Pieno kainas sukėlė pernai lapkritį atsigavusios eksporto rinkos – dėl šios priežasties 70 proc. pabrango žaliava.
Aliejaus kainos stiebėsi dėl žaliavos brangimo, valiutų kursų svyravimo ir bendro maisto produktų brangimo. O daržovių augintojų uždarbį apkarpė prekybininkai ir kaimynai lenkai.
Tokias priežastis, kodėl pagrindinių produktų kainų lentelėje, kuri skelbiama Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos informacinėje sistemoje, matyti nemenki kainų šuoliai, nurodė gamintojai ir augintojai.
Lietuvoje brango mažiau
Pieno produktai šių metų liepos antrąją savaitę pirkėjams atsiėjo keliais ar keliolika procentų brangiau negu tuo pat metu 2016-aisiais.
„Tikimės, kad krizė baigėsi. Biržose pradėjo kopti produktų kainos. Kai kurių išaugo net 2–2,5 karto. Lietuvoje, kuri eksportuoja apie 60 proc. pieno produktų, kainų padidėjimas yra vienas mažiausių Europoje.
Tarkim, kai sviesto kaina šoktelėjo du kartus, Latvijoje šis produktas pabrango 24–26 proc., Vokietijoje – 30–35 proc., o Lietuvoje – keliolika procentų“, – vardijo Lietuvos pienininkų asociacijos vadovas Egidijus Simonis.
Jo teigimu, vidaus rinkoje gamintojai stengiasi nekaitalioti kainų arba tai daryti kuo mažiau, kompensuodami pokytį iš pelno, gaunamo eksportuojant.
Surado naujų rinkų
Kai prieš trejus metus užsivėrė Rusijos rinka, Lietuvos pieno perdirbėjai didino pardavimo kiekius kitose ES šalyse, taip pat atsivėrė Singapūro, Pietų Korėjos rinkos.
„Žvalgomės į Kiniją, Japoniją, Indoneziją. Į šias šalis eksportuoja vos kelios įmonės. Laukiame inspektorių iš Indonezijos, kad po jų patikrinimo rinka atsivertų ir kitoms bendrovėms“, – kalbėjo pienininkų atstovas.
Kaip keisis pieno produktų kainos rudenį?
E.Simonis nesiėmė prognozuoti, tačiau prisipažino besitikintis, kad kainos išliks stabilios.
Sudaro ateities sandorius
Ryškiai keitėsi ir paklausiausio Lietuvoje aliejaus – saulėgrąžų ir rapsų – kainos. Jos pakilo beveik 30 procentų.
Tačiau įmonės „Anira“, į Lietuvą iš Argentinos atvežančios saulėgrąžų aliejaus, vadovas Antanas Stancevičius tikino, kad jų importuojamo produkto kaina nesikeitė nuo pat euro įvedimo Lietuvoje. Butelis „Natura“ aliejaus parduotuvėje atsieina apie 2,69 euro.
„Bendra maisto brangimo tendencija paveikė ir aliejų. Pasitaiko ir spekuliacijų. Kartais produktas parduotuvėje pabranginamas, kad paskui būtų galima taikyti nuolaidą. Tai jau yra rinkodaros žaidimai.
Žinoma, pabrango alyvuogės, pakilo atgabenimo kaina, pabrango uosto paslaugos. Mes kainų kilimą kompensuojame iš savo uždarbio. Tačiau visa tai brango tikrai ne tiek, kiek pakilo kaina parduotuvėje“, – kalbėjo A.Stancevičius.
Jis sakė, kad aliejaus rinką veikia ir JAV dolerio svyravimai.
Kadangi Argentinoje aliejų lietuviai perka mokėdami doleriais, „Anira“ stengiasi sudaryti ateities sandorius, apsaugančius nuo galimo svyravimo.
Širsta ant prekybininkų
Kad šįmet pigios lietuviškos daržovės, džiaugiasi tiktai pirkėjai. Užtat augintojai dėl to širsta. Morkos pigesnės trečdaliu nei prieš metus, bulvės ir kopūstai – keliolika procentų, svogūnų kaina per metus susitraukė per 70 procentų.
Kėdainių rajono ūkininkas Vidmantas Girdzijauskas sakė, kad vietos prekybininkai nustatė kainas, kurios į kampą gena bulvių, morkų, kopūstų augintojus.
„Daržovės juk ne akmenų krūva, kurią gali ilgai laikyti. Jas turi realizuoti.
Užaugus kopūstui, reikia jį nupjauti ir parduoti. Todėl ir tenka daržoves pardavinėti už savikainą ar net dar pigiau“, – skundėsi ūkininkas.
V.Girdzijauskas nurodė ir dar vieną mažų kainų priežastį – mūsų šalies rinką užplūdusios lenkiškos daržovės, kurios yra pigesnės.