Lietuviai euforijai nepasidavė - prekybos rekordo gruodį nebus

Kalėdinių pirkinių karštinė jau greitai pasieks savo piką. Tačiau anksčiau prognozuotu mažmeninės prekybos apyvartos rekordu nekvepia.

Daugiau nuotraukų (1)

Edgaras Savickas

2013-12-10 16:08, atnaujinta 2018-02-19 21:40

Lapkričio pabaigoje banko „Nordea“ ekonomistas Žygimantas Mauricas spėjo, kad mažmeninė prekyba šį Kalėdų sezoną gali sudaryti iki 3 mlrd. Lt. Tai būtų visų laikų Lietuvos rekordas.

Visgi, gruodžiui įpusėjus prekybininkai teigė, kad galimybių šiai prognozei išsipildyti kol kas nemato.

Didieji dirba po senovei

„Maxima“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė pasakojo, kad minėto apyvartos šoktelėjimo į viršų nemato. Anot jos, šioks toks padidėjimas po lapkričio yra toks pats, kaip ir pernai.

„Galbūt dar truputį vėliau žmonės pradės pirkti daugiau, tačiau kol kas tam prielaidų nėra“, – svarstė „Maxima“ atstovė.

Ji pastebėjo, kad po krizės dauguma lietuvių savo pinigus išmoko leisti kur kas racionaliau. Pirkėjai taip stipriai nebeišlaidauja, nepuola pirkti bet ko, kas tik turi akcijos lipduką.

„Žinoma, prieš šventes jie galbūt atsipalaiduoja labiau“, – komentavo pašnekovė.

Tada jie pradeda pirkti daugiau įvairių dekoracijų, tam tikrų maisto produktų. Apskritai R.Saulytė teigė, jog šiemet vartotojai yra nusiteikę geriau.

„Tačiau net ir sunkiausiais laikais šventės buvo didesnio optimizmo metas“, – sakė ji.

Geriau nusiteikęs buvo prekybos tinklo „Iki“ Viešųjų ryšių departamento vadovas Andrius Petraitis. Jis sakė, kad Kalėdinių prekių nuo gruodžio 1 dienos iki dabar jų pirkėjai nupirko tiek, kiek per visą lapkričio mėnesį.

A.Petraitis taip pat pastebėjo, kad lyginant šių ir praeitų metų gruodžio mėnesius, šių sezoninių prekių apyvarta keliais procentais išaugo, nes „Iki“ savo pirkėjams pradėjo siūlyti itin daug akcijų ir išpardavimų.

Kaip ir praėjusiais metais, populiariausios Kalėdinės prekės „Iki“ parduotuvėse yra mielos smulkmenos dovanoms – rinkiniai su puodeliu ir kavos arba arbatos pakuote, eglutės papuošimai – blizgios ir lempučių girliandos, stikliniai burbulai, šaltos ugnelės.

„Žinoma, labai perkami ir papuošimai namams – šviečiančios dirbtinės eglutės, dirbtinis sniegas, kalėdinės kepurės, įvairūs kalėdiniai suvenyrai, pavyzdžiui, kalėdiniai rašikliai, magnetukai ir kiti“, – vardijo „Iki“ atstovas.

Jis pastebėjo, kad iš metus simbolizuojančių suvenyrų patys populiariausi būna gyvatės ir drakonai, todėl 2014 metų simbolis – arkliukas – sulaukia mažesnio populiarumo nei gyvatė pernai.

Naujokai auga ne dėl švenčių

Liepą pirmąją parduotuvę Lietuvoje atidariusi „Fresh Market“ Kalėdų šurmulio dar nepajuto.

Jos generalinis direktorius Saulius Urbonas sakė, kad išties jų apyvarta didėja, tačiau ne dėl Kalėdų.

„Tiesiog mes neseniai atidarėme savo parduotuves, jas nuolat atranda vis daugiau naujų klientų“, – paaiškino jis.

Būtent todėl, S.Urbono teigimu, „Fresh Market“ apyvarta lapkritį ir gruodį augo po maždaug 20-30 proc.

Beje, šio prekybos centrų tinklo klientai apie šventes dar negalvoja ir daugiausiai perką maistą – kaip ir visada.

S.Urbonas nesiryžo vertinti, kaip lietuviai vertina ateitį, visgi pats sakė, kad jaučiasi optimistiškai. Jo verslas vystosi sklandžiai ir nors pasitaiko tam tikrų niuansų, tačiau tiki, kad viskas bus gerai.

„O kaip kitaip?“ – šmaikštavo „Fresh Market“ vadovas.

Siūlė atsižvelgti į infliaciją

Net ir pasiekus bei perkopus 2007 m. 2,8 mlrd. Lt mažmeninės prekybos apyvartos rekordą reiktų nepamiršti, kad per pastaruosius penkerius metus litas dėl infliacijos yra nuvertėjęs.

Tai pastebėjo Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas. Jis taip pat sakė, kad tikrąjį rekordą pasieksime tik tada, kai bus nupirktas toks pats prekių ir paslaugų kiekis vienetais, o ne nominalia verte.

„Jei pasieksime tuos 3 mlrd., ar tai bus naujiena? Ar tuo reikia džiaugtis?“ – svarstė L.Vilimas.

Jis galvoja, kad džiaugtis galėsime tik tada, kai galėsime nusipirkti tiek pat prekių, kaip prieškriziniais laikais, o ne tada, kai išleisime tokį pat kiekį pinigų.

Tačiau jis tikino, kad tokia situacija ne už kalnų – atsistatymo tendencija tikrai matoma.

Blogų naujienų neišsigando

Paklaustas, kaip vertina tai, kad jo prognozė kol kas nesipildo, Ž.Mauricas nepasimetė.

Jis pastebėjo, kad „Maxima“ apyvartai įtakos greičiausiai turėjo tragedija Rygoje. Jo manymu, net ir įvykiai Ukrainoje gali turėti tam tikros netiesioginės įtakos prekybai, nes paveikia vartotojus psichologiškai.

„Nordea“ ekonomistas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad pastaraisiais metais vis daugiau ir daugiau prekybos persikelia į internetą ir savo ruožtu atima apyvartą iš tradicinių vietų.

Jis neatmetė galimybės, kad jo prognozė gali ir neišsipildyti, tačiau tokiu atveju jis labai nustebtų. Esą atlyginimai auga sparčiau nei tikėtasi, nedarbas taip pat mažėja.

„Labai nustebčiau, jei lietuviai šiemet nuspręstų pataupyti. Pats manau, kad Kalėdos turėtų būti turtingesnės, – kalbėjo ekonomistas, – galų gale, sezonas dar tik prasidėjo, tai galbūt ta apyvarta dar didės.“

Sekite verslo naujienas socialiniame tinkle „Facebook“!

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.