Ar ligoninėse reikalingos bibliotekos?

Minint Pasaulinę ligonių dieną, Lietuvos medicinos biblioteka pakvietė pacientų organizacijų atstovus pasidalinti mintimis, ko trūksta mūsų visuomenei ieškant informacijos sveikatos klausimais. Vienas iš susitikimo metu aptartų klausimų – ar reikalingos ligoninių, sanatorijų ir kitų sveikatos priežiūros institucijų bibliotekos. Susirinkusieji diskutavo, kokį vaidmenį bibliotekos ir pacientų informacijos centrai galėtų atlikti mobiliųjų technologijų internetinės informacijos amžiuje.

Į klausimą, ar reikalingos bibliotekos ligoninėse, buvo bandoma atsakyti remiantis Skandinavijos ir kitų šalių patirtimi.<br>123rf nuotr.
Į klausimą, ar reikalingos bibliotekos ligoninėse, buvo bandoma atsakyti remiantis Skandinavijos ir kitų šalių patirtimi.<br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Mar 17, 2015, 10:26 AM, atnaujinta Jan 9, 2018, 6:27 PM

Niekam ne paslaptis, kad didžioji dauguma visuomenės narių, iškilus klausimui, pirmiausia atsakymo ieško internete. Reikia pripažinti, tai vienas iš greičiausių ir paprasčiausių būdų. Tik! Ar visi žino, kaip atskirti, patikimos informacijos šaltinius nuo informacijos šiukšlių, kurių pakankamai daug bendrosios informacijos sraute. O kaip atskirti, kuriais informacijos šaltiniais galime pasitikėti, o kurių reikėtų vengti, galėtų padėti bibliotekos.

Į šiuos ir daugelį kitų klausimų buvo bandoma atsakyti susitikimo metu.

Biblioteka, jos sukauptais dokumentais bei specialistų atrinktais interneto informacijos šaltiniais gali naudotis visi, kuriems reikalinga informacija sveikatos ir medicinos klausimais. Pristatyta Skandinavijos šalių patirtis pacientų informacinių poreikių tenkinimo srityje. Susirinkusiems svečiams buvo perskaityti pranešimai: „Informacija pacientams ir visuomenei. Naujas požiūris į ligoninių bibliotekas“ (pristatė Informacijos sk. vedėja Regina Vaišvilienė) bei „Medicinos informacija pacientams“ (parengė Mokymo išteklių sk. vedėja Jūratė Stukienė).

Į klausimą, ar reikalingos bibliotekos ligoninėse, buvo bandoma atsakyti remiantis Skandinavijos ir kitų šalių patirtimi. R.Vaišvilienė savo pranešime trumpai išdėstė Oslo Ullevaal universiteto ligoninės Sveikatos informacijos centro ir bibliotekos veiklą. Centras įkurtas prie ligoninės veikiančiame viešbutyje. Jame dirba keturi bibliotekininkai ir du sveikatos priežiūros specialistai, kurie pagrindinėmis lankymosi informacijos centre priežastimis įvardija šiuos kriterijus: išaugusį susidomėjimą sveikatos išsaugojimo galimybėmis; norą išsiaiškinti sveikatos sutrikimo priežastis ir problemas; išankstinį pasiruošimą priėmimui pas gydytoją konsultacijai, tyrimui ar operacijai. Specialistai pastebi, jog lankytojai nori susipažinti su naujais tyrimo metodais, gydymo būdais, kad visaverčiai galėtų dalyvauti priimant sprendimus dėl tolimesnio gydymo; nori turėti bendrą supratimą apie anatomiją, fiziologiją, ligas, vaistų panaudojimą ir kitą informaciją įvairiais sveikatos ir medicinos klausimais.

Sveikatos informacijos centro ir bibliotekos pagrindiniai uždaviniai:

teikti reikalingą informaciją apie sveikatą ir ligas ligoniams, jų artimiesiems, plačiajai visuomenei;

aprūpinti biblioteką literatūra (knygomis, žurnalais, audio video įrašais bei technika jais naudotis ne tik bibliotekoje, bet ir palatose);

surinkti ir teikti ligoniams suprantamą, bet patikimą medicinos informaciją, parengtą specialistų, išleistą pacientų ar kitų organizacijų užsakymu;

ugdyti pacientų informacinį raštingumą, konsultuoti ir mokyti, kaip surasti reikiamą ir patikimą informaciją.

aptarnauti ilgiau ligoninėje sveikstančius pacientus, leidiniai nešami net į palatas.

Ullevaal universiteto ligoninės biblioteka pritaikyta žmonėms su negalia, kad jie galėtų nevaržomai naudotis bibliotekos paslaugomis. Kambariai įrengti taip, kad juos būtų galima transformuoti į reikiamo dydžio erdves, pritaikytas susitikimams su gydytojais, kitais sveikatos priežiūros specialistais, kurie teikia grupines konsultacijas numatytomis valandomis; diskusijoms,individualioms informacijos paieškoms bei informacinio mokymo kursams.

Svarbus ir psichologinis faktorius. Ligoniai, jų artimieji ieško neutralios erdvės, kurioje galėtų ramiai susirasti ir paskaityti informaciją bei patikimo specialisto, kuris galėtų padėti surasti reikiamą informaciją. Šių bibliotekų darbuotojai atlieka ir socialinio specialisto funkciją. Jiems dažnai tenka išklausyti išsigandusių, nusivylusių, sergančių žmonių problemas, rasti ne tik tinkamą informaciją, bet ir gebėti paguosti.

Šie pacientų informacijos centrai glaudžiai bendradarbiauja su pacientų mokymo grupėmis, pacientų ir medikų organizacijomis, visuomeninėmis organizacijomis, viešosiomis bibliotekomis, sveikatos priežiūros organizacijomis.

Jūratė Stukienė savo pranešime akcentavo, kaip svarbu yra žinoti, kaip įvertinti gautą medžiagą. Pasak jos, yra juntamas gerai parengtos informacijos gimtąja kalba trūkumas. Lektorė pabrėžė, kad gydytojo ir paciento ribotą bendravimo laiką galėtų kompensuoti informacijos specialistų pagalba, kurie galėtų teikti specialistų parengtą informaciją pacientams bei atlikti paieškas internete atrenkant patikimą informaciją reikalinga pacientui suvokti savo problemą. J. Stukienė taip pat pastebėjo, jog informacija pacientui turėtų būti pateikta suprantama forma ir tinkamu laiku. Atkreiptas dėmesys, kad Lietuvos pacientai dar nėra pasirengę lygiaverčiam bendravimui, išryškėja nevienodas pacientų gebėjimas suprasti tai, ką aiškina medikas. J.Stukienė pristatė pagrindinius užsienio ir Lietuvos pacientams skirtus portalus ir duomenų bazes: Medline Plus, pasveik.lt, sveikas.lt ir kt.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.