Mados istorija. Italų Missoni šeimos verslo drama

Nuolat konkuruojančius Italijos mados kūrėjus suvienijo skaudi drama. Nuo sausio 5-osios, kai prie Venesuelos krantų dingo mados kūrėjo Vittorio Missoni (58 m.) lėktuvas, apie tuo pačiu vardu pavadintus mados namus kalbama ne tik su pagarba, bet ir su liūdesiu. Juk kilni „Missoni” mados namų atsiradimo istorija – itališkos šeimos saga.

V. Missoni su drauge M. Castiglioni dingo tarp Karibų jūroje esančio Rokeso salyno ir Venesuelos sostinės Karkaso.<br>AP
V. Missoni su drauge M. Castiglioni dingo tarp Karibų jūroje esančio Rokeso salyno ir Venesuelos sostinės Karkaso.<br>AP
Daugiau nuotraukų (1)

Vilmantė Ališauskaitė („Lietuvos rytas")

Feb 1, 2013, 7:23 PM, atnaujinta Mar 12, 2018, 6:43 PM

Vykstant mados savaitėms Italijos dizaineriai išreiškė savo solidarumą Missoni šeimai.

„Niekas už mane geriau nesupras, kokį sielvartą ir kančias išgyvena tėvai”, – kalbėjo Donatella Versace apie Vittorio tėvus Ottavio (92 m.) ir Rositą (82 m.).

Pati dizainerė yra išgyvenusi skaudžią netektį – jos brolis Gianni Versace buvo nušautas Majamyje 1997 metų liepos mėnesį.

Liūdnų įvykių sūkuryje „Missoni” mados namai kartu su kolegomis vis dėlto pristatė naujausią kito rudens bei žiemos kolekciją vyrams.

Pareiškime, paskelbtame socialiniame tinkle „Facebook”, Vittorio sesuo dizainerė Angela Missoni (56 m.) padėkojo visuomenei už paramą. O brolis Luca Missoni (54 m.), turintis piloto licenciją, išvyko į Venesuelą dalyvauti brolio paieškose.

„Šeima pasielgė labai teisingai nusprendusi pristatyti savo naują kolekciją. Vittorio būtų padaręs tą patį”, – tokius palaikymo žodžius kalbėjo Italijos nacionalinių mados rūmų prezidentas Mario Boselli.

Legendą primenanti istorija prasidėjo Kroatijoje, kur Primošteno ir Rogoznicos miestų grafienės Teresos de Vidovich ir italų jūrų laivyno kapitono Vittorio Missoni šeimoje 1921 metais gimė berniukas vardu Ottavio.

Prabėgus dešimčiai metų, kai jis jau lankė mokyklą ir atsiliepdavo šaukiamas trumpu Tai vardu, Šiaurės Italijoje, Golasekos miestelyje, pasaulį išvydo mergaitė Rosita Jelmini.

Nuo mažų dienų Ottavio demonstravo puikius sportinius gabumus. 1939 metais 400 metrų bėgime jis iškovojo Italijos absoliutaus čempiono titulą, o Austrijoje tapo pasaulio studentų čempionato nugalėtoju.

Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui jaunuolis išėjo į frontą Egipte ir ketveriems metams pateko į britų nelaisvę.

1946 metais jaunasis Missoni sugrįžo į profesionalų sportą.

1947 metais Ottavio kartu su savo draugu Giorgio Oberwegeru Trieste įkūrė trikotažo gamybos įmonę. Praėjus metams trimis mezgimo mašinomis gaminta sportinė apranga „Venjulia” tapo oficialia Italijos lengvosios atletikos uniforma. Ją vilkėdamas Tai dalyvavo Londono olimpinėse žaidynėse.

Būtent Londone jis susipažino su savo būsimąja žmona Rosita. Šį lemtingą susitikimą galima laikyti Missoni šeimos verslo sukūrimo pradžia.

1953 metų balandį O.Missoni ir R.Jelmini susituokė ir persikėlė į Galaratės miestą, kur pusrūsyje atidarė nedideles trikotažo dirbtuves.

Kadangi pora negalėjo įsigyti modernios mezgimo įrangos, Rosita sumanė paprastą trikotažą pagyvinti įvairiaspalviais įvairaus pločio juostelių raštais. Taip spalvingas zigzagas tapo „Missoni” skiriamuoju braižu.

Missoni šeimoje gimė trys vaikai: Vittorio (1954 m.), Luca (1956 m.) ir Angela (1958 m.).

Tais pačiais metais, kai pasaulį išvydo jų duktė, garsiai Milano universalinei parduotuvei „La Rinascente” jie sukūrė savo pirmą mažą kolekciją „Milano-Simpathy”.

Pasaulis pirmąkart išvydo vėliau didžiulio populiarumo sulaukusius dryžuotus trikotažinius rūbus su „Missoni” etikete.

Mados dievaitė ir žurnalo „Adrianna” redaktorė Anna Piaggi pirmoji susidomėjo šia kolekcija ir nuo to karto stebėjo šios šeimos laimėjimus, palydėdama juos įdomiais straipsniais ir epitetais, tokiais kaip „iškilmingas trikotažas”.

Vargu ar kas nors būtų bandęs įsiminti visas šias naujienas, jei ne žurnalistės gebėjimas įžvelgti mados naujoves.

Pirmąją autorinę „Missoni” kolekciją Milano teatre „Teatro Gerolano” lydėjo didelė sėkmė. Jos pristatymas buvo panašus į teatro spektaklį, kuriame modeliai ant skaidraus fono spalvotais flomasteriais piešė eskizus, o kitoje pusėje esančios manekenės atkartojo jų judesius, drabužius keisdamos kone žiūrovų akyse.

„Tai buvo panašu į kinų šešėlių teatro stebuklą”, – vėliau rašė teatro direktorius Carletto Colombo.

1967 metais pirmą kartą „Missoni” kolekcija buvo demonstruojama Florencijos mados parodoje Pitti rūmuose. Šį įvykį lydi netikėtumas.

Rosita, pastebėjusi, kad manekenių apatinio trikotažo ir lengvų palaidinių spalvos nedera, paprašė nusisegti liemenėles. Prožektorių šviesoje drabužiai tapo permatomi! O nesusipratimas virto pasauline mados tendencija.

Dar viena „Missoni” prekių ženklo globėja tapo tuometė Amerikos „Vogue” žurnalo redaktorė Diana Vreeland. 1968 metais primygtiniu jos pageidavimu Ottavio ir Rosita Niujorke surengė savo pirmąjį mados pristatymą.

Aštuntasis dešimtmetis – „Missoni” populiarumo era: prekė įgyja tarptautinį populiarumą, žodis „Missoni” tampa žinomas pasaulyje, o pirkėjai rikiuojasi į eilę.

Daugiausia dėmesio „Missoni” visada skyrė trikotažo gaminiams. Mados namuose nuolat buvo eksperimentuojama, derinami skirtingų pluoštų verpalai. Taip asortimentas nuolat buvo papildomas naujais pavyzdžiais.

Įkvėpimo kurti ryškius, neįprastus spalvų derinius „Missoni” specialistai semdavosi iš Pietų Amerikos, Afrikos ir Indijos meno kūrinių, persų miniatiūrų. Toks požiūris, įvairių meno rūšių ir mados susiliejimas padėjo „Missoni” mados namams įgyti pasaulinio elitinio prekių ženklo statusą.

Jų trikotažo pavyzdžiai tapo Niujorko ir Didžiosios Britanijos muziejų eksponatais.

Laimingi O. ir R.Missoni 1997 metais perdavė verslą savo vaikams ir anūkams. Dukters Angelos kūrybos savitumas suteikė „Missoni” stiliui tam tikro žavesio.

1998 metais ji pristatė savo pirmą kolekciją. Tarp įžymybių, kurios pasirodė vilkėdamos „Missoni” trikotažiniais drabužiais, buvo Holivudo žvaigždės Nicole Kidman, Ashley Judd ir Julia Roberts.

Pirmaisiais bendrovės valdymo metais Angelai pavyko padidinti „Missoni” prekių ženklo populiarumą, taip pat papildyti avalynės ir namų tekstilės kolekcijas.

Be Angelos, einančios kūrybos vadovo pareigas, kompanijoje dirba Missoni sūnūs – Vittorio, kuris ėjo komercijos direktoriaus pareigas, ir Luca – atsakingas už vyrišką „Missoni” liniją.

Nors „Missoni” prekių ženklą dabar valdo koncernas „Valentino Group”, tai – pirmiausia šeimos verslas ir tik po to dalis didžiulio mados verslo laivo.

2010 metais Italijos prekių ženklo „Missoni” reklamos kampanijoje nusifotografavo visi šeimos nariai. Švelniose vokiečių fotografo Jürgeno Tellerio darytose nuotraukose pavyko perteikti laimingą „Missoni” dvasią: šeima, optimizmas ir mada.

Be seneliais tapusių Ottavio ir Rositos, nuotraukose – Luco duktė Brodvėjaus teatro aktorė Jennifer Missoni, Angelos duktė Margherita – aksesuarų dizainerė ir modelis, „Missoni” kvepalų veidas.

Mažas žmonių, pakerėtų trikotažo, verslas tapo didele imperija. Tai patvirtina žymūs jos klientai – aktoriai, dainininkai, modeliai, režisieriai: Alainas Delonas, Jennifer Lopez, Cindy Crawford, Sharon Stone, Eltonas Johnas, Johnny Deppas, Melas Gibsonas, Stevenas Spielbergas, Liza Minnelli, Catherine Deneuve.

„Mes nuolat ieškome įkvėpimo mene”, – yra sakiusi R.Missoni.

Jų šeima priklauso dizainerių elitui – jie sugebėjo užčiuopti plonytę ribą tarp tikrojo meno ir materialaus daiktų pasaulio.

„Missoni” kūrėjai įrodė, jog trikotažo galimybės yra beribės. Ši beformė medžiaga jų rankose virsta lengva, aiškia ir labai viliojančia materija.

„Tas, kuris renkasi „Missoni”, žino, kad perka ne tiesiog madingą daiktą arba ryškią spalvą. Perka mažą istoriją, tradiciją, kuri bus madinga amžinai”, – įsitikinęs O.Missoni.

Istorija:

1967 metais „Missoni” drabužiai pateko ant žurnalo „Adrianna” viršelio.

Praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio pradžioje „Missoni” sukūrė kostiumus garsiame Milano „La Scala” teatre statomai Gaetano Donizetti operai „Lučija di Lamermur”.

1994-aisiais metais, minint šio prekių ženklo 40 metų sukaktį, buvo surengta paroda „Misonologija: – „Missoni” pasaulis”, ji apkeliavo keletą pasaulio sostinių. Mados namų „Missoni” apyvarta per metus siekia 100 milijonų JAV dolerių (apie 250 mln. litų).

Žurnalistai „Missoni” pakrikštijo „itališko dizaino simboliu”. Vienas po kito mados namams buvo įteikti apdovanojimai: iš pradžių „Už nuopelnus”, o vėliau ir „Už indėlį Italijos Respublikai”. O „Missoni” trikotažas vadinamas paprastai – geriausiu pasaulyje.

1970 metais mados namai „Missoni” tapo judėjimo „Rami prabanga” simboliu.

2005 metų lapkritį „Missoni” mados namai pasirašė sutartį su bendrove „Rezidor SAS” ir įkūrė viešbučius Edinburge, Kuveite ir Dubajuje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: ar debatų dalyviai supranta, kur kandidatuoja?