nėra ir artimiausiu metu vargu ar atsiras.

A.Marčiukaičio nuomone, dėl netobulos aviacijos ir jos rėmimo sistemos mūsų šalyje jaunų aukšto lygio pilotų tiesiog neužauga. Be to, dėl rinkos pilotai iš didžiųjų pasaulio valstybių turi pranašumą prieš mažų valstybių lenktynininkus.

Dar geriau, kad pilotas būtų jaunas, nes į jaunąją kartą taikosi ir „Red Bull“ produkcija.

„Lietuvoje yra keli jauni pilotai, tačiau dėl lėšų stygiaus jie į priekį žingsniuoja mažais žingsniais“, – sakė A.Marčiukaitis.

Jauniems pilotams sunku prasimušti tokioje brangioje sporto šakoje kaip aviacija. O tapti lenktynių talentu be daugybės skraidymo valandų neįmanoma.

„Žmogaus galva aviacijoje subręsta jam būnant 40-ies, – pažymėjo A.Marčiukaitis. – Jei tik jis tiek išgyvena.“

Pasitaikė rimtų incidentų

Vadinamąjį antrąjį gimtadienį yra šventęs kone kiekvienas patyręs akrobatinio skraidymo meistras. Pavojus nuolat tyko ir „Red Bull“ pilotų, nes lėktuvai skrieja vos 15–25 metrai nuo žemės arba vandens paviršiaus.

2010 metais Australijos mieste Perte brazilas Adilsonas Kindlemannas skrisdamas įlėkė į upę – lėktuvas dužo į šipulius, bet pilotas greičiau nei per minutę buvo ištrauktas iš vandens ir atsipirko nedideliais sužeidimais.

Tais pat metais buvęs Australijos karo lakūnas Mattas Hallas per lenktynes Kanadoje žmonos akivaizdoje skrisdamas dideliu greičiu kliudė vandenį – kelios lėktuvo dalys atplyšo iškart, bet jam pavyko sėkmingai baigti skrydį.

„Aviacijos sportas nėra paprastas, nes viskas gali labai greitai baigtis, – sakė A.Marčiukaitis. – Pilotas patiria didelį stresą, nors dažnai to nejaučia. Adrenalino labai daug – ne tik žiūrint varžybas, bet ir skrendant.“

Svajoja apie šventę Lietuvoje

Oro lenktynių trasos įrengiamos įvairiose vietos, atsižvelgiant į varžybų vietą, pavyzdžiui, virš upės dažnai trasa būna ilgesnė nei virš jūros įlankos.

Jungtinėse Valstijose populiaru rengti oro lenktynes „Nascar“ automobilių varžyboms skirtuose stadionuose, nes ten patogu sėdėti žiūrovams.

A.Marčiukaitis pasvajoja, kad oro lenktynės galėtų užsukti ir į Lietuvą. Jo nuomone, surengti savaitgalį trunkantį renginį reikėtų apie 6 mln. eurų.

„Net ir vieta tokiai šventei idealiai tiktų – Kauno santaka, kur susilieja Neris ir Nemunas, – teigė A.Marčiukaitis. – Aerodromas ten šalia, žiūrovų galėtų susirinkti gal pusė milijono. Būtų panašiai kaip Budapešte, kur lenktynės vyksta virš Dunojaus ir į nemokamą reginį susirenka šimtai tūkstančių žiūrovų.

Šaliai tai būtų puiki reklama, nes vardas skambėtų visą sezoną – visur minimi etapus rengiantys miestai. Apie tai svajojame, bet mokėtojų nėra. Aviacijos sporto biudžeto siūlės ir taip trūkinėja.“

Kol kas A.Marčiukaitis lieka vienintelis lietuvis „Red Bull“ oro lenktynėse ir toks tikriausiai liks artimiausiu metu.

„Nematau kito lietuvio, nes tokiam darbui reikia visko po truputį – patirties, noro, vardo, kalbos, – vardijo A.Marčiukaitis. – Jiems reikalingi universalūs specialistai, kurie moka padaryti viską, ko prireikia. O man nebūna nieko sunkaus. Skraidyti – nesunku. Taisyti, prižiūrėti lėktuvus – nesunku, nes toks yra mano gyvenimo būdas.

Jei aviacijoje dirbantis žmogus skundžiasi, kad jam yra sunku, vadinasi, jis sėdi ne savo rogėse – reikia pakeisti darbą. Kartais, norėdamas patekti į akrobatinio skraidymo pasaulį, žmogus paaukoja pusę gyvenimo. Kaip tada jis galėtų skųstis ten patekęs?

Mano darbe viskas nuolat keičiasi – čia niekada nebūna nuobodu, todėl ir nepavargstu.“

Oro lenktynėse – vienodos galios lėktuvai

„Red Bull“ oro lenktynių 2016 m. čempionatą sudaro 8 etapai įvairiose pasaulio šalyse. Lenktynių trasos įrengiamos įvairiose vietose ir būna įvairaus ilgio. Anksčiau vienas skrydis trukdavo beveik pusantros minutės, bet taikantis prie televizijos transliacijų skrydžio laikas sutrumpintas iki 1 minutės.

Lėktuvams varžybose reikia kuo greičiau pralėkti pro 12–14 vartų nusėtą trasą neužkabinant jų – be posvyrių, neviršijant maksimalių perkrovų ir nustatytame aukštyje. Už taisyklių pažeidimus pilotas gauna papildomo laiko baudą, kuri pridedama prie trasoje sugaišto laiko.

Tarp vartų yra 12 metrų tarpas. Lėktuvų sparnų plotis – 8 metrai. Nieko baisaus nenutinka, jei sparnu užkliudoma kliūtis, nes vartų bokštai – pilonai – pagaminti iš brezentinės poliesterio medžiagos, tad lengvai plyšta nepadarydami lėktuvui žalos.

Lėktuvai gali skristi 360 km per valandą greičiu ir pasisukti apie išilginę ašį 420 laipsnių per sekundę.

Pilotai negali viršyti nustatyto maksimalaus greičio skrisdami pro starto vartus. Greitis ribojamas dėl saugumo – kad įlėkdamas į posūkį pilotas nepatirtų per didelės perkrovos.

Visų lėktuvų varikliai yra vienodos galios, sraigtai dėl saugumo irgi turi būti tokie pat. Visa kita komandos gali kurti ir tobulinti.

Tuščio lėktuvo svoris – 560 kg. Į jį įmontuojama varžybų rengėjų įranga – vaizdo kameros, antenos, perdavimo siųstuvai. Jei varžybos vyksta virš vandens, į lėktuvą taip pat dedamas atsarginis deguonies balionas, liemenės, skirtos avariniam nusileidimui.

Pilotas lėktuve negali sverti mažiau nei 80 kg – jei jis lengvesnis, per varžybas apkraunamas papildomu svoriu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl iškrėsta Darbo partijos būstinė?
Gyvai
Gyvai: komentarai apie Vilniuje kilusį gaisrą ir situacijos suvaldymą