Edukologė: kokybiškas ankstyvasis ugdymas vaiko tolimesnį gyvenimą daro sėkmingesnį

„Svarbu suprasti, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogo darbas – tai lyg prisilietimas prie mūsų ateities. Nuo šio pedagogo labai priklauso, koks bus žmogus užaugęs, kokias vertybes jis turės. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad pirmieji penkeri metai yra svarbiausi vaiko raidai. O būtent su šio amžiaus tarpsnio vaikais ir dirba ikimokyklinio ugdymo pedagogas“, – sako Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos dėstytoja, vaikų darželio „Mažųjų akademija“ direktorė Ieva Pažusienė.

Mokslininkų pastebėta, jog mažesni vaikai lengviau adaptuojasi mokymosi įstaigoje nei vyresni.<br>123rf.com nuotr.
Mokslininkų pastebėta, jog mažesni vaikai lengviau adaptuojasi mokymosi įstaigoje nei vyresni.<br>123rf.com nuotr.
Pasak edukologės I. Pažusienės, negalima paneigti fakto, kad kai kurios šeimos sudaro puikias sąlygas vaiko ugdymuisi, bet įvairesnė, palankesnė edukacinė aplinka – ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.<br>VDU ŠA nuotr.
Pasak edukologės I. Pažusienės, negalima paneigti fakto, kad kai kurios šeimos sudaro puikias sąlygas vaiko ugdymuisi, bet įvairesnė, palankesnė edukacinė aplinka – ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.<br>VDU ŠA nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

May 16, 2021, 10:06 AM

Daugiau nei devyniolika metų praleidusi universitete edukologė prisimena savo profesinio kelio link keliavusi tikslingai. Paauglystėje dirbdavo aukle, tad po mokyklos baigimo nė nesuabejojo pasirinkti ikimokyklinės pedagogikos studijas, vėliau – magistrantūros kelias ir darbas universitete.

Prieš pandemiją pradėjo vadovauti vaikų darželiui

Prieš daugiau nei metus I. Pažusienė likus vos mėnesiui iki COVID–19 pandemijos pradėjo vadovauti Vilniuje įsteigtam VDU Švietimo akademijos vaikų darželiui „Mažųjų akademija“. Naujai vadovei teko gausybė iššūkių: ne tik greitai susipažinti su naujo darbo užkulisiais, bet ir prisitaikyti prie visiškai kitokių nei įprasta sąlygų.

„Truputį liūdna, kad trūksta gyvo bendravimo su tėvais, dažniausiai jis vyksta elektroninių priemonių pagalba. Be abejo, labiausiai šiame darbe džiugina kasdienės mažųjų šypsenos, jų draugiški apkabinimai. Visa tai labai drąsina judėti į priekį“, – tikina I. Pažusienė.

Šiandien vis daugiau tėvų susimąsto ir visuomenėje kelia diskusijų, ar mažą vaiką auginti namuose, ar vesti į mokymosi įstaigą. Pasak edukologės I. Pažusienės, negalima paneigti fakto, kad kai kurios šeimos sudaro puikias sąlygas vaiko ugdymuisi, bet įvairesnė, palankesnė edukacinė aplinka – ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.

„Lietuvos ir užsienio mokslininkų atlikti tyrimai rodo, kad kokybiškas ankstyvasis ugdymas turi teigiamą poveikį vaikui ir yra glaudžiai susijęs su jo tolimesnio gyvenimo sėkme. Vaikystėje darželius lankę vaikai būna brandesni mokyklai, jų žymiai didesnė mokymosi motyvacija bei aukštesni pasiekimai. Paskaičiuota, kad investicija į kokybišką ikimokyklinį ugdymą po dvidešimties ar trisdešimties metų atsiperka dešimteriopai“, – sako dėstytoja I. Pažusienė.

Be abejo, visuomenėje gausu įvairių nuomonių, kada geriausia pradėti vesti vaikus į darželį. Edukologės teigimu, nėra vieno paslaptingo recepto. Vieni vaikai startuoja nuo trejų metų, kiti nuo ketverių–penkerių.

Tik mokslininkų pastebėta, jog mažesni vaikai lengviau adaptuojasi mokymosi įstaigoje nei vyresni. Tad dėstytoja rekomenduoja kiekvienai šeimai pasirinkti jiems patogų modelį.

Stiklo kartos vaikai

Šiandien alfa, skaitmeninė, ar kitaip vadinama stiklo, karta nuo mažumės auga apsupti technologijų gausos: interaktyvūs žaislai, skaitmeninės knygos, mobilieji telefonai, kompiuteriai, planšetės. Šios priemonės tampa jų įprasta kasdienybe. Tad ir mokytojai, darželių auklėtojai bei tėvai turi keistis, orentuotis į naujas ugdymo ir auklėjimo tendencijas bei metodus.

„Svarbu sudaryti galimybių pačiam vaikui kurti, keisti, pertvarkyti aplinką; veikti situacijose, kupinose žaismingumo, nuotykių, atradimų; dirbti grupelėse, komandose mokantis vienam iš kito; pačiam spręsti problemas, ieškoti priežasčių, atsakyti į kilusius klausimus, susirasti norimą informaciją, tyrinėti ir kritiškai mąstyti; žaisti ir veikti su šiuolaikiniais žaislais ir priemonėmis“, – pasakoja I. Pažusienė

Pasak mokslininkės, stiklo kartos vaikai linkę patys viską išmėginti, surasti informaciją, tyrinėti, vienu metu gali įsitraukti į keletą veiklų ir jas keisti. Visa tai inspiruoja, jog tokie vaikai emociškai jautresni bei uždaresni.

Pati Ieva prisimena, jog ir savoje šeimoje teko susidurti su iššūkiu – per dideliu vaikų įsitraukimu į technologijų pasaulį. Pasak VDU Švietimo akademijos dėstytojos, vienintelis sprendimas – asmeninis tėvų pavyzdys. Tad darželio direktorės patarimas – porą valandų atsiriboti nuo technologijų ir skirti dėmesios bendriems pokalbiams, stalo žaidimams, pasivaikščiojimams su šeimos nariais.

„Kitaip, jeigu tėvai nepaleis iš rankų telefonų, kompiuterių, vaikai irgi seks jų blogu pavyzdžiu“, – teigė I. Pažusienė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.