Kaip neįsigyti skolininko ir ką daryti, jei vis tik jis atsirado

Skolos atsiradimas nėra malonus įvykis nei kreditoriui, nei skolininkui, tačiau šį procesą galima įveikti su kuo mažesniais laiko, emocijų ir finansiniais resursais. Aišku viena – bėgimas nuo šios problemos, skolos ignoravimas nėra geriausia strategija, rašoma pranešime spaudai. 

 „Neseniai kreipėsi klientė. Pasitelkėme vokiečių partnerių sukurtą Cross-border platformą ir per du mėnesius sugrąžinome moteriai skolą, kurios ji laukė septynerius metus”, – pasakoja M. Šlepetis.  <br>J.Stacevičiaus nuotr.
 „Neseniai kreipėsi klientė. Pasitelkėme vokiečių partnerių sukurtą Cross-border platformą ir per du mėnesius sugrąžinome moteriai skolą, kurios ji laukė septynerius metus”, – pasakoja M. Šlepetis.  <br>J.Stacevičiaus nuotr.
 „Neseniai kreipėsi klientė. Pasitelkėme vokiečių partnerių sukurtą Cross-border platformą ir per du mėnesius sugrąžinome moteriai skolą, kurios ji laukė septynerius metus”, – pasakoja M. Šlepetis.  <br> Paysera LT nuotr.
 „Neseniai kreipėsi klientė. Pasitelkėme vokiečių partnerių sukurtą Cross-border platformą ir per du mėnesius sugrąžinome moteriai skolą, kurios ji laukė septynerius metus”, – pasakoja M. Šlepetis.  <br> Paysera LT nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Jul 17, 2019, 10:48 AM

Kiekvienas verslininkas norėtų, kad skolos apskritai neatsirastų. Ar įmanoma tokia partnerystė, kurioje iš anksto pasirengiama sklandžiam bendradarbiavimui? „Žinoma, įmanoma“, – tvirtina Marius Šlepetis, skolų išieškojimo ir teisinių paslaugų UAB Legal Balance direktorius. 

Ką daryti, kad skolos neatsirastų?

Vienas būdų norint eliminuoti skolos tarp verslo partnerių atsiradimo galimybę yra avansiniai mokėjimai arba mokėjimai į priekį. Avansinis mokėjimas (angl. advance payment) reiškia dalies ar visos sutartyje numatytos sumos sumokėjimą dar prieš gaunant prekes ar paslaugas. Tai disciplinuoja ir paslaugos ar prekės gavėją, ir teikėją. 

Prieš rengiantis pradėti bendradarbiavimą su nauju partneriu verta pasidomėti ir jo vadovu ar akcininku. Ši informacija leis suprasti, ar vadovas tinkamai valdo įmonę, teikia dokumentus prižiūrinčioms institucijoms (pvz., Registrų centrui) – iš esmės, ar jis, valdydamas verslą, sąžiningai ir tvarkingai elgiasi, nėra nubaustas (arba nuolat baudžiamas) už reikalavimų nevykdymą. 

M. Šlepečio teigimu, pvz., finansinės atskaitomybės dokumentų nepateikimas laiku dažnai yra pagrindas sunerimti ir atidžiai apgalvoti bendradarbiavimo su tokiu partneriu rizikas. 

Iki pradedant santykius su kitu verslu M. Šlepetis pataria įvertinti potencialaus partnerio mokumą, patikrinti jo finansinę situaciją, turimų skolų dydį ir pan. Tai sudaro sąlygas priimti informuotą sprendimą dėl būsimo bendradarbiavimo.

Tačiau nesant galimybių susitarti dėl avansinių mokėjimų, pasitikrinti partnerių padėties ar vadovų įpročių, rekomenduojama sudaromose sutartyse nustatyti ne per ilgus atsiskaitymo terminus. Ilgais terminais laikomi ilgesni negu 30 dienų terminai, tad specialistai rekomenduoja nustatyti 5, daugiausiai – 15 dienų apmokėjimo už prekes ar paslaugas terminus. 

„Kuo trumpesnis šis terminas, tuo greičiau galima reaguoti į neraminančią situaciją. Juk nustačius ilgus terminus įmonė gali inicijuoti bankrotą ar atsiras daugiau jo kreditorių. Visa tai apsunkina skolos sugrąžinimo galimybes“, – teigia M. Šlepetis.

Skola vis tik yra. Kas toliau?

Jei skolos neišvengiama, profesionalas vardina, nuo ko priklauso, kad ji būtų kuo greičiau ir efektyviau sugrąžinta. 
Visų pirma, kai pradedamas skolos išieškojimas, esminę įtaką turi tinkamai įforminti dokumentai. Deja, kreditoriai dažnai šią dalį apleidžia ir skolų išieškotojams nepateikia svarbių skolą pagrindžiančių dokumentų arba turi juos ne visus. Tokiais atvejais tenka ieškoti skolos pagrindimo, patį skolos faktą įrodyti tampa sunkiau arba visai neįmanoma, gaištamas laikas. 

Jei paskolinti pinigai, skolos įrodymu gali būti skolos raštelis, paskolos sutartis, vekselis, mokėjimo pavedimo kopija. Jeigu skolinti grynieji pinigai ir šių dokumentų kreditorius neturi, gali pagelbėti ir susirašinėjimas su skolininku – jį reikia kaupti ir saugoti. 

Vienas esminių sėkmingo skolos išieškojimo faktorių yra kreditoriaus aktyvumas, kadangi jis turi skolininko kontaktus, bendradarbiavimo patirties, todėl gali nedelsiant susisiekti ir spręsti, kokie tiksliai veiksmai būtų efektyviausi. Dažniausiai įmonės patiki šiuos veiksmus profesionalams – šie turi patirtį, resursus ir įrankius, todėl gali iš karto imtis skolos. 

Svarbus ir skolos grąžinimo terminas. Profesionalai pataria išieškojimo galimybę apsvarstyti iš karto po pirmojo mokėjimo praleidimo arba jei skolininkas staiga nutraukia kontaktą. Kuo ilgiau kreditorius delsia, tuo sunkiau išieškoti skolą, tvirtina M. Šlepetis. 

Didžiausia sėkmė lydi išieškant skolas, kurios vėluoja iki 90-ies dienų, o skolų, kurios vėluoja tik iki 30-ies dienų, išieškojimas siekia net 90 proc. Skolos suma taip pat turi įtakos: mažesnes skolas lengviau ir greičiau išieškoti, todėl geriau jų nekaupti. 

Bendradarbiavimas – svarbu

Profesionalai gali pasirinkti taikliausią strategiją skolai išieškoti, kartu saugodami skolininko ir kreditoriaus santykius bei interesų pusiausvyrą. Be to, jie greitai identifikuoja skirting tipų skolininkus (pvz., piktybinius, situacinius, beviltiškus, „pažadukus“ ir pan.).

„Geriausia, jei vyksta konstruktyvus bendravimas su skolininku, nes tai padeda jam suprasti, kad skolos vengimas nieko gera neduos. Juk kreditorius yra lygiai tiek pat suinteresuotas tartis“, – sako M. Šlepetis.

Skolos grąžinimą gali pailginti globalizacijos procesai – skolininkai gan dažnai išvyksta į užsienį. Tačiau šiuolaikiniai įrankiai jau leidžia pasivyti juos net egzotiškame užsienyje, nors tai ir užtrunka šiek tiek ilgiau.

„Neseniai kreipėsi klientė. Pasitelkėme vokiečių partnerių sukurtą Cross-border platformą ir per du mėnesius sugrąžinome moteriai skolą, kurios ji laukė septynerius metus”, – pasakoja M. Šlepetis. 

Išieškant skolas kitos kultūros ir teisinės tradicijos šalyse, labia svarbus yra toje šalyje operuojantis vietinis partneris. Jis padeda surasti skolininką ir sutvarkyti reikalus su kreditoriumi. 

Skolos išieškojimas visuomet priklauso nuo kelių dalykų: konkretaus skolininko situacijos, reikiamų atlikti veiksmų, surinktų dokumentų ir pan. 

„Tai trunka apie 180 dienų, tačiau tik gavę visą informaciją galime pasakyti, per kiek laiko maždaug ją išieškotume, kadangi kiekvienas atvejis – individualus“, – teigia specialistas.  


 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Lietuva tiesiogiai“: kokių klausimų vengia prezidentas G. Nausėda?