Mažyliai nori, kad tėvai skaitytų jiems vieną ir tą pačią knygą? Paaiškino, kaip tuomet elgtis

Nuo mokyklos mums kartojama apie skaitymo naudą. Todėl ir jūs savo mažyliui stengiatės nuolat skaityti pačias gražiausias pasakas ir įdomiausias nuotykių knygas. Tačiau, jūsų apmaudui, vaikas kiekvieną vakarą nori klausytis vis tos pačios knygos. Kodėl? Mažylio bibliotekos lentyna lūžta nuo įvairiausių pasakų, bet jis nori tik jau girdėtos tos vienintelės istorijos. Jau tūkstantąjį kartą... Ar kas nors negerai? Kaip elgtis tėvams?

Specialistai atkreipia dėmesį, kad tos pačios medžiagos kartojimas yra ankstyvojo mokymosi pradžia, klojanti pamatus ankstyvojo raštingumo įgūdžiams.<br>„Pexels“ nuotr.
Specialistai atkreipia dėmesį, kad tos pačios medžiagos kartojimas yra ankstyvojo mokymosi pradžia, klojanti pamatus ankstyvojo raštingumo įgūdžiams.<br>„Pexels“ nuotr.
Šiuo metu M. Jogminės mažylės top’as – Kakės Makės knygutė „Laikas“: mergaitė mokosi sukti laikrodžio rodyklę.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Šiuo metu M. Jogminės mažylės top’as – Kakės Makės knygutė „Laikas“: mergaitė mokosi sukti laikrodžio rodyklę.<br>Asmeninio albumo nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Feb 12, 2021, 1:08 PM

Padeda greičiau vystytis gebėjimams

Psichologai ramina – viskas su jūsų vaiku yra gerai. Tėveliams tiesiog reikia apsišarvuoti kantrybe ir toliau skaityti vaiko pamėgtą knygelę tiek, kiek tik jis norės. Nes viena ir ta pati nuolat skaitoma istorija gali turėti neišmatuojamai didesnę naudą nei išgirstos kelios naujos pasakos.

Paslaptis ta, kad vaikams gausybę kartų skaitomos tos pačios knygos, vartomi ir aptarinėjami tie patys paveikslėliai padeda greičiau vystytis intelektiniams, verbaliniams gebėjimams. Kelis ar net keliasdešimt kartų girdėtas pasakojimas lavina mažylių atmintį, padeda geriau įsiminti žodžius ir atkreipti dėmesį į detales, kurias galbūt praleido ar nesuprato pirmą kartą.

Sunku patikėti, bet vaikiškose knygose galima rasti kur kas daugiau sudėtingų žodžių nei išgirsti televizijos laidose ar universiteto studentų pokalbiuose. Pavyzdžiui, kada paskutinį kartą vartojote žodį „netvarka“?

Specialistai atkreipia dėmesį, kad tos pačios medžiagos kartojimas yra ankstyvojo mokymosi pradžia, klojanti pamatus ankstyvojo raštingumo įgūdžiams. Pirmenybė teikiama žinojimui, o ne naujienai. Pavyzdžiui, kūdikiai teikia pirmenybę veidams, panašiems į tėvų ar globėjų. Su amžiumi ir patirtimi vaiko interesai pereina prie naujovių paieškų.

Reikia daugiau laiko įsiminti

Pasaulio ekonomikos forumo svetainėje rašoma, kad informacijos įsisavinimo greitis priklauso nuo vaiko amžiaus. Mažesniems vaikams suprasti ir įsiminti informacijai reikia daugiau laiko nei vyresniems, nes mažieji viską greičiau pamiršta. Pavyzdžiui, pusantrų metų vaikas naujų veiksmų seką paprastai prisimena dvi savaites, dvejų metų vaikai – tris mėnesius.

Skirtingai nei suaugusiesiems, vaikams patinka pasikartojantys dalykai. Iš anksto žinant, kuo baigsis istorija, suteikiamas saugumo ir užtikrintumo jausmas. Klausantis tos pačios istorijos vystosi ne tik intelektiniai, bet ir emociniai gebėjimai.

Jei jūsų mažylis kiekvieną vakarą atsineša tą pačią Kakės Makės knygą, vadinasi, būtent ji šiuo metu kelia pačias geriausias emocijas ir praplečia jo fantazijų pasaulį. Jei matote, kad pamėgtos knygos temą jau išsėmėte, galite pasiūlyti alternatyvą – kitas istorijas apie Kakę Makę ar kitą pamėgtą personažą.

Atlikti moksliniai tyrimai rodo, kad žodžiu gaunama informacija apdorojama ir įsimenama geriau, todėl skaitydami pasakas balsu turtiname vaikų žodyną ir padedame formuotis vaiko kalbai. Psichologai tėvams pataria maksimaliai išnaudoti vaikui gerai žinomą istoriją ir taip dar labiau lavinti jo atmintį, pastabumą, galbūt ir fantaziją.

Verčiant knygos puslapius galima atkreipti dėmesį į iliustracijas bei piešinių detales, paklausti mažylio, kas herojui nutiks, kaip jis pats pasielgtų tokioje situacijoje, pasamprotauti, kaip vaikas norėtų, kad istorija pasibaigtų. Susiekite istoriją su tikrais įvykiais. Tokie platesnio konteksto pokalbiai dar labiau skatina vaikų pažinimo įgūdžius.

Tapo mėgstamu ritualu

Trejų metukų dukrelę auginanti „4eturi“ prekės ženklo įkūrėja ir nuomonės formuotoja Monika Jogminė prisimena, kad knygų skaitymo ritualas šeimoje buvo itin svarbus nuo pirmų dienų. Mažylei skaitė pasakas ne tik mama, bet ir tėtis. Jai paaugus tėveliai stengdavosi užpildyti lentynas pačių įvairiausių knygų, tačiau dukrelė vis tiek rinkdavosi vieną ir tą pačią.

„Kai dukrytei sukako metukai, knygeles pradėjome vartyti prieš miegą įsitaisiusios krėsle. Kadangi tada dar sunkiai sekdavosi sukoncentruoti dėmesį ilgesniam laikui, versdavome lapus ir žiūrėdavome paveikslėlius. Juos trumpai aptardavome. Laikui bėgant po truputį įtraukdavome ir vieną ar kelis sakinius.

Dukrytei jau treji metukai ir galime pasigirti, kad šiandien keliaujame miegoti perskaitę bent dvi knygeles. Tai vienas mėgstamiausių dukrytės ritualų. Tačiau pastebėjome, kad skirtingu augimo etapu domino skirtingos knygelės. Jeigu vienu momentu buvo mėgstama viena knygelė ir skaitoma tik ji, praėjus kuriam laikui dukrelė atrasdavo kitą ir ji tapdavo nauja pačia mėgstamiausia.

Sunku pasakyti, kas nulemdavo. Visada stengiamės knygų lentynose turėti didelį pasirinkimą, ką skaityti. Dukrytė renkasi pati, bet dažnu atveju skaitome vieną ir tą pačią knygutę, kurią paprastai jau mokame mintinai. Leidžiame rinktis ir žinome, kad kuriam laikui praėjus atsiras naujas vakaro pasirinkimas. Koks? Mums niekada nežinomas ir nenuspėjamas!“ - pasakoja mama.

Šiuo metu M. Jogminės mažylės top’as – Kakės Makės knygutė „Laikas“: mergaitė mokosi sukti laikrodžio rodyklę. Žinoma mama sako, kad dukrytei dabar ypač aktualu, kada eina miegoti, kada valgo, kada žaidžia. Kad diena turi savo rutiną ir jos yra laikomasi. Itin įtraukia galimybė susitapatinti su Kake Make, nes išgyvenami panašūs ar net tokie pat ritualai, kokie pavaizduoti knygoje.

Todėl kitą kartą, kai jūsų mažylis ir vėl atsineš tą pačią knygą, atminkite, kad ji yra labai svarbi jūsų vaiko mokymosi kelionės dalis. Be to, ir gerų santykių su vaiku garantas.

TOP 5 patarimai tėvams:

  1. Apsišarvuokite kantrybe ir skaitykite vaiko pamėgtą knygelę, kiek tik jis norės;
  2. Atkreipkite dėmesį į iliustracijas, susiekite istoriją su tikrais įvykiais;
  3. Kalbėkite su mažyliu, aptarkite istoriją, samprotaukite, kaip vaikas norėtų, kad pasakojimas pasibaigtų;
  4. Jei knygelės temą jau išsėmėte, pasiūlykite alternatyvą – kitas istorijas apie pamėgtą personažą;
  5. Sukurkite savo skaitymo ritualą, stiprinkite ne tik vaiko atmintį, verbalinius įgūdžius, emocinį intelektą, bet ir kurkite tarpusavio ryšį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.