Aviacijos ateitį braižė danguje ir žemėje

Nors pasaulio aviakompanijos skęsta nuostolių liūne, stambiausi lėktuvų gamintojai pristato vis brangesnius, užtat tylesnius ir taupesnius orlaivius. Didžiausioje pasaulyje aviacijos parodoje Prancūzijoje lėktuvai konkuravo ir danguje, ir ant žemės, rašo "Lietuvos rytas".

Daugiau nuotraukų (1)

Marius Jokūbaitis

Jun 25, 2013, 6:00 AM, atnaujinta Mar 5, 2018, 5:44 AM

Pasaulio aviacija nenustojo tobulėti. Paryžiaus Le Buržė priemiestyje grūdosi kariniai ir keleiviniai orlaiviai iš visų žemynų. Visą savaitę buvo įrodinėjama, kuris vertas greičiausio, geriausio ir patogiausio vardo.

Tačiau lietuviškų atspalvių čia nebuvo matyti. Mūsų šaliai kukliai atstovavo tik sraigtasparnių remontuotojai.

Konkurencija – nenugalima

„Pone, žiūrėkit, kaip gražu”, – rodo pirštu į dangų taksistas, vežantis mane iš Paryžiaus oro uosto. Apniukusiame danguje matyti trys prancūzų vėliavos spalvos, kurias ką tik išrėžė naikintuvai.

Visą savaitę netoli Paryžiaus esančiame Le Buržė oro uoste dangų raižė naikintuvai, sraigtasparniai ir keleiviniai orlaiviai iš viso pasaulio.

Mat jei tavęs nėra didžiausioje ir seniausioje pasaulyje aviacijos parodoje Paryžiuje, vadinasi, tavęs niekur nėra.

Kas dveji metai Le Buržė rusai ir amerikiečiai nepasidalija geriausio naikintuvo titulo. Izraelio aviacija čia primena, kad žvalgybinių nepilotuojamų lėktuvų srityje jie vis dar nepralenkiami.

Sraigtasparnių mūšyje – amerikiečių karinis pasididžiavimas „Black Hawk” ir europietiškasis „Eurocoopter”.

Tačiau dvi uogos ant konkurencijos torto – europietiškasis „Airbus” ir amerikinis „Boeing”. Tarp šių kompanijų jau seniai vyksta dvikova dėl geriausio keleivinio lėktuvo vardo.

Mažiau triukšmo ir degalų

Nors didžiosios oro kompanijos klimpsta į vis didesnius nuostolius, lėktuvų gamintojams, matyt, tai nė motais.

Dviaukštis „Airbus A380” ar „Boeing 787 Dreamliner”? Naujausi pasaulio aviacijos pasididžiavimai Le Buržė įrodinėjo savo vertę. Virš galvų praskridęs naujausias „Airbus” kūrinys iš tiesų nustebino savo palyginti tyliu skrydžiu.

525 keleivius galintis skraidinti orlaivis galėtų leistis ne kiekviename oro uoste, tačiau užsakovų jam netrūksta. Kol kas tai – didžiausias keleivinis lėktuvas pasaulyje.

Europos aviacijos pramonė iš tiesų didžiuojasi „Airbus”. Antai į parodą savo naujausią pirkinį atsiuntė „British Airways”. Galiūnas greitai pradės skraidyti tarp Londono ir JAV miestų bei Honkongo.

Tačiau kas sėdėjo išsvajotame „Boeing 787 Dreamliner”, sako, kad pasijuto kaip penkių žvaigždučių viešbutyje. Nieko keista, kad didžiausi šių lėktuvų užsakovai – Azijos oro linijos.

JAV naujausiu galiūnu „Boeing 787 Dreamliner” parodoje didžiavosi Kataro, Indijos, Omano aviacijos kompanijos.

Nors abiejų lėktuvų debiutas rinkoje nebuvo itin sklandus, aviacijos specialistai neabejoja: tai – keleivinių lainerių ateitis, sukelsianti tikrą revoliuciją. Mat abu modeliai naudoja apie 20 proc. mažiau degalų nei įprasti.

Daugelis orlaivių gamintojų Paryžiuje pirmiausia akcentavo degalų sąnaudas. Būtent brangstantys degalai klampina didžiąsias kompanijas į nuostolių liūną.

Rusai reklamuoja nelaimėlį

Milžiniškoje parodoje, kurią apeiti reikia bent pusdienio, rusai demonstravo savo karinės aviacijos pasididžiavimą.

Naikintuvų karalių Mig-29 pakeitęs naujausias „Sukhoi Su-35” danguje įrodinėjo, kad rusų karinė aviacija vis dar klesti. Tačiau naikintuvų pirkėjų svetur kol kas neatsirado.

„Mūsų nepralenkia net ir amerikiečiai. Jei mūsų naikintuvus pirktų NATO šalys, JAV gamintojai bankrutuotų”, – „Lietuvos rytui” parodoje gyrėsi Rusijos aviacijos atstovas, rodęs naikintuvų modelius.

„O šituo taip pat didžiuojatės?” – rodau pirštu į stende stovintį keleivinio lėktuvo „Sukhoi SuperJet 100” modelį. Rusijos keleivinės aviacijos pasididžiavimu turėjęs tapti laineris pernai sudužo jau parodomojo skrydžio metu Indonezijoje. Žuvo visi 45 juo skridę žmonės.

„Problemų pasitaiko visuose naujuose lėktuvuose”, – išgirstu paaiškinimą. Tačiau, matyt, tai neįtikina didžiųjų aviacijos kompanijų.

„Sukhoi SuperJet 100” užsakė tiktai kelios buvusios Sovietų Sąjungos kompanijos ir Meksikos oro linijos.

Itališki šnipai danguje

Aviacijos parodoje demonstruoti ir senoviški lėktuvai, ir ateities modeliai. Štai žinoma Italijos motorolerių gamybos kompanija „Piaggio” ketina rimtai konkuruoti bepiločių lėktuvų rinkoje, kurią okupavę amerikiečiai ir žydai.

Parodoje italų „Piaggio” pristatė išskirtinio dizaino bepilotį lėktuvą, galintį fotografuoti net ir smulkius daiktus žemėje.

Pasak kompanijos generalinio direktoriaus Alberto Galassi, naujasis „Piaggio 1HH Hammerhead” bus skirtas patruliuoti ne tik sausumoje, bet ir jūroje, o pirkėjų italai žada ieškoti tarp NATO narių.

Bepiločius žvalgybinius lėktuvus parodoje demonstravo dar viena Europos kompanija – prancūzų „Safran”.

Prie naikintuvų – eilės

Paryžiaus paroda, ko gero, nesulauktų tiek lankytojų, jei čia nevyktų pasirodymai danguje. Kas 15 minučių į dangų kyla kariniai ir civiliniai lėktuvai, sraigtasparniai, naikintuvai.

Afganistane ir Pakistane teroristus žudantis JAV „Black Hawk” Paryžiaus parodoje atliko taikius piruetus lyg būtų akrobatinis lėktuvas.

Daugelis parodos lankytojų užvertę galvą čia išsėdi visą dieną. Reginių netrūksta ir žemėje. Simuliatorių parodoje – devynios galybės.

Eilės driekiasi prie naikintuvų, kuriuose gali pasėdėti kiekvienas norintis. Tiesa, tam tenka palaukti pusvalandį ir daugiau.

Kaip jaučiasi iš naikintuvo katapultuojantis pilotas? Tai parodoje irgi buvo galima išbandyti.

Būtų kur akis paganyti

Jei Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė nuspręstų, kad valstybės vadovams lėktuvas yra būtinas, Paryžiaus parodoje jai tektų praleisti ne vieną dieną.

Nedidelių lėktuvų gamintojai čia demonstravo geriausias orlaivių savybes. 1915 metais įkurta prancūzų kompanija „Falcon” parodoje sustatė daugybę savo modelių – tik lipk ir bandyk.

Kanados „Bombardier” čia irgi pristatė savo naujausius modelius. Keleivinių lėktuvų gamintojos iš Brazilijos „Embraer” atstovai Vilniaus merui Artūrui Zuokui parodoje būtų paspaudę dešinę – „Air Lituanica” žada skraidyti šios kompanijos gamybos lėktuvu.

Lietuvos karinės oro pajėgos čia irgi galėtų rasti pirkinių. Tiesa, mūsų kariuomenės turimas lengvasis „Albatros” tiktų tik į aviacijos istorijos angarą, o štai kareivius į Afganistaną gabenantis „Spartan” vargu ar nusileistų prancūziškam gigantui „A 400M”, pristatytam parodoje.

Tiktai lietuvių čia nebuvo matyti. Vienintelė mūsų šalies kompanija, dalyvavusi didžiausioje pasaulyje aviacijos parodoje, buvo sraigtasparnių remonto įmonė „Helisota”.

Tačiau sekmadienį, paskutinę parodos dieną, jos stendas jau buvo tuščias.

Sutarčių vertė – milijardai eurų

Paryžiaus parodoje pasirašomos milijardų eurų vertės sutartys tarp lėktuvų gamintojų ir užsakovų, dizainerių ir inžinierių.

Šiais metais parodoje buvo daugiau kaip du tūkstančiai dalyvių iš 45 valstybių. Nors visiems lankytojams ji buvo atvira tik tris dienas, atvyko apie trečdalį milijono aviacijos mėgėjų.

Parodos metu pristatyta 130 lėktuvų ir kitų skraidymo aparatų. Tikimasi, kad parodoje pasirašytų sutarčių vertė sieks 125 milijardus eurų.

Užpernai vykusioje parodoje pasirašyta 100 milijardų eurų vertės sutarčių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.