Didina kraujospūdį ir skatina kaulų trapumą: gydytoja patarė, ko nevalgyti

Natris, pagrindinė druskos sudedamoji dalis, žmogaus organizme atlieka daugybę gyvybiškai svarbių funkcijų. Šis mineralas, be kita ko, padeda reguliuoti kraujo tūrį, perduoti nervinius impulsus ir užtikrina normalų raumenų susitraukimą.

Sveikatos ekspertai jau daugelį metų ragina gyventojus mažinti natrio kiekį maiste.<br>lrytas.lt koliažas
Sveikatos ekspertai jau daugelį metų ragina gyventojus mažinti natrio kiekį maiste.<br>lrytas.lt koliažas
Kraujospūdžio patikra<br>Pexels nuotr.
Kraujospūdžio patikra<br>Pexels nuotr.
druska<br>123rf iliustr.
druska<br>123rf iliustr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Apr 29, 2024, 6:11 AM

Tačiau žmogui užtenka 500 miligramų (mg) natrio per dieną. JAV apskaičiuota vidutinis amerikietis suvartoja beveik septynis kartus daugiau.

Sveikatos ekspertai jau daugelį metų ragina gyventojus mažinti natrio kiekį maiste.

Daugiau nei prieš du dešimtmečius atliktas svarbus tyrimas „Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) – Sodium“ (liet. Mitybiniai metodai hipertenzijai stabdyti) pateikė svarių įrodymų, kad sumažinus natrio kiekį maiste pavyksta geriau sukontroliuoti aukštą kraujospūdį.

Be to, per didelis natrio kiekis gali turėti ir kitų žalingų padarinių. Pavyzdžiui, dėl natrio pertekliaus gali drastiškai sumažėti kalcio kiekis organizme, o taip vystosi trapių kaulų liga – osteoporozė.

Mokslo patvirtinta, kad sumažinti druskos vartojimą yra naudinga sveikatai. Neseniai atliktas tyrimas, kurio metu buvo analizuojami širdies ir kraujagyslių biožymenys (medžiagos, atspindinčios širdies sveikatą) saugomuose kraujo mėginiuose, paimtuose iš pirminio DASH tyrimo.

Paaiškėjo, kad mitybos korekcijos dėka per tris mėnesius trukusį tyrimą palaipsniui mažėjo širdies pažeidimų ir širdies apkrovos biožymenų kiekis.

Kito tyrimo, kuris beveik 12 metų stebėjo apie 177 000 žmonių, metu nustatyta, kad žmonės, kurie nurodė, jog retai arba niekada nededa druskos į maistą, turėjo mažesnę širdies ligų riziką nei tie, kurie paprastai sūdo patiekalus.

„Savo pacientams, turintiems aukštą kraujospūdį, būtinai sakau, kad jie atkreiptų dėmesį į tai, kiek druskos valgo, ir dalinuosi informacija apie DASH mitybos planą“, – sako Masačusetso bendrosios ligoninės (Bostonas, JAV) gydytoja Katherine Sakmar.

DASH mitybos plane akcentuojami neskaldyti grūdai, vaisiai, daržovės ir neriebūs pieno produktai, taip pat žuvis, paukštiena, pupelės, riešutai ir sveiki aliejai.

Laikydamiesi DASH mitybos plano, pasieksite, kad per parą suvartojamas natrio kiekis nesiektų 2300 mg, t. y. tiek, kiek rekomenduojama pagal amerikiečiams skirtas mitybos rekomendacijas.

Kodėl natrio perteklius kenkia?

Jei valgote sūrų maistą, organizmas ima kaupti vandenį, kad praskiestų papildomą natrio kiekį. Dėl to kraujagyslėse padaugėja skysčių, kartu padidėja slėgis.

„Didelis natrio kiekis taip pat gali stimuliuoti hormonus, dėl kurių kraujagyslės susitraukia, o tai taip pat didina kraujospūdį“, – paaiškino K.Sakmar.

Laikui bėgant aukštas kraujospūdis apkrauna širdį, todėl jos kairysis skilvelis sustorėja ir padidėja širdies nepakankamumo rizika.

Labai didelis natrio kiekis taip pat gali pažeisti vidinį kraujagyslių sluoksnį – endotelį, o tai sudaro prielaidas riebalinėms plokštelėms (aterosklerozei) kauptis.

Per didelis natrio kiekis gali sukelti organizmo hormoninių ir uždegiminių reakcijų pakitimus, dėl kurių gali pakisti imuninė reakcija, riebalų apykaita ir inkstų funkcija, teigiama 2020 m. žurnale „Journal of the American College of Cardiology“ paskelbtoje apžvalgoje.

Galimos ilgalaikės pasekmės gali pakenkti ne tik širdžiai, tačiau ir inkstams bei smegenims.

Skaitykite produktų etiketes

Daugiau nei 70 proc. natrio vidutinėje amerikiečių mityboje gaunama iš supakuotų, iš anksto paruoštų ar restoranuose pagamintų maisto produktų. Gydytoja K.Sakmar paaiškino turinti įprotį panarstyti prekių etiketes, pataria tą daryti ir kitiems.

„Jei savo pacientams rekomenduoju sveikos gyvensenos pokyčius, manau, kad ir pati turiu jų laikytis“, – sakė ji.

Pažiūrėkite į produkto maistingumo deklaraciją. Ten bus nurodytas natrio kiekis. Būtinai atkreipkite dėmesį į porcijos dydį. Dažniausiai bus nurodyta, kiek druskos yra 100 g produkto.

Daugelis žmonių nesuvokia, kad duona ir su ja susiję produktai, tokie kaip beigelis, bandelė, pita duona, naan duonelės ir tortilijos, dažnai yra pagrindinis natrio šaltinis jų mityboje.

Taip pat daug natrio yra ir perdirbtoje mėsoje. „Mano pacientai, kurių dauguma yra italų kilmės, nustemba, kai pasakoju, kad tipiškame itališkame sumuštinyje dažnai būna daugiau nei 1000 mg natrio, – paaiškino K.Sakmar. Ji pastebi, kad druskos pridėta net į kai kurias termiškai neapdorotos mėsos ir paukštienos rūšis.

Daugelio populiarių prieskonių mišinių sudedamųjų dalių sąraše yra druskos arba natrio, o kai kuriuose yra ir skonio stipriklio mononatrio glutamato, dar vieno natrio šaltinio. Ieškokite žolelių ir prieskonių mišinių be druskos, taip pat dažnai naudojamų prieskonių, padažų ar padažų versijų, kuriose yra mažai natrio arba jo kiekis sumažintas.

Parengta pagal Health.harvard.edu inf.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.