Vairuotojai pašiurpę – vežėjų protesto akcijoje prie vilkikų vairo jie nesės

„Esu Čekijoje, netoli Prahos. Tad kalbu iš vilkiko kabinos. Vairuotoju dirbu jau dešimt metų – puikiai žinau, kas čia vyksta. Trečiadienį Vilniuje rengiamoje vežėjų akcijoje protestuoja ne vairuotojai, bet patys įmonių savininkai ar pasamdyti aktoriai. O jei ir bus koks vairuotojas, tai nebent tas, kuriam papildomai sumokėta. Ten viskas surežisuota“, – taip apie „Linavos“ rengiamą akciją prakalbo tolimųjų reisų vairuotojas Romualdas.

 Vilniuje – dvi protesto akcijos: vairuotojai nori didesnių algų, jų darbdaviai – priešgyniauja.<br> Lrytas.lt fotomontažas
 Vilniuje – dvi protesto akcijos: vairuotojai nori didesnių algų, jų darbdaviai – priešgyniauja.<br> Lrytas.lt fotomontažas
Vilniuje – dvi protesto akcijos: vairuotojai nori didesnių algų, jų darbdaviai – priešgyniauja.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje – dvi protesto akcijos: vairuotojai nori didesnių algų, jų darbdaviai – priešgyniauja.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
„Gėda dėl to, kas vyksta Lietuvoje – darbdaviai rengia protesto akciją reikalaudami sumažinti atlyginimus savo darbuotojams“, – sakė I.Ruginienė.<br>Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos interneto nuotr.
„Gėda dėl to, kas vyksta Lietuvoje – darbdaviai rengia protesto akciją reikalaudami sumažinti atlyginimus savo darbuotojams“, – sakė I.Ruginienė.<br>Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos interneto nuotr.
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
Vilniuje prie Vyriausybės vilkikų vairuotojai surengė taikų piketą – nebenori vergauti.<br> T.Bauro nuotr. 
 Profsąjungos teigia, kad tikri vilkikų vairuotojai kartu su vežėjų įmonėmis neprotestuos.    <br> D.Umbraso nuotr. 
 Profsąjungos teigia, kad tikri vilkikų vairuotojai kartu su vežėjų įmonėmis neprotestuos.    <br> D.Umbraso nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
 Vilniuje protesto akciją surengė vežėjų įmonės. <br> T.Bauro nuotr. 
Daugiau nuotraukų (23)

Lrytas.lt

Nov 27, 2019, 10:28 AM, atnaujinta Nov 28, 2019, 6:41 AM

Jo teigimu, visi normalūs vilkikų vairuotojai nori, kad oficialiai jiems mokama alga kiltų. Nes tai susiję su bet kokiomis socialinėmis garantijomis – pensija, nedarbo išmokomis, tėvystės atostogomis. Ką jau bekalbėti apie būsto ar kitas paskolas.

„Mano draugas, susilaužęs ranką, privalėjo dirbti tuos pusantro mėnesio, kol ji gijo. Nes iš „Sodros“ už nedarbingumą gavo katės ašaras. Taigi visi vairuotojai yra už tai, kad būtų mažinami dienpinigiai, o keliamos algos“, – patikino Romuladas.

Štai ko nori darbdaviai

Išnaudojimas, algos – dienpinigiais, vertimas eiti nepmokamų atostogų, draudimas grįžti namo iš reisų užsienyje po tris – keturis mėnesius. Štai apie tokius pūlinius logistikos įmonėse prakalbo įvairių profesinių sąjungų atstovai. Jų nuomone, šiandien vežėjų asociacijos „Linava“ rengiama protesto akcija yra pastangos išsaugoti vergovę šiame verslo sektoriuje.

„Apsirengiau šiandien juodai, nes nėra dėl ko džiaugtis. Gėda dėl to, kas vyksta Lietuvoje – darbdaviai rengia protesto akciją reikalaudami sumažinti atlyginimus savo darbuotojams.

Lietuvos ekonomikos padėtis pakankamai gera, o čia gi toleruojamas savininkų išėjimas į gatvę ir kovą už vergiškas darbo sąlygas“, – kirto Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė.

Jos teigimu, konfederacija pusmetį bandė susitarti su „Linava“ ir dialogo būdu išnarplioti situaciją.

„Stengėmės, kad dienos šviesą išvystų kolektyvinė sutartis – kad būtų susitarta ir dėl darbo sąlygų, ir dėl atlyginimų. Bet vežėjai nenorėjo tartis.

Vakar, antradienį, buvau susitikusi su „Linavos“ atstovais, dar sykį bandėme tartis, kad visi darbuotojų klausiai būtų sprendžiami kartu. Tačiau „Linava“ pamynė tarimosi principą ir priėmė sprendimą toliau protestuoti ir demonstruoti jėgą. Jie daro viską, kad darbuotojams išliktų pačios blogiausios sąlygos“, – pyko I.Ruginienė.

Alga pakiltų trečdaliu

Jos teigimu, yra keli sektoriai, kurie darbuotojams neužtikrina gerų darbo sąlygų, ir vienas jų – logistikos. „Dabar gi grasinama, kad verslas išsikels į kitas valstybes, kad bankrutuos.

Bet svarbiausia juk darbuotojus išlaikyti Lietuvoje. O jie emigruoja, ir tik dėl to, kad čia blogos darbo sąlygos. Netoleruotina, kad išvejami savi žmonės, o viliojami iš trečiųjų šalių, kurie apgaudinėjami, atlyginimai – dempinguojami.

Gana. Stop. Toks mūsų balsas“, – kirto I.Ruginienė.

Jos teigimu, finansiniais rodikliais Vyriausybę būtina įtikinti, kad pats laikas vilkikų vairuotojams suteikti socialines garantijos. Nuo sausio iki 1,65 pakeltas koeficientas, taikomas apskaičiuojant minimalų darbo užmokesčio dyd,į reiškia, kad atlyginimas kiekvienam vairuotojui pakiltų 30 procentų.

Įžvelgia prekybą žmonėmis

Anot Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso vadovo Audriaus Cuzanausko, skaičiai liudija, kad Lietuva per trejus metus negavo apie 0,5 mlrd. eurų pajamų tik dėl to, kad vairuotojai verčiami dažnai pasirašyti nemokamų atostogų prašymus. Tad per trejus metus realiai jie vienerius būna nemokamose atostogose – praranda stažą, neturi jokio draudimo.

„Neseniai lankėmės Olandijoje, Belgijoje, Prancūzijoje – susitikome su vairuotojais, dirbančiais pagal sutartis su vežėjų įmonėmis Lietuvoje. Pasirodo, dalis jų po 3 ar 4 mėnesius neturi galimybės grįžti namo.

Mus ypač sukrėtė susitikimas su vairuotoju, kuris buvo apsistojęs prie Prancūzijos sienos – aikštelėje be jokių sanitarinių tinklų, be vandens. Jam jau trečią mėnesį darbdavys neleido grįžti namo, nors buvo tartasi dėl 8 savaičių.

Klabėjome su viena tarnyba iš Belgijos – ji tai vertina kaip prekybą žmonėmis. Ši tarnyba tokiais atvejais areštuoja vilkiką, vairuotoją grąžina namo, o įmonę paduoda į teismą“, – kalbėjo A.Cuzanauskas.

Atsakas – taiki akcija

Šiandien Vilniuje kaip atsaką „Linavos“ protesto akcijai vairuotojai rengia taikų piketą.

Pasak profsąjungų, tai beprecedentinis atvejis, kai darbdaviai prieštarauja geresnėms pavaldinių socialinėms garantijoms. Taigi jos tikisi valstybės pagalbos, nes vien koeficiento pakėlimas problemos neišsprendžia. Nes būtent iš dienpinigių yra nurėžiamos lėšos už žalą, patiriamą, kai kroviniai nepristatomi laiku. O visa tai juk esą ir didina darbdavių pelną.

Dialogas vis dar skurdus

Pasak Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkės Rimantės Šalaševičiūtės, apie tai, kad tolimųjų reisų vairuotojams būtų užtikrintos normalios darbo sąlygos, o kartu – socialinės garantijos, pradėta kalbėti dar liepą.

„Būta ne vieno pasitarimo mėginant socialinio dialogo būdu išspręsti problemas. Dėl nustatyto koeficiento, kuris šiuo metu yra 1,3, vairuotojai gauna tik minimalų atlyginimą, o kitą atlygį – kaip komandiruotpinigius, iš kurių „Sodrai“ nemokamos jokios įmokos.

„Komitete vis dar manome, kad geriausių rezultatų galima pasiekti socialinio dialogo būdu. Tačiau niekas nesikeičia. Su „Linava“ susitarė tik viena profsąjunga – „Solidarumas“, kitos nepritarė vežėjų įmonių teikiamiems pasiūlymas.

Pagal Vyriausybės nutarimą numatomas koeficientas yra 1,5. Tačiau profsąjungos norėjo derėtis dėl 1,7 ar 1,8. Manoma, kad reikia kalbėti su Vyriausybe, kad koeficientas būtų peržiūrėtas“, – teigė R.Šalaševičiūtė.

Parlamentarė valstietės Audronė Jankuvienė prieš akis paklojo Lietuvos banko pateiktą ataskaitą. Jos duomenimis, pernai vežėjų įmonės uždirbo 5,9 mln. eurų pelno – 46,7 proc. daugiau, nei 2017-aisiais. Taigi šis sektorius pagal pelningumą yra penktoje vietoje.

Bankas yra parengęs analizę, kaip padidintas koeficientas paveiktų logistikos sektorių. „Dabar 65 proc. vairuotojų atlyginimo sudaro dienpinigiai, pavyzdžiui, Vokietijoje – 14 proc. Pelningumas yra didelis, bet išlaidos vairuotojų – vienos mažiausių ES.

Krovininių transporto įmonių veikla sukuria apie 13 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP). Sąnaudos darbo – mažos, nes atlygis mokamas neapmokestinamais dienpinigiais. Taigi padidinus koeficientą transporto sektorius būtų pajėgus mokėti didesnes algas“, – A.Jankuvienė persakė, kas rašoma Lietuvos banko išvadose.

Neįžvelgia motyvų

„Linavos“ prezidento Romo Austinsko teigimu, Vyriausybės nutarimas, numatantis nuo 1,3 iki 1,65 didinti koeficientą, taikomą apskaičiuojant minimalų darbo užmokesčio dydį, buvo priimtas skubos tvarka, remiantis neįvardintais motyvais.

Taip pat akcentuojama, jog toks sprendimas galimai pažeidžia reikalavimus, kad mokestiniai pakeitimai turi būti derinami su visuomene ir suinteresuotais asmenimis bent prieš pusę metų. Priešingai nei numato teisės aktai, nutarimas buvo priimtas praėjus vos kelioms valandoms nuo projekto užregistravimo.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.