Lietuvos dizaineriai masiškai gamina apsaugines kaukes: tarp jų ir J. Statkevičius

Dar 2019 metais koronavirusui (COVID – 19) daugiau mažiau lokalizuotam Kinijoje prasidėjo diskusija dėl kaukių dėvėjimo. Kol vieni į tai žvelgė kaip į nepagrįstą paniką, kiti masiškai pradėjo pirkti jas, taip sukeldami deficitinę medicininių apsaugos kaukių situaciją, nepalankią sveikatos apsaugos specialistams. Virusui iš Kinijos paplitus po kitas šalis, šiandien didžioji dalis pasaulio yra kovoje su COVID -19. Pagrindinės kompanijos, gaminusios apsaugines medicinines kaukes, nesuspėja su produkcija pagal dabartinį poreikį. Reaguodama į susiklosčiusią situaciją prie apsauginių kaukių gamybos jungiasi mados industrijos atstovai ir kiti verslininkai.

Audronė Bunikienė, Juozo Statkevičiaus kaukė, Vidmantė Martikonytė.<br> LR montažas.
Audronė Bunikienė, Juozo Statkevičiaus kaukė, Vidmantė Martikonytė.<br> LR montažas.
Juozo Statkevičiaus kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Juozo Statkevičiaus kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Juozo Statkevičiaus kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Juozo Statkevičiaus kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Audronė Bunikienė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Audronė Bunikienė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Airidos Skrickienės kaukės.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Airidos Skrickienės kaukės.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Vidmantė Martikonytė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Vidmantė Martikonytė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Sofa Killer kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Sofa Killer kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Sermėgos kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Sermėgos kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Lietuvių dizaino kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
 Lietuvių dizaino kaukė.<br> Pr. siuntėjų nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Mar 27, 2020, 7:48 PM, atnaujinta Mar 27, 2020, 7:53 PM

COVID -19 kuria naujus iššūkius mados pasauliui

COVID -19 palietė tiek pasaulinius masinius mados prekės ženklus, tiek pasaulinius aukštosios mados namus, tiek jaunuosius dizainerius, smulkųjį verslą. Tokie ženklai kaip H&M, ZARA, mados namai Chanel, Louis Vuitton, Prada, Balenciaga, Gucci jau pasidalino pranešimais, kad pradėjo gamybas, ruošia didelius kiekius kaukių ir pirštinių medikams bei kasdienių apsaugos kaukių kiekvienam žmogui. Itin sumažėjus įprastos mados produkcijos reikmėms bei susiklosčius medicininių apsauginių kaukių deficitinei situacijai, mados industrija keičiasi ir bendradarbiaudama su medicinos industrija, sparčiai prisitaiko prie naujų, būtinų, išprovokuotų COVID -1 9 pandemijos, žmogaus poreikių.

Nors apsauginės kaukės nėra naujiena, rytų Azijos šalyse dėl oro užterštumo, jos praktikuojamos dėvėti viešoje erdvėje jau nuo XX amžiaus pradžios, tačiau masinis, visame pasaulyje kaukės dėvėjimo suaktyvėjimas, iššauktas COVID – 19, pastebimas būtent dabar.

Apsaugo ir trikotažinės kaukės

Socialiniuose tinkluose mados tendencijas diktuojančios žvaigždės vis dažniau pasirodo su žymių prekės ženklų ar savadarbėmis medžiaginėmis kaukėmis. Medikai ir mokslininkai tvirtina, kad savadarbės medžiaginės kaukės nėra sertifikuotos medicininės priemonės, užtikrinančios visišką apsaugą, ir jos turėtų būti naudojamos kartu su kitomis prevencinėmis priemonėmis tokiomis kaip: apsauginiai akiniai, rankų higiena, bendravimu per atstumą, tačiau bet kuri priemonė uždengianti veidą, kad ir kokį procentą pavojaus be sumažintų, šiandien yra aktuali bei naudinga, kalbant apie atsakingumą už savo ir kito saugumą.

JAV mokslininkų ir medikų teigimu net dviejų sluoksnių kokybiško medvilninio audeklo kaukė gali apsaugoti apie 70 % (ir daugiau ) nuo viruso mikrononinių dalelių patekimo į nosies ar burnos ertmes, tiek į vidų ar išorę. Tad net trikotažinės kaukės yra logiškai pateisinama priemonė apsaugant save ar aplinkinius.

Kaukė tampa ne tik prevencine apsaugos priemone, bet ir nauja reprezentatyvia komunikacijos išraiška, išreiškiant savo poziciją susiklosčiusioje kritinėje pasaulio situacijoje.

Lietuvoje – kaukių gamybos bumas

Lietuvoje masiškai trūkstant apsaugos priemonių, pasitelkti gamybos išteklius, konsultuojantis su specialistais, į kovą su koronavirusu jungiasi mūsų šalies mados kūrėjai. Užsidarius parduotuvėms ir itin sumažėjus kasdieninei apyvartai mados pasaulio atstovai savo pajėgas permeta į apsauginių kaukių gamybą.

Socialiniai tinklai jau mirga nuo savadarbių apsauginių kaukių pasiūlos. Kaukes siuva tiek žymiausi šalies dizaineriai, tiek didieji Lietuvos gamintojai, bendradarbiaudami kartu su kūrėjais, tiek pavieniai siuvėjai dirbantys pagal individualią veiklą.

Dizaineris Robertas Kalinkinas savo „Facebook“ paskyroje susiklosčius netikėtai situacijai tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje rašė, jog, kai užsidaro durys – atsidaro langai. „Kai prieš gerą mėnesį manęs klausdavo, kokie mano planai kovo pabaigoje, visiems sakiau tik vieną – atostogos su šeima ir draugais Tailande. Bet durys užsidarė.

Tačiau kiek atsidarė langų!“, – dalinosi savo mintimis apie gyvenimo pokyčius kūrėjas, atviraudamas, kad tai, kas vyksta su juo ir visa aplink suburta komanda pastarąją savaitę, jiems ne tik, kad neduoda ramybės, bet ir motyvuoja.

„Rezultatas, kurio mes siekiame gamybine prasme yra neįtikėtinas. Dar labiau neįtikėtinos yra sąlygos, kuriomis to rezultato siekiame.

O dar labiau neįtikėtina tai, kad suburta komanda, aplink gražią idėją padėti, įgavo „snowball“ efektą ir mes jau labai greitai tikimės realiomis priemonėmis paremti tūkstančius medicinos darbuotojų.“, – dar prieš patvirtinant Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai apsauginių kaukių paramą Lietuvos ligoninėms, savo paskyroje rašė dizaineris.

Kūrėjas pabrėžė, kad kaukės medicinos įstaigoms visoje Lietuvoje siuvamos neatlygintinai ir dėkojo už šiai iniciatyvai išreikštą Lietuvos verslininkų, kūrėjų palaikymą.

Sąmoningumas ir vienybė

„Medvilninės daugkartinio naudojimo kaukės atlaiko dezinfekavimo išbandymus, suradome analogą respiratoriams, gaminame kaukių, – ir jų virš 240 000 vnt. Taip jie nėra sterilūs, visai kaip ir tie iš prekybos centrų, kuriuos medikai perka iš savo lėšų už kosminius pinigus. Kol laukiame, kada Lietuvą pasieks SAM užpirktos priemonės vaduosimės tuo, ką galime suteikti čia ir dabar“, – dėstė kūrėjas Robertas Kalinkinas.

Prie apsauginių kaukių gamybos, reaguodamas į jų trūkumą rinkoje jungiasi ir lietuvių mados prekės ženklas „D.EFECT“. „Mūsų medvilninės kaukės nėra medicininės paskirties, tačiau jos puikiai tinka norint apsaugoti save nuo bereikalingo veido lietimo, patekus šalia čiaudinčio žmogaus, einant į parduotuvę ar darbą. Yra daugkartinės, skalbiamos, lengvai prižiūrimos, suteikia psichologinį komfortą“, – buvo pasidalinta „D.EFECT“ paskyroje kartu pateikiant informaciją apie kaukės sudėtines dalis bei priežiūrą.

Daugkartinis naudojimas

„Kaukės pagamintos iš ypač tankaus audimo medvilnės su flizelino sluoksniu viduje. Taip pat yra paruošta vieta įsidėti papildomą savo filtrą, kad jaustumėtės dar saugesni. Kaukės yra daugkartinio naudojimo, skalbiamos 90°C temperatūroje bei lyginamos prieš kiekvieną naudojimą. Jas galima 15 minučių dezinfekuoti skalbinių džiovyklėje aukštesnėje nei 70°C temperatūroje. Kaukių viduje įsiūta plona viela, kuri leis ją prisitaikyti tiksliai pagal savo nosies linkį“, – rašė „D.EFECT“ prekės ženklo dizainerė Eglė Žiemytė, pabrėždama, kad kaukėmis nesiekiama pasipelnyti, tai būdas išlaikyti personalą bei padėti žmonėms.

Savo „Facebook“ paskyroje dėvinti savadarbe kauke dizainerė Audronė Bunikienė teigė, jog paskutinės mados tendencijos: kaukė, vienkartinės pirštinės, rankas dezinfekuojantis skystis, sąmoningumas, draugiškumas, tačiau pripažino, kad jai labiau patinka kurti sukneles, kostiumėlius, paltus nei vienkartines kaukes.

Pasiūtomis kaukėmis savo „Facebook“ paskyroje dalinosi ir ryškiausias šalies dizaineris Juozas Statkevičius: „Baltos, tankios medvilnės kaukės, skalbiamos, vienasluoksnės! Jūsų patogumui, saugokite save ir kitus! „Couture“ mados namai coronos metu saugoja, gelbsti žmones! Būkite budrūs!“

„Sofa Killer“ lietuviškas prekės ženklas ėmėsi „camo“ rašto daugkartinio naudojimo apsauginės kaukės gamybos su vidine kišenėle papildomam filtrui- medžiagai pagal kiekvieno asmeninį norą.“Greitai įvertinome rinkos poreikius, bei tesduodami, sukūrėme ergonomiškiausią ir efektyvų modelį, remdamiesi paskutiniais mokslininkų tyrimais. Be to, kamufliažinis medžiagos raštas yra ypač patrauklus jaunimui“, – dėstė trikotažinių kaukių gamintojas.

Savadarbėmis kaukėmis socialiniuose tinkluose dalinosi ir dizainerė Vidmantė Martinkonytė, Infini kaukės, Sermėga Kaukės, Omniteksas bei daugelis kitų. Medžiagines kaukes pradėjo siūti ir Lietuvos operos ir baleto teatras.

Apsauginė kaukė – 2020-ųjų „must have“

Dar prieš ateinant COVID – 19 bangai žymiausi pasaulio dizaineriai kartas nuo karto savo kolekcijose pateikdavo įvairių apsauginių kaukių interpretacijų, sąlygoti oro užterštumo, istorijos ar kitų kontekstų. Tai buvo matyti Alexander McQueen, Gucci, Maison Martin Margiela, Marine Serre bei kitų kūrėjų darbuose.

Kaukės naudojimas istoriniame kontekste buvo žinomas jau nuo senų laikų: religiniuose ritualuose, medžioklėse, sporte, vaidinimuose, kare. Kiekvienu atveju kaukė atliko skirtingas funkcijas, – saugumą, apsaugą, solidarizaciją, protestą, mados tendencijas. Laikui bėgant kaukė keitėsi, įgaudama svarbą vis kituose kontekstuose. 2020 – aisiais pasauliui atsidūrusiam COVID -19 gniaužtuose, kaukė darosi tarsi simboliu, tiek apsaugos, tiek sąmoningo, atsakingo požiūrio į tai, kas vyksta.

Daugiau nei dezinfekcinis skystis ar apsauginės pirštinės, kaukė tampa tam tikra komunikacijos forma, tarsi neatsiejamu aksesuaru. COVID – 19 netikėtai padiktuoja 2020-ųjų pavasario „must have“ sąrašą, kuriame pirmu numeriu turime apsaugos kaukę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.