Nuoga revoliucija: madai nebereikia drabužių?

Kas nusprendė, kad madai būtinai reikia drabužių? Pakanka raudonų aukštakulnių ar prabangių karolių, kad profesionali komanda sukurtų įsimintiną mados nuotrauką. Geriausi fotografai ir modeliai madą geba sukurti net tuomet, kai nėra nė vieno drabužio ar aksesuaro, rašo žurnalas „Stilius plius“.

Naujausio žurnalo „Stilius plius“ viršelis.<br>G.Žilinsko nuotr.
Naujausio žurnalo „Stilius plius“ viršelis.<br>G.Žilinsko nuotr.
Naujo „Stiliaus plius“ viršelis.<br>G.Žilinsko nuotr.
Naujo „Stiliaus plius“ viršelis.<br>G.Žilinsko nuotr.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Mados žurnalai nevengia nuogo kūno.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Solveiga Mykolaitytė nebijo apsinuoginti.<br>G.Žilinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Dovilė Lebrikaitė („Stilius plius“)

Sep 13, 2016, 1:27 PM, atnaujinta May 13, 2017, 5:25 AM

Nuogumas mene – nieko nauja. Milo Venera, Michelangelo Dovydas, Francisco Goyos paveikslas „Nuoga Macha“ ir Edouard’o Manet šedevras „Olimpija“ – tai tik keli garsūs pavyzdžiai, sukurti prieš šimtmečius. Nuo pat fotografijos išpopuliarėjimo netrūko ir garsių fotografų, kuriančių aktus, bet nuogumas mados fotografijoje – tai kai kas nauja.

Tiesa, tam tikruose Europos regionuose nuogumas spaudoje gyvuoja jau dešimtmečius. Pusnuogių ar net visai nuogų manekenių nuotraukos publikuojamos prancūziškoje ir itališkoje „Vogue“ versijose jau metų metus. Tačiau šiandien nuogo kūno kultas įsiveržė ir į amerikietiškus, britiškus, braziliškus mados leidinius.

Pirmieji bandymai įsileisti nuogumą į madą pastebimi 2011-aisiais. Tuomet britų mados žurnalas jaunimui „Dazed“ sukėlė tikrą skandalą, kai švęsdamas savo veiklos dvidešimtmetį viršeliui surengė akį rėžiančią fotosesiją – aplink „Givenchy“ kūrybos direktorių Riccardo Tisci buvo išsirangę trys visiškai nuogi modeliai.

Pavienių bandymų iškelti nuogą kūną į mados žurnalų viršelius būta ir daugiau, bet nuogumas madoje suklestėjo tik praėjusiais metais. Savo karjeros dvidešimtmetį minėjusi manekenė Gisele Bundchen ant braziliškojo „Vogue“ viršelio pasirodė visiškai nuoga. Supermodelio nepuošė joks aksesuaras, tik prigimtinis grožis, tarsi pabrėžiant, kad tik sau Gisele turi būti dėkinga už fantastiškai susiklosčiusią karjerą.

Tais pačiais metais manekenė Alessandra Ambrosio žurnalo „Maxim“ viršeliui pozavo tiktai su saulės akiniais, o jos kolegė Miranda Kerr atsidūrė ant „Harper’s Bazaar“ viršelio pasipuošusi tik aukštakulniais. Panašią koncepciją šių metų pradžioje panaudojo ir „Vogue“, ant viršelio išspausdinę nuotrauką, kurioje supermodelis Gigi Hadid avi tik „Chanel“ batelius.

Nesunku suprasti, kodėl vyrams skirtuose žurnaluose gausu pusnuogių moterų. Tačiau ar moterų žurnalai bando parduoti nuogas moteris kitoms moterims?

Informacinės technologijos praplėtė suvokimo ribas. Žmonės pradėjo daug lengviau priimti jiems iki tol neįprastas meno formas. Be to, nėra abejonės, kad seksualumas padeda parduoti, nes tai – puiki dėmesio patraukimo technika. Taip pat nuogas kūnas leidžia sukoncentruoti dėmesį į vieną konkretų daiktą – tai geras būdas reklamuoti batus ar kitus aksesuarus, nesukeliant konkurencijos kitomis vizualiomis detalėmis.

Yra ir kitas paaiškinamas, kodėl moterys perka žurnalus su nuogomis moterimis. Jos perka ne gražius drabužius, ne erotiką, bet visą idealo paketą – paties grožio idėją, savo moksliniame tyrime rašo Rytų Anglijos universiteto profesorė Sarah Churchwell.

Pasak jos, drabužiai, batai, rankinės, juvelyriniai dirbiniai, odos priežiūros priemonės, kosmetika – visa tai ir sukuria tą trokštamą standartinį grožį.

Mes gyvename laikais, kai gražus kūnas yra tarsi drobė, kuri gali būti kerpama, siuvama ar lipdoma taip, kaip žmogui norisi. „Patobulinimas“ – taip šiandien apibūdinamos plastinės operacijos, įvairios injekcijos ir kitos grožio procedūros, keičiančios išvaizdą iš pagrindų.

Įsivyravus kūno kultui grožis tapo pagrindine siekiamybe. Nuogas kūnas mus skatina pirkti viską. Tai aukštesnės klasės reklama, parduodanti įsivaizduojamas prekes.

Norite būti gražus? Žinote, ką reikia daryti: pirkite abonementus į sporto salę, lankykitės pas mitybos specialistus, pirkite odos priežiūros priemones, darykitės plastines operacijas, pirkite mažytes sukneles, kojas ilginančius ir liekninančius aukštakulnius. Pirkite bet ką. Pirkite viską. Tačiau atminkite, kad ir kiek pinigų išleisite, greičiausiai niekada neatrodysite taip gerai, kaip modeliai iš mados žurnalų viršelių.

Pirkti neužtenka. Tam reikia puikių genų ir sunkaus triūso. Dažnai modelių darbas nuvertinamas, prilyginamas paprastam pasistaipymui prieš kamerą. O jei manekenė mados fotografui pozuoja nuoga, tikima, kad ji eina paprasčiausiu keliu. Tačiau ar tikrai pozuoti nuogai yra taip paprasta?

„Stiliaus plius“ viršelį papuošusiai manekenei Solveigai Mykolaitytei toks klausimas sukelia šypseną: „Gražiai ir subtiliai pateikti nuogą kūną yra gerokai sunkiau nei apdarą. Tokiai fotosesijai reikia nemažai praktikos, kad žinotum, kaip tinkamai pakreipti ir valdyti kūną. Nuotraukoje turi būti harmonija, estetika ir mintis, todėl modelis turi suprasti kūno kalbą. Kaip kitaip perteiksi eleganciją, plastiką ir ekspresiją? Taip pat turi visiškai pasitikėti savimi, nes nuotrauka yra išdavikė. Jeigu bijosi savo kūno ir susigūši, raumenys, kūno kalba viską išduos.“

Manekenė pabrėžė, kad neverta išsirengti dėl populiarumo – vien tik nusimetusi drabužius žvaigžde netapsi. Be to, atvira fotosesija nepavers merginos ir profesionaliu modeliu. Priešingai, erotiškos fotosesijos skirtos ne mados pasaulio naujokėms.

Pati Solveiga tokiai fotosesijai ryžosi tik tuomet, kai jau turėjo daug modelio darbo patirties, kai jau gebėjo atsirinkti, kuris darbo pasiūlymas yra geras, o kuris nevykęs. Todėl šiandien savo pirmąją atvirą fotosesiją Milane Solveiga mini tiktai geru žodžiu.

Atviros fotosesijos yra įprasta modelio darbo dalis, todėl S.Mykolaitytę glumina, kad ji vis dar sulaukia klausimų apie tai, kodėl ryžtasi pozuoti apsinuoginusi.

„Juk aktorių turbūt niekas neklausia, kodėl jie ryžosi filmuotis atviresnėje scenoje ir kaip jiems tai šovė į galvą? Arba sutinki su tau siūlomu vaidmeniu, arba ne. Lygiai tas pat galioja ir modeliams, – kalbėjo S.Mykolaitytė ir pridūrė, kad modelio darbe kuklumui ne vieta. – Apnuogintą kūną suderinus su mada visada gaunamas stiprus, akį traukiantis efektas. Tačiau tai nebūtinai yra provokacija – net ir visiškas nuogumas gali būti labai kuklus.“

Dažniausiai Solveigos įvaizdis atvirose mados fotosesijose būna provokuojamas, manekenė įsijaučia į intrigantės vaidmenį. Konservatyvesnių pažiūrų žmogų tokios nuotraukos gali net erzinti. Tad ar Solveiga sulaukia kritikos dėl atvirų, dirginančių fotosesijų?

„Užsienyje net klausimų tokių nekiltų, nes atviros fotosesijos – visiškai normali modelio darbo dalis. Nesakau, jog būtina, tiesiog įprasta, – patikino Solveiga. Manekenė pridūrė, jog ją supa pasaulietiški, plačiai mąstantys žmonės, todėl ji sulaukia ne kritikos, o palaikymo. – Į komentarus internete aš jau seniai nekreipiu dėmesio, nes žmonės kritikuoti mėgsta. Turbūt tokia žmogaus prigimtis – komentuoti viską: ar tai būtų naujas restoranas, ar nauja drabužių kolekcija, ar naujas išradimas. Netgi išmokus vaikščioti vandens paviršiumi kaip Jėzus atsiras tokių, kurie rėks: „Žiūrėk, tas net plaukti nemoka!“ Bijoti kritikos ir nieko nedaryti būtų kvailiausias dalykas.“

Tokių drąsių merginų kaip Solveiga mūsų šalyje nėra daug. Ji – viena iš nedaugelio lietuvių manekenių, drąsiai nusimetančių drabužius prieš lietuvį fotografą. „Stiliaus plius“ viršelio fotosesiją surengęs mados fotografas Gediminas Žilinskas pastebėjo, kad dauguma lietuvių nesiryžta atviroms fotosesijoms gimtinėje, tačiau mielai tai daro užsienyje.

„Ar noriai lietuvės fotografuojasi apsinuoginusios? Dažniausiai taip, jei nuotraukos gula į stalčių, – juokėsi fotografas. – Skaičiuojant procentais, su tokia fotosesijos stilistika sutinka reta. Nežinau, kodėl jos bijo. Kai gera komanda, niekas atsitiktinių, nepavykusių kadrų neviešina.“

G.Žilinskas patikino, kad mūsų šalyje yra daug gražių merginų, tačiau sunku jas įkalbėti dėl atviros fotosesijos. Jis net atliko eksperimentą: per feisbuką pasiūlė išvaizdžioms merginoms dalyvauti fotosesijoje. Visos noriai sutiko iki tol, kol paaiškėjo, kad reikės nusirengti. Todėl dabar vienas garsiausių Lietuvos fotografų modelius kviečiasi iš užsienio.

Pasak Gedimino, merginos baiminasi pusnuogės fotografuotis gimtinėje, nes mano, kad jas pasmerks šeimos nariai, draugai, kaimynai, galų gale bendradarbiai.

„Kiek žmonės gali tarkuoti tuos modelius? Kada žmonės atsipalaiduos ir pradės suprasti, kad nėra nuodėmė būti gražia mergina ir tai parodyti? Man norisi pajudinti tuos ledus. Jei nekalbėsime apie erotišką mados fotografiją, taip ir liksime tamsumoje“, – kalbėjo G.Žilinskas, jau aštuonerius metus iš savo 20 metų darbo patirties įamžinantis stilizuotą erotiką.

Iš tiesų modeliams net naudinga dalyvauti atvirose mados fotosesijose. Tokios nuotraukos ir plakatai labiau reklamuoja manekenę nei jų pristatomą prekės ženklą. Pavyzdžiui, daugelis pamena, kad supermodelis Kate Moss įsiamžino visiškai nuoga, prisidengusi tik rankine. O kiek jūsų prisimena, kad tai buvo „Longchamp“ rankinė?

Nepaisant to, lietuvaičių nevilioja net atlygis už fotosesiją. Paradoksalu, kad tos, kurios vis dėlto nusimeta drabužius prieš kameras, ne tik nesibaimina, kad kas nors išvys fotografijas, bet ir pačios jomis aktyviai dalijasi socialiniuose tinkluose.

„Jaunimas užaugo interneto eroje. Jis neturi sienų, nesistebi apžiūrinėdamas erotines nuotraukas. Ši karta jau priima erotiką kaip savaime suprantamą dalyką.

Tikiu, kad tabu ir gėda pranyksta tada, kai pamatai, kad tu ne vienas pasaulyje taip mąstai. Todėl jaunimas mielai žiūri į stilingas erotiškas fotografijas. Aš pats visada maniau, kad erotika yra puiku, jei ji pateikta estetiškai, jei ji žadina fantaziją. Ko nors geisti, norėti – žmogaus gyvenimo variklis“, – sakė G.Žilinskas.

Svarbiausia, kad į madą atkeliavusi erotika nevirstų pornografija. Pasak Gedimino, nuotraukose lengvai galima įžvelgti fotografo intencijas. Pornografijoje nuogumas yra labai atviras, jis visai neskatina fantazijos. Meniškoje nuotraukoje atvirumą turi sukurti pats.

„Mintyse turi pats nukelti merginos koją nuo kojos, turi pats ją nurengti, o jei matai šešėlį, turi pats sugalvoti, kas slypi už jo. Aš manau, kad įdomus meno kūrinys paskatina žmogų mąstyti, fantazuoti, sukurti tai, ko trūksta. Kūrėjas teparodo žiūrovui kryptį. O ten, kur jau nebelieka vietos fantazijai, yra pornografija“, – įsitikinęs G.Žilinskas.

Geriausiai laviruoti šia plonyte linija pavyksta prancūzų žurnalui „Lui“. Gedimino nuomone, šis leidinys – šių dienų „Playboy“. Įdomus faktas – nuogos mados suklestėjimas sutapo su „Playboy“ sprendimu nespausdinti žurnalo viršelyje nuogų merginų nuotraukų. Feministės šį žingsnį jau spėjo paskelbti savo pergale.

Tačiau atviros mados fotosesijos jas erzina kur kas mažiau. G.Žilinskas patikino niekada nesulaukiantis priekaištų iš feminisčių dėl to, kad moteris jis fotografuoja apsinuoginusias. Juolab kad jo aktų paroda „Wild“ buvo tikra duoklė feminizmui.

Fotografijos pasakoja apie šiuolaikinę moterį, kuri yra ne tik namų šeimininkė, bet ir protinga, aukštas pareigas einanti feministė. Tai laukinės moters istorija apie tai, kaip ji tapo gražia, seksualia kovotoja.

„Manęs nė kiek netarkuoja feministės, nes nelinkstu į gryną glamūrą. Manau, kad feminizmas tam tikra forma yra gerai. Nemanau, kad moteriai – ypač gražiai – gyventi yra lengva. Vis dar gyvuoja nusistatymas, kad jei esi graži, vadinasi, direktore tapai tikrai ne savo jėgomis. Tai puritoniškos, konservatyvios visuomenės pasekmė.

Dėl to visuomenės konservatyvumo ir kyla klausimas: kada nuoga mada Lietuvoje pasidarys priimtina? Kita vertus, ar mums išvis to nuogumo reikia? Galbūt mūsų šalis yra tokia, kurioje to nuogumo iš tiesų reikia vengti ir bijoti?“ – retoriškai pokalbį užbaigė G.Žilinskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.