Neduoda ramybės: skolos bankams atsiveja ir mirusius

Vilnietis Audrius apstulbo sulaukęs laiško iš banko. Jis buvo adresuotas prieš penkerius metus mirusiam tėvui, iš kurio buvo reikalaujama sumokėti 1,6 euro už suteiktas paslaugas.

Nederėtų pamiršti, kad už nenaudojamas sąskaitas irgi kapsi atitinkamos sumos.<br>Nuotr. iš LR archyvo
Nederėtų pamiršti, kad už nenaudojamas sąskaitas irgi kapsi atitinkamos sumos.<br>Nuotr. iš LR archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė („Lietuvos rytas“)

Mar 7, 2017, 8:35 AM, atnaujinta Apr 8, 2017, 11:55 AM

„Manau, tėvas ir prieš mirtį kelerius metus ta sąskaita nesinaudojo“, – apie laišką iš DNB banko pasakojo Audrius.

Banko atstovai tvirtino, kad laiškas mirusiam adresatui iškeliavo atnaujinus skolų valdymo sistemą.

Kiek klientų gretose – mirusiųjų, šalies komerciniai bankai nesiėmė spėlioti, tačiau pripažino, kad keli procentai jų yra pasyvūs – į jų sąskaitas nepervedami pinigai. Bet tai gali tapti nemalonia staigmena, nes už tokių sąskaitų aptarnavimą reikia mokėti.

Suskubo sąskaitą uždaryti

„Susisiekiau su DNB banku. Jie padėtį išaiškino taip: valiutinėje sąskaitoje buvo keliasdešimt JAV dolerio centų, ji nebuvo uždaryta.

Tai jie už sąskaitos aptarnavimą nuskaičiavo tuos keliasdešimt centų ir dar susidarė 1,6 euro skola. Pastarąjį kartą skola nurašyta 2013-aisiais – praėjus metams po tėvo mirties“, – pasakojo Audrius.

Jis tikino banke buvęs ir prieš penkerius metus, kai tvarkė paveldėjimo reikalus. „Net tada banke sakė, kad lėšų nėra. Aš ir pats tai žinojau, nes tėvas buvo palikęs visus finansinius dokumentus. Galbūt dėl darbuotojos kaltės jie neuždarė tos sąskaitos?“ – svarstė Audrius.

Vilnietį nustebino ir tai, kad laiško dėl tėvo skolos sulaukė būtent dabar, mat ilgus metus jokia panaši žinia iš banko jo nepasiekdavo.

„Kiek tokių negyvų klientų turi bankai? O kiek bankai turi tokių klientų, kurie tik atsidarę sąskaitas, bet jomis nesinaudoja?“ – svarstė vyras.

„Lietuvos rytui“ pradėjus domėtis šia tema, Audrius sulaukė žinios, kad tėvo sąskaita jau uždaryta, skolos mokėti nereikės.

Rūpėjo tik pinigų likutis

Kaip aiškino DNB atstovas Valdas Lopeta, paprastai informaciją apie banko klientų mirtį jie gauna iš jų artimųjų arba jiems atstovaujančių notarų, tačiau šiuo atveju oficialių paveldėjimo dokumentų bankas negavo, todėl sąskaita liko neuždaryta.

„Neseniai atnaujinome skolų apskaitos valdymo sistemą, todėl šis laiškas ir buvo išsiųstas. Reaguodami į gautą informaciją sąskaitą nedelsdami uždarysime, o susidariusią skolą anuliuosime“, – tikino banko atstovas.

Jis spėjo, kad į banką išsyk po tėvo mirties kreipęsis vyras paprašė tik pažymos apie sąskaitos likutį, kurios paprastai reikia norint sutvarkyti paveldėjimo dokumentus, o sąskaitos uždarymu taip ir nepasirūpino.

„Gali būti, kad sužinojęs, jog sąskaitoje lėšų nėra, jis tiesiog nebetęsė proceso, o vadybininkai be oficialių paveldėjimo dokumentų ir mirties liudijimo sąskaitų uždaryti negali“, – banko darbuotojų elgesį teisino V.Lopeta.

Neaktyvių klientų nestinga

Vilniečiui Audriui išsprendus bėdas dėl mirusio tėvo sąskaitos, kilo dvejonių ir dėl savo paties ryšių su bankais.

„Net ir pats nebežinau, kiek sąskaitų turiu.

Kai kadaise ketinau keliuose bankuose jas užsidaryti, darbuotojos įkalbėjo to nedaryti, sakė, gal prireiks ateityje.

Tai ką, dabar ir aš turėsiu mokėti už tų sąskaitų tvarkymą?“ – baiminosi Andrius.

Lietuvos bankų asociacijos duomenimis, 2016 metų trečiąjį ketvirtį šalies komerciniai bankai turėjo 3,54 mln klientų, iš kurių 3,35 mln. – fiziniai asmenys.

Bankai tuo metu buvo išdavę 3,4 mln. mokėjimo kortelių.

Bankininkai pripažino, kad dalis klientų yra pasyvūs: turi sąskaitas, bet jose nieko nevyksta – nei pinigai atkeliauja, nei iš jos kam nors pervedami.

Kaip sakė DNB atstovas V.Lopeta, bankas turi apie 600 tūkst. privačių klientų, iš jų neaktyvių yra keli procentai.

„Jų turimoms sąskaitoms taip pat galioja minimalus sąskaitos aptarnavimo mokestis, todėl neaktyvius klientus periodiškai informuojame apie turimus įsipareigojimus ir kviečiame juos vykdyti.

Įvedę bazinį mokėjimo už paslaugas krepšelį matome, kad klientai, turintys sąskaitas keliuose bankuose, pradėjo mažinti jų skaičių, todėl neaktyvių sąskaitų mažėja ir pas mus“, – kalbėjo V.Lopeta.

Siūlo rinktis vieną banką

Panaši padėtis ir SEB banke. „SEB bankas mažiausiai kartą per metus, pirma informavęs klientą asmeniškai ir paklausęs, ar sąskaita jam yra reikalinga, uždaro klientų nenaudojamas ir neaktyvias sąskaitas.

Tokių sąskaitų įprastai būna nedaug – apie procentą. Bankas neuždaro tų sąskaitų, kuriuose yra lėšų likutis“, – aiškino SEB banko Produktų plėtros skyriaus vadovas Gintautas Giržadas.

Pasak jo, nuo vasario 1 dienos įsigaliojus naujiems paslaugų planams, bankas patarė klientams pasirinkti labiausiai jų poreikius atitinkantį paslaugų planą – jį pasirinkę klientai nemoka minimalaus pagrindinio banko paslaugų mokesčio, į kurį įeina atlygis už sąskaitų atidarymą, administravimą, uždarymą ir lėšų eurais įskaitymą, už visas turimas sąskaitas.

„Klientams palankiausia pasirinkti vieną savo pagrindinį banką ir nuolat naudotis jo paslaugomis už fiksuotą mokestį per mėnesį“, – sakė G.Giržadas.

Patarė rinktis indėlį

Swedbank“ apskaičiavo, kad dauguma klientų (95 proc.) banke turi vieną sąskaitą. „Klientai, turintys nenaudojamų papildomų sąskaitų, jas gali užsidaryti interneto banke arba telefonu ir tokiu būdu nemokėti už nereikalingą sąskaitą minimalaus kasdienių paslaugų mokesčio.

Jei papildoma sąskaita naudojama lėšoms saugoti, rekomenduojame rinktis indėlį, už kurio laikymą banke netaikomi jokie mokesčiai“, – aiškino „Swedbank“ atstovas Saulius Abraškevičius.

Šiuo metu „Swedbank“ paslaugų planus jau yra užsisakę daugiau negu 170 tūkstančių banko klientų.

Nuo vasario klientai gali užsisakyti ir Lietuvos banko patvirtintą Pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.