Margirio gatvės 18 namo sodybos šeimininkai visada tvarkingai mokėjo už suvartotą elektros energiją pagal trifazio elektroninio skaitiklio rodmenis – kas mėnesį vidutiniškai apie 60 – 70 eurų ir niekada nepažeidė jo plombų, nėra gavę jokių įspėjimų iš elektros tinklų operatoriaus.
Pernai visame name pakeitė elektros lemputes į energiją taupančias. O kelis mėnesius net negyveno čia. Buvo išsikraustę į sodybą.
„Retsykiais matydavau prie skaitiklio kažką tikrinantį ESO prižiūrėtoją. Praėjusią vasarą kartą paklausiau, ką daro. Atsakė, jog užrašo skaitiklio rodmenis. O praėjusių metų pabaigoje inspektorius Vytautas Severinas paskambino ir pranešė, kad keis mūsų skaitiklį, nes praėjo dveji metai.
Lapkričio 13 dieną pakeitė. Ir staiga sausio pabaigoje be jokių paaiškinimų gavome perspėjimą, jog nežinia už ką privalome sumokėti dar beveik 700 eurų, nepagrįstus jokiais skaičiavimais. Arba bus nutrauktas elektros tiekimas“, -- pasakojo A.Plauska.
Tik kai jis atvyko į Alytų – klientų aptarnavimo centrą „Gilė“ paklausti, kaip susidarė tokio skolos, jam paaiškino, jog išimto senojo skaitiklio patikros metu nustatyta, jog iš trijų fazių viena neveikė beveik pusantrų metų, o kita beveik metus. Todėl skaitiklis fiksavo ne visą suvartotą elektros energiją.
„Sakė, jog paskaičiavo pagal kažkokį vidurkį realiai suvartotą elektros kiekį per pusantrų metų. Ir kažkodėl net įtraukdami mėnesį, kai jau buvo įrengtas naujas skaitiklis. Toks tikslus skaičiavimas, kad man griežtai atsisakius papildomai mokėti 691,89 euro, klientų aptarnavimo centro darbuotojas sumažino trim šimtais eurų. Nesuprantu kam reikalingas ir už ką atsakingas periodiškai elektros energijos skaitiklių patikrinimo darbus atliekantis specialistas.
Kodėl klientas turi būti baudžiamas už jo neatliktą ar prastai atliktą darbą. Kai pavėluotai nustatė skaitiklio gedimą ir pradėjo grasinti nutraukti elektros tiekimą, už moralinę žalą bendrovė privalėjo manęs atsiprašyti ir kokį pusmetį neskaičiuoti sunaudotos elektros. Tegul reikalauja skaitiklių gamintojo atsakyti už savo broką“, -- įsitikinęs A.Plauskas ir nežada mokėti nepelnytos skolos.
Juk Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklės nurodo pareigą operatoriui informuoti vartotoją net apie pastebėtus gedimus ar nelaimingus atsitikimus, įvykusius vartotojo elektros įrenginiuose ir atlygini vartotojui nuostolius, jei operatorius nevykdo savo pareigų.
„O elektros skaitiklis įrengtas ant stulpo prie gatvės net – pačių elektros tinklų nuosavybė. Kai sužinojęs apie skaitiklio gedimą prašiau patikrinti, prie kurios fazės kokie name elektros prietaisai buvo prijungti, to nesulaukiau. Gal tos neveikusios fazės net nebuvo apkrautos. Kaip galiu būti baudžiamas aš ar kitas vartotojas, jei neturime galimybių įvertinti skaitiklio būklę ir pagal įstatymus net nebūdami atsakingi už jo priežiūrą ir patikrą“, -- piktinosi butrimoniškis. Kilus ginčui, bendrovė ESO kreipėsi į skaitiklių gamintoją dėl tokio tipo gedimų.
Kaip informavo bendrovės atstovai, laboratorinio tyrimo metu paaiškėjo, kad gedimas atsirado dėl transformatoriaus necharakteringos vidinio defekto, kurio vykdant komplektuojančių gaminių kontrolę nebuvo galima iš karto nustatyti. Taip pat buvo atliktas visų tiekiamų skaitiklių papildomas patikrinimas – visi atitiko techninius reikalavimus. Šių gamintojų patirtis rodo, jog tokių skaitiklių gedimų pasitaiko 4 iš 10 tūkstančių.
ESO atstovas ryšiams su visuomene Martynas Burba tikino, jog pažeistas elektros energijos skaitiklis tik iš dalies fiksuoja elektros energijos suvartojimą, o aptikus tokį gedimą, nustatomas skirtumas tarp kliento realiai suvartotos elektros energijos ir jo atliktų mokėjimų.
„Džiaugiamės, jog klientas suprato ir pripažino, kad skaitiklis buvo sugedęs ir jis netiksliai rodė suvartotą elektros energiją. Šią situaciją išsprendėme geranoriškai ir taikiai“, -- teigė M.Burba.
Tačiau pats A.Plauska ir jo žmona Danutė nenori atsakyti už elektros tiekimo operatoriaus specialistų ir skaitiklių gamintojų klaidas, nes Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių šie vartotojai nesijaučia pažeidę.