Ateities batus kurianti lietuvė – trokštama garsių ženklų

Dizainerę Juliją Frodiną galima laikyti tikra batų virtuoze – tokių batų, kurie iš pirmo žvilgsnio nė neprimena tikros avalynės. Užtat talentingos lietuvės, kuri savo kūryba išsiskyrė dar studijų metais, geidžia net garsūs mados ženklai. Todėl savo šalyje dizainerė – reta viešnia.

Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.<br>Nuotr. iš asmeninio archyvo
Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.<br>Nuotr. iš asmeninio archyvo
Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.
Kai pirmą kartą garsi batų kompanija nusprendė gaminti Julijos kūrinius, ji išgyveno jaudinančias akimirkas.
Julijos Frodinos kurtus batus galima transformuoti ir į bet kokius kitus objektus.<br>Y.Symchos nuotr.
Julijos Frodinos kurtus batus galima transformuoti ir į bet kokius kitus objektus.<br>Y.Symchos nuotr.
Julijos Frodinos kurtus batus galima transformuoti ir į bet kokius kitus objektus.
Julijos Frodinos kurtus batus galima transformuoti ir į bet kokius kitus objektus.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Dizainerė džiaugiasi, kad savo originalių drabužių fotosesiją pavyko suorganizuoti ir Niujorke.<br>K.Plyakovos nuotr.
Dizainerė džiaugiasi, kad savo originalių drabužių fotosesiją pavyko suorganizuoti ir Niujorke.<br>K.Plyakovos nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
J.Frodinos kūryba buvo išskirtinė dar nuo studijų Lietuvoje laikų.<br>A.Motorichevo nuotr.
Dar studijų metais batų dizainerė išsiskyrė savo unikaliais darbais.<br>A.Motorichevo nuotr.
Dar studijų metais batų dizainerė išsiskyrė savo unikaliais darbais.<br>A.Motorichevo nuotr.
Dar studijų metais batų dizainerė išsiskyrė savo unikaliais darbais.<br>A.Motorichevo nuotr.
Dar studijų metais batų dizainerė išsiskyrė savo unikaliais darbais.<br>A.Motorichevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (12)

Lrytas.lt

Jul 10, 2016, 2:26 PM, atnaujinta May 19, 2017, 7:25 AM

Studijuodama kostiumo dizainą Vilniaus dailės akademijoje ji pradėjo žvalgytis avalynės dizaino mokyklų. Vėliau, palankiai susiklosčius aplinkybėms, išvyko studijuoti į Bezalelio meno ir dizaino akademiją Jeruzalėje, Izraelyje.

„Meilė batams glūdi mano genuose – senelis buvo batsiuvys. Visą vaikystę stebėjau jį kuriantį savo dirbtuvėje. Jis atrodė toks ramus, laimingas, lyg tai jo gyvenime būtų pats didžiausias malonumas, – prisimena dizainerė. – Man pasisekė – turėjau nuostabius dėstytojus, todėl aistra batams buvo kurstoma ir nepaliaujamai augo.“

Dabar batų kūrėja jau ne tik svajoja, bet ir kuria ateities batus. Ar bent jau tokius, kurie dar visai neseniai atrodė tarsi utopija, rašo „Lietuvos ryto“ žurnalas „Stilius“.

– Jūsų kuriamais batais žavimasi už Lietuvos ribų. Kaip apibūdinate savo modernią stilistiką?

– Esu ieškanti, smalsi dizainerė, man svarbi estetika. Kai kyla nauja idėja, mąstau, nešiojuosi ją, neskubu. Dabar, kai beveik viską galime sukurti labai lengvai, lieka atsakyti į svarbiausią klausimą: o ką vis dėlto kursime? Naujo dizaino ateitis tiesiogiai priklauso nuo inovacijų skirtingose srityse, nauja kūrėjų karta iš esmės pakeis mūsų kasdienybės objektus.

Mane žavi amatų istorija, daug semiuosi iš praeities, bet įtraukia ir naujosios technologijos. Man įdomu sieti tradicinį amatą ir naujas technologijas, ieškoti sąlyčio taškų.

– Esate bendradarbiavusi su ne viena didele batų kompanija. Papasakokite, kaip jus pastebėjo?

– Pati susiradau kompanijas, kuriose norėjau dirbti, jas sudominau: papasakojau apie save, išsiunčiau CV, darbų pavyzdžius.

Lietuvoje dirbau su Julios Janus mados namais. Jiems sukūriau kelias batų ir rankinių kolekcijas. Tai buvo įdomi ir maloni patirtis.

JAV dirbau „Rag & Bone“ avalynės ir aksesuarų skyriuje, dalyvavau kūrimo procese nuo idėjos iki kūrinio realizavimo. Kai kompanija priėmė mano sukurtus avalynės ir aksesuarų modelius ir jie buvo pradėti gaminti, išgyvenau jaudinančias akimirkas!

Kitoje amerikietiškoje įmonėje, „Vida Shoes“, mūsų dizaino komanda dirbo su „Unionbay“, „Esprit“, „Carter’s“, „Oshkosh“, „Southpole“, „Jambu“, „Babuphat“, „Run Athletics“, „Minx“, „Pazry Pop Stars“, „J-41“ prekės ženklais.

Amerikoje galėjau tobulėti remiama organizacijos „Baltic American Freedom Fundation“. Tai buvo neįkainojama galimybė įgyti reikiamos praktikos.

– Kaip nutiko, kad jums buvo suteiktas toks rėmimas? Kokių galimybių tai atvėrė?

– Dalyvavau atrankoje ir laimėjau. Buvau viena iš šešių laimingųjų lietuvių. BAFF dėmesingai rūpinasi dalyviais, tarpininkauja surasdami kompaniją norimai praktikai atlikti, padeda visais klausimais kelionės metu.

Praktikos metu sutikau man labai įdomių žmonių iš savo darbo sferos, su jais bendrauju iki dabar. Avalynės amato atstovų pasaulis tikrai nedidelis. Susipažinau beveik su visais batsiuviais, batų dizaino dėstytojais ir dizaineriais Niujorke. Atsivėrė galimybė dalyvauti ir kituose meno projektuose.

Su drauge juvelyre Aušra Bankauskaite, gyvenančia Niujorke, dalyvavome šiuolaikinio šokio festivalyje „Lost Property Unit“ – kūrėme keletą kostiumų. Taip pat teko prisidėti prie kostiumų kūrimo teatro festivalyje „Manhattan Theatre Festival“. Kartu su A.Bankauskaite pristatėme savo asmenines kolekcijas atvirų studijų dienose „Bushwick Open Studios“. O drauge su fotografe Katya Polyakova, gyvenančia Niujorke, organizavome gražią mano darbų fotosesiją.

– Ko išmokote dirbdama užsienyje?

– Bendravimo darbo aplinkoje. Dirbdama didelėse kompanijose bendradarbiavau su įvairiomis komandomis: rinkodaros skyriais, dizaineriais, technologais, įmonių savininkais, fabrikais. Privalėjau suprasti visų lūkesčius ir reikalavimus. Kartu bendravimas turėjo būti ir laisvas, be jokio streso, net kai iš tiesų buvo dėl ko jaudintis.

– Ar sunku mados pasaulyje išsiskirti batų dizaineriui?

– Išsiskirti sunku. Pasiūla yra tokia, kad tikrai įmanoma rasti visko. Pati esu išranki, man svarbu kokybė, estetinis vaizdas, išskirtinumas, todėl ir dirbti man daug įdomiau su išrankiu vartotoju. Tokie gali atskirti, įvertinti ir moka reikalauti. Ir jeigu toks vartotojas nori būtent mano kūrinių, man tai yra laimėjimas ir sėkmė.

– Kokios apskritai batų tendencijos šiuo metu vyrauja pasaulyje?

– Tiesą sakant, jų nelabai seku. Man įdomiau stebėti progresyvius jaunus dizainerius.

– Šiuo metu viešite Norvegijoje. Kokie mados projektai ten nuskraidino?

– Norvegijoje bendradarbiauju su tradicinių norvegiškų mokasinų muziejumi. Tai vienintelis fabrikas-muziejus, kuris liko Norvegijoje ir iki šiol gamina tradicinius mokasinus. Šio tipo batai – vienas sudėtingiausių avalynės modelių, todėl džiaugiuosi, kad teko prisidėti prie naujų modelių kūrimo.

– Gali būti, kad užsienyje esate kur kas labiau vertinama nei savo gimtojoje šalyje?

– Užsienyje lengviau sutikti bendraminčių. Lietuvoje vis dažniau girdžiu, kad avalyninkas – mirštanti profesija... Niekaip negalėčiau sutikti ir, tikiuosi, šią profesiją dar įmanoma atgaivinti. Aš jaučiuosi vertinama: jeigu klientas iš Lietuvos jaučiasi laimingas avėdamas mano kurtą avalynę, kokio dar vertinimo ar įvertinimo galėčiau norėti?

– Esate sukūrusi ir savo prekės ženklą. Sakykite, kodėl vis dėlto dirbate kitoms kompanijoms, o neplėtojate kūrybos savo vardu?

– Mano oficialus tinklalapis – labiau kūrybą atspindintis portfelis, bet ne prekės ženklas. Tačiau šį klausimą jau ir pati sau keliu. Norėčiau pritraukti investuotojų ir plėtoti kūrybą savo vardu.

Su drauge ir kolege Vidmina Stasiulyte Vilniuje įkūrėme „Loom Fashion“ butiką-studiją. Magistro studijų Vilniaus dailės akademijoje metu pagalvojome, kad norime daugiau praktinės veiklos. Kartu dirbome jau ne pirmą kartą, esame sukūrusios dvi kolekcijas, todėl žinojome, kad bus smagu vėl dirbti kartu. Šiuo metu studija uždaryta, nes abi turime kitos veiklos ir retai būname Lietuvoje, bet socialiniame tinkle vis dar bendraujame su klientais ir sulaukiame užsakymų.

– Jūs kuriate batus ir 3D spausdintuvu. Ar tokie batai gali būti avimi kasdienybėje?

– Tai buvo mano magistro studijų baigiamasis darbas. Šis projektas pristatytas ir GDS („Global Destination for Shoes & Accessories“) avalynės parodoje Vokietijoje, Diuseldorfe. Dabar batai eksponuojami virtualiame avalynės muziejuje Virtualshoemuseum.com.

Pagrindinė mano idėja buvo sujungti tradicinio amato ypatumus su naujomis technologijomis, taip sukuriant naujos kartos dizaino instrumentą. Būtent dėl šios priežasties, kurdama dizaino projektą, pradėjau nuo trimačio (3D) modeliavimo, kurį naudoju kaip pagalbinę priemonę konceptualiai avalynei kurti.

Nauja trimatė technologija gali būti taikoma ne tik avalynei kurti. Kėliau klausimą: ar tai tik avalynė? Galbūt tai skulptūra, architektūrinis maketas, konceptualaus dizaino objektas? Pristatomas batų modelis sukonstruotas iš lygaus paviršiaus. Tai reiškia, kad batą galima išskleisti į lygų paviršių, gaunant bato konstrukcijos iškarpą. Modelio iškarpa gali būti naudojama kuriant kitus dizaino objektus: mados gaminius, skulptūrą, juvelyriką arba kitą dizaino objektą. Pagrindinis įkvėpimas kuriant ši modelį buvo šiuolaikinė architektūra.

Žmonės spausdintus batus jau avi, taigi ateitis jau čia. Turime galimybę spausdinti batus net neišeidami iš namų. Šis procesas bus tik tobulinamas. Manau, po kelerių metų tai taps tikrai populiaru. Tačiau tikiuosi, kad nepamiršime amato tradicijų ir vertinsime rankų darbo kūrinius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.