Pabrango beveik 50 proc.
Aliejus, grūdai – tai tik kelios iš labiausiai pernai brangusių žaliavų, be kurių kasdienės duonos neiškepsi, sako duonos kepėjai.
„Iki šiol kainų pakilimą kompensuojame savo sąskaita. Bet brangsta ir kvietiniai miltai, ir visos kitos žaliavos. Pieno produktai brangsta, riebalai, palyginti su praėjusiais metais, pabrango apie 30 proc.
Nebepavyks visko kompensuoti iš savo sąskaitos, tad ruošiamės nedideliam kainų pakilimui“, – „Lietuvos ryto“ televizijai sakė Andrius Kurganovas, „Biržų duonos“ vykdomasis direktorius.
Pasak verslininkų, rudenį duonos gaminiai gali dar brangti 5–8 procentais. Tačiau maisto kainų tyrimų portalas skelbia, kad kai kurie produktai per kelis mėnesius jau pabrango beveik 50 proc.
„Labiausiai brangusios prekės yra juoda duona, bulvės, silkės, pomidorai, kava, šokoladas ir saulėgrąžų aliejus. Pigiausia juoda duona brango net 49 proc. Tai labiausiai susiję su žaliavų kainomis.
Praeitų metų aliejaus derlius buvo prastas, bet skaičiau, kad šiais metais saulėgrąžų aliejaus derlius bus geras ir kainos mažės“, – kalbėjo kainų tyrimo portalo „Price.lt“ maisto krypties vadovas Petras Čepkauskas.
Maisto kainų šuolį jau pajuto ir akylesni, savo išlaidas kontroliuojantys pirkėjai.
„Žinokite, tikrai pabrango ir, sakyčiau, nemažai pabrango. Mėsa labai pabrango“, – įvardijo „Lietuvos ryto“ televizijos kalbinta pirkėja.
„Brangs viskas, nes elektra brangsta. Turėsime kaip nors išgyventi“, – sakė ir kita moteris.
Tačiau buvo ir kitokių nuomonių: „Nuolat perku, man atrodo, kad kainos nekyla.“
Auga atlyginimas, auga ir kainos
Ekonomistai perspėja, kad maisto produktų kainos kyla ne tik dėl žaliavų brangimo pasaulinėse rinkose, kylančių dujų ir elektros kainų. Didelę įtaką daro ir augantis darbo užmokestis.
„Tam įtaką daro žaliavos: kviečiai, sojos, mėsa, kiauliena, ir, be abejo, kainos naftos, kuri naudojama produkcijai pristatyti.
Reikia nepamiršti trečio komponento – kai kuriose šalyse, ypač Lietuvoje, labai stipriai auga žmonių atlyginimai. Tai reiškia, kad „rankų kaina“ nugula ir produktų kainose“, – kalbėjo finansų analitikas Marius Dubnikovas.
Kainų analitikai sako, kad prekybos tinklai kainų didinti neskuba, nes vartotojai pinigų maistui išleidžia mažiau negu pernai, o atlaisvinus ribojimus pradėjo ir vėl dažnai vykti apsipirkti į Lenkiją.