Autobusų, troleibusų ar traukinių keleiviai turėtų sutaupyti – Seimas vakar palaimino siūlymą mažinti PVM bilietams nuo dabar galiojančio 21 proc. iki 9 procentų.
Ar pritarti Seimo priimtoms lengvatoms, spręs prezidentė.
Kainos mažės automatiškai?
„Puiki žinia. Nesitikėjau, kad Seimas pritars”, – į naujieną reagavo keleivių vežimo bendrovės „Kautra” vadovas Linas Skardžiukas.
Didelį autobusų parką turinti bendrovė nekart svarstė didinti bilietų kainas. Vežėjus tai vertė daryti brangstantys degalai.
Tačiau PVM lengvata bilietų kainas, anot L. Skardžiuko, tikrai sumažins.
„Bilietai pigs tiek, kiek bus sumažintas PVM.
Tai ne mūsų, o valstybės nustatomi mokesčiai. Jiems mažėjant atitinkamai mažės ir kaina”, – tikino L. Skardžiukas.
Jis svarstė, kad bilietai kelionėms autobusu gali pigti 10 proc. Taigi teoriškai kelionė, pavyzdžiui, iš Vilniaus į Panevėžį autobusu turėtų pigti bent 3 litais.
Pigs kelionės traukiniais
Tiesa, kai kurie politikai abejoja, ar lengvata veiks kainas. Baiminamasi, kad kiekvieną litą skaičiuojantys vežėjai skirtumą susižers į savo kišenes, o bilietų kainos liks tokios pat.
„Tai netiesa. Kelionės tikrai pigs”, – pažadėjo „Kautros” vadovas.
Geležinkelininkai taip pat pasiruošę mažinti bilietų kainas, tačiau dar nenusprendė kiek.
„Kol pataisai nepritarė prezidentė, konkrečiai būtų sunku pasakyti, kiek bilietai pigs. Bet kaina mažėtų panašiai tiek kiek ir PVM”, – „Lietuvos rytui” sakė „Lietuvos geležinkelių” Keleivių vežimo direkcijos direktorius Raimondas Burkovskis.
Tiesa, geležinkelininkai jau svarstė apie kainų pokyčius, kai Seime buvo įregistruota pataisa dėl lengvatų.
Džiugina degalų kainos
Vežėjai mano, kad atpigę bilietai padės pritraukti daugiau keleivių.
„Nors tai nebus revoliucinis atpigimas, tikrai padėtų konkuruoti su lengvaisiais automobiliais”, – tvirtino „Kautros” vadovas L. Skardžiukas.
Be to, keleivių vežimo bendroves taip pat džiugina pingantis dyzelinas. Tačiau dėl to bilietų kaina neturėtų mažėti.
„Sušvelninome sąnaudas, nes kai smarkiai brango dyzelinas, bilietų kainų nekeitėme”, – paaiškino „Lietuvos geležinkelių” Keleivių vežimo direkcijos direktorius R. Burkovskis.
Viešojo transporto bilietai, jei bus pritarta pataisai, bent jau nebrangs, tvirtina Vilniaus miesto meras Artūras Zuokas.
Tiesa, Vilniaus savivaldybė svarsto naujas transporto elektroninių bilietų kainas, kurios sąlyginai gali būti didesnės.
Pavyzdžiui, įvedus elektroninį bilietą, 30 minučių važiavimas kainuos 2,2 lito, jei įsigalios nuolaida. Tai būtų 20 centų brangiau, nei dabar pirkti vienkartinį bilietą kioske.
Be PVM lengvatos pusvalandžio kelionė atsieitų 2,5 lito. Valandą važiuoti viešuoju transportu kainuos jau 3,2 lito, o be lengvatos – 3,5 lito.
A. Zuokas kalbėjo ir apie terminuotąjį 30 dienų galiojantį bilietą, kuris kainuos 10 litų pigiau nei dabar.
Tiesa, šioms kainoms dar turi pritarti miesto taryba.
Našta kris ant mokesčių mokėtojų
Ingrida Šimonytė
Finansų ministrė
„PVM lengvatos viešajam transportui gynėjai nuolat pabrėžė šių paslaugų teikėjų nuostolingumą.
Taigi piginti nuostolingą paslaugą ir dar labiau didinti nuostolius būtų pateisinama tik politiniu ciklu.
Vadinasi, valstybės biudžeto praradimai įvedus lengvatą taps visų mokesčių mokėtojų parama transporto paslaugų teikėjams, nors už jų rezultatus pirmiausia atsakinga vietos valdžia.
Nuostolingos šios paslaugos buvo ir tada, kai joms buvo taikomas 5 proc. PVM, o nuostolių paslaptis veikiausiai yra „politinė kainodara”. Todėl tikėtina, kad reali nauda vartotojui paaiškės tik sostinės savivaldybei pabaigus žongliruoti naujomis elektroninių bilietų kainomis.”
Mokestį ketina mažinti ir spaudai
Parlamentas vakar taip pat pritarė PVM lengvatoms spaudai, išskyrus erotinio, smurtinio pobūdžio arba profesinės etikos nesilaikantiems arba reklaminiams leidiniams.
PVM lengvata taip pat būtų taikoma neįgaliųjų vežimėliams ir keleivių bagažo vežimo paslaugoms.
Premjeras Andrius Kubilius prezidentei siūlys vetuoti šias pataisas, nes kitų metų biudžetas dėl to neteks 100 mln. litų.