Ar jau atėjo M. Zuckerbergo eros pabaiga?

Ar tiesa, kad „Facebook“ įkūrėjo Marko Zuckerbergo era jau baigėsi? O gal tai - tik laikinas šlovės prigesimas?

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Feb 1, 2013, 4:52 PM, atnaujinta Mar 12, 2018, 6:52 PM

Sėkmė pribloškė

Kaip skelbia „Business Insider“, „Facebook“ ilgą laiką buvo pati ryškiausia ir įdomiausia Silicio slėnio, o gal ir viso pasaulio kompanija.

Jos vadovas Markas Zuckerbergas dėl savo amžiaus tapo pasauline ikona. Dar iki sulaukęs 23 metų jis tapo dideliu socialinių dievuku.

Visa tai įvyko dėl keleto priežasčių.

Socialinis tinklalapis „Facebook“ tapo globaliu fenomenu. Vartotojų padaugėjo nuo kelių tūkstančių studentų Harvardo universitete iki kelių milijonų kitose JAV aukštosiose mokyklose, o galiausiai iki daugiau nei milijardo žmonių visame pasaulyje. Ir tai įvyko vos per penkerius metus.

Toks verslo augimas priblokšdavo žmones. Vos per pusę dešimtmečio pajamos pasiekė milijardą dolerių, vėliau visus dar labiau apstulbino, kai „Facebook“ vertė pasiekė 15 milijardų dolerių ir toliau augo.

Istorijos apie „Facebook“ atsiradimą universiteto bendrabučio kambarėlyje buvo tokios audringos dėl išdavystės, gobšumo ir suktybės, kad apie tai buvo sukurtas filmas.

2012 metų gegužę „Facebook“ pagaliau išėjo į akcijų biržas ir buvo įvertinta 100 milijardų dolerių.

Atrodė, kad tai bus istorijos kulminacija, bet nebuvo. Nepaisant aktyvaus susidomėjimo, rugpjūtį „Facebook“ akcijų vertė sumažėjo perpus. Tada mes stebėjome šio traukinio katastrofą.

O po to prasidėjo atsigavimas. Rodydami tvirtybę „Facebook“ vadovai vėl padidino įplaukas ir kompanijos vertė dar kartą pakilo į stebinančias aukštumas.

Sudirbo telefono idėją

Bet dabar „Facebook“ staiga pasidarė kaip daugybė kitų technologijų kompanijų, kurių akcijomis prekiaujama biržose.

Pavyzdžiui, ketvirtadienį kompanija „Facebook“ atliko įprastą verslo procedūrą. Ji pranešė apie gerus uždarbius, didėjančias įplaukas ir augantį pelną. Tai viršijo analitikų lūkesčius, bet nebuvo tie skaičiai, kurių tikėjosi akcijų biržų prekeiviai. Taigi, akcijos šiek tiek smuko.

Per finansinių rezultatų pristatymą M. Zuckerbergas teigė norintis, kad „Facebook“ reklamos būtų labiau nukreiptos į tikslinę auditoriją.

Karščiausia M. Zuckerbergo užuomina apie „Facebook“ ateitį buvo ta, kad šis socialinis tinklalapis gali pasiūlyti video reklamas. Be to, jis sudirbo „Facebook“ telefono idėją. Tai bent.

Tiesa yra ta, kad „Facebook“ tampa visiškai gera kompanija su puikia vadovybe ir protingais, realistiniais ateities planais.

Bet jos ambicijos staiga buvo apribotos. Jie nesiruošia iš naujo išrasti televizijos, kaip „Apple“, ar uždėti kompiuterio ant jūsų veido, kaip „Google“.

Jie neketina įteikti mums išmaniųjų telefonų, ar perimti greitą internete pirktų prekių pristatymą, kaip „Amazon“. Jie net nežada kopijuoti visų šių idėjų, kaip „Microsoft“.

Jie tiesiog užsiims savo reikalais: padarys pusiau iškeptą paieškos variklį ir optimizuos reklamas. Ir tai yra išmintinga. Bet ne itin dramatiška ar įdomu.

Kartos įkvepėjas

Ar M. Zuckerbergo era baigėsi ir net greičiau, nei mes manėme, kad tai nutiks? Tokį klausimą kelia įtakingi asmenys iš Silicio slėnio.

Kol kas garsiausiai apie tai kalba „Google“ rinkodaros vadovas Hunteris Walkas, kuris yra turbūt geriausiai žinomas dėl savo tinklaraščio. Jį priklausantys industrijai žmonės skaito itin atidžiai.

H. Walkas savo bloge pateikė įrašą „Ar mes jau pasiekėme aukščiausią tašką?“

Per pastaruosius kelerius metus, rašo jis, M. Zuckerbergas savo kartos žmonėms turėjo didžiausią įtaką.

„Jis yra iš tos pačios kartos, rengiasi kaip jie (arba, tiksliau sakant, jie rengiasi kaip jis) ir jie nori gerbti „programišiaus kelią“ (taip „Facebook“ pagrindinės vertybes atspindinčią filosofiją įvardijo pats M. Zuckerbergas).

Tai tampa tokiomis mantromis, kaip „Geriausias kodas laimi“ bei „Judėk greitai ir laužyk daiktus“.

Iš socialinio tinklo kai kurie išmoko, kad kartais nereikia laikytis taisyklių ir kad reikia net prasibrauti pro kvailus žmones, kurie siekia sulėtinti neišvengiamą griūtį, nesvarbu, ar jie būtų turtingi dvyniai, Harvardo administratoriai, ar darbu užverčiantys bendri kompanijos steigėjai.

Bet, ar mes jau pasiekėmė aukščiausią tašką? Tai yra, ar jau pasibaigė tas laikas, kai Zuckas daro didžiausią įtaką technologų kartai?“ - klausia H. Walkas.

Kas bus nauja ikona?

Tačiauo  toks spartus M. Zuckerbergo eros pabaigos artėjimas, jeigu taip iš tiesų yra, išties laimingiausią dėl to padarys patį M. Zuckerbergą.

Jis niekada nesijautė jaukiai būdamas dėmesio centre. Tai tiesiogine prasme jį versdavo prakaituoti. Tačiau tai padarė jį turtingu, galingu ir galinčiu nuveikti šį tą gero.

Taigi, galbūt jis ilgėsis to, kai tai pasibaigs. Ir jeigu taip bus, jam nebus sunku susigrąžinti šlovę. Jis tiesiog grįš prie savo šaknų. Tam yra pavyzdys - Larry Page'as.

L. Page'as iš naujo sukūrė „Google“, praleidęs ne vienerius metus kompanijos užkulisiuose ir leisdamas žmonėms, kuriais pasitikėjo, paversti tai įspūdingiausia interneto pinigų darymo mašina.

Tada, prieš porą metų, jis griebė į savo rankas „Google“ kontrolę ir pradėjo leisti didelius pinigus (12 milijardų už „Motorolą“) tam, kad įgyvendintų beprotiškus, jaudinančius tikslus.

Dabar žmonės, tokie kaip H. Walkas, svarsto, ar L. Page'as yra nauja ikona. H. Walkas rašo: „Ar ja taps kažkas, ko mes dar nežinome, ar pamatysime pažįstamus veidus, tokius kaip Larry Page'o, naujoje šviesoje?“

Nebeprimena devyniolikmečio

Galite įsivaizduoti, kad M. Zuckerbergas eis tuo pačiu keliu.

Žinoma, toks M. Zuckerbergas, koks jis pasirodė finansinių rezultatų pristatyme, skyrėsi nuo to, prie kurio esame įpratę.

Anksčiau, ankstyvaisiais 2004-aisiais, iškart po Facebook.com įkūrimo, M. Zuckerbergas savo draugui nusiuntė žinutę apie pirmąjį investuotoją Eduardo Saveriną:

M. Zuckerbergas: Eduardo mokės už mano serverius.

Draugas: Mulkis gimsta kasdien.

M. Zuckerbergas: Ne. Jis mano, kad tai atneš pelną.

Draugas: O ką tu manai?

M. Zuckerbergas: Na, aš neišmanau apie verslą. Aš pasitenkinu sukurdamas kažką kieto.

Tada devyniolikmetis M. Zuckerbergas negalvojo apie video reklamas, kurios gali atsirasti trečiąjį šių metų ketvirtį, arba apie brangiai kainuojančius projektus, kurie galbūt trumpam analitikus padarys nepatenkintais, bet padės pamatus ateičiai.

Bet galbūt 28 metų M. Zuckerbergas negalvoja ir apie save tokį, koks jis buvo sulaukęs devyniolikos? Galbūt jis žvalgosi į kitame miesto gale esantį L. Page'ą ir mąsto apie tai, ką veiks būdamas 38-erių?

Galbūt M. Zuckerbergo era dar nesibaigė? Galbūt ji tiesiog laukia?

Parengė Giedrė Balčiūtė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.