Ne visos po Kalėdų eglute rastos dovanos nudžiugina: ką žinoti, norint grąžinti neįtikusią prekę Kokios prekės negali būti grąžinamos

Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias prekes grąžinti. Teisininkai priminė, ką būtina žinoti prieš susiruošiant grąžinti prekę ir kurias dovanas visgi teks pasilikti sau, nes prekybos vietos atgal jų priimti negali.

Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>roland brack/Scanpix nuotr.
Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>roland brack/Scanpix nuotr.
Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>V.Balkūno nuotr.
Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>V.Balkūno nuotr.
Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>M.Patašiaus nuotr.
Išrinkti tinkamą ir kokybišką kalėdinę dovaną ne visada pavyksta, tad po švenčių dalis lietuvių skuba į parduotuves nepatikusias preke​s grąžinti.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 25, 2022, 1:41 PM, atnaujinta Dec 26, 2022, 7:02 PM

Neįtinka įvairiausios dovanos

Vartotojų skundų ir paklausimų dėl prekių grąžinimo Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sulaukia nuolat, tačiau po didžiųjų išpardavimų ir švenčių skundų bei prašymų skaičius stipriai išauga.

VVTAT atstovai portalui lrytas.lt pasakojo, kad gyventojai dažniausiai kreipiasi su klausimais dėl kokybiškų prekių, pirktų tiek fizinėse parduotuvėse, tiek internetu, grąžinimo. Teiraujamasi net ir dėl dovanų kuponų grąžinimo.

Sulaukiama ir nemažai skundų dėl pavėluoto pristatymo arba dėl apskritai nepristatytos prekės, kai ji buvo pirkta internetu.

Dažniausiai gyventojams neįtikusios dovanos yra šios: drabužiai (pižamos), žaislai, žiedai ir kiti juvelyriniai dirbiniai, kosmetikos gaminiai (kvepalai), rankinės, elektrinės girliandos, lygintuvai, kompiuteriai ir kietieji diskai.

Apie dovanas, pirktas fizinėse parduotuvėse

Jeigu gauta dovana vartotojui nepatinka arba netinka ir ji buvo pirkta fizinėje parduotuvėje, pirmiausia reikėtų patikrinti, ar ji nepatenka į Mažmeninės prekybos taisyklėse numatytą negrąžinamų prekių sąrašą.

„Jeigu vartotojui nepatikusi dovana yra tinkamos kokybės ir į šį sąrašą nepatenka, pagal Civilinio kodekso 6.362 straipsnį jis turi teisę per 14 dienų nuo ne maisto prekių įsigijimo, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti nusipirktus daiktus pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais, arba grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą.

Svarbu pažymėti, kad vartotojo reikalavimas pakeisti arba grąžinti daiktą tenkinamas, jeigu daiktas nebuvo naudojamas, nesugadintas, išsaugotos jo vartojamosios savybės bei daiktas nepraradęs prekinės išvaizdos“, – priminė VVTAT atstovai.

Advokatų profesinės bendrijos „Cobalt“ asocijuotas teisininkas Ignas Motiejūnas akcentavo, kad fizinėse parduotuvėse taikomas 14 dienų grąžinimo terminas pradedamas skaičiuoti kitą dieną po pirkimo.

„Kitaip sakant, jeigu dovaną pirkote pirmadienį, terminas, per kurį galite grąžinti prekę, bus skaičiuojamas nuo antradienio. Reikėtų pabrėžti, kad prekes galima grąžinti tik toje pačioje parduotuvėje, kurioje jos buvo įsigytos. Išimtis galioja tik tuo atveju, jeigu pardavėjas yra nustatęs kitokią tvarką“, – pranešime cituojamas jis.

Apie dovanas, pirktas elektroninėje parduotuvėje

Grąžinimo teisę turi ir tie gyventojai, kurių dovanos buvo pirktos internetu.

Civiliniame kodekse įtvirtinta vartotojo teisė, nenurodant priežasties ir nepatiriant kitų išlaidų, per 14 dienų atsisakyti nuotolinės sutarties. Šis grąžinimo terminas, pasak I.Motiejūno, pradedamas skaičiuoti kitą dieną po faktinio prekių gavimo.

„Verta žinoti ir tai, kad prekę išsiųsti atgal pardavėjui galima ir vėliau nei po 14 dienų. Šis terminas – tik reikalavimas informuoti pardavėją apie sutarties nutraukimą. Pačias prekes galima išsiųsti per 14 dienų nuo pranešimo apie sutarties nutraukimą.

Beje, jeigu interneto parduotuvėje nepateikiama informacija apie galimybę nutraukti sutartį ir grąžinti prekes, vartotojas nuotolinę sutartį gali nutraukti per 12 mėn. nuo prekių gavimo. Vis tik jeigu pardavėjas per šį 12 mėn. terminą pasitaiso ir išsiunčia pranešimą apie galimybę nutraukti sutartį, 14 dienų terminas skaičiuojamas nuo tokio pranešimo išsiuntimo dienos“, – sakė teisininkas.

Tačiau VVTAT atstovai pabrėžė, kad grąžinimo teisė nėra absoliuti, todėl prieš įsigyjant prekę nuotoliniu būdu patartina atkreipti dėmesį į numatytas išimtis, kurioms teisė atsisakyti nuotolinės sutarties netaikoma, pavyzdžiui, prekėms, pagamintoms atsižvelgiant į vartotojo asmeninį pasirinkimą ar nurodymą, greitai gendančioms prekėms, išpakuotoms prekėms po pristatymo, kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių ir kita.

Taip pat grąžinama prekė turi būti nesugadinta, nenaudota, prekinė išvaizda nepažeista, apsauginės plėvelės ir etiketės negali būti nuplėštos.

„Svarbu paminėti, jog norint grąžinti dovaną privaloma kartu pateikti pirkimo dokumentą, kuris patvirtintų, kad daiktas pirktas iš konkretaus pardavėjo“, – rašoma portalui lrytas.lt pateiktame VVTAT atsakyme.

Pinigų grąžinimas

Pasak I.Motiejūno, lėšas už fizinėje parduotuvėje grąžintą daiktą pardavėjas turi perduoti nė vėliau kaip per 14 dienų, o už nuotoliniu būdu įsigytą prekę – per 14 dienų nuo jos gavimo dienos arba nuo įrodymų apie prekės išsiuntimą pateikimo.

„Pinigai turi būti grąžinami tokiu pačiu būdu, kokiu mokėta. Jeigu atsiskaityta kortele, į ją bus gražintinos ir lėšos. Tiesa, su pardavėju galima tartis ir dėl kitokio būdo“, – teigė jis.

Negrąžintinos prekės, įsigytos iš fizinių parduotuvių:

tabako ir susiję gaminiai; parfumerijos, kosmetikos ir tualetiniai preparatai; fotografijos ir kinematografijos prekės; spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos dirbiniai; audiniai; kiliminė grindų danga, išskyrus kilimus ir kilimėlius; megzti ir siūti apatiniai drabužiai, įskaitant naktinius marškinius, pižamas ir panašius dirbinius; kūdikių drabužėliai; pėdkelnės, kojinės, puskojinės ir kiti panašūs dirbiniai; liemenėlės, juosmenys, korsetai ir panašūs dirbiniai; perlai, brangakmeniai, taurieji metalai ir jų dirbiniai, išskyrus dirbtinę bižuteriją; mašinos ir mechaniniai įrenginiai; elektros mašinos ir įrenginiai, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatai; antžeminio transporto priemonės; laivai, valtys ir plaukiojantys įrenginiai; optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisai ir aparatai; laikrodžiai; muzikos instrumentai; ginklai ir šaudmenys; baldai, patalynės reikmenys, šviestuvai; žaislai, žaidimai, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis; meno kūriniai, kolekcionavimo objektai ir antikvariniai daiktai.

Negrąžintinos prekės iš interneto parduotuvių:

prekės, kurių kaina priklauso nuo finansų rinkos svyravimų; pagal specialius vartotojo nurodymus gaminamos prekės; greitai gendančios ir trumpo galiojimo prekės; supakuotos prekės, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių (pavyzdžiui, apatinis trikotažas); prekės, kurios po pristatymo dėl savo pobūdžio neatskiriamai susimaišo su kitais daiktais (pavyzdžiui, trąšos); alkoholiniai gėrimai, kurių kaina nustatyta sudarant pirkimo–pardavimo sutartį ir kurie pristatomi po trisdešimt dienų nuo sutarties sudarymo, o tikroji gėrimų vertė priklauso nuo rinkos svyravimų; supakuoti vaizdo ar garso įrašai arba supakuota programinė įranga, kuri buvo išpakuota po pristatymo; laikraščiai, periodiniai leidiniai ar žurnalai, išskyrus sutartis dėl šių leidinių prenumeratos; prekės įsigytos viešajame aukcione.

32 830

Kreipimųsi dėl norimų grąžinti prekių kasmet daugėja. Per 2022 m. III ketvirčius VVTAT jau sulaukė 32 830 vartotojų kreipimųsi.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: R. Žemaitaitis sulaužė priesaiką – ar gali kandidatuoti?