Talino meras pateikė atsakymą, kas mokės už nemokamą transportą

Lrytas.lt spec. korespondentas, Talinas

Talinas taps pirmąja sostine, kurioje visuomeninis transportas taps nemokamas.<br>S. Jarmalis
Talinas taps pirmąja sostine, kurioje visuomeninis transportas taps nemokamas.<br>S. Jarmalis
Daugiau nuotraukų (1)

Saulius Jarmalis

Oct 27, 2012, 1:02 PM, atnaujinta Mar 15, 2018, 8:18 PM

Nemokamo transporto idėja Taline jau dabar neša pelną. Nors važinėti nemokamai Talino gyventojai galės tik nuo sausio, Talino meras Edgaras Savisaaras sako, kad dėl šios idėjos miestas jau sulaukė tokio pat susidomėjimo, kaip ir būdamas Europos kultūros sostine 2011.

Miestų plėtrai skirtuose tarptautiniuose renginiuose skirtuose drąsus Talino projektas sulaukė daugybės dėmesio. Kiti miestai sveikina šią idėją ir žada stebėti, kaip sekasi Estijos sostinei.

Talinas nėra pirmasis miestas, kuriame visuomeninis transportas bus nemokamas. Kai kurie miestai Europoje taip elgiasi jau daugiau nei dešimt metų. Tačiau Talinas bus pirmoji sostinė ir pirmasis tokio dydžio miestas, kuriame transportas bus nemokamas.

Penktadienį Estijos sostinėje surengta tarptautinė konferencija „Nemokamas visuomeninis transportas – drąsus žingsnis Žaliosios sostinės link“. Čia atvyko žurnalistai ir transporto specialistai iš Lietuvos, Lenkijos, Olandijos, Vokietijos Prancūzijos, Suomijos ir kitų šalių.

Investuoja į naujus autobusus

Pagrindinėmis Talino gatvėmis zuja apynauji autobusai, apyseni troleibusai ir nugyventi tramvajai. Šios transporto priemonės gal net prastesnės būklės nei Vilniuje. Įlipęs į troleibusą už vienkartinį bilietą be nuolaidos sumokėjau 1,6 euro (5,5 Lt). Normali vienkartinio bilieto kaina siekia eurą.

Darbo metu lengvai pasiekiau atokų gyvenamąjį rajoną. Troleibusas buvo pilnas, bet neperpildytas ir jo neteko ilgai laukti. Ar tai pasikeis, kai visi keleiviai galės važiuoti nemokamai?

Miesto valdžia žada, kad visuomeninio transporto kokybė dar pagerės. Jau dabar Talinas įsigijo 70 naujų autobusų ir planuoja pirkti 15 naujų tramvajų. Mieste diegiama elektroninio bilieto sistema, kuria turės naudotis ir tie, kurie važiuoja nemokamai. Taip pat diegiama moderni informacinė sistema.

Europos mobilumo savaitę rugsėjo pabaigoje visi keleiviai, pateikę galiojantį vairuotojo pažymėjimą, visuomeniniu transportu galėjo keliauti nemokamai. Ši akcija Taline buvo sėkminga – keleivių padaugėjo 5 proc.

Daugelis naudojasi lengvatomis

Didelė dalis Talino gyventojų troleibusais, autobusais ir tramvajais ir taip naudojasi veltui ar pusvelčiui.

Tik 8 proc. gyventojų moka visą bilieto kainą. Ir net 17 keleivių grupių turi teisę keliauti nemokamai. Pavyzdžiui, pensininkai.

Miestas iš bilietų gauna tik trečdalį pajamų, apie 18 mln. eurų (62 mln. Lt), reikalingų transporto sistemai išlaikyti. Visa kita – dotacijos.

Tad 100 proc. nuolaida visiems keleiviams Talinui papildomai kainuos ne tiek jau daug.

Kas mokės už transportą?

Nemokamų pietų nebūna. Tuo neabejoja Talino gyventojai, tą supranta ir Talino vadovai. Mat dažniausiai Taline užduodamas klausimas – kas už tai sumokės.

Šiomis dienomis į šį klausimą Talino meras E. Savisaaras atsakinėjo itin dažnai. Net ir neklausiamas.

„Iš pradžių ši idėja buvo sutikta skeptiškai, su pajuoka ir netgi buvo teigiama, kad tai artėjančių savivaldybių rinkimų triukas.

Bet kai paskui žmonės suvokė, kad tai iš tiesų reali idėja, ji pataikė žmonėms tiesiai į širdį. Kovo mėnesį buvo surengtas referendumas ir 75 proc. jame dalyvavusių miestiečių pritarė šiai idėjai“, - sakė E. Savisaaras.

Anot jo, pirmiausia, tai naudinga jaunoms mažas ar vidutines pajamas gaunančioms šeimoms, kurios labiausiai nukentėjo per krizę. Keturių asmenų šeima per metus sutaupytų apie 500 eurų - tai prilygsta papildomam atlyginimui. 

„Pagaliau Talinas padarė kažką, kas šiauriniams kaimynams gali tapti pavyzdžiu“, - pareiškė E. Savisaaras. Talino nemokamo transporto sistemą stebės ir tirs Stokholmo (Švedija) Karališkojo technologijų instituto mokslininkai, kurie pateiks savo išvadas.

Reikėtų pabrėžti, kad visuomeninis transportas Taline bus nemokamas ne visiems. Tik Talino gyventojams. Ir planuojama, kad būtent tai taps pagrindiniu šaltiniu, iš kurio bus maitinimas nemokamas Talino transportas.

Kuo daugiau gyventojų įregistruos gyvenamąją vietą Taline, kad galėtų naudotis nemokamu transportu, tuo daugiau miestas gaus gyventojų pajamų mokesčio.

„Mes nemanome, kad šiam projektui naudosime mokesčių mokėtojų pinigus. Atvirkščiai, planuojame surinkti dar daugiau mokesčių.

Kai kas sako, kad šį projektą finansuojame kitų miestų, ar tų žmonių, kurie nesinaudoja visuomeniniu transportu, sąskaita.

Taline šiuo metu gyvena nuo 20 iki 40 tūkst. gyventojų, kurie čia dirba, bet nėra deklaravę gyvenamosios vietos. Prisiregistravę jie pajus naudą, o Talinas surinks daugiau gyventojų pajamų mokesčio. Be to, tai paskatintų žmones atvykti į Taliną iš kitų regionų“, - aiškino Talino meras.

Jis pabrėžė turįs tikslą, kad nemokamas visuomeninis transportas būtų visoje Estijoje.

„Dabar dėl krizės į miestų gatves išvažiuoja mažiau autobusų, bilietai brangsta – tai apriboja žmonių galimybes judėti“, - aiškino E. Savisaaras.

Nuogąstauja dėl benamių

„Man visuomeninis transportas tinka toks, koks yra dabar. Bilieto kaina neatrodo didelė – ji priimtina. Nemanau, kad kas nors smarkiai pasikeis, jeigu transportas bus nemokamas. Nebent nerimą kelia tai, kad tuomet jame bus daugiau žmonių, benamių, jis nebebus toks patogus.

Jeigu galėčiau rinktis, palikčiau, taip, kaip yra dabar“, - sakė sakė buhaltere dirbanti Talino gyventoja Edith Heinsoo.

Pensininkas Ruudi Kongas, sakė, kad visuomeniniu transportu jis ir taip naudojasi nemokamai.

„Žinau, kad nieko nemokamo nebūna. Jeigu transportas bus nemokamas, tai reikės paimti iš kitų sričių“, - sakė pensininkas.

Rinkodaros vadybininkas Pavelas stotelėje laukė autobuso, tačiau jis tvirtino, kad dažniau naudojasi automobiliu.

„Tai įdomi idėja, tačiau nieko nemokamo nebūna. Galbūt už tai sumokės ir automobilių vairuotojai“, - sakė estas.

Jis patvirtino, kad Taline atsirado kur kas daugiau atskirų juostų autobusams. Tačiau tai jo netrikdo. Jo nuomone, vairuotojai greitai prie to priprato.

Talino tarybos pirmininkas Taavi Aasas pripažino, kad nuogąstaujama dėl to, jog nemokamo transporto gyventojai gali nebranginti. Nemokamai keliaujantys jaunuoliai gali imtis vandalizmo, o troleibusai ir autobusai taps prieglauda benamiams.

Kita vertus benamiai ir dabar visuomeniniu transportu naudojasi nemokamai – baudų iš jų neišpeši.

Be to, manoma, kad požiūrį į visuomeninį transportą lemia, ne tai, ar jis nemokomas, o paslaugų kokybė. Jeigu paslaugos yra kokybiškos – autobusai važiuoja greitai, jie yra nauji ir patogūs, vandalų išpuolių būna mažiau.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.