Kol kas šiam eksperimentui ryžosi vos trys nedideli miestai, tačiau diskusijos dėl nemokamo važiavimo užvirė sostinėje Varšuvoje, Krokuvoje, Gdanske bei Kališe.
Pirmieji estų eksperimentą pakartojo Varšuvos priemiesčio Zombkų vadovai.
29 tūkstančių gyventojų miestelio gatvėmis važinėja tik du vietos autobusai, o visi kiti veža tiesiogiai į Varšuvą ir priklauso sostinės autobusų parkui.
Vilioja gyventojus
Zombkų meras Robertas Perkowskis nusprendė paskatinti miestelio gyventojus registruotis čia, o ne sostinėje.
Nuo šiol Zombkuose gyvenamąją vietą deklaravę ir mokesčius mokantys asmenys gauna specialią magnetinę kortelę, su kuria gali nemokamai važinėti vietos autobusais ir gauti nuolaidų parduotuvėse, kavinėse, baseine.
Dviejų autobusų išlaikymas miesteliui per metus kainuos 1,2 mln. zlotų (milijoną litų), tačiau R.Perkowskis viliasi, jog nemokamas transportas bei kitokios nuolaidos sumažins gyventojų emigraciją į sostinę.
Opolės regione esančio Nysos miesto vadovai nemokamai važinėtis autobusais pasiūlė tik tiems asmenims, kurie turi nuosavą automobilį.
Nori sumažinti spūstis
45 tūkstančių gyventojų miesto merė Jolanta Barska teigia, jog to ėmėsi siekdama sumažinti transporto spūstis ir oro taršą Nysoje.
Nysa yra tankiausiai gyvenamas provincijos miestas Lenkijoje, darbo dienomis čia dažnai susidaro didžiulės automobilių grūstys.
J.Barska viliasi, jog galimybė nemokamai važiuoti miesto transportu paskatins dalį gyventojų iškeisti nuosavą automobilį į autobusą.
Ryžtingas sprendimas
Drąsiausią ir rizikingiausią eksperimentą vykdyti nusprendė 62 tūkstančių gyventojų turintis Aukštutinės Silezijos miestas Žoros.
Nuo kitų metų sausio 1 dienos absoliučiai visi – ne tik čia gyvenantys žmonės, bet ir atvykėliai – galės nemokamai važinėti miesto autobusais.
Žorų meras Waldemaras Socha neslepia, jog išlaidos keleiviams vežioti padidės nuo 2,4 iki 3,3 mln. zlotų, tačiau naudos esą bus daugiau.
Miestelio gatvės bus ne tokios užkimštos, oras taps švaresnis, o sutaupytus pinigus žmonės išleis labiau apsipirkdami vietos parduotuvėse.
Anot W. Sochos, dėl brangstančių bilietų autobusai važinėja vis tuštesni, tad nuspręsta, kad jeigu jau miestas moka transporto įmonėms, tai geriau, kad autobusai būtų pilni, o žmonės – patenkinti.
Juda ir didmiesčiai
Tiek Krokuvoje, tiek Varšuvoje vis dėlto daugėja politikų, raginančių ir čia suteikti teisę nemokamai naudotis viešuoju transportu.
Tokius siūlymus remia ir ekologinės organizacijos, tad netolimoje ateityje galbūt ir didieji Lenkijos miestai ryšis pakartoti Talino eksperimentą.