Sunkiai sekasi atsikratyti antsvorio? Gydytoja atskleidė netikėtą lieknėjimo planą

Esate moteris? Metate svorį? Sunkiai sekasi atsikratyti antsvorio? Amerikietė gydytoja ir Sara Gottfried, jau 15 metų padedanti moterimis kovoti su papildomais kilogramais, naujausioje savo knygoje „Moterys, maistas ir hormonai“ pristatė netikėtą lieknėjimo planą.

 Moterims - kitoks lieknėjimo planas.<br>123RF nuotr.
 Moterims - kitoks lieknėjimo planas.<br>123RF nuotr.
Gydytoja ir publicistė Sara Gottfried.
Gydytoja ir publicistė Sara Gottfried.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Dec 8, 2021, 6:13 AM

Gydytoja teigė, kad jos siūlomos dietų gairės privers susimąstyti kiekvieną vidutinio amžiaus moterį. Nedaug dalykų pasaulyje yra taip nesuprasti, kaip kad moterys, maistas ir hormonai. Kaip ir daugelis moterų, knygos autorė po trisdešimtojo gimtadienio pastebėjo, kad kontroliuoti svorį vis sudėtingiau.

„Atsisukus atgal tapo akivaizdu, kad tai lėmė kelių veiksnių rinkinys: stresas, motinystei keliami reikalavimai ir senėjimo procesas“, – teigia S.Gottfried.

Būtent tai gydytoją ginekologę paskatino gilintis į hormonus. Jau 15 metų gydytoja padeda moterims, kurios į ją kreipiasi pervargusios, susierzinusios ar net su ašaromis akyse, kamuojamos nekontroliuojamo antsvorio, nors stengiasi sportuoti ir taisyklingai maitintis.

„Dažniausiai šios problemos prasideda peržengus 30-mečio ar 40-mečio slenkstį. Per atostogas priaugtų kelių kilogramų tampa kone neįmanoma numesti. Dietos, kurių jos sėkmingai laikėsi praeityje, tampa visiškai nebeveiksmingos. O dar labiau jas liūdina, kad dietos, kurių itin sėkmingai laikosi jų gyvenimo vyrai, joms visiškai neveiksmingos“, – rašė knygos autorė.

Daugelis moterų nustemba, kad sprendimas čia – ne kalorijų skaičiavimas ar kilometrai, įveikti ant bėgimo takelio. Tai – moteriški hormonai.

Ne vienus metus atidavusi hormonų tyrimams, galiausiai gydytoja paskelbė gaires, kurios, jos manymu, turi pagelbėti vidutinio amžiaus moterims atsikratyti nereikalingų kilogramų ir vėl pasijusti laimingoms, o svarbiausia – vėl pasijusti savimi.

Kodėl perkopusios trisdešimtmetį moterys pradeda pilnėti? Metabolizmas, pasak gydytojos, yra visų jūsų organizmo biocheminių reakcijų, įskaitant ir tas, kurios susijusios su hormonais, suma.

Tai lemia ne tik moters savijautą, bet ir tai, kaip greitai ar lėtai mes sudeginame kalorijas. Kai senstame, lėtėja visas procesas.

Hormonai reguliuoja tūkstančius organizmo procesų: sotumą, alkį, moteriškumą, vyriškumą, riebalų deginimą ir daug kitų. Svoris gali pradėti kristi, nes daugelio hormonų lygis natūraliai pradeda kristi peržengus dvidešimtmetį (testosteronas, antinksčių androgenas), 30-aisiais gyvenimo metais (augimo hormonas, progesteronas) ir peržengus 40-metį (estrogenas).

Tuo pat metu gali sumažėti kitų pagrindinių metabolinių hormonų – insulino ir leptino (ir jo pusbrolio grelino, alkio hormono).

Kartu ir atskirai šie hormonai reguliuoja mūsų reakciją į maistą, tačiau santykiai yra abipusiški: maistas reguliuoja ir tuos metabolinius hormonus.

Raktas, pasak amerikiečių gydytojos, yra gana paprastas: svarbiausia yra valgyti tinkamą maistą, kad būtų palaikomi metabolizmą skatinantys hormonai, ir vengti produktų bei gyvenimo būdo įpročių, kurie sulėtina medžiagų apykaitą ir prisideda prie ankstyvo senėjimo.

„Mūsų hormonai valdo mūsų kūną, diktuoja, kaip mąstome, jaučiame ir atrodome. Ir nors negaliu atsukti laikrodžio atgal, kad galėčiau suteikti jums hormonų, kuriuos turėjote būdami 20-ies (ir greitą medžiagų apykaitą), gera žinia yra ta, kad yra moksliškai pagrįstų gairių, kaip sugrąžinti pagrindinių hormonų pusiausvyrą.

Atradau, kad kai sutelkiame dėmesį į hormonus, galime pagerinti medžiagų apykaitą, atsikratyti riebalų ir pagaliau išlaikyti sveiką kūno svorį degindami, o ne kaupdami riebalus“, – teigia ji.

Anot jos, kartu įmanoma pašalinti nemalonius simptomus: nuovargį, potraukį prie kai kurių maisto produktų, nuotaikų svyravimus, nemigą ir silpną imuninę sistemą.

„Svarbiausia pradėti nuo dietos, nes tai, ką valgote, yra jūsų hormonų pagrindas“, – tikina gydytoja S.Gottfried.

Eikite į pirtį

Augimo hormonas padeda išlaikyti kūno riebalus, raumenų masę, kaulus, sausgysles ir smegenų funkciją. Jo vidutinio amžiaus moterims sumažėja, bet tyrimas parodė, kad 30–60 minučių pirtyje padidina augimo hormono kiekį iki 140 proc. Ir taip po kiekvieno apsilankymo pirtyje.

Nesilaikykite vyriškų dietų

Ne kartą moterys susidūrė su neveiksmingomis dietomis vien dėl to, kad jos vyrų buvo sukurtos vyrams, o ne atsižvelgiant į sudėtingus moterų hormonų procesus. Pavyzdžiui, moksliniai tyrimai rodo, kad ketogeninės dietos (mažai angliavandenių, daug riebalų) kur kas geriau veikia vyrų antsvorį. Atsakant, kodėl moteris ši dieta veikia skirtingai, taip pat pirmiausia reikia paminėti hormonus.

Moterys dukart dažniau nei vyrai kenčia nuo streso, nerimo ar depresijos, dažniau susiduria su skydliaukės ir autoimuninėmis ligomis. Moterų kūnas ne visada puikiai priima angliavandenių ir kalorijų apribojimą.

Taigi sėkmės (arba nesėkmės) laikantis bet kokių dietų raktas – hormonai. Pavyzdžiui, angliavandeniai padeda sušvelninti atsaką į stresą, mažina kortizolio kiekį, skatina augimo hormoną ir palaiko skydliaukės funkciją. Dėl to ketogeninė dieta moterims netinka – vidutinio amžiaus moteris negaus pakankamai angliavandenių.

Sveika estrogenų pusiausvyra priklauso nuo sveikos mikrobų ekosistemos. Tačiau valgant daug gyvūninės kilmės produktų (mėsos ir sūrio) ir mažai daržovių kyla pavojus, kad padidės netinkamai besielgiančių estrogenų šeimos narių skaičius.

Gydytojos sukurtas mitybos planas, kurį ji vadina Gottfried protokolu, skirtas būtent moters kūnui. Šiame plane svarbu detoksikacija. Moterims gydytoja siūlo vengti dietinių toksinų ir pirmenybę teikti mažai angliavandenių turinčioms daržovėms, kurios padeda detoksikuoti organizmą: lapiniams žalumynams, smidrams, paprikoms, svogūnams, česnakams, baklažanams, agurkams, salierams, cukinijoms, ridikėliams ir grybams.

Be to, svarbūs kokybiški angliavandeniai, sveiki riebalai, baltymai ir protarpinio badavimo galimybė.

„Mano patirtis su pacientais rodo, kad tokia dieta prisideda prie sveiko žarnyno, hormonų pusiausvyros ir sumažina riebalų kiekį. Negana to, esu įsitikinusi, kad tikrai nesijausite alkanos“, – sako gydytoja.

Valgykite sveikus baltymus

Kad suaktyvintumėte hormonus, jums reikėtų saikingai vartoti baltymus. Puikiai tinka žole, o ne grūdais šeriamų gyvulių mėsa (jautiena), riebi žuvis (lašišos, skumbrės, sardinės ir silkės), išrūgų baltymų kokteiliai, kiaušiniai, vištiena.

Valgykite sveikus riebalus

Dažnas svorio padidėjimo, uždegimo ar net krūties vėžio veiksnys yra padidėjęs insulino ir cukraus kiekis kraujyje, pilvo riebalų atsiradimas. Tokiu atveju jūsų kūnas gali gaminti daugiau riebalų rūšių, dėl kurių jums sunkiai krinta svoris.

Šią pusiausvyrą galima atkurti valgant sveikus omega-3 turinčius riebalus, esančius sėmenų aliejuje, riebioje žuvyje, į kokteilius galite pilti kokosų aliejaus ir berti ispaninių šalavijų sėklų. Tinka riešutai, avokadų aliejus salotoms. Tai padės jaustis sočioms, sumažins cukraus kiekio kraujyje šuolius, dėl kurių ir pradeda kauptis riebalai.

Valgykite augalinės kilmės maistą

Ketogeninė dieta daug kam patinka, nes jos laikydamiesi ne taip jaučiame apribotas kalorijas ir esame laimingesni. Jei priversite savo kūną nuo angliavandenių deginimo pereiti prie riebalų deginimo, jis jums tikrai padėkos. Pajusite, kaip gerėja jūsų dėmesys, atmintis, mažėja uždegimo procesai ir galiausiai krinta svoris. Efektyviausias angliavandenių ribojimas iš pradžių – valgyti jų nuo 35 iki 50 gramų per dieną.

Tačiau norint, kad šis planas efektyviai veiktų moterims, svarbu, jog angliavandenių gautumėte iš geriausių įmanomų šaltinių.

Rekomenduojama vengti bet kokio cukraus ir rafinuotų angliavandenių. Puikiai tiks mažas blynas, saujelė makaronų ar ryžių, riekė duonos. Mėgaukitės šiuo maistu.

Tačiau nepamirškite, kad 30 gramų augalinių angliavandenių yra didžiulė lėkštė, prikrauta brokolių ar žiedinių kopūstų.

Vadinasi, gausite ir skaidulų, kurių reikia norint įveikti riebalų hormonus ir užtikrinti, kad svoris kristų. Moterys turi valgyti daugiau ląstelienos ir nekrakmolingų daržovių nei vyrai.

Valgykite santykiu 14:10

Geriausias būdas kovoti su riebalus kaupiančiais hormonais – protarpinis badavimas, todėl rekomenduojama 14 valandų skirti miegui ir kitai veiklai, o valgyti 10 valandų per parą.

Pradėkite valgyti po to, kai tuščiu skrandžiu pasimankštinsite, o nustokite likus kelioms valandoms iki miego ir jūsų kūnas jums tikrai padėkos: jūsų pastangos bus apdovanotos optimaliu insulino ir augimo hormono (ir kitų hormonų) kiekiu, riebalų nuostoliais, padidėjusia energija ir ištverme bei kitais privalumais sveikatai.

Sportuokite tris kartus per savaitę

Kuo sunkesnis jūsų sportas, tuo geriau – prakaitas padeda pašalinti toksinus iš organizmo. Du trečdalius sporto laiko kilnokite didelius svorius, o trečdalį prakaituokite kardiotreniruotėse (bėgimas, plaukimas, važiavimas dviračiu) – toks derinys itin efektyvus, jei kalbame apie riebalų deginimą.

Atsisakykite alkoholio

Jei jūsų hormonų veikla išsibalansavusi, su alkoholiu teks visai atsisveikinti. Galvokite, kad alkoholis yra skystas cukrus, – jis keliauja tiesiai į kepenis ir virsta riebalais. Alkoholis užkimš jūsų kepenis, trukdys detoksikacijai ir svorio metimui.

Pasitikrinkite testosterono kiekį

Menopauzės metu testosterono organizme smarkiai sumažėja. Būtent dėl to daugeliui moterų tuo metu prireikia mesti svorį.

Šio hormono reikia ne tik vyrams – pripažinta, kad testosteronas – daugiafunkcis moterų hormonas, palaikantis greitesnę medžiagų apykaitą ir atgaivinantis libido.

Maistas, mažinantis testosterono kiekį: duona, miltiniai produktai, saldūs ir dietiniai gėrimai, kava (net ir be kofeino), pieno produktai, visi saldūs produktai, restoranų maistas.

Maistas, pakeliantis testosterono lygį: tamsiai žalios daržovės, pakankamas baltymų kiekis. Treniruotės, mankšta taip pat padės padidinti šio hormono lygį.

Parengė Laura Bulvydė

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.