Pasipiktino skrydžių bendrovėmis: už vėlavimus duoda kompensacijas, kurių Lietuvoje negrynina

Mažų sąnaudų aviacijos bendrovių skrydžiai pigūs, tačiau dažnai jų lėktuvai smarkiai vėluoja. O blogiausia, kai kompensacija sumokama banko čekiais.

Rugpjūčio viduryje parai Barselonos oro uoste įstrigę lietuviai namo siuntė pykčio ir nuovargio žinutes.<br>R.Jurgaičio nuotr.
Rugpjūčio viduryje parai Barselonos oro uoste įstrigę lietuviai namo siuntė pykčio ir nuovargio žinutes.<br>R.Jurgaičio nuotr.
Europoje banko čekiai tapo retenybe, tačiau kai kas juos kartais dar prisimena.<br>„123rf.com“ nuotr.
Europoje banko čekiai tapo retenybe, tačiau kai kas juos kartais dar prisimena.<br>„123rf.com“ nuotr.
Mažų sąnaudų aviacijos bendrovių skrydžiai pigūs, tačiau dažnai jų lėktuvai smarkiai vėluoja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mažų sąnaudų aviacijos bendrovių skrydžiai pigūs, tačiau dažnai jų lėktuvai smarkiai vėluoja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mažų sąnaudų aviacijos bendrovių skrydžiai pigūs, tačiau dažnai jų lėktuvai smarkiai vėluoja.<br>D.Umbraso nuotr.
Mažų sąnaudų aviacijos bendrovių skrydžiai pigūs, tačiau dažnai jų lėktuvai smarkiai vėluoja.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Aug 25, 2018, 11:58 AM, atnaujinta Aug 29, 2018, 5:34 PM

Rugpjūčio viduryje parai Barselonos oro uoste įstrigę lietuviai namo siuntė pykčio ir nuovargio žinutes. Mat oro bendrovė „Wizzair“ reisą iš Ispanijos į Vilnių atidėliojo vis tolesniam laikui. Ir galop jis iš rugpjūčio 14-osios pavakarės buvo nukeltas į 15-osios vakarą.

Oro bendrovės atstovai aiškino, kad su skrydžio atidėjimu susijusios keleivių išlaidos – viešbučio, apgyvendinimo, maisto ir kitos – bus kompensuotos pagal jų pateiktas sąskaitas.

Bet dažnai keliaujantys žmonės turi ir kitokios patirties.

Keisčiausia, kad kompensacijos vis dar būna sumokamos banko čekiais, kurių Lietuvoje nebeįmanoma išgryninti.

Čekio sulaukė paštu

„Aš gavau banko čekį iš Airijos, bet nė vienas bankas Lietuvoje nesutiko jo išgryninti. Tiesa, tai būtų sutikęs padaryti Medicinos bankas, tačiau tik tokiu atveju, jei pinigų suma čekyje būtų ne mažesnė nei 350 eurų.

Manoji siekė 250 eurų“, – pasiguodė Vilniuje gyvenanti moteris.

Darbo reikalais jai tenka keliauti po Europą. Viena tokių komandiruočių buvo liepą. Bet grįžtant namo skrydis su Airijos oro bendrove „Ryanair“ iš Vokietijos Frankfurto oro uosto į Vilnių vėlavo net penkias valandas.

„Žmonės, kurie dažnai skraido, patarė surašyti „Ryanair“ prašymą, kad gaučiau kompensaciją. Grįžusi namo taip ir padariau. Nesitikėjau, kad įmonė atkreips į jį dėmesį, nes kito bilieto pirkti neprireikė – bendrovės lėktuvu po tų 5 laukimo valandų buvome pargabenti į Vilnių.

Bet „Ryanair“ nesiginčijo. Maždaug po savaitės namų pašto dėžutėje radau laišką su šios skrydžių bendrovės išrašytu Airijos banko „Citibank Europe“ čekiu.

Kadangi čekis buvo vardinis, išgryninti jį galiu tik pati. Bet kur tai padaryti?“, – pasakojo moteris.

Ji vylėsi, kad čekį išgryninti pavyks Vokietijoje, į kurią skris dar sykį. Blogiausiu atveju teks laukti darbo kelionės į pačią Airiją.

Viskas – bankų valioje

Pasak Lietuvos banko Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus vadovo Tomo Karpavičiaus, čekių išgryninimo paslauga teikiama tik paties komercinio banko sprendimu.

„Finansines paslaugas reglamentuojančiuose aktuose nėra numatyta reikalavimo komerciniams bankams, kad jie teiktų užsienyje išduotų čekių inkasavimo paslaugas. Taigi ir Lietuvos bankas neturi teisės jiems to nurodyti“, – aiškino T.Karpavičius.

Jis sakė, kad žmonės, kuriems reikalinga tokia paslauga, gali išgryninti išduotą čekį Airijos bankuose, o lėšas į Lietuvą persiųsti kitais būdais, pavyzdžiui, atlikdami mokėjimo pavedimą iš Airijos į gavėjo mokėjimo sąskaitą Lietuvoje.

Anot „Swedbank“ atstovo Sauliaus Abraškevičiaus, bankas nepriima čekių dėl kelių priežasčių. Viena vertus, klientams vis daugiau ir dažniau naudojantis elektronine bankininkyste tokios paslaugos paklausa tapo labai menka.

Antra, egzistuoja didelė sukčiavimo padirbtais čekiais tikimybė.

Tuo metu SEB bankas paskelbė, kad čekių inkasavimo paslaugos nebeteikia nuo šių metų sausio.

Šio banko atstovė Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė sakė, kad tai – išskirtinė mokėjimo priemonė.

Jos populiarumas visame pasaulyje – ir privačiame, ir verslo sektoriuose nuolatos mažėja, nes vis daugiau klientų naudojasi elektroninių pervedimų paslaugomis. Pastarosios patogesnės, greitesnės ir saugesnės mokėjimo priemonės nei čekiai.

„Kadangi čekių inkasavimo paslaugos nebeteikiame, klientams siūlome rinktis alternatyvias atsiskaitymo priemones – tarptautinį pavedimą ar akredityvą.

Šiuo atveju rekomenduotume kreiptis į čekį išdavusią įmonę, kuri galėtų vietoj išrašyto čekio atlikti tarptautinį pavedimą į kliento nurodytą sąskaitą ir tokiu būdu pervestų kompensaciją už atidėtą skrydį“, – sakė I.Dauguvietytė-Daskevičienė.

Pasak „Luminor“ atstovės Giedrės Bielskytės, čekių inkasavimo paslaugos atsisakyta šiemet liepą. 

„O buvęs DNB bankas šios paslaugos nebeteikė jau keli metai. Jos sąnaudos yra didelės, be to, toks atsiskaitymo būdas yra vertinamas kaip aukštesnės rizikos, tad gyventojai ir įmonės renkasi kitus atsiskaitymo būdus“.

Pasirinko keistą būdą

Pasak „Ryanair“ atstovo Chriso Lundshoejo, klientų aptarnavimos skyrius aiškinosi,  kodėl klientei buvo parinktas toks kompensavimo būdas.

"Klientė pateikė prašymą kompensacijaiir priėmė 250 eurų vertės čekį. Jį bankai patikrino ir atmetė, ir tai tapo problema. Šiuo metu yra rengiamas kompensacijos pavedimas į jos sąskaitą", – paaiškino Ch.Lundshoejas.  

„Vis dėlto gana keista, kad oro bendrovė siūlo tokį sprendimą. Čekiai Europoje – sparčiai nykstanti mokėjimo paslauga. Daug paprasčiau būtų nuostolius klientams kompensuoti kitais būdais, pavyzdžiui, bankiniu pavedimu“, – sakė T.Karpavičius.

Čekiai tapo retenybe

„Dar nėra buvę tokios situacijos, kad vartotojas kreiptųsi dėl bankų neišgryninto čekio. Nes dažniausiai pinigų grąžinimas ir kompensacija būna pervedama į sąskaitą, iš kurios mokėta už bilietus.

Kai į oro vežėjus yra tiek daug besikreipiančių kompensacijos keleivių, gali būti, kad pasitaiko ir žmogiškųjų klaidų“, – sakė Europos vartotojų centro vyriausioji specialistė Rasa Tiaškevičienė.

Ji priminė, kad dar 2004 metais Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentas nustatė bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles. Jos reglamentuoja kompensacijų išmokėjimo tvarką tokiais atvejais, kai oro bendrovės atsisako vežti keleivius, atšaukia skrydžius arba atideda juos ilgam laikui.

Taisyklės numato, kad kompensacija gali būti išmokėta kuriuo nors iš būdų – grynaisiais pinigais, elektroniniu banko pervedimu, banko pavedimu ar banko čekiu. Dar vienas būdas – keleiviui savo parašu patvirtinus, jog jis sutinka gauti kelionės čekį arba kitas jam suteikiamas paslaugas.

 

Piktinosi ir Amerikos lietuviai

Tuo, kad Lietuvoje nuo 2016 metų nebeįmanoma išgryninti JAV bankų čekių, piktinosi ir Amerikos lietuviai. Mat šioje valstybėje toks atsiskaitymo būdas vis dar gajus.

Išeivijos leidiniui „Draugas“ vienas mūsų šalies komercinių bankų anksčiau aiškino, kad nebeteikia čekių apmokėjimo ir pardavimo paslaugos JAV doleriais, nes turi teisę vienašališkai nuspręsti, kokias paslaugas teikti, o kokių – atsisakyti.

„Šį sprendimą priėmėme todėl, kad bankas korespondentas „Deutsche Bank Company Americas“ taip pat nebeteikia čekių apmokėjimo ir pardavimo paslaugos JAV doleriais“, – buvo paaiškinta „Draugui“.

Išeiviams tai buvo netikėta, nes informacija paskelbta tik banko tinklapyje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.