Dar viena teorija: valgyk kaip kinas, ir būsi lieknas

1. Neskaičiuokite kalorijų

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Jul 5, 2014, 5:31 PM, atnaujinta Feb 12, 2018, 5:13 AM

Norintiems išlikti liekniems L.Clissold siūlo kinų dietą. Ją komentuoja du nepriklausomi mitybos ekspertai - Patrickas Holfordas ir Janas Marberas.

1. Neskaičiuokite kalorijų

Kinai neturi žodžio „kalorijos“ atitikmens. Valgį jie laiko maistu, o ne potencialiu svorio šaltiniu. 1990 metų tyrimai parodė, kad tuomet kinai suvartodavo 30 procentų kalorijų daugiau nei amerikiečiai. Bet tai nereiškia, jog buvo fiziškai labiau aktyvesni.

L.Clissold tvirtina, jog ši mįslė įmenama labai paprastai: reikia vengti tų kalorijų, kurios gaunamos iš daug cukraus turinčių produktų ar patiekalų, neturinčių jokios mitybinės vertės.

P.Holfordo požiūris toks: „Pastaruoju metu atlikti tyrimai rodo, jog dieta, kurioje yra mažas riebalų kiekis, veiksmingesnė. Būtent tai yra tradicinės kinų mitybos esmė."

J.Marberas teigia: „Dietinio gėrimo „Coca-Cola“ stiklinėje yra viena kalorija, o avokado vaisiuje - 340. Kas naudingiau? Avokadas.  Nes jis  aprūpina riebiosiomis riebalų rūgštimis „Omega-6“, o tai padeda suaktyvinti medžiagų apykaitą“.

2. Daržoves laikykite atskiru patiekalu

Priešingai nei Vakaruose, kur daržovės laikomos priedu prie mėsos ar žuvies, ant kinų stalo jos - atskiras patiekalas.

J.Marberas: „Teikiu labai didelę reikšmę baltymų ir angliavandenių derinimui. Daržovėse nėra daug sudėtinių angliavandenių, bet jas galima laikyti atskiru patiekalu. Jei didesnę raciono dalį sudaro daržovės, prie jų pridėję tam tikrą kiekį baltymų visuomet turėsite idealų valgiaraštį“.

P.Holfordas: „Pusę bet kokio jūsų vartojamo maisto dalį turi sudaryti daržovės, o tai puikiai suderinama su kinų dieta“.

3. Kada liautis valgyti?

Kinai valgo tol, kol prisivalgo, ir tik tuomet sustoja. Vakarų šalių gyventojai dažnai griebiasi metodo „puota po bado“: savaitę valo organizmą, o per išeigines puotauja. Arba atsisako pietų, kad galėtų pasimėgauti tortu. Kinai stengiasi gerai pavalgyti kasdien tris kartus.

P.Holfordas: „Jei maiste daug daržovių, kuriose gausu skaidulų, o baltymų ir angliavandenių kiekis suderintas, kas būdinga tradiciniams kinų patiekalams, tuomet valgykite tol, kol būsite sotūs.

Bet jei maisto sudėtyje yra daug cukraus, apdorotų angliavandenių ir riebalų, tuomet per trumpą laiką suvalgoma daugiau nei reikia“.

J.Marberas: „Ką reiškia valgyti iki soties? Atminkite: galvos smegenims reikia tam tikro laiko, kad jos atpažintų cholecistokininą - hormoną, kuris išskiriamas, kuomet esate sotūs. Tad pasisotinate kur kas anksčiau, nei šitai suvokiate“.

4. Vartokite daugiau skysto maisto

Sriubos arba į jas panašūs valgiai būdingi visiems kinų patiekalams. Vakarietiška mityba dažnai labai sausos,  dėl to dietologai siūlo gerti daugiau vandens.

To valgydami niekada nedaro kinai, nes dalis jų maisto būnas skystas.

P.Holfordas: „Troškulys dažnai supainiojamas su alkiu. Vandens vartojimas kartais padeda kaip reikiant pasisotinti. Dėl šios priežasties sriubos padeda kontroliuoti apetitą“.

Jam pritaria J.Marberas: „Esu įsitikinęs, kad pradėti pietus reikia nuo sriubos".

5. Energija - dėl žalio maisto? Nebūtinai

Kinai nevalgo visai žalių daržovių - trumpai jas apkepina. Žaliuose, neapdorotuose produktuose yra daugiau vitaminų. Bet, L.Clissold teigimu, dažnai neįvertinama tai, kad naudingosios medžiagos greičiau pasisavinamos, kai vartojams lengvai virtas maistas. 

P.Holfordas mano: „Kuo mažiau apdorotas maistas, tuo geriau. Beveik visada žaliame maiste yra daugiau maistingųjų medžiagų, nors maistingosios medžiagos iš lengvai išvirtų kai kurių daržovių pasisavinamos geriau“.

J.Marberas: „Nesutinku. Salotos, pagamintos iš įvairių žalių daržovių, labai maistingos. Man nesitiki, kad vidutinis europietis ims virti salotas“.

6. Žvalumo ir sveikatos suteikiantis maistas

Kinų medicina siūlo vietoj vaistų vartoti įvairius maisto produktus: pipirus - virškinimui sužadinti ir neleisti organizmui sušalti; česnaką - toksinams nukenksminti. Galutinis tikslas - pasiekti, kad visi organai funkcionuotų deramai, leisdami energijai be jokių kliūčių pasklisti po kūną.

P.Holfordas: „Prieš du tūkstančius metų Hipokratas sakė: „Tegu maistas būna jūsų vaistais“. Bet mes, Vakaruose, pamiršome šiuos žodžius. Kaimo žmones reikia labiau gerbti už maisto gaminimo būdą ir už tai, kaip jie palaiko savo gyvybę“.

7. Gerkite žaliąją arbatą

Žalioji arbata nukenksmina toksinus, sužadina virškinimą ir sumažina alkio jausmą. Mokslininkai nustatė, kad žalioji arbata taip pat stabdo laisvųjų radikalų, kurie gali sukelti vėžinius ir širdies susirgimus, poveikį organizmui.

J.Marberas: „Esu didelis žaliosios ir žolelių arbatos gerbėjas. Žalioji arbata - veiksmingas antioksidantas. Ir jei išgersite net 40 puodelių per dieną, ji tik padės numesti svorio“.

P.Holfordas: „Pagal tradiciją, jei kinai nori išgerti naują puodelį arbatos, senųjų arbatžolių neišpila, tik į arbatinuką dar pripila vandens. Tokiu būdu per dieną galima sunaudoti tik vieną arbatos maišelį, kas reiškia žymiai mažesnį kofeino kiekį“.

8. Darykite sveikatingumo pratimus

Nuolat darykite ramius pratimus, panašius į tai-či. Smarkesnės treniruotės padeda atsikratyti nereikalingo svorio, bet organizmui tai - didelis krūvis.

P.Holfordas: „Mankšta po valgio suaktyvina medžiagų apykaitą ir padeda kontroliuoti apetitą.  Po pratimų daugeliui pagerėja kūno energetika ir imunitetas“.

J.Marberas: „Tai-či mankšta suteikia dvasinės pusiausvyros ir ramybės pojūtį."

Parengė Ona Kacėnaitė

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.