Visai netrukus viešasis transportas Marijampolėje, Ukmergėje ir Telšiuose važinės pripildytas šiais naujais degalais.
Kadangi dar šešių Lietuvos miestų viešasis transportas varomas suslėgtomis gamtinėmis dujomis, labai tikėtina, hidrometanu bus pradėti pildyti ne tik Marijampolės, Ukmergės ir Telšių autobusai.
Pradėjo žaidimais su vandeniliu
Galbūt gamtinių dujų ir hidrometano mišinio Lietuvoje apskritai nebūtų atsiradę, jei ne įmonė „SG Dujos“, gaminanti suslėgtas gamtines dujas transportui. Sugalvojus, kad reikėtų atlikti bandymus su vandeniliu, įkūrė dukterinę įmonę „SG dujos Auto“.
Ši 2013 m. savo ir Europos struktūrinių fondų lėšomis įkūrė pirmąją ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse laboratoriją, kurioje tiria vandenilio kaip kuro ar kuro priedo, kitų ekologiškų kuro priedų galimybes.
„SG dujos Auto“ laboratorija pastatyta Lietuvos verslo paramos agentūrai skyrus 1,6 mln. eurų paramos. Kad laboratorija veiktų, anot įmonės vadovo Vido Korsako, įmonė pridėjo antra tiek.
Bando ne pirmieji
Tiesa, mėginimas maišyti gamtines dujas su vandeniliu pasaulyje nėra naujiena. Tik, anot V.Korsako, užsienyje tokie bandymai taikyti labai siaurai. Pavyzdžiui, JAV aiškintasi, ar hidrometanu gali būti varomi nedideli „Ford“ sunkvežimiai.
„O mes norėjome ištirti, ar tokie degalai bendrai tiktų gamtinėmis dujomis varomoms transporto priemonėms“, – kalbėjo V.Korsakas.
Galėtų būtų pigiausias
Hidrometanas – ekologiški degalai, tačiau tam, kad jie taptų patrauklūs vairuotojams, kliudo kaina. Lietuvoje suslėgtoms gamtinėms dujoms, kurios naudojamos kaip transporto degalai, taikomas didžiausias visoje ES akcizas: 219,53 euro už tūkstantį kubinių metrų.
Kadangi viešasis transportas atleidžiamas nuo šio mokesčio, devynių Lietuvos miestų autobusų parkai užpildyti būtent gamtinėmis dujomis.
Hidrometano kainą kelia ir tai, jog vandenilis – dar brangesnis nei gamtinės dujos.
„Seniai diskutuojama dėl degalų apmokestinimo pagal taršą. Jei tai įvyktų, suslėgtų gamtinių dujų ir vandenilio kuras būtų ekologiškiausias, todėl – pigiausias“, – kalbėjo V.Korsakas.
Jau žino, ką dar sumaišys
Pagaminusi naują degalų rūšį įmonė jau galvoja apie tai, kad būtų galima vandenilį maišyti su benzinu, dyzelinu. Tokius „žaidimus“ „SG dujos Auto“ ketina pradėti 2016-2017 metais.
„Maišyti gamtines dujas su vandeniliu – pirmasis mūsų žingsnis. Planuose – gryno vandenilio panaudojimas“, – sakė V.Korsakas.
Verslo nišą įmonė mato ir prekiaujant hidrometano gamybos moduliais, kuriuos būtų galima pritaikyti degalinėse ir aptarnaujant viešąjį transportą. Jei hidrometano paklausa atsirastų, „SG dujos Auto“ tokius modulius siūlytų užsienio rinkoms: kaimyninėms Latvijai, Estijai, Lenkijai, Vakarų Europos šalims, Lenkijai, Kazachstanui.