Apdarų varžytuvės – tai viena, svarbiausia jaudulį kelia pagrindinio festivalio prizo – Auksinės palmės šakelės – laimėtojo paskelbimas.
Britų režisierius Kenas Loachas laimėjo 69-ojo Kanų festivalio „Auksinę palmės šakelę“ už savo jaudinančią dramą „Aš, Danielius Bleikas“ (I, Daniel Blake) apie skurdo gėdą taupymo politikos vajaus apimtoje Europoje.
Kairiųjų pažiūrų režisierius, kuriam kitą mėnesį sueis 80 metų, ir anksčiau garsėjo kaip menininkas, kuriam rūpi gyvenimo pažeminti ir paniekinti žmonės.
Jo juosta, laimėjusi aukščiausią Kanų festivalio apdovanojimą, pasakoja apie staliaus Danielio Bleiko kafkiškas pastangas po patirto širdies smūgio gauti Britanijoje jam priklausančias socialines išmokas.
Danielius Bleikas, kurį suvaidino Dave'as Johnsas, pats užpultas bėdų susidraugauja su jauna vieniša motina, auginančia du vaikus, kuri buvo nubausta už tai, kad pasirodė per vėlai socialinės rūpybos centre, todėl liko be pinigų maistui.
Prestižinis apdovanojimas britų kino meno veteranui buvo visiškai netikėtas, mat favoritais laimėti buvo laikoma linksma vokiška komedija „Tonis Erdmanas“ (Toni Erdmann), kurią pastatė Berlyne gyvenanti Maren Ade, taip pat amerikietiško nepriklausomo kino legendos Jimo Jarmuscho kūrinys „Patersonas“ (Paterson).
„Turime suteikti vilties žinią – turime sakyti, kad įmanomas kitas pasaulis“, – atsiimdamas apdovanojimą sakė K.Loachas.
Režisierius festivalio metu žurnalistams sakė, jog „labiausiai pažeidžiamiems žmonėms sakoma, kad jų skurdas yra jų pačių yda“.
Po šios nelauktos sėkmės K.Loachas prisijungė prie elitinio režisierių, dukart tapusių „Auksinės palmės šakelės“ laureatais, klubo, kuriam taip pat priklauso broliai Lucas ir Jeanas- Pierre'as Dardenne'ai bei Emiras Kusturica.
Kanų festivalio „Didįjį prizą“ namo išsiveš 27 metų kanadiečių režisierius vunderkindas Xavier Dolanas už temperamentingą šeimos dramą „Tai tik pasaulio pabaiga“ (Juste la fin du monde), kurioje vadina pirmojo ryškumo prancūzų žvaigždės, negailestinai išpeiktos kritikų.
Britanijai taip pat atiteko Žiuri prizas, kuris buvo skirtas Andreai Arnold už energija trykštančią juostą „Amerikietiška meilutė“ (American Honey) apie socialiai nuskriaustus jaunuolius, kurie verčiasi nuo durų prie durų pardavinėdami laikraščius.
Šiame filme, kuriame netrūksta marihuanos rūkymo, alkoholio ir įsimylėjimų, vaidmenį atliko Shia LaBeoufas.
Geriausio režisieriaus apdovanojimą pasidalijo rumunų režisierius Cristianas Mungiu ir prancūzų kūrėjas Olivier Assayas.
C.Mungiu, kuris „Auksinę palmės šakelę“ yra pelnęs 2007 metais, buvo apdovanotas už juostą „Abitūra“ (Bacalaureat) apie tėvo dilemą dėl to, kaip išmokslinti dukrą, kad ji gautų stipendiją studijuoti Britanijos universitete ir galėtų ištrūkti iš korumpuotos Rumunijos.
O.Assayas prizas teko už juostą „Asmeninė pirkėja“ (Personal Shopper), kurioje nusifilmavo Holivudo žvaigždė Kristen Stewart. Kritikams šis fantastinis trileris susižavėjimo nesukėlė ir buvo skandalingai nušvilptas.
Irano kino žvaigždė Shahabas Hosseini laimėjo geriausio aktoriaus apdovanojimą už vyro, kurį sukrėtė žmonos užpuolimas, vaidmenį juostoje „Komivojažierius“ (Forushande).
„Šis prizas priklauso mano tautai, ir aš jį atiduodu jiems iš visos širdies“, – sakė 42 metų aktorius, kuris yra laimėjęs „Auksinį obuolį“ už vaidmenį 2011 metų filme „Išsiskyrimas“ (Jodai-e Nader az Simin). Abi šias juostas režisavo Irano kino meistras Asgharas Farhadi.
Filipinų muilo operų žvaigždė Jaclyn Jose laimėjo geriausios aktorės vaidmenį už pakeriantį motinos, kuri norėdama pragyventi yra priversta pardavinėti narkotikus, vaidmenį juostoje „Ma' Rosa“.
Užlipusi ant scenos pasiimti apdovanojimo ašarų netramdanti Jose sakė, kad ją „taip nustebino“ sprendimas apdovanoti ją už vaidmenį juostoje, kurią pastatė režisierius Brillante Mendoza.
Po beveik dviejų savaičių žvaigždžių mirgėjimo ir skandalų, ir keleto jaudinančių filmų, pademonstruotų svarbiausioje pasaulio kino mugėje, „Auksinės palmės šakelės“ laureatą iš 21 juostos rinko vertinimo komisija iš devynių įžymybių, kurioms vadovavo „Pašėlusio Makso“ (Mad Max) kūrėjas George‘as Milleris.
„Bendrai tai buvo labai nuviliantys Kanai“, – sakė Toddas McCarthy iš žurnalo „The Hollywood Reporter“.
„Tik du ar trys konkursinės programos filmai iš 15, kuriuos mačiau, buvo tikrai verti kelionės“, – sakė jis, paminėdamas „Tonį Erdmaną“ ir „Abitūrą“.
Paralelinės festivalio programos „Ypatingojo žvilgsnio“ („Un Certain Regard“) pagrindinis apdovanojimas šeštadienį atiteko nespalvotam suomių filmui apie boksą „Laimingiausia Olės Makio gyvenimo diena“ (Hymyilevä mies), kuris pasakoja apie įvykius prieš 1962 metų dvikovą tarp O.Maki ir amerikiečio Davey Moore‘o.
Praėjusiais metais Kanų pagrindinis prizas irgi netikėtai atiteko Prancūzijos režisieriui Jacques'ui Audiard'ui už dramą „Dypanas“ (Dheepan) apie sunkią traumuotų pabėgėlių iš Šri Lankos, siekiančių pradėti gyventi iš naujo, dalią.