Supaprastinto tranzito schemoje – svarbus vaidmuo policijai

Prieš gerą dešimtmetį Lietuvoje pradėjo veikti Specialioji tranzito schema (STS), kuria šiuo metu aktyviai naudojasi Rusijos piliečiai. Lietuva, Europos Sąjunga (ES) ir Rusijos Federacija priėmė Bendrąjį pareiškimą, pagal kurį nuo 2003 m. liepos 1 d. Rusijos Federacijos piliečiams kelionei iš Rusijos Federacijos teritorijos į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį ir atgal tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją išduodamas supaprastintas tranzito dokumentas (STD) arba supaprastintas tranzito geležinkeliu dokumentas (STGD).

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 30, 2014, 11:25 AM, atnaujinta Jan 24, 2018, 3:40 AM

Įstojusi į ES, Lietuva turėjo vadovautis jos taisyklėmis ir, siekdama užtikrinti išorinių ES sienų saugumą, privalėjo sugriežtinti Lietuvos valstybės sienos apsaugą. Trišalių derybų metu pasiektų susitarimų įgyvendinimas reikalavo nemažų finansinių išlaidų, kurias Lietuvai padengė ir iki šiol dengia ES.

Specialūs tranzito dokumentai

Specialiosios tranzito schemos pagrindas – dviejų tipų supaprastinto tranzito dokumentai, kurie išduodami Rusijos piliečiams vykti į Kaliningrado sritį ir iš jos per Lietuvos teritoriją iš kitų Rusijos sričių. Jie pasirenkami atsižvelgiant į kelionės būdą ir trukmę.

Lietuvos sausumos teritorija iš Kaliningrado srities ir atgal keliaujantiems Rusijos piliečiams išduodamas Supaprastinto tranzito dokumentas (STD), kuris galioja trejus metus, kainuoja 5 eurus ir Lietuvoje leidžia užsibūti iki 24 valandų.

Supaprastinto tranzito geležinkeliu (STGD) dokumentas skirtas keliaujantiems geležinkeliu. Tai – nemokamas vienkartinis dokumentas, kurį Rusijos piliečiai gauna tiesiog traukinyje. Kelionei atgal STGD suteikia 3 mėnesius, tačiau pasirinkę tokį keliavimo būdą piliečiai negali išlipti iš traukinio ir Lietuvą turi pervažiuoti per 6 valandas.

ISF parama policijai

Siekdami užtikrinti Rusijos Federacijos piliečių, kertančių Lietuvos valstybės sieną su STD / STGD dokumentais, kontrolę, pasieniečiai pasitelkia ir policininkų pagalbą. Policijos pareigūnai, turintys modernią įrangą, 24 valandas per parą yra pasiruošę tikrinti tranzito schemos pažeidėjų duomenis. Policininkams itin padeda technologijos, kurių techninei priežiūrai ar eksploatacijos sąnaudoms padengti pagal Išorės sienų fondo (ISF) 2012 m. programą buvo skirta beveik 1,9 mln. litų ES lėšų.

Specialiosios Kaliningrado tranzito 2006 m. programos lėšomis buvo sukurta policijos pajėgų valdymo sistema. Pagal ISF 2007 m. metinę programą policijos pajėgų valdymo sistema buvo pertvarkyta į Vieningą pajėgų valdymo sistemą (VPVS), apimančią visas institucijas, kurios padeda nustatyti ir sulaikyti supaprastinto tranzito schemos pažeidėjus.

Tolesnė VPVS plėtra ir modernizavimas buvo numatyta ISF 2012 m. metinėje programoje. VPVS plėtros projektui įgyvendinti buvo skirta daugiau kaip 5,5 mln. litų ES lėšų.

„Įgyvendinus projektą buvo patobulinta programinė įranga: naudotojų autorizacija ir auditavimas, duomenys perduodami į Bendrojo pagalbos centro informacinę sistemą, pakeistas žemėlapių valdymo mechanizmas, sudarantis galimybę administratoriams atnaujinti paskutines žemėlapių versijas bei optimizuotas žemėlapių paleidimas, taupantis naudotojo darbo vietos resursus, bei daugelis kitų atnaujinimų“, – informaciją, kokią naudą BPVS plėtrai turėjo ISF 2012 m. programos projekto įgyvendinimas, pateikė Policijos departamento Finansų valdybos viršininkas Romualdas Voišnis.

Dalis šių lėšų buvo skirta daktiloskopinei įrangai, kuri pagal pirštų antspaudus padeda nustatyti asmens tapatybę, atnaujinti. Kaip kalbėjo R. Voišnis, iki šiol veikusi automatizuota daktiloskopinė identifikavimo sistema, kuri buvo įsigyta 2009 metais, tik iš dalies tenkino keliamus reikalavimus.

„Senąją sistemą pakeitė JAV ir Austrijos bendrovės „Cogent Systems GmbH“, dabar „3M Cogent Systems GmbH“, produktas CAFIS. Nauja įranga leidžia ne tik tiksliai ir greitai identifikuoti asmenis (bejėgiškos būklės nežinomų asmenų, neatpažįstamų lavonų tapatybę), bet ir užtikrina greitą ir kokybišką daktiloskopinių duomenų pateikimą į CAFIS, taip sutaupoma laiko bei papildomų kanceliarijos, pašto išlaidų“, – pasakojo R. Voišnis.

CAFIS sistemoje tikrinti galima ne tik latentinius rankų pirštų pėdsakus, paimtus iš neišaiškintų įvykių vietų, bet ir latentinius rankų delnų pėdsakus, ko nebuvo galima daryti su senąja sistema.

Taip pat buvo padengtos automobilių su transporto kontrolės sistemomis eksploatacijos sąnaudos, apylinkės inspektorių ir mobiliosioms grupėms priklausančių automobilių bei nešiojamųjų kompiuterių ryšio eksploatacijos sąnaudos, kitų transporto priemonių, skirtų Specialiojo tranzito funkcionavimui užtikrinti, eksploatacijos sąnaudos bei tarnybinių šunų priežiūros sąnaudos.

Pažeidėjų – tūkstančiai

2013 metais policijos įstaigų pareigūnai patikrino beveik 19 tūkst. Rusijos Federacijos piliečių. Iš jų su supaprastinto tranzito dokumentais vyko 5552 asmenys. „Policijos pareigūnai vizualiai negali atskirti Rusijos federacijos piliečių, automobiliais keliaujančių tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją. Dėl to nuolat stabdomos visos transporto priemonės su Rusijos Federacijos valstybiniais numeriais ir tikrinami jomis vykstantys asmenys“, – pasakojo R. Voišnis.

Jis taip pat pasidalijo tiksliais skaičiais, kiek per praėjusius metus nustatyta pažeidimų. Tikrinant keleivius, vykusius su supaprastinto tranzito dokumentais, buvo išaiškinta viena nusikalstama veika, 1579 asmenys patraukti administracinėn atsakomybėn. Iš jų už kelių eismo taisyklių pažeidimus – 1367, už migracijos tvarkos pažeidimus – 199. Į incidentus, susijusius su tranzitiniu traukiniu, policijos pareigūnai reagavo 57 kartus.

R. Voišnis pridūrė, kad būtų sunku prognozuoti, kaip pasikeistų kitų tarnybų (VSAT ar muitinės) darbas, jeigu policija šalies viduje netikrintų tranzitu vykstančių Rusijos Federacijos piliečių. „Tačiau vienareikšmiškai būtų galima teigti, kad jų darbo sąnaudos išaugtų“, – svarstė jis.

Policijos departamento vaidmuo

Policijos departamento Finansų valdybos viršininkas atkreipė dėmesį, kad darbuotojo, kurio kasdienė veikla susijusi su STS funkcijų vykdymu, pareigybės aprašyme nurodomos ir funkcijos, reikalingos vykdyti STS.

„Policijos užduotis – užtikrinti efektyvią STD turinčių asmenų tranzito kontrolę, sulaikyti šalies viduje esančius STGD taisyklių pažeidėjus. Kad įvykdytų šias užduotis, policija turi atlikti ir papildomas funkcijas: užkirsti kelią tranzito taisyklių pažeidimams, nustatyti pažeidimus ir reaguoti į juos, galimus konfliktus spręsti operatyviai ir efektyviai. Taip pat nustatyti asmenų, sulaikytų už tranzito tvarkos pažeidimą, tapatybę, tikrinti dokumentus, užtikrinti apgyvendinimą ir išsiuntimą į Rusijos Federaciją“, – pasakojo R. Voišnis.

Svarbu žinoti, kad: • Išorės sienų fondo 2012 m. programos lėšomis Policijos departamentas įgyvendino 3 projektus, kuriuos 100 proc. finansavo ES: • Vieningos pajėgų valdymo sistemos plėtrai skirta 5 643 353 Lt. • Mobiliosioms transporto kontrolės sistemoms atnaujinti skirta 1 657 344 Lt. • Papildomos policijos veiklos sąnaudoms skirta 1 892 134,40 Lt ES lėšų. • 2013 metais Lietuvos sieną su STD kirto 5552 asmenys. • Išorės sienų fondo 2012 m. programos ES lėšomis buvo patobulinta ir atnaujinta dalis policijai skirtos programinės įrangos, kompensuotos policijos veiklos sąnaudos, kurios atsirado įgyvendinant specialią tranzito schemą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.