Pajūrio kurortų vasarą laukia chaosas – problemos neišsprendė GRASINIMAS. Negavę leidimo nuomoti naujoviškas transporto priemones kurorto verslininkai žada savavaliauti

Dviratis ar mopedas? Per žiemą valdžia taip ir neapsisprendė, kas yra elektriniai paspirtukai. Šių transporto priemonių pardavėjai irgi suka uodegą, todėl artėjant vasarai kurortuose vėl laukiama chaoso.

Siaubą keliančiu greičiu tarp pėsčiųjų elektriniais paspirtukais Palangos gatvėse ir skveruose praėjusiais metais nardydavo ir suaugusieji, ir vaikai.<br>E.Kazlaučiūnaitės nuotr.
Siaubą keliančiu greičiu tarp pėsčiųjų elektriniais paspirtukais Palangos gatvėse ir skveruose praėjusiais metais nardydavo ir suaugusieji, ir vaikai.<br>E.Kazlaučiūnaitės nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

„Lietuvos rytas“

May 8, 2018, 9:42 AM, atnaujinta May 8, 2018, 9:42 AM

Ar elektriniais paspirtukais galima važinėti ten, kur leidžiamas tik dviračių eismas?

Artėja vasara, o atsakymo į šį klausimą kol kas nėra.

Todėl greičiausiai ir šiemet tokias transporto priemones išsinuomoję poilsiautojai kurortuose nardys ir tarp žmonių, ir gatvėse, taip keldami sumaištį.

Naujovė sukėlė sumaištį

Palangos savivaldybė jau sulaukė pirmojo prašymo išduoti leidimą elektrinių paspirtukų nuomos punktui, bet prisiminus praėjusią vasarą kurorto valdžiai ir policijai jau dabar šiaušiasi plaukai.

Pernai Palangos gatvėse pasirodę dar neregėti elektriniai paspirtukai greitai virto tikru galvos skausmu.

Poilsiautojų susidomėjimą naujove pajutę verslininkai kurorto centre įsteigė net kelis nuomos punktus, o po miestą pradėjo zuiti keliasdešimt tokių transporto priemonių.

Turintys plačius ratus, sunkūs ir greitai didelį greitį pasiekiantys paspirtukai jau praėjusiais metais kėlė pavojų pėstiesiems ir transporto eismui.

Labiau elektrinius mopedus primenančios transporto priemonės, kurių vairuotojai greitai nardydavo tarp poilsiautojų, J.Basanavičiaus gatvėje net buvo partrenkusios keletą žmonių.

Technikos naujovė buvo okupavusi dviračių ir pėsčiųjų takus.

Pavojų kėlė ir tai, kad šiais paspirtukais neretai pramogaudavo nė 10 metų neturintys vaikai.

Išplatino net atmintines

Atsikratyti kurortą staiga užplūdusių paspirtukų savivaldybei nepadėjo ir policija.

Kelis nuomos punktus patikrinusiems pareigūnams pateikta pažyma, kad šių elektra varomų transporto priemonių galia neviršija kilovato, o greitis – 25 kilometrų per valandą.

Pagal Kelių eismo taisykles, tokius rodiklius atitinkanti transporto priemonė priskiriama prie motorinių dviračių.

Baigiantis pernykštei vasarai Susisiekimo ministerijoje buvo nuspręsta, kad tokių paspirtukų galia viršija 1 kW, o greitis siekia net 35 kilometrus per valandą.

Tad tokios transporto priemonės kaip ir prilygsta mopedams, kurie turi būti patikrinti techniškai, apdrausti privalomuoju draudimu, turėti valstybinį numerį ir transporto priemonės registracijos liudijimą.

Savivaldybėms ir nuomos punktams net buvo išplatinta atmintinė, kurioje tarp prie mopedų klasifikacijos priskiriamų transporto priemonių buvo pavaizduotas ir plačiaratis elektrinis paspirtukas.

Neturi reikiamų dokumentų

Tačiau Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis neslėpė, kad elektrinių paspirtukų nuomotojai iki šiol nėra pateikę šių transporto priemonių gamyklinių techninių charakteristikų.

„Jie rodo tik pačių patvirtintas pažymas, kad pagal savo galią ir greitį elektriniai paspirtukai tėra motoriniai dviračiai.

Tačiau reikalingos gamintojo patvirtintos transporto priemonės techninės charakteristikos, kurios privalomos parduodant bet kokią važiuojančią priemonę“, – sakė V.Pumputis.

Anot jo, neaiškia transporto priemone be dokumentų galima važinėti privačioje teritorijoje, bet jai draudžiama dalyvauti viešajame eisme.

Vis dėlto nuomoti tokius paspirtukus Palangos savivaldybės leidimo paprašęs 25 metų Kuršėnų verslininkas Haroldas Bogužas pateikė bendrovės „Ilgatto Nero“ spaudu patvirtintą pažymą, kad paspirtukų galia siekia 1 kW, greitis – iki 25 km/val.

Tiesa, netrukus paaiškėjo, kad ši Klaipėdoje registruota įmonė nurodo užsiimanti prekyba drabužiais ir trikotažo gaminiais.

Žada nuomoti be leidimo

Palangos savivaldybė nusprendė H.Bogužui leidimą užsiimti nuoma išduoti tiktai pateikus nuomojamų paspirtukų gamyklinius dokumentus.

Kurorto verslininkas patikino „Ilgatto Nero“ patvirtintą pažymą gavęs iš paspirtukų pardavėjo, todėl teigė nesuprantantis, kaip buvo nustatyta, kad jie viršija nurodytus galios ir greičio parametrus.

Jo manymu, elektra varomų transporto priemonių atskirai nereglamentavusi valstybė gali imtis absurdiškų sprendimų.

Anot H.Bogužo, jau dabar rinkoje yra atsiradę vienaračių elektrinių skuterių, kuriais važiuojama apžergus ratą.

Jų galia siekia 2–3 kilovatus, o greitis – iki 40 km/val.

„Ar juos taip pat drausime privalomuoju draudimu ir kabinsime valstybinį numerį?“ – klausė H.Bogužas.

Verslininkas tvirtino, kad į Palangoje ketinamus nuomoti paspirtukus yra investuota 40 tūkst. eurų, kurie turi atsipirkti.

Teisininkai jam neva išaiškinę, kad savo veiklą vykdant privačioje teritorijoje savivaldybės leidimo iš viso nereikia.

Bet Palangos savivaldybė ketina tikrinti vasarą pradėsiančius veikti paspirtukų nuomos punktus ir bausti už mieste be leidimų teikiamas paslaugas.

Nustatyti tiesą sudėtinga

Kinijoje gaminamus paspirtukus Lietuvoje ir kitose Europos šalyse platinančios bendrovės „Ausora“ vadybininkas Gintaras „Lietuvos rytui“ tvirtino, jog gamyklos pažymą apie transporto priemonių technines charakteristikas jie turi, tačiau nerodo – neva kad konkurentai nesužinotų apie jų tiekėją.

Todėl jie informaciją apie paspirtukų galią ir greitį patvirtina patys, nors tokios neoficialios pažymos Lietuvoje yra niekinės.

„Paspirtukų platintojų Lietuvoje, kaip ir gamintojų Kinijoje, daug, todėl atsivežamų gaminių kaina ir kokybė labai skiriasi.

Nors ir panašaus dizaino, jų techninės galimybės yra skirtingos. Europos rinkai skirtų galingesnių paspirtukų greitis dar gamykloje yra apribotas iki 25 km/val.“, – aiškino bendrovės „Ausora“ atstovas.

Patikrinti šių teiginių nėra kaip, nes šių elektrinių paspirtukų galimybių Lietuvoje nustatyti neįmanoma. Artimiausia šalis, kuri turi elektrinės transporto priemonės galios ir greičio ekspertizę galinčią atlikti įrangą, yra Lenkija.

Be to, neturint gamyklinių dokumentų tektų patikrinti kiekvieną viešajame eisme dalyvaujantį paspirtuką.

Policija lauks nelaimės

Vis dėlto ar šią vasarą bus leidžiama miesto gatvėmis važinėti tokiais elektriniais paspirtukais? Policijos pareigūnai vis dar skėsčioja rankomis.

„Stabdyti ir bausti važiuojančių jais mes neturime pagrindo – taip pat, kaip ir dviratininkų.

Galutinai nustatyti, kokia tai priemonė, manau, bus įmanoma tik atsitikus kokiam nors rimtesniam eismo įvykiui ir dėl jo iškilus vairavusio asmens atsakomybei“, – sakė Vilniaus apskrities Vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Kelių patrulių rinktinės vadas Žydrūnas Adomaitis.

Išvadino žaislu

Jau pernai kai kuriems elektrinius paspirtukus įsigijusiems gyventojams kilo klausimų, kodėl „Regitra“ jų neregistruoja kaip transporto priemonių – mopedų. Tačiau šios valstybės įmonės atstovai paaiškino, kad tai galima padaryti tik turint atitinkamus dokumentus ir sertifikatus.

Techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ ekspertas Simonas Lipskis „Lietuvos rytui“ tuomet teigė, kad dauguma iš Kinijos atkeliavusių elektrinių paspirtukų greičiausiai nebūtų patvirtinti kaip tinkami registruoti.

„Jei perkamas naujas daiktas tikintis, kad tai bus transporto priemonė, jis turi turėti atitinkamus dokumentus. O jei perki žaislą, nereikia tikėtis, kad juo bus galima važinėti kur tik norisi. Vienintelė galimybė juos naudoti – uždaros teritorijos, tokios kaip pramogų parkai ar nuosavas kiemas“, – tvirtino ekspertas.

Savivaldybė siūlė keisti teisės aktus

Su elektrinių paspirtukų keliamomis problemomis kovojanti Palangos savivaldybė dar pernai rudenį žadėjo parengti pasiūlymą Susisiekimo ir Vidaus reikalų ministerijoms, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme arba Kelių eismo taisyklėse būtų nustatytos skirtingos eismo sąlygos savaeigėms motorinėms arba elektra varomoms transporto priemonėms ir raumenų jėga varomiems dviračiams.

Tačiau, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vyriausiojo specialisto Dmitrijaus Belo nuomone, teisės aktuose viskas yra reglamentuota ir nieko nereikia keisti. Pakanka tik jų laikytis.

Anot jo, jei būtų laikomasi dviračiams keliamų važiavimo reikalavimų, jokios grėsmės pėstiesiems nekeltų ir elektriniai paspirtukai.

Kelių eismo taisyklės nurodo, kad dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti jo judėjimo greičiui artimu 3–7 km/val. greičiu, paliekant tokį tarpą iš šono, kad jis būtų saugus.

 

Spauskite mygtuką „VISI KOMENTARAI“ ir reikškite savo nuomonę.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2021 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.