Žmonijos gelbėtoju pasiskelbusiam milijonieriui žmonės nerūpi

„Tesla, „PayPal“, „SpaceX“. Visame pasaulyje žinomi kompanijų pavadinimai, kuriuos sieja vienas žmogus – Elonas Muskas. Verslininkas save laiko pasaulio gelbėtoju, nors jo samdiniai neretai vadina jį tironu.

Verslininkas E.Muskas dukart vedė aktorę T.Riley ir dukart spėjo su ja išsiskirti.
Verslininkas E.Muskas dukart vedė aktorę T.Riley ir dukart spėjo su ja išsiskirti.
E.Muskas sugeba įgyvendinti iš pirmo žvilgsnio beprotiškus sumanymus: jo kosminis laivas „SpaceX Dragon“ nesyk skrido į Tarptautinę kosminę stotį, o „Tesla“ laikomas geriausiu pasaulyje elektromobiliu.<br>„ViDA Press“ nuotr.
E.Muskas sugeba įgyvendinti iš pirmo žvilgsnio beprotiškus sumanymus: jo kosminis laivas „SpaceX Dragon“ nesyk skrido į Tarptautinę kosminę stotį, o „Tesla“ laikomas geriausiu pasaulyje elektromobiliu.<br>„ViDA Press“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

lrytas.lt

Jun 22, 2015, 11:41 AM, atnaujinta Oct 29, 2017, 10:47 PM

Kai netikėtai mirė jo dešimties savaičių sūnus, E.Muskas savo žmonai Justine pasakė nenorįs apie tai kalbėti. Mat jos sielvartas neva tėra žaidimas emocijomis.

Kiek vėliau vieno ginčo metu Justine sutuoktiniui išrėžė esanti jo žmona, o ne darbuotoja. Ir iškart sulaukė šalto atsakymo: „Jei būtum priimta dirbti į mano bendrovę, aš tave atleisčiau.“

Nenuostabu, jog E.Musko ir Justine santuoka greitai subyrėjo.

Bankrotas baisesnis už mirtį

E.Muskas – egoistas, savimyla, fantazuotojas, kuris nemiega naktį, nes baiminasi, kad robotai gali perimti viešpatavimą pasaulyje. 43 metų vyriškis įsitikinęs, kad tik jis gali išgelbėti žmoniją nuo žlugimo.

Dėl to jis turįs žmones nuskraidinti į Marsą. Jis sutiktų būti toks kaip Geležinis žmogus, komikso herojus, nugalintis blogį. E.Musko biure yra net superdidvyrio figūrėlė.

Visa tai skamba gana beprotiškai. Bet iš Pretorijos (Pietų Afrikos Respublika, PAR) kilęs E.Muskas iš tikrųjų galėtų perrašyti istoriją.

Kaip žmogus, darantis pasaulį geresnį. Kaip verslininkas, siekiantis pokyčių iškart trijose – automobilių, kosmoso skrydžių ir energetikos – srityse.

Netoli San Fransisko įsikūrusiame fabrike E.Muskas kuria elektra varomus prabangius limuzinus, Los Andžele gamina raketas skrydžiams į kosmosą.

Visur JAV jo kompanija parduoda įrenginius, kurie saulės energiją paverčia elektra.

E.Muskas, bendrovių „Tesla“, „SpaceX“ ir „SolarCity“ įkūrėjas, apie save kalba neslėpdamas: „Aš verčiau nusižudyčiau nei bankrutuočiau.“

Nemėgsta kalbėti viešai

Jam patinka skambios frazės, užtat pasirodyti viešumoje E.Muskas labai nemėgsta.

Neseniai Los Andžele turėjęs pristatyti naujausią savo projektą suirzęs verslininkas įžengė į sceną. Mestelėjęs kažką sąmojinga, pats juokėsi garsiausiai.

E.Muskas atrodė nepasirengęs, sakiniai buvo nerišlūs ir jam tekdavo vėl pradėti iš naujo.

Nepaisant to, visi susirinkusieji salėje klausėsi kaip prikaustyti, džiūgavo ir šaukė „Yeah“ ir „Wow“.

Tai, apie ką kalbėjo E.Muskas, galėtų tapti naujos, ekologinės energijos aprūpinimo šaltiniu.

Įrenginių, paverčiančių saulės ir vėjo energiją kita forma, jau dabar apstu, bet tą energiją sunku išsaugoti.

Los Andžele šiuolaikinių technologijų verslininkas pranešė apie „Powerwall“. Apie didelį ir tinkamą ličio jonų akumuliatorių, kuris bus įrengiamas ant būsto sienų ir kiekvienam bus galima kaupti energiją.

Dar šią vasarą JAV rinkoje turi atsirasti 3,5 tūkst. dolerių (3070 eurų) kainuosiantis akumuliatorius. Jau pateikta 40 tūkst. užsakymų. Į Europą šie akumuliatoriai turėtų atkeliauti 2016 metais.

Ne kėlė algą, o atleido

Verslininko veiklos metodai įdomūs ir sensacingi, tačiau kaip vadovą E.Muską daugelis laiko bjaurybe. Jis apipila darbuotojus griežtomis pastabomis, įbruka kvailų sumanymų ir verčia dirbti iki visiško išsekimo.

Elektroniniuose laiškuose klaidų darantys ir ilgai „fantastiškų“ projektų nepateikę darbuotojai tiesiog atleidžiami.

Beširdišką E.Musko elgesį aprašė amerikiečių žurnalistas Ashlee Vance’as neseniai išleistoje 268 puslapių ekscentriško verslininko biografijoje.

A.Vance’ui pavyko, nepaisant itin nepatiklaus E.Musko, išpešti iš jo daugiau nei 30 valandų pokalbių: kartais verslininkui pietaujant, kartais – raketų bendrovės „SpaceX“ būstinėje.

„Jis – neįtikėtinai energingas žmogus. Komplikuotas ir daugiasluoksnis. Niekuomet nežinojau, kada išblės jo noras duoti interviu ir galbūt visiškai to atsisakys“, – sakė A.Vance’as.

Autorius atskleidė, kaip jo knygos herojus atleido iš darbo savo ilgametę asistentę ir patikėtinę Mary Beth Brown, dirbusią pas jį daugiau nei dešimtmetį.

Jei viršininkas dirbdavo naktimis, M.B.Brown taip pat pasilikdavo. Jie puikiai suprato vienas kitą ir be žodžių.

Praėjusiais metais ji paprašė padidinti algą. Jis atsakė šaltai: asistentė turinti porą savaičių pailsėti, jis perimsiąs jos darbą, kad išsiaiškintų, ar šis esąs labai varginantis. M.B.Brown grįžus E.Muskas pranešė, kad jos paslaugų nebereikės.

Rizika lydi nuolat

Darbuotojai, verslo partneriai, draugai E.Muską laiko pamišusiu dėl darbo žmogumi, žengiančiu itin rizikingus žingsnius. Savo pirmuosius milijonus jis uždirbo 1999 metais, kai jam buvo 27-eri.

Vos tik išėjęs iš koledžo jis Palo Alte įkūrė informacinių technologijų bendrovę „Zip2“. Dar prieš interneto burbulo sprogimą E.Muskas pardavė jauną bendrovę ir gavo 22 milijonus dolerių.

Gautų pinigų neįšaldė, o tuojau pat investavo į mokėjimo tarnybos plėtrą. Po 3 metų „PayPal“ už 1,5 milijardo dolerių perėmė „Ebay“. E.Muskas iš šio sandorio susižėrė 250 milijonų dolerių.

30-metis E.Muskas jau buvo neįtikėtinai turtingas. Bet jis norėjo daugiau: mažų mažiausiai – gelbėti žmoniją.

Jis 100 mln. dolerių skyrė skrydžiams į kosmosą ir jais užsiimančiai bendrovei „SpaceX“, 70 mln. – elektromobilių gamybos kompanijai „Tesla“, 30 mln. – energetikos įmonei „SolarCity“.

Tai buvo rizikingi sprendimai. Brangios raketos sproginėjo, automobilių akumuliatoriai degė, o pirmiausia seko pinigai. Bet visa tai – jau praeitis.

Dabar E.Musko kuriamos raketos itin retai krinta. 15 kartų jomis skrydžiams į kosmosą pasinaudojo NASA, o tai – milijardais skaičiuojamas verslas. Jo gaminami elektriniai automobiliai laikomi nuostabiais, o koncepcija įrenginių, kurie saulės energiją paverčia kitos formos energija, padarė jį JAV rinkos lyderiu.

Pasiūlė beprotišką planą

E.Muskas maudosi piniguose. Bet drąsios svajonės jį neša vis tolyn. Prieš dvejus metus milijardierius išradėjas pristatė itin greitos transporto sistemos „Hyperloop“ koncepciją.

Pagal šį verslininko sumanymą, keleiviai būtų gabenami kapsulėmis, kurios skrietų iki 1220 kilometrų per valandą greičiu sandarių vamzdžių sistemoje.

Ši ateities transporto priemonė atstumą tarp Los Andželo ir San Fransisko įveiktų per 35 minutes.

Verslininkas apskaičiavo, kad šios sistemos įrengimas tarp šių dviejų didmiesčių kainuotų apie 6 milijardus dolerių.

Jis teigė, kad „Hyperloop“ būtų mažiau pažeidžiama žemės drebėjimų ir gerokai saugesnė negu dabartinės greitojo susisiekimo priemonės, nes negali nukristi iš dangaus ir negali nulėkti nuo bėgių kaip traukinys.

Vaikystę lydėjo smurtas

E.Muskas – į kraštutinumus linkęs žmogus. Tai išryškėjo jau vaikystėje.

PAR gimęs ir augęs talentingas berniukas iš nuobodulio atmintinai mokydavosi naujus žodžius. Kai kiti vaikai bijojo nakties, jiems jis aiškino: „Tamsą lemia fotonų buvimas.“

E.Musko jaunesnysis brolis Kimbalas pasakojo, kad brolio elgesys buvo tiesiog katastrofa. Daugelį metų Elonas kentėjo patyčias ir buvo mušamas. Tai nesiliovė, nors jis daug kartų keitė mokyklas.

Ir namuose jis patyrė žiaurų elgesį. Po tėvų skyrybų paauglys Elonas persikėlė gyventi pas tėvą į Pretoriją. Kas ten vyko, Muskų šeima norėtų kaip galima mažiau kalbėti.

Brolis Kimbalas, vėliau persikėlęs gyventi pas tėvą, sakė: „Emociniu požiūriu tai buvo labai sunkus metas, bet jis padarė mus tuo, kuo esame dabar.“

Vėliau E.Muskas daug kartų prisiminė apie praeityje patirtas psichologines kančias.

Abejoja dėl psichikos

Būdamas septyniolikos E.Muskas pabėgo į Kanadą, dirbo ir studijavo ten, o vėliau JAV.

Dabar jis turi daugiau savo tėvo bruožų, nei nori pripažinti. Atrodo, genialių idėjų autorius ir verslininkas nesugeba reikšti ir suvokti tikrų jausmų. Kalbama, kad jis netgi turi autizmo bruožų.

Regis, ir su žmonėmis, kuriuos tvirtino mylįs, jis negali puoselėti jokių tikrų santykių.

E.Musko žmona Justine Musk parašė straipsnį apie santuokos su juo metus.

Moteris po sūnaus mirties kentėjo nuo depresijos. Praėjus vos kelioms savaitėms ji nuėjo į vaisingumo kliniką. Per penkerius metus Justine pagimdė iš pradžių dvynukus, po to – trynukus.

Jų santuokai subyrėjus, E.Muskas dusyk vedė britų aktorę Talulah Riley.

Praėjusiais metais vėl išsiskyrė ir dabar yra vienišius.

Esama draugų, kurie abejoja E.Musko psichikos būkle.

Atrodo, jis vis dar gyvena pagal principą „viskas arba nieko“. Jis negali gyventi be rizikos, tad visuomet vaikšto peilio ašmenimis.

Tad vargu ar reikia stebėtis ekscentriškojo verslininko ir milijardieriaus E.Musko noru numirti Marse. („Stern.de“, LR)

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.